|
(39) SAHUTLAH PANGGILANKU
Kelima meminang. Walaupun Islam tidak mempunyai kekangan samada lelaki atau wanita yang perlu meminang, digalakkan lelaki yang melakukannya. Tidak sesuai bagi wanita terutama di zaman sekarang untuk menawarkan dirinya kerana boleh dianggap fitnah dan untuk menjaga kehormatannya. Tambahan lagi secara natural, wanita adalah pemalu.
Keputusan untuk berkahwin adalah sepenuhnya kepada pasangan tersebut. Memandangkan wanita yang masih 慸ara |
|
|
|
|
|
|
|
(40) SAHUTLAH PANGGILANKU
Keenam memberi mahar. Mahar atau mas kahwin merupakan sesuatu yang diberi dari pihak lelaki untuk menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan niat untuk berkahwin. Ia bukanlah harga seorang wanita, juga bukan harga perkhidmatan kerana isteri tidak bertangung jawab untuk melaksanakan kerja rumah. Mahar juga merupakan jaminan dan hak wanita dalam perkahwinan. Ianya bukanlah hak ibu-bapa wanita tersebut.
Mas kahwin penting dan wajib bagi setiap perkahwinan samada sedikit, sederhana atau banyak mengikut kemampuan. Walaupun begitu, seeloknya diberikan sebanyak yang terdaya untuk menunjukkan perkahwinan itu penting.
Pernah seseorang wanita melamar nabi saw, tetapi beliau diam sehingga seorang sahabat menawarkan diri untuk berkahwin dengannya. Malangnya sahabat itu tidak mempunyai harta melainkan pakaian yang sedang dipakainya. Nabi saw tidak membenarkan perkahwinan itu berlaku kerana tiada mas kahwin. Setelah beberapa hari, nabi saw bertanya sahabat itu samada boleh membaca al-Quran. Akhirnya nabi saw membenarkan perkahwinan dilakukan dengan syarat dia perlu mengajar wanita itu membaca al-Quran sebagai mahar.
Walaupun nikah sah tanpa menyebut mahar semasa akad, lelaki tetap wajib memberikan mahar mengikut kesesuaian. Bagi nikah mutaah, mahar wajib disebut di dalam akad jika tidak nikah itu tidak sah. Sebaiknya mahar diberi samada secara penuh atau ansuran sebelum menyentuh isteri.
Menurut beberapa hadis, lelaki yang tidak memberi mahar dianggap sebagai berzina. Jika isteri memaafkan suami, ganjaran yang Allah berikan kepadanya bagi setiap dinar atau dirham mahar merupakan setiap hamba yang dibebaskan.
Malangnya kebanyakan masyarakat Islam sekarang menjadikan mahar seperti bahan jenaka sehingga terlalu rendah, lebih murah dari harga barang mainan untuk kanak-kanak, seolah-olah tidak penting. Sepatutnya mahar diletakkan mengikut kemampuan dan tidak terlalu tinggi kerana boleh menjadi punca pergaduhan antara suami-isteri di kemudian hari.
Jika dilihat perkahwinan Imam Ali dan Fatima, nabi saw meminta imam Ali memberikan mahar. Walaupun imam tidak mempunyai harta kecuali pedang dan baju perang, nabi saw tetap menyuruhnya menjual baju perang kerana pentingnya mahar. Wang yang diperolehi dari jualan baju perang dijadikan mahar.
[ Last edited by PakMalau at 1-6-2006 05:31 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
(41) SAHUTLAH PANGGILANKU
Ketujuh membuat perjanjian. Perjanjian adalah penting kerana perkahwinan melibatkan hidup sepanjang hayat. Jika membeli rumah memerlukan perjanjian yang 慸etail |
|
|
|
|
|
|
|
(42) SAHUTLAH PANGGILANKU
Kelapan menentukan tarikh dan masa nikah. Nikah digalakkan pada waktu malam dan makruh pada waktu tengahari. Allah menjadikan malam untuk berehat dan sesuai untuk melakukan nikah. Walaupun nikah boleh dilakukan pada bila masa mengikut syariat Islam, menurut hadis ianya tidak digalakkan pada hari 憅amar dar akrab |
|
|
|
|
|
|
|
(43) SAHUTLAH PANGGILANKU
Ammar berhenti berfikir ketika membelok masuk ke halaman rumah. Ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 9:15 malam. Sambil mengunci kereta, Ammar melihat ungun api yang sudah dipasang. Ramzan juga berada di dalam kandang. Pintu pagar utama masjid juga sudah ditutup dan dikunci. Semuanya itu telah dilakukan oleh Uncle Abas. Malam itu Uncle Abas akan menginap di pondok kecil itu bersama dengan Husin.
Selepas meletak barang keperluan yang baru dibeli dari kedai runcit di atas meja makan, Ammar masuk ke dalam biliknya bersama dengan ubat. 揘asal spray |
|
|
|
|
|
|
|
(44) SAHUTLAH PANGGILANKU
Malam itu Ammar tidur nyenyak. Mungkin bau asap dari 慽ncense stick |
|
|
|
|
|
|
|
(45) SAHUTLAH PANGGILANKU
Imam Sadiq pernah berkata solat tidak diterima kecuali dengan hati yang khusyuk. Jika perhatian terhadap Allah tersasar sebanyak 3 kali maka Allah juga tidak akan memberi perhatian kepadanya lagi.
Menurut imam al-Ridha, tujuan solat ialah mengakui keesaan Allah serta menafikan tuhan lain. Solat perlu dilakukan dengan sopan, rendah diri, mengaku kesalahan, merayu diampunkan dosa sebanyak 5 kali sehari sebagai tanda mengikhtiraf kebesaranNya.
Menurut nabi saw, semua amalan baik bergantung kepada solat. Jika solat diterima maka amalan baik akan diterima. Jika solat tidak diterima maka amalan baik tidak akan diterima.
Menurut Shaikh al-Qummi, terdapat lebih kurang 60 stesyen di atas titian sirat pada hari akhirat. Setiap orang perlu menjawab dengan sempurna bagi setiap stesyen sebelum dibenarkan ke stesyen berikutnya. Stesyen pertama ialah solat. Jika tidak dapat menjawab dengan sempurna serta tidak mendapat shafaat dari nabi saw dan imam atau dari amalan baik maka akan jatuh ke dalam neraka.
Imam Sadiq pernah berkata bila seseorang melaungkan azan dan Iqamah, dua barisan malaikat akan solat di belakangnya. Tetapi jika dilaungkan Iqamah sahaja, satu barisan malaikat akan solat di belakangnya.
Menurut Imam Sadiq, nabi saw telah berkata di ranjang kematian bahawa sesiapa yang meringankan solat bukanlah dari pengikutnya. Imam Kazim juga pernah berkata bahawa sesiapa yang meringankan solat tidak akan menerima shafaat dari imam-imam.
Menurut Imam Sadiq, jika seseorang mengosongkan dirinya dari sebarang urusan dunia dan bersedia untuk solat, Allah akan isikan hatinya dengan kekayaan dan tidak akan menghampakan permintaannya. Menjadi tangungjawab Allah untuk menutup pintu kemiskinan dan mengisi jiwanya dengan cinta kepada Allah.
Menurut Imam Zainal Abidin, solat merupakan lawatan kepada Allah. Apabila solat seseorang itu berdiri di hadapan Allah, jika dia sedar, dia sepatutnya berkelakuan seperti seorang hamba iaitu rendah diri, bimbang, berharap, takut, sopan dan sebagainya. Dia mesti memuji dan merayu dengan penuh kehinaan supaya Allah mengampunkan dosa dan kesalahan yang telah dilakukannya.
Menurut Imam Sadiq, sesiapa yang melakukan solat pada awal waktu dan berhati-hati menjaga peraturan solat, malaikat akan membangunkannya di dalam keadaan putih dan bersih di syurga. Solat akan berkata 揝emoga Allah menjaga kamu seperti kamu menjaga aku |
|
|
|
|
|
|
|
(46) SAHUTLAH PANGGILANKU
25 STRATEGI UNTUK KHUSYUK DI DALAM SOLAT
揟erdapat berbagai strategi yang dilakukan untuk meningkatkan khusyuk di dalam solat |
|
|
|
|
|
|
|
(47) SAHUTLAH PANGGILANKU
揓ika sepuluh strategi itu diamalkan dengan baik, insyaallah berjaya mencapai khusyuk di dalam solat. Biasanya teori memang mudah disebut tetapi melaksanakannya amat berat kecuali yang benar-benar sabar dan istiqamah |
|
|
|
|
|
|
|
(48) SAHUTLAH PANGGILANKU
揗emang banyak amalan yang boleh dilakukan untuk meningkatkan khusyuk. Terpulanglah kepada diri untuk memilih yang mana lebih praktikal. Selain dari dua puluh strategi itu, ada lagi beberapa strategi yang boleh diamalkan |
|
|
|
|
|
|
|
(49) SAHUTLAH PANGGILANKU
Bau wangi bunga mawar dari 憁iang stokky |
|
|
|
|
|
|
mieyamo This user has been deleted
|
tahniah
Sangat menarik cara penulisan dan dapat memberi banyak nasihat dan pedoman. |
|
|
|
|
|
|
|
(50) SAHUTLAH PANGGILANKU
Selepas al-Fatehah, Ammar membaca surah al-Falaq.
[quote]揇engan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad); 揂ku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya |
|
|
|
|
|
|
|
(51) SAHUTLAH PANGGILANKU
Selepas berdoa tapak tangan disapu ke muka serta diciumnya, kemudian bersandar di tepi katil sambil melihat asap 憁iang stokky |
|
|
|
|
|
|
|
(52) SAHUTLAH PANGGILANKU
Doa juga merupakan realisasi kepada dekatnya Allah. Di dalam al-Quran terdapat empat cara Allah menerangkan dekatnya Allah kepada hamba. Pertama al-Quran mengatakan Allah dekat dengan kamu (al-Baqarah, 186), kedua Allah lebih dekat kepadamu dari orang lain (Al-Waqiah, 85), ketiga Allah lebih dekat kepadamu dari urat tengkuk (Qaf, 16) dan keempat Allah di antara kamu dan hati kamu (Al-Anfal, 24).
Apabila menghulur tangan untuk berdoa, Allah menerima doa tersebut. Kerana dekatnya Allah, seseorang digalak untuk menyapu tapak tangan ke muka dan menciumnya selepas berdoa. Imam Zainal Abidin selalu mencium tangan orang yang menerima sedekah kerana apabila seseorang memberi sedekah, Allahlah yang menerimanya. Perbuatan itu merupakan kefahaman spiritual yang dizahirkan secara fisikal. Kerana dekatnya Allah, seseorang digalakkan berdoa sambil merayu. Kerana dekatnya Allah, seseorang itu perlu sentiasa melakukan 慶ontact |
|
|
|
|
|
|
|
(53) SAHUTLAH PANGGILANKU
揟idak ada sesiapa yang lebih baik dari ahlul-bait untuk menerangkan adab dan perjalanan doa. Lihat dan kajilah mana-mana kitab dan ulama tasawuf dari berbagai sumber dan bandingkan dengan tauhid dan makrifat Allah melalui doa-doa ahlul-bait pasti akan mengakui kelebihan mereka. Doa-doa mereka ujud sebelum ilmu-ilmu falsafah dan pemikiran luar berkembang malah ulama-ulama Islam semasa dan selepas itu bergantung kepada ilmu mereka |
|
|
|
|
|
|
|
(54) SAHUTLAH PANGGILANKU
Kedua makrifat Allah. Makrifat berasal dari perkataan Irfan yang bermaksud mengenali. Ia memberi maksud yang lebih dalam dari 憈ahu |
|
|
|
|
|
|
|
(55) SAHUTLAH PANGGILANKU
Ketiga merasa 搕akut |
|
|
|
|
|
|
|
(55) SAHUTLAH PANGGILANKU
Keempat ujudnya cinta pada Allah. Hasil dari makrifat Allah, ujudnya cinta. Inilah matlamat doa. Imam Hasan berkata sesiapa yang mempunyai makrifat akan cinta Allah. Oleh itu imam berdoa 揥ahai Allah! Berikan aku merasa kemanisan cintaMu |
|
|
|
|
|
|
|
(56) SAHUTLAH PANGGILANKU
Tragedi yang mungkin berlaku kepada doa ialah riya dan ujub. Riya ialah menunjuk-nunjuk amalan baik kepada orang lain supaya dipuji manakala ujub merasa gembira dan berpuashati dengan amalan sendiri. Jika ada riya dan ujub, doa tidak akan diterima kerana menyembah selain dari Allah. Riya menyembah orang lain manakala ujub menyembah diri sendiri.
Hanya di dalam fahaman syiah ujudnya doa-doa ahlul-bait yang banyak serta panjang contohnya Doa Kumail, Doa Arafah, Doa Iftitah, Doa Abu Hamzah Samali, Doa Jaushan Kabir, Doa Jaushan Saghir, Doa Nudbah dan lain-lain.
Bihar al-Anwar yang ditulis Allama Majlisi juga merupakan harta bagi syiah. Terdapat lebih dari 130 jilid hadis yang dikumpul dari ahlul-bait. Salah satu jilid dikhaskan mengenai doa. Manakala di dalam Usul al-Kafi yang ditulis oleh Syeikh Kulaini, doa dimasukkan di dalam bahagian pokok (usul) bukannya cabang (furu) untuk menunjuk pentingnya doa.
揗alangnya doa ahlul-bait ini tersimpan sebagai mutiara dan memanfaatkan pengikut syiah sahaja. Muslim yang majoriti masih teragak-agak oleh prasangka yang menutup akal dan hati untuk sama-sama menyelam dan merasa kemanisan ilmu tauhid dan makrifat Allah yang 憄rimary |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|