Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 8833|Reply: 16

Roaming phone (data plan & call) bila berada di oversea

[Copy link]
Post time 9-12-2012 11:17 AM | Show all posts |Read mode
salam semua.

hari ni bukak paper metro terbaca iklan maxis. "rm33 sehari utk pelayaran internet tanpa had ketika bercuti luar negara. easy callback dari lebih 30 negara. RM1 per sms dari mana2 negara. teman anda utk mengembara lebih lancar. "

adakah iklan ini benar atau sekadar gimik pemasaran semata2? ada sapa2 yg tau?  klu betul rm33 sehari memang cheaper, klu share dua org baru rm16.2 sehari utk suft internet tanpa had.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 9-12-2012 12:10 PM | Show all posts
found this in fb .... nampak mcm ok.

http://www.facebook.com/flexiroam
Flexiroam is actually a call forwarding service and you need to have a simcard from visiting country to use the service.
This is how : Get your Malaysian telco to activate call forwarding (you MUST have the service), travel and get a local simcard (local means visiting country), change simcard, sms your local number to flexiroam and you are ready to go! The downside, call will be terminated as it reaches 10 minutes. Also, service only forward call but not sms so you may have to carry another phone for your Malaysian number to make sure you don't miss any sms.

On the other hand, Celcom has another special rate if you roam with their Axiata telcos, 98sen flat for all calls and sms. Oh, with M1 Singapore, per sms is only 65sen. And i heard that Celcom is not continuing the Boarder Rate promo which ends end August.

Use magic Report

Post time 30-12-2012 10:33 AM | Show all posts
klu setakat nak buat panggilan telefon ke Msia aku guna VIBER jer. install pun free. kesemua samsung smart phone (dan android phone yg lain) blh pakai viber. sebodoh2 smart phone boleh install VIBER nie. call for free as long as you jumpa wifi percuma spt McD & coffee shop. pegi la mana2 McD seluruh dunia, sambil makan fries sambil call org2 tersayang di Msia tanpa limit. makan dpt, call pun dpt. klu miskin sgt order jer fries & segelas air berkabornat utk dptkan password dari cashier.    sesetgh tempat x da password sbgm McD di msia. tapi di eropah spt McD di Vienna memerlukan password, dptkan pword dg membeli segelas air gas & fillet o fish.  mudah bukan?

Use magic Report

Post time 30-12-2012 12:47 PM | Show all posts
Pernah guna Flexiroam. Ia sangat sesuai kalau mahu dihubungi dengan nombor yg sama seolah2 kita sedang roaming dengan menggunakan SIM asal. Kos agak berbaloi, contoh hari tu pergi Indonesia, caj RM10/hari utk unlimited (10 minute limit per call) incoming & outgoing calls. Cuma incoming SMS tak diforward ke SIM negara lain yg kita guna. Solutionnya kalau guna smartphone boleh install SMS forward app kat HP yg guna SIM asal kita di Malaysia.

Use magic Report

Post time 31-12-2012 08:36 AM | Show all posts
As'salamualaikum...

HP jenis apa yg oleh buat roaming ni ek..? ingat nak beli 1, nak bagi kat parents nak ke Mekah nanti.. senang nak SMS or tpon tanya khabar diaorg kat sana.... thanks...

Use magic Report

Post time 31-12-2012 09:00 AM | Show all posts
iya, namun bukan semua negara, tgk sahaja lah list negara yg mereka support unlimited data at RM33 per day itu.
dan make sure bila connect to telco di negara di lawati adalah telco yg mereka support unlimited data itu or else ianya tidak applicable

Use magic Report

Follow Us
Post time 31-12-2012 09:05 AM | Show all posts
girlphg posted on 31-12-2012 08:36 AM
As'salamualaikum...

HP jenis apa yg oleh buat roaming ni ek..? ingat nak beli 1, nak bagi kat pa ...

roaming tiada kaitan dengan ponsel, jikalau tidak activate roaming lagi, pergi sahaja activate, kalaui udah lama guna pakai, biasa activate free sahaja or else kena bayar RM300 deposit.

nak senang beli prepaid mmg automatically activate roaming.

Use magic Report

Post time 31-12-2012 11:16 AM | Show all posts
girlphg posted on 31-12-2012 08:36 AM
As'salamualaikum...

HP jenis apa yg oleh buat roaming ni ek..? ingat nak beli 1, nak bagi kat pa ...

Selalunya kalau ke mekah dapat kan sim card sana lagi berbaloi.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 1-1-2013 08:25 PM | Show all posts
tobby posted on 30-12-2012 10:33 AM
klu setakat nak buat panggilan telefon ke Msia aku guna VIBER jer. install pun free. kesemua samsung ...

nampak menarik.. so i just need to buy prepaid data plan yg murah & lepas tu blh turn on wifi & Viber bila perlu sj. sgt menjimatkan right?

FAQ

• Why do I need Viber?
    When you use Viber, your phone calls and text messages to any other Viber users are free! The sound quality is also much better than a regular call.
  • Will Viber help reduce my phone bill?
    Once you and your friends install Viber, you can use it to talk and message as much as you want. Talk, message, and talk and message some more and it's all free*!
    * When you use Viber on a 3G network you might incur operator data charges or internet access fees.

Can I use Viber internationally?
    Yes, it doesn't matter whether you and your friends are on the same network or even in a completely different country, you can talk and text as much as you want for free*! Just make sure your friends have Viber and check your data plans and roaming rates.
    * When you use Viber on a 3G network you might incur operator data charges or internet access fees.

• Does it cost anything to use Viber?
    Viber and all Viber features are absolutely free and do not require any additional "in application" purchase.
  • What devices work with Viber?
    iPhone: Viber works iPhone Models: 3GS and 4, with IOS: 3.1.3, 4. and newer.
    iPod touch and iPad (latest generations) are partially supported.
    Android: We've tested Viber for Android on various devices. The complete list can be found here. (link: http://goo.gl/ExW64)
    BlackBerry: A version for Blackberry devices is in the works.
  • How long does it take to register?
    You don't have to register! You know your phone number and so do your friends, so why bother with yet another username and password? Viber uses your phone number as your "identity" and lets you make free Viber phone calls to any of your friends that have Viber - using THEIR phone number.
  • Why did I receive an access code?
    Once you've downloaded Viber, you will receive an Access Code via SMS or via callback to activate Viber. The Access Code ensures that you are the real owner of the cellphone number you have registered and prevents others from obtaining your Access Code and placing calls with your caller ID.
  • How do I import my contacts to Viber?
    You don't need to. Instead of searching for Viber contacts, let Viber do all the work for you! Viber uses your device's address book to automatically tag who has Viber in your contact list and it's always synced.
  • Can I invite my friends to Viber?
    Yes, and the more friends you have who use Viber, the more free calls and messages for you!
  • Can I call people who don't have Viber?
    Yes, if the person you're calling doesn't have Viber, the call will be placed like *regular call, but don't forget to invite your friends to Viber so your next call is free ;).
    *Regular calls are calls placed through your cell phone service provider, using your cell phone rate plan.
  • I don't have 3G, can I still use Viber?
    You can make calls and send texts via Wi-Fi, as well as via 3G.
  • Does Viber include advertisements?
    No, Viber doesn't contain any annoying ads.

Use magic Report

Post time 2-1-2013 01:35 AM | Show all posts
Bagi menjawab soalan bridge data roaming package RM33/day unlimited.

Memang Maxis ada tawarkan pakej daily unlimited tu tapi, tak semua negara boleh apply the same package.
Cuma negara2 berikut je yang boleh gunakan.

RM33 - 1day
RM88 - 3 days
RM133 - 5 days

Australia       
Hong Kong       
India       
Indonesia       
Macau       
Singapore       
South Korea
Taiwan
Thailand       

Untuk negara2 di bawah ni pula dicajkan RM38/sehari. ((Bridge DataRoam Unlimited Plus))
China        China Mobile       
Kuwait               
Saudi Arabia       
Turkey       
UK       
Vietnam       

Bagi negara2 yang tak disenaraikan di sini, cajnya mengikut kiraan setiap 20MB.
boleh refer di sini http://www.maxis.com.my/personal ... oam.asp?iStruct=0:5

Yang paling penting kalau uols taknak dicajkan dataroaming pay per use eloklah offkan aje "Mobile Data" tu

Use magic Report

Post time 27-3-2013 01:38 AM | Show all posts
not sure about roaming.. but for call in london lg jimat beli sim card diorang. 5 pound tu pakai berhari2 call malaysia pun ok lg. blh call dari phone sendiri. for US, diorang ada jual card yang mcm ring2 card kot. yang kena call toll free number follow instruction and so on. for 5USD tu one week juga lah guna. tp normally kena guna fix line phone so you can use hotel phone je. and make sure beli card yg in english sbb spanish is second language in US. for vietnam, normally diorang sediakan pc wt skype for free.

Use magic Report

Post time 27-3-2013 08:34 AM | Show all posts

slalu i beli simcard diorg....wifi nie slalunyer nak password....pastu hanya bole guna kat tempat tu jer....mcm i byk guna google map, nak berjalan2 carik tempat....lebih senang guna simcard sana for internet access....

Use magic Report

Post time 27-3-2013 09:11 AM | Show all posts
midori888 posted on 27-3-2013 08:34 AM
slalu i beli simcard diorg....wifi nie slalunyer nak password....pastu hanya bole guna kat tempat  ...

di eropah sim card apa yg murah? dan berapa?
kalau di negara yg maxis ada data roaming yg unlimited per day itu saya guna yg itu sahaja.
yg penting data jah bagi saya, nak calling2 itu sgt lah tak perlu dan pprt.

Use magic Report

Post time 27-3-2013 09:46 AM | Show all posts
Vokuro posted on 27-3-2013 09:11 AM
di eropah sim card apa yg murah? dan berapa?
kalau di negara yg maxis ada data roaming yg unlimit ...

Vokuro....i am not sure part yg mana lagi murah tu.....masa kat Italy, i guna TIM - Telecom Italia. For me its cheaper dari roaming yg i pernah guna dulu....from about RM600 for 2 weeks to 90 Euro per month....anyway, yg 2 weeks tu byk call....

Use magic Report

Post time 28-3-2013 03:48 PM | Show all posts
ai beli lyca...simcard free dpat kat schipol...topup 10E jer...lebara mobile pn murah jgk..

Use magic Report

Post time 28-3-2013 03:58 PM | Show all posts
RM33 = 1 Hari = 24 jam... cheaper dikatakan tu compare dengan apa ya ?

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Author| Post time 29-7-2013 01:30 AM | Show all posts
problem solved. di mana2 pun sy guna viber utk call ke Malaysia recently, sepanjang berada di new zealand & australia selama sebulan. zaman ni zaman smart phone.  

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Category: ExploRasa

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

6-5-2024 12:33 AM GMT+8 , Processed in 0.082360 second(s), 47 queries .