Sumber: Ismaweb
Penulis: Fazleen Safina
Artikel Khas Ismaweb
(Israel usir penduduk Palestin dari kediaman sejak berdekad)
PERKEMBANGANmutakhir di Palestin yang dijajah, khususnya di Masjidil Aqsa dan Tebing Barat telah menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh dunia.
Puluhan video dan ratusan gambar kekejaman tentera Zionis ke atas umat Islam yang menunaikan solat tarawih, penyerbuan ke dalam Masjid Al Aqsa dan tangkapan demi tangkapan telah tersebar ke seluruh dunia melalui media sosial.
Di atas pertimbangan tersebut, saya cuba menerangkan serba sedikit tentang latar belakang isu ini khususnya mengenai perkembangan yang berlaku di satu kawasan bernama Sheikh Jarrah, antara titik permulaan yang mencetuskan kebangkitan rakyat Palestin.
Untuk puluhan ribu umat Islam dan rakyat Palestin yang menunaikan solat tarawih di sekitar Masjid Al Aqsa, situasi di Sheikh Jarrah telah membangkitkan perasaan solidariti dan semangat mereka untuk mempertahankan saudara-saudari mereka yang berdepan dengan episod-episod pengusiran dari rumah kediaman, kehilangan harta benda dan tanah-tanah mereka.
Perhimpunan solidariti selepas solat tarawih di Masjid Al Aqsa menyebabkan tentera Zionis Israel bertindak kejam dan ganas untuk meleraikan solidariti rakyat Palestin ini.
Maka berlakulah babak-babak keganasan tentera-tentera Zionis Israel ke atas umat Islam Palestin sejak beberapa hari dahulu hinggalah ke saat artikel ini ditulis.
Kekejaman tentera pengganas Zionis ini masih lagi berterusan.
Justeru itu, adalah penting untuk kita mengetahui bahawa perkembangan terkini di Masjid Al Aqsa tidak berlaku secara spontan atau tiba-tiba. Ia sangat berkaitan dengan tindakan penghapusan etnik yang sedang berlaku di Sheikh Jarrah.
Artikel berikut adalah terjemahan secara bebas daripada berita Bahasa Inggeris pada pautan berikut:https://www.middleeasteye.net/…/israel-palestine-sheikh…
Latar belakang sejarah Sheikh Jarrah
Kawasan kejiranan Sheikh Jarrah ini mengambil sempena dengan nama doktor peribadi Sultan Salahuddin Al Ayyubi, di mana beliau dipercayai telah menetap di situ setelah tentera Islam menawan kota tersebut.
Sheikh Jarrah, kawasan kejiranan Palestin di Timur Baitulmaqdis yang dijajah dan kini diancam pengusiran oleh kerajaan Israel dahulunya merupakan satu kawasan perkebunan yang nyaman, terletak kurang satu kilometer dari bahagian utara kota Baitulmaqdis Lama.
Di awal kurun ke-20, keluarga-keluarga Palestin yang kaya telah berpindah ke situ untuk membina rumah-rumah moden, dan meninggalkan kawasan berlorong kecil dan hiruk pikuk rumah-rumah dan bangunan sempit yang terdapat di kota lama tersebut.
Nama Sheikh Jarrah diambil sempena nama doktor peribadi Sultan Salahuddin, di mana beliau dipercayai telah tinggal dan menetap di situ setelah tentera-tentera Islam menawan bandar tersebut dari tentera Salibiyah Kristian pada tahun 1187.
Para pelarian dari Palestin 1948
Pada tahun 1956, seramai 28 keluarga Palestin tinggal menetap di kawasan kejiranan ini. Keluarga-keluarga ini merupakan sebahagian daripada bilangan penduduk yang lebih besar, iaitu seramai 750,000 orang yang diusir secara paksa oleh pengganas-pengganas Zionis semasa Perang 1948 – yang dikenali sebagai Nakba – dari pekan-pekan dan bandar-bandar Arab Palestin yang kemudiannya bertukar menjadi wilayah Israel.
Baitulmaqdis Timur ditadbir oleh kerajaan Hasyimiyah Jordan, yang menguasai Tebing Barat ketika itu.
Kerajaan Jordan telah membina rumah-rumah untuk 28 keluarga Palestin berkenaan pada tahun 1956 dengan kebenaran Suruhanjaya Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian Palestin (UNRWA).
Pada tahun 1960-an, keluarga-keluarga ini telah membuat satu perjanjian dengan kerajaan Jordan, yang bersetuju menjadikan mereka sebagai pemilik tanah dan rumah di kawasan ini, diberikan surat hakmilik di atas nama mereka selepas tiga tahun.
Sebagai balasan, mereka akan membuang/menolak taraf mereka sebagai pelarian.
Bagaimanapun, perjanjian ini terbengkalai separuh jalan apabila Israel menawan dan menduduki Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur secara haram selepas Perang Arab-Israel pada tahun 1967, di mana Jordan kehilangan penguasaannya ke atas wilayah-wilayah ini.
Kini, terdapat 38 keluarga Palestin yang tinggal dan menetap di Sheikh Jarrah, empat daripada mereka akan diusir pada bila-bila masa sahaja, manakala tiga lagi dijangka akan diusir pada 1 haribulan Ogos 2021.
Baki bilangan keluarga-keluarga lain sedang melalui pelbagai peringkat kes-kes Mahkamah, dan berhadapan dengan kumpulan-kumpulan peneroka Israel di mahkamah-mahkamah Israel.
‘Lembah Suci’ Baitulmaqdis
Sejak Israel menawan/merampas Baitulmaqdis Timur dalam Perang tahun 1967, kumpulan-kumpulan peneroka Israel telah membuat tuntutan hak milik ke atas tanah-tanah di Sheikh Jarrah dan telah berjaya di dalam banyak tindakan undang-undang untuk mengusir keluar orang-orang Palestin dari rumah kediaman dan tanah mereka.
Dua kumpulan peneroka Yahudi telah memfailkan tindakan undang-undang di mahkamah atas alasan Yahudi Sephardic merupakan pemilik tanah-tanah berkenaan sejak tahun 1885 di zaman pemerintahan Khilafah Uthmaniyah yang berakhir pada tahun 1917.
Warga Israel juga membuat tuntutan yang sama alasan mereka adalah pemilik tanah-tanah Palestin yang terletak kurang satu kilometer dari Kota Lama Baitulmaqdis.
Israel mempunyai satu strategi besar untuk penempatan mereka yang dipanggil “Holy Basin” (Lembah Suci), yang merupakan satu rangkaian unit-unit kediaman para peneroka dan taman-taman tema yang diilhamkan daripada tempat-tempat dan tokoh-tokoh yang disebut di dalam Kitab Bible di sekeliling Kota Lama Baitul Maqdis.
Di bawah rancangan ini, rumah-rumah yang dimiliki oleh orang-orang Palestin perlu dirobohkan.
Pada bulan November 2020, sebuah mahkamah Israel telah mengesahkan keputusan untuk mengusir 87 orang Palestin dari kawasan Batan Al Hawa dalam wilayah Silwan, yang terletak di bahagian selatan Masjid Al Aqsa, untuk diberikan kepada kumpulan peneroka Israel yang bernama Ateret Cohanim.
Kumpulan ini, yang bertujuan untuk memperluaskan kehadiran peneroka-peneroka Yahudi di dalam kawasan-kawasan penduduk Baitulmaqdis Timur dan di sekeliling Kota Lama.
Baitulmaqdis telah menyaman penduduk Batan Al Hawa atas alasan tanah tersebut dimiliki oleh orang-orang Yahudi Yamani di zaman pemerintahan Uthmaniyah sehingga tahun 1938, ketika mana mandat British memindahkan mereka di atas sebab-sebab ketegangan politik.
Undang-undang Israel lebih memihak kepada para peneroka Yahudi dengan membenarkan hanya orang-orang Yahudi sahaja boleh membuat tuntutan hak milik ke atas tanah dan kawasan yang mereka dakwa telah memilikinya sebelum tahun 1948, manakala hak yang sama telah dinafikan kepada penduduk-penduduk Palestin.
Pada hari Ahad (1 Mei 2021) Mahkamah Persekutuan Israel telah mengeluarkan satu perintah yang mengarahkan keluarga-keluarga Iskafi, Kurd, Jaanoi dan Qassim – yang terdiri dari 30 orang dewasa dan 10 orang kanak-kanak supaya mengosongkan rumah masing-masing sebelum 6 Mei.
Keluarga-keluarga Palestin ini telah ditolak dari mahkamah ke mahkamah selama empat tahun.
Keluarga-keluarga Hammad, Dagani dan Daudi pula yang tinggal di kawasan perumahan yang sama telah diberi tempoh sehingga 1 Ogos 2021 untuk mengosongkan rumah kediaman mereka.
Pada tahun 1982, kumpulan-kumpulan peneroka Israel membuat permohonan ke Mahkamah supaya mengeluarkan perintah mengusir 24 keluarga Palestin yang tinggal di shaikh Jarrah.
Pada tahun 1991, keluarga-keluarga Palestin ini membuat satu kejutan apabila mereka menuduh peguam dan wakil undang-undang mereka (seorang Israel) telah memalsukan tandatangan mereka dalam satu dokumen pada tahun 1991 yang menunjukkan kononnya tanah-tanah mereka dimiliki oleh peneroka-peneroka Israel.
Sejak dari itu, penduduk-penduduk Palestin di Shaikh Jarrah telah dilayan sebagai penyewa di dalam mahkamah-mahkamah Israel dan sentiasa berhadapan perintah-perintah mahkamah yang mengarahkan mereka mengosongkan rumah-ruah mereka bagi membenarkan peneroka-peneroka Israel mengambil alih kediaman mereka.
Pada tahun 2002, seramai 43 orang penduduk Palestin telah diusir dari kawasan tersebut dan peneroka-peneroka Israel telah mengambil alih kediaman mereka.
Pada tahun 2005, mahkamah Israel telah menolak dokumen-dokumen Khilafah Uthmaniyah yang dikemukakan oleh Sulaiman Darwish Hijazi, salah seorang penduduk Shaikh Jarrah, sebagai bukti pemilikan tanahnya.
Pada tahun 2008, keluarga Al-Kurdi telah diusir keluar dan pada tahun berikutnya (2009), keluarga-keluarga Hanoun dan Ghawi diusir keluar manakala pada tahun 2017 keluarga Shamasneh pula telah diusir keluar dari rumah mereka oleh peneroka-peneroka Israel.
Penduduk-penduduk Palestin telah mendesak kerajaan Jordan supaya mengeluarkan surat-surat dan dokumen-dokumen rasmi untuk membuktikan pemilikan hartanah mereka.
Pada bulan April 2021, Menteri Luar Jordan Ayman Safadi telah menyerahkan dokumen-dokumen yang membuktikan pemilikan penduduk Palestin ke atas tanah-tanah mereka, dalam usaha untuk mencegah pengusiran besar-besaran.
Minggu lepas, kerajaan Jordan mengesahkan 14 perjanjian yang ditandatangani sejak tahun 1960-an dengan keluarga-keluarga Palestin di Sheikh Jarrah untuk menguatkan kedudukan mereka di mahkamah-mahkamah Israel.
Sejak awal tahun 2020, mahkamah-mahkamah Israel telah mengeluarkan perintah pengusiran terhadap 13 keluarga Palestin di Sheikh Jarrah.
Kawasan ini kini menjadi titik utama protes-protes penentangan dan solidariti, yang telah menghimpunkan aktivis-aktivis Palestin, Israel dan juga antarabangsa serta kumpulan-kumpulan anti-penjajahan Israel.
Pembersihan etnik sedang berlaku
Antara kata-kata penduduk Sheikh Jarrah:
“Tanah-tanah sedang dicuri dan ini berlaku di seluruh Palestin. System kehakiman Israel bersubahat dengan kumpulan-kumpulan peneroka Israel yang mempunyai dana yang banyak untuk melakukan pembersihan etnik terhadap penduduk Palestin,”
“Kami tidak akan pergi ke Tebing Barat atau tempat-tempat lain kerana inilah matlamat mereka. Mereka ingin mengusir semua penduduk Palestin di Baitulmaqdis supaya mereka boleh mengambil alih dan menguasai kawasan ini,”
“Peneroka-peneroka Israel, dengan sokongan mahkamah-mahkamah, tentera dan polis Israel, telah mengusir penduduk-penduduk palestin dari rumah-rumah kediaman mereka sejak berdekad-dekad lamanya,”
“Kami tidak akan biarkan peneroka-peneroka itu mengambilalih masyarakat kami (dan) kami tidak akan mengizinkan perbuatan ini menimpa keluarga kami,”
Pengajaran dan Iktibar
1. Perjuangan membebaskan Baitulmaqdis tidak ada garis penamat
Agenda mempertahankan bumi Palestin yang diberkati dan membebaskan Masjid Al Aqsa merupakan satu kewajiban seluruh umat Islam yang berterusan sehingga Hari Kiamat.
Abu Umamah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “Segolongan umatku akan terus memperjuangkan kebenaran menentang musuh mereka yang ganas dengan kecekalan. Orang yang tidak bersetuju dengan perjuangan mereka tidak dapat melemahkan perjuangan mereka sehinggalah sampai ketentuan Allah; namun mereka tetap teguh dengan perjuangan. Sahabat bertanya wahai Rasulullah di mana mereka? Baginda menjawab: Di Bait al-Maqdis dan persekitaran Baitulmaqdis,”
Ibn Hanbal, Masnad Ahmad, Baqi Masnad al-Ansar, Hadith Abi Umamah al-Bahili
Umat Islam seluruh dunia pada hari ini sedang menyaksikan betapa benarnya hadis Nabi di atas.
Perjuangan yang telah dirintis oleh para panglima agung Islam terdahulu, tempat yang menjadi sasaran dan tujuan utama tentera-tentera Kristian di dalam 8 siri Perang Salib dan menjadi paksi besar kepada perkembangan geo-politik dunia global hari ini … sudah pasti perlu diteruskan.
Penduduk-penduduk Palestin telah memikul amanah dan melaksanakan tanggungjawab besar ini dengan jujur selama puluhan tahun sebagai wakil kepada seluruh dunia Islam dalam perjuangan suci ini.
Mereka telah mengorbankan segala-galanya – bagi pihak kita – agar Baitulmaqdis tetap merdeka dan berdaulat serta terpelihara dari segala bentuk ancaman khususnya dari tangan-tangan ekstrimis pengganas-pengganas Zionis.
Bagaimanapun, beban dan tanggungjawab tersebut masih tidak terlepas dari bahu kita.
Perlawanan, penentangan dan pengorbanan mereka perlu sentiasa diulang-ulang, dibicarakan, disebarkan, dikongsikan dan paling penting diwarisi.
Mereka adalah insan-insan terpilih yang telah digambarkan oleh Rasulullah lebih 1400 tahun dahulu dan kewujudan mereka akan sentiasa terbayang di dalam pemikiran kita setiap kali hadis di atas dibaca.
2. Normalisasi dengan entiti haram Israel adalah tercela.
Banyak negara Arab dan Islam sejak setahun dua ini telah mengiktiraf entiti (negara) Israel.
Akan tetapi, apakah yang mereka dapat nikmati kecuali penghinaan demi penghinaan?
Dalam keghairahan mereka untuk mencari kesepakatan dengan sebuah entiti yang terang-terangan ingin menguasai Baitulmaqdis, negara yang menjadi rebutan pengiktirafan ini telah meng”hadiah”kan negara-negara penjilat itu dengan siri-siri kezaliman, kekejaman, pembantaian, pencabulan, penangkapan, pembunuhan dan pemenjaraan umat Islam Palestin!
Inilah hasil segera dari apa yang dikenali sebagai normalisasi. Umat Islam sama sekali tidak akan melupai pengkhianatan terbesar ini.
Apa sahaja pertimbangan di sebalik pengiktirafan dan normalisasi ini – politik, ekonomi atau dasar-dasar pemerintah – tidak akan diterima oleh umat Islam yang jujur kepada agamanya di negara-negara tersebut.
Bagaimanapun, tindakan beberapa negara Arab ini bukanlah sesuatu yang memeranjatkan. Ini adalah kesan tidak langsung daripada beberapa episod kekalahan yang memalukan ekoran siri peperangan dengan entiti haram Israel sejak tahun 1948 lagi.
Sultan Abdul Hamid II yang memegang jawatan sebagai Khalifah Uthmaniah Turki adalah satu-satunya pemimpin Islam yang berani mengatakan TIDAK! Kepada keangkuhan dan agenda tersembunyi Zionis.
Atas sebab itu jugalah beliau disingkirkan dari jawatan Khalifah Uthmaniah oleh tangan-tangan Zionis, pihak yang akhirnya mendapat apa yang dirancang mereka selama 50 tahun.
Jatuhnya Khilafah Uthmaniah ini merupakan titik tolak kepada perpecahan dunia Islam dan penjarahan terhadap sumber aslinya, kerosakan akhlak umatnya dan penghinaan kepada pemimpin-pemimpin Arab yang mula membunyikan semboyan asobiyah tercela untuk “merdeka” dan memisahkan diri dari Kapal Induk (Khilafah) yang melindungi mereka selama ini.
Rujukan tambahan mengenai normalisasi hubungan dengan Israel:
Asal perkataan Murabitun adalah dari kalimat Ribath.
Berikut adalah beberapa petikan dari Hadith mengenai Ribath ini. Insyaallah selepas membacanya, mudah-mudahan para pembaca akan lebih memahami:
Telah bercerita kepada kami ‘Abdullah bin Munir dia mendengar Abu An-Nadhar telah bercerita kepada kami ‘Abdur Rahman bin ‘Abdullah bin Dinar dari Abu Hazim dari Sahal bin Sa’ad As-Sa’idiy radliallahu ‘anhu bahawa Rasulullah S’AW bersabda:
“Ribath (bersiap siaga) satu hari di jalan Allah lebih baik dari dunia dan apa saja yang ada diatasnya dan tempat cambuk seorang dari kalian di surga lebih baik dari pada dunia dan apa saja yang ada diatasnya dan berangkat pada awal hari (pagi) atau berangkat pada akhir hari (siang) untuk berperang di jalan Allah lebih baik dari pada dunia dan apa saja yang ada diatasnya,”(Hadis Riwayat Bukhari: 2678 – Keutamaan Ribath di jalan Allah)
Berjuang di jalan Allah SWT adalah salah satu sebab diselamatkan dari seksa kubur, iaitu selalu tetap di jalan Allah. Kata () diambil dari ungkapan ( ) yang maknanya adalah mengikat kuda.
Kemudian kata tersebut digunakan bagi orang yang selalu berjaga di perbatasan daerah kaum muslimin, tegasnya orang yang melakukannya dinaakan (), baik dia seorang penunggang kuda atau dengan berjalan.
Oleh karena itu, mati dalam keadaan berjuang di jalan Allah seperti itu merupakan salah satu sebab keselamatan dari seksa kubur.
Ada beberapa hadis yang mengungkapkan hal tersebut, di antaranya:
Hadis Salman al-Farisi Radhiyallahu anhu, beliau berkata, “Aku mendengar Rasulullah bersabda:
.
“Berjuang sehari semalam lebih baik daripada puasa selama sebulan beserta shalatnya. Jika dia mati, maka pahala amal yang telah ia lakukan akan tetap mengalir, rizkinya pun akan tetap berlangsung dan akan dijaga dari fitnah kubur,”
Hadis Fadhalah bin ‘Ubaid Radhiyallahu anhu, dari Nabi , beliau bersabda:
.
“Setiap mayat ditutup amalnya kecuali seseorang yang mati dalam keadaan berjuang di jalan Allah, kerana amalnya akan berkembang sampai hari kiamat dan dia akan aman dari fitnah kubur,”
Hadit Abi Hurairah Radhiyallahu anhu, beliau berkata, “Rasulullah bersabda:
.
“Siapa sahaja yang mati dalam keadaan berjuang di jalan Allah, maka Allah akan memberikan ganjaran seperti ganjaran amal soleh yang terdahulu dia lakukan, dilimpahkan kepadanya rezeki, aman dari fitnah kubur, dan Allah akan membangkit-kannya dalam keadaan aman dari rasa takut di dalam kubur,”
Hadis Abu Umamah Radhiyallahu anhu, beliau berkata, Rasulullah bersabda:
.
“Siapa sahaja yang meninggal ketika berjuang di jalan Allah, maka Allah akan memberikan rasa aman dari fitnah kubur,”
Keutamaan Ribath
Telah mengkhabarkan kepada kami ‘Amr bin Manshur, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Yusuf, ia berkata; telah menceritakan kepada kami Al Laits, ia berkata; telah menceritakan kepadaku Ayyub bin Musa dari Makhul dari Syurahbil bin As Simth dari Salman, ia berkata; saya pernah mendengar Rasulullah berfirman:
“Barang siapa yang berjaga di jalan Allah sehari semalam maka baginya seperti puasa dan shalat satu bulan, dan jika ia meninggal maka amalnya yang telah ia lakukan mengalir pahalanya kepadanya dan ia aman dari pemberi fitnah, dan diberi rezeki,”
(Hadis Sunan An-Nasa’i No. 3117 – Kitab Jihad)
Keutamaan Ribath di jalan Allah
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Isma’il bin Samurah; telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ya’la bin As Sulami; telah menceritakan kepada kami Umar bin Shubh dari Abdurrahman bin Amru dari Makhul dari Ubay bin Ka’b ia berkata; Rasulullah bersabda:
“Sungguh ribath (menjaga perbatasan) satu hari di jalan Allah dari perbatasan kaum muslimin karena semata-mata mengharap ridla dari Allah, bukan pada bulan Ramadan, maka pahalanya lebih besar ketimbang ibadah selama seratus tahun, baik puasanya maupun qiyamul lailnya. Dan ribath sehari di jalan Allah pada perbatasan kaum muslimin karena semata-mata mengharap ridla dari Allah pada bulan Ramadlan itu lebih utama di sisi Allah dan lebih besar pahalanya,”
Aku melihat beliau bersabda:“Dari ibadah selama seribu tahun, baik puasanya maupun shalat malamnya, jika Allah mengembalikannya kepada keluarganya dalam keadaan selamat, tidak akan ditulis kejelekannya selama seribu tahun dan akan ditulis kebaikannya dan dialirkan pahala ribathnya sampai hari kiamat,”
(Hadis Sunan Ibnu Majah No. 2758 – Kitab Jihad)
Dari kesemua hadis yang saya kongsikan di atas, maka jelaslah bahawa Ribath ini sangat tinggi nilainya di sisi Allah. Lebih-lebih lagi apabila dilakukan dalam bulan Ramadan yang penuh berkah ini, menghadapi pihak musuh yang lengkap bersenjata, di tempat yang sangat suci lagi diberkatidalam keadaan sedang berpuasa lagi!
Kita dapat merasai serba sedikit gambaran para Murabitun dan Murabitat di bumi Palestin dan Masjid Al Aqsa hari ini, sebagaimana yang dirakamkan dalam beberapa pautan berikut:
4. Membangkitkan keprihatinan umat terhadap isu Palestin
Umat Islam hari ini tidak mempunyai sebarang alasan lagi untuk membutakan mata dan memekakkan telinga serta berpangku tangan setelah menyaksikan ketabahan dan istiqamah rakyat Palestin menentang kebiadapan pengganas-pengganas Zionis.
Kesabaran mereka di dalam Ribath, kesediaan mereka untuk menghantar seorang demi seorang anggota keluarga mereka ke garis hadapan dan redha serta tawakkal setelah menerima berita syahidnya buah hati mereka atau tertangkapnya ahli keluarga mereka tersayang sesudah itu.
Di tengah-tengah kemeriahan umat Islam negara kita meraikan suasana Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba beberapa hari lagi, saudara-saudari kita terpaksa berhadapan dengan ancaman virus COVID-19 serentak dengan menghadapi serangan-serangan virus penjajahan, pembunuhan, kekejaman, penangkapan, pemboikotan, pengusiran dan kezaliman.
Mereka adalah wajah-wajah Ribath sebenarnya, kumpulan terpilih yang sentiasa diuji.
Namun, semua yang berlaku ke atas mereka sedikitpun tidak mengubah atau menjejaskan keteguhan mereka berpegang pada prinsip, tidak menggoyahkan keimanan dan menjadikan mereka lalai atau cuai terhadap tanggungjawab.
Justeru itu, bagaimanakah seharusnya kita bersikap terhadap pengorbanan dan perjuangan mereka?
Solusinya ialah mudah – dengan membantu mereka!
Bantuan boleh diberikan dengan pelbagai cara – dari setulus-tulus do hinggalah kepada memberi setinggi-tinggi infaq kepada perjuangan ini.
Saya pernah terbaca tentang kisah seorang wanita Islam berasal dari Johor yang menginfakkan rantai emas hasil pembelian dari gaji pertamanya kepada Aman Palestin, sebuah organisasi yang berwibawa dan tersohor dalam khidmat bakti kepada perjuangan rakyat Palestin.
Saya sangat yakin bahawa rakyat Malaysia khususnya umat Islam sangat peduli tentang isu Palestin.
Dan saya pernah mendengar tentang kisah-kisah menakjubkan mengenai sumbangan-sumbangan yang datang dalam berbagai-bagai bentuk, dari pelbagai lapisan masyarakat, dari si kecil yang memecahkan tabung kesayangannya kepada tokoh-tokoh korporat yang enggan disebut nama mereka, dari para wanita yang mengalirkan airmata ketika mendengar kisah penderitaan dan pengorbanan rakyat Palestin, dari pelajar-pelajar sekolah hingga ke kakitangan kerajaan …pendekata ini melambangkan kepedulian yang sangat tinggi.
Nama Malaysia sangat harum di kalangan rakyat Palestin. Ikatan akidah yang dikongsi bersama menjadikan hubungan ini lebih istimewa.
Di sebalik semua ini, kita perlu sentiasa mengingatkan diri kita bahawa bantuan terhadap perjuangan mereka tidak boleh berhenti.
Sekiranya perjuangan mereka akan memakan masa hingga hari kiamat, maka sehingga hari kiamatlah kita perlu konsisten bersama perjuangan mereka.
Untuk itu, sentimen dan kepedulian ini perlu diwariskan kepada generasi sesudah kita, supaya kita tidak kehilangan alasan apabila ditanya oleh Allah di akhirat nanti.
Sebagai kesimpulan, jadikanlah kisah pembersihan etnik yang sedang berlaku di Sheikh Jarrah dan Intifada Ramadan di Masjid Al Aqsa hari ini sebagai pemangkin Ribath dan Infaq kita untuk turut membebaskan Baitulmaqdis.
Allahu Akbar Wa Lillahil Hamd!
Mohd Luttfi Abdul Khalid
Penasihat Aman Palestin Kedah
Peserta Misi Solidariti Gaza 2012
10 Mei 2021
#SolidarityIntifadhahAqsa
#WeAreAllShaikhJarrah
#YouShallNotWalkAlone
#PalestineLivesMatterToo
Penafian:Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
OPEN FORUM
The aggression and violence against the Palestinians are clear forms of human rights violation and also an issue of accountability. This week, Open Forum talks to Prof. Saul Takahashi, Professor of Human Rights and Peace Studies at Osaka Jogakuin University Japan on the topic "Aggression against Palestine from the Human Rights Perspective". Do tune in to IKIM Radio, IKIM Radio facebook page or listen online at www.ikimfm.my this Sunday at 5.15pm
Palestin Tak Pernah Gentar ditulis bersama Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin kira-kira 12 tahun lalu. Manakala Baitulmaqdis Bumi Berkat: Resolusi Al-Azhar ditulis 3 tahun lalu ketika menerima jemputan Fadhilatul Imam al-Akbar Syeikhul Azhar Syeikh Ahmad al-Tayyib untuk menyertai seminar bertemakan Baitulmaqdis di Mesir.
Israel continued to impose institutionalized discrimination against Palestinians living under its rule in Israel and the Occupied Palestinian Territories (OPT). It displaced hundreds of Palestinians in Israel and the occupied West Bank, including East Jerusalem, as a result of home demolitions and imposition of other coercive measures. Israeli forces continued to use excessive force during law enforcement activities in Israel and the OPT. Israeli forces killed 31 Palestinians, including nine children, in the OPT; many were unlawfully killed while posing no imminent threat to life. Israel maintained its illegal blockade on the Gaza Strip, subjecting its residents to collective punishment and deepening the humanitarian crisis there. It also continued to restrict freedom of movement of Palestinians in the OPT through checkpoints and roadblocks. The Israeli authorities arbitrarily detained in Israel thousands of Palestinians from the OPT, holding hundreds in administrative detention without charge or trial. Torture and other ill-treatment of detainees, including children, were committed with impunity. The authorities used a range of measures to target human rights defenders, journalists and others who criticized Israel’s continuing occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights. Violence against women persisted, especially against Palestinian citizens of Israel. The authorities denied asylum-seekers access to a fair or prompt refugee status determination process. Conscientious objectors to military service were imprisoned.
Background
Israel held parliamentary elections in March, the third in just over a year. In May, the two largest parties in the Knesset, Likud and the Blue and White alliance, reached a power-sharing agreement that included an announcement that Israel would further annex territories in the occupied West Bank starting in July 2020. This followed US President Donald Trump’s announcement of his “deal of the century”, which included a formal extension of Israel’s sovereignty over the Jordan Valley and the vast majority of the illegal settlements in the rest of the occupied West Bank in exchange for land currently inside Israel. Israel postponed the annexation plans following diplomatic deals with the United Arab Emirates and Bahrain in September. The parliament was again dissolved in December, triggering another round of elections in three months’ time.
Israel imposed lockdown measures in March and in September to contain the spread of COVID-19, triggering waves of protests calling on the Prime Minister to step down. The measures allowed the Israel Security Agency (ISA) to use surveillance capabilities usually reserved for Palestinians to trace COVID-19 infections. The Prime Minister’s trial on corruption charges began in May.
In February, the Palestinian armed group Islamic Jihad fired around 80 rockets and mortar shells from the Gaza Strip towards Israel, causing minor injuries to over 20 people, after Israeli forces killed an Islamic Jihad operative. The Israeli army carried out multiple airstrikes in Gaza, injuring 12 Palestinians, according to the Palestinian Ministry of Health in Gaza.
In August and September, Israel launched artillery and airstrikes against Gaza in retaliation for incendiary balloons and kites launched from Gaza into Israel. Palestinian armed groups launched indiscriminate rockets into Israel in response.
In August, Israel launched airstrikes against Hizbullah targets in Lebanon after it said that shots were fired from Lebanon into Israel. Israel also launched airstrikes against Iranian and Hizbullah targets in Syria.
In July, a district court rejected a case to force the Ministry of Defense to revoke the export licence of spyware company NSO Group, dealing a blow to victims of unlawful and targeted international surveillance.
Forcible transfers, forced evictions and demolitions
Israel demolished 848 Palestinian residential and livelihood structures in the occupied West Bank, including East Jerusalem, displacing 996 people, according to the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). Israeli authorities said many of the demolished buildings lacked Israeli-issued permits, which are virtually impossible for Palestinians to obtain, or were in closed military zones. The law of occupation prohibits such destruction unless necessary for military operations.
In other cases, Israel confiscated residential and livelihood structures, including some that were donated for humanitarian purposes. Israeli forces also punitively demolished at least six Palestinian homes, leaving 22 people, including seven children, homeless, according to B'Tselem. Punitive demolitions constitute collective punishment and are prohibited under international law.
On 5 March, Israeli forces demolished the homes of Walid Hanatsheh, in Ramallah, and Yazan Mughamis, in Birzeit, displacing six Palestinians, after an Israeli court rejected a petition by the families against the punitive demolition. On 11 March, Israeli forces punitively demolished the home of Qassam Barghouti in Kobar village near Ramallah. The three men are in prison in Israel for alleged involvement in an attack in August 2019 that killed an Israeli civilian and injured two others outside Ramallah city in the occupied West Bank.
Israeli settler organizations initiated, with the support of the Israeli authorities, forcible evictions of Palestinians from their homes in East Jerusalem.
OCHA estimated in December that around 200 Palestinian households in the occupied West Bank, including East Jerusalem, had eviction cases pending against them, placing 800 adults and children at risk of displacement.
Israeli authorities demolished at least 29 residential and livelihood structures that belonged to Bedouin citizens living in “unrecognized” villages in the Negev/Naqab, according to the Negev Coexistence Forum, an Israeli NGO.
Discrimination
Israel continued to discriminate against Palestinian citizens of Israel in areas of planning, budget allocation, policing and political participation. According to the Adalah-The Legal Center for Arab Minority Rights in Israel, Israel maintains over 65 laws that discriminate against Palestinians.
Local Palestinian councils in Israel went on strike to protest against discrimination in the distribution of the state budget for local councils. The vast majority of Palestinians in Israel, comprising over 20% of the total population, live in around 139 towns and villages. They received only 1.7% of the state budget for local councils.
In August, Adalah and the Arab Center for Alternative Planning filed a petition to the Israeli Supreme Court on behalf of 10 local Palestinian councils and dozens of Palestinian citizens of Israel against government policy discriminating against these communities in the distribution of housing, construction and land development benefits compared to neighbouring Jewish communities that enjoy higher socio-economic status and have access to such benefits.
Israel continued to deny Palestinians from the West Bank and Gaza married to Palestinian citizens of Israel the right to nationality by enforcing the discriminatory Entry to Israel Law.
In December, the magistrate court in Krayot, near Haifa, rejected a petition for access to education by Palestinian citizens of Israel living in Karmiel, citing the discriminatory Nation State Law. The decision said that establishing an Arabic school in the town or funding transport for its Palestinian residents to study in Arabic schools in nearby communities would undermine the town’s “Jewish character”.
In December, the Israeli Health Ministry began the distribution of COVID-19 vaccines that excluded the nearly 5 million Palestinians who live under Israeli military occupation in the West Bank and Gaza Strip.
Unlawful killings and excessive use of force
Israeli military and police used unnecessary and excessive force during law enforcement activities, including search and arrest operations, and when policing demonstrations.
Military and security forces killed at least 31 Palestinians, including nine children, in the Gaza Strip and West Bank, according to OCHA. Many were unlawfully killed by live ammunition or other excessive force when posing no imminent threat to life. Some of the unlawful killings appeared to be wilful, which would constitute war crimes.
Israeli forces frequently used excessive force against protesters in Kufr Qadum who continued weekly protests against settlements and settlement expansion. According to OCHA, 214 protesters and bystanders were injured during the year.
On 15 February, Israeli forces shot and injured in the eye nine-year-old Malek Issa while he was returning home from school in the East Jerusalem neighbourhood of Issawiya. No clashes were recorded at the time, according to OCHA. Israeli forces were maintaining a violent and intense police operation in Issawiya as a form of collective punishment.
Israeli forces frequently opened fire on fishermen and farmers in Gaza. According to Al Mezan Center for Human Rights, 12 fishermen and five farmers were injured.
Freedom of movement
For the 13th consecutive year, Israel continued its illegal air, land and sea blockade of the Gaza Strip, restricting the movement of people and goods in and out of the area, which continued to have a devastating impact on the human rights of Gaza’s 2 million inhabitants. Israel stopped the entry of construction materials and fuel into Gaza repeatedly. This shut down the only power plant in Gaza, leading to a further reduction in the supply of electricity, which had already been available for only about four hours a day. Israel also imposed a full maritime closure and repeatedly limited entry of goods to food and medicine only. The measures amounted to collective punishment at a time of increasing COVID-19 infections in Gaza.
On 2 February, following an exchange of attacks between Israeli forces and Palestinian armed groups, Israel cancelled the permits of 500 traders from Gaza that enable their holders to travel to Israel and the West Bank for business. The permits were reactivated on 18 February.
On 18 June, Omar Yaghi, a baby with a cardiac condition, died in Gaza after Israel denied the family a permit to enter Israel for a scheduled operation on 24 May at the Sheba Medical Center in Ramat Gan city.
In the West Bank, at least 593 Israeli checkpoints and roadblocks continued to heavily restrict the movement of Palestinians and access to rights, including health, education and work. Holders of Palestinian identification cards faced an ongoing bar on using roads built for Israeli settlers.
Israeli restrictions on freedom of movement continued to impede Palestinians’ access to health care, posing further threats to vulnerable populations during the COVID-19 pandemic. Lack of access to hospitals and specialized clinics during the pandemic particularly affected Palestinian residents of the East Jerusalem neighbourhoods of Kufr Aqab and Shu’fat Refugee Camp, which are segregated from the rest of the city by military structures, including checkpoints, and the fence/wall.
Arbitrary detention
Israeli authorities conducted hundreds of raids throughout the West Bank to arrest Palestinians, usually at their homes at night. Those arrested were detained in prisons in Israel, along with thousands of other Palestinians from the OPT arrested in previous years. This violated international humanitarian law, which prohibits the transfer of detainees into the territory of the occupying power.
Israeli authorities used renewable administrative detention orders to hold Palestinians without charge or trial. Some 4,300 Palestinians from the OPT, including 397 administrative detainees, were held in Israeli prisons as of December, according to the Israel Prison Service. Many families of Palestinian detainees in Israel, particularly those living in Gaza, were not permitted entry to Israel to visit their relatives.
On 16 July, Israeli forces arrested Iyad Barghouti, an astrophysicist and professor at Jerusalem’s Al-Quds University, at a checkpoint near Jerusalem and placed him in administrative detention. He had previously been administratively detained in 2014 and 2016.
Israel held 157 Palestinian children in prison, including two in administrative detention, as of October. Defense for Children International Palestine said that children were interrogated without their parents present and placed with adults in prison. Under international law, detention of children should be a measure of last resort and for the shortest appropriate time.
Unfair trials
Palestinian civilians, including children, from the OPT were prosecuted in military courts that did not meet international fair trial standards.
Torture and other ill-treatment
Israeli soldiers, police and ISA officers continued to torture and otherwise ill-treat Palestinian detainees, including children, with impunity. Reported methods included beating, slapping, painful shackling, sleep deprivation, use of stress positions and threats of violence against family members. Prolonged solitary confinement, sometimes lasting months, was commonly used as a punishment.
Israeli forces occasionally denied medical help for Palestinians injured during law enforcement activities.
Freedoms of expression and association
The authorities used a range of measures, including raids, incitement campaigns, movement restrictions and judicial harassment, to target human rights defenders who criticized Israel’s continuing military occupation of Palestinian and Syrian territories.
Israel continued to deny human rights bodies entry to the OPT, including the UN Special Rapporteur on the situation of human rights in the OPT.
On 30 July, Israeli forces arrested Mahmoud Nawajaa, a human rights defender and co-ordinator of the Boycott, Divestment and Sanctions movement in the occupied West Bank, from his home in Ramallah. A prisoner of conscience, he was released without charge on 17 August.
On 13 November, the Jerusalem District Court rejected a petition by Amnesty International against the arbitrary and punitive travel ban imposed on its employee, human rights defender Laith Abu Zeyad. For undisclosed reasons, Israeli security forces continued to bar him from entering occupied East Jerusalem and from travelling abroad through Jordan.
Rights of refugees, asylum-seekers and migrants
Israel continued to deny asylum-seekers access to a fair and prompt refugee status determination process, leaving many without access to basic services. About 31,000 asylum-seekers were living in Israel.
Gender-based violence
Violence against women persisted in Israel, especially against Palestinian citizens.
At least 21 women were killed as a result of gender-based violence.
Conscientious objectors
At least four Israeli conscientious objectors to military service were imprisoned. Hillel Rabin spent 56 days in military prison for refusing to serve in the Israeli army citing oppressive policies against Palestinians.
Ketahuilah bahawa adakah seluruh muka bumi serata pelusuk alam menerima kalian sekiranya ALLAH SWT tak meredhai kalian wahai kaum yang engkar, wahai kaum yang berpaling , penentang dalam kebanyakan ajaran rasul ( sirah dah buktikan ini ) ?
Bani Israel: Anak keturunan Nabi Yaakub Alaihisalam. Dalam Quran disebut ada sebahagian dari Bani Israel yang Kufur. Maknanya tidak semua Bani Israel yang kufur ada yang beriman.
Yahudi: Mereka yang kafir dari kalangan Bani Israel. Jika diteliti nas-nas Al-Quran, apabila disebut Yahudi, semuanya berbentuk Celaan.
Zionis: Gerakan yang dipelopori Moses Hess untuk menubuhkan negara haram, Israel. Yahudi mula berpindah pada tahun 1897. Zionis merupakan gerakan politik orang Yahudi yang menyokong penubuhan semula ‘tanah yang dijanjikan’ untuk bangsa Yahudi di Palestin pada abad ke-19 di mana ketika itu dikuasai oleh Kerajaan Turki Uthmaniyah.
NOTA PENTING: Bani Israel yang disebut dalam Al-Quran tidak sama dengan Negara Haram yang menggunakan istilah Israel oleh Zionis-Yahudi!
Bedilan Isreal didakwa mengenai sasaran pusat media negara / agens lain juga , dengan tujuan merendahkan liputan atau ' coverage' media luar dalam memberikan berita dan perkembangan krisis kemanusiaan di Gaza. Bukti tentang dakwaan pusat media tersebut adalah menjadi pusat aktiviti HAMAS belum pun ditunjukkan oleh Israel.
lagi satu Amnesty dah dilarang masuk ke Gaza sejak 2012 lagi.
The United States Secretary of State Antony Blinken says he has not seen any Israeli evidence of the Hamas operating in the Gaza building that housed residences, offices and media organisations – including Al Jazeera and The Associated Press – that Israel destroyed on Saturday.
Blinken said on Monday he has asked Israel for justification for the strike. The Israeli military, which gave journalists and other building occupants about an hour to evacuate, claims that Hamas used the building for a military intelligence office.
“Shortly after the strike we did request additional details regarding the justification for it,” Blinken said from Copenhagen, Denmark. He declined to discuss specific intelligence, saying he “will leave it to others to characterize if any information has been shared and our assessment that information”.
But he said, “I have not seen any information provided.”
Israeli military spokesman Lt Gen Jonathan Conricus told CNN on Sunday, “We’re in the middle of fighting. That’s in process and I’m sure in due time that information will be presented.”
Prime Minister Benjamin Netanyahu said Israel would share any evidence of Hamas’s presence in the targeted building through intelligence channels. But neither the White House nor the State Department would say if any American official had seen it.
Blinken said on Monday the US was working round the clock to help put an end to the violence but gave few details.
“We’re not standing in the way of diplomacy, on the contrary, we are exercising it virtually non-stop,” Blinken told a news conference with Denmark’s foreign minister when asked why the US had blocked a United Nations Security Council statement condemning Israel’s military response.
Washington, a strong ally of Israel, has been isolated at the UN over its objection to a public statement by the council because it worries it could harm diplomacy behind the scenes.
Blinken said Israel has the right to defend itself, but that he had been alarmed that journalists and medical workers had been put at risk, in particular, after Israel destroyed the tower block in Gaza housing a number of media outlets.
Calls for investigations
Amnesty International and media watchdog Reporters Without Borders asked the International Criminal Court to investigate Israel’s bombing of the building housing the media organisations as a possible war crime. In addition, the AP’s top editor called for an independent US investigation into the attack.
The Paris-based Reporters Without Borders, known by its French acronym RSF, said in a letter to the court’s chief prosecutor that the offices of 23 international and local media organisations have been destroyed over the past six days.
The RSF said it had strong reason to believe that the Israeli military’s “intentional targeting of media organizations and intentional destruction of their equipment” could violate one of the court’s statutes. It said the attacks serve “to reduce, if not neutralize, the media’s capacity to inform the public”.
Saleh Hijazi, deputy regional director for the Middle East and North Africa at Amnesty International, told Al Jazeera Israel was trying to hide what it was doing in Gaza and to the people of Gaza, adding that Amnesty has been prevented from entering the enclave since 2012.
“We now have an International Criminal Court investigation open on the situation in the Palestinian territories since 2014. We call on the ICC to look into this incident,” he said, referring to the bombing of international media offices by Israeli forces.
“Even if there is a legitimate military target there, it is disproportionate to attack a building in such a manner,” Hijazi added.
“Such a disproportionate attack amounts to war crime. In addition, this follows a pattern of collective punishment against the Palestinian people in Gaza.”
Sally Buzbee, AP’s executive editor, said the agency has had offices in al-Jalaa tower for 15 years and it was never informed or had any indication that Hamas might be in the building. She said the facts must be laid out.
“We think it’s appropriate at this point for there to be an independent look at what happened yesterday — an independent investigation,” she added.
Buzbee also expressed concern about the impact on news coverage.
“This does impact the world’s right to know what is happening on both sides of the conflict in real-time,” she said.
The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently by Richard E. Nisbett
As Professor Nisbett shows in The Geography of Thought people actually think - and even see - the world differently, because of differing ecologies, social structures, philosophies, and educational systems that date back to ancient Greece and China, and that have survived into the modern world. As a result, East Asian thought is "holistic" - drawn to the perceptual field as a whole, and to relations among objects and events within that field.
https://www.kafilahbuku.com/?fbclid=IwAR1lnPMEjDxQBXm2m3vuNQQnGzPu-xIxuR69PXhjq0a91PW4sS2RxEFgxes
Islamic Civilization In Thirty Lives by Chase F. Robinson
Chase F. Robinson draws on the long tradition in Muslim scholarship of commemorating in writing the biographies of notable figures, weaving these ambitious lives together to create a rich narrative of early Islamic civilization, from the Prophet Muhammad in the seventh century to the era of the world-conqueror Timur and the Ottoman Sultan Mehmed II in the fifteenth.
An illuminating read for anyone interested in learning more about this often misunderstood civilization, this book creates a vivid picture of life in all arenas of the pre-modern Islamic world.
Content List
1. Islam and Empire 600–850
2. The Islamic Commonwealth 850–1050
3. The Sunni Synthesis 1050–1250
4. Conflict & Change 1250–1550
Ramai yang bertanya cadangan bahan bacaan bagi mendalami rentetan sejarah penindasan di tanah Palestin. Kami cuba post gambar yang sama di story dengan Giphy bendera Palestin tetapi cubaan muatnaik gagal beberapa kali. Tidak pasti ada kaitan dengan cubaan sekatan oleh pemilik aplikasi ini.https://www.facebook.com/pelitad ... 6/4072480266150361/
Ketika ini Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia/BN bekerjasama dengan Pemuda-pemuda Parti-Parti Politik daripada 34 Negara lain untuk mengusahakan penganjuran satu Forum Antarabangsa Mengenai Nasib dan Masa Depan Palestin. InsyaAllah 20hb ini pimpinan-pimpinan sayap Pemuda Parti-Parti setakat ini daripada 34 Negara sudah menyatakan persetujuan akan sepentas melalui saluran Youtube dan Facebook.
Apa sahaja usaha untuk menyampaikan mesej kepada dunia terutama PBB dan kuasa-kuasa besar mengenai isu Palestin amat penting bagi menzahirkan solidariti masyarakat dunia terhadap nasib Palestin yang berterusan ditindas, diperkosa hak mereka dan diperkotak-katikkan di tanah air sendiri oleh Penjajah Regim Israel.