|
[Tempatan]
EKONOMIKhazanah dan PNB rugi RM43.9 juta daripada penjualan Fashion Valet
[Copy link]
|
|
Edited by Nfir at 6-11-2024 05:08 PM
Ini ayat tentang renovation:
"Regarding FashionValet’s expenditure as of January 2021, the documents state that the company spent RM12.3 million on renovations. In Khazanah’s recent to defend its investment and “responsible exit” from the company in late 2023, it was explained that FashionValet had faced financial challenges during the Covid-19 pandemic."
+ + +
Kalau renovation RM 12 juta meliputi beberapa kedai dan office baru FashionValet, jumlah ini memang logik. Kos yang melibatkan construction dan interior design bukannya murah.
Rakyat marhaen kehidupan zuhud pun renovate rumah teres dua tingkat easily RM 100K dan ke atas.
Jumlah kedai FashionValet, Duck dan Lilit banyak juga. Semua dibuka di high-end shopping mall. High-end shopping mall expect impressive shopping experience daripada retailer. Jadi kos nak renovate kedai itu sudah tinggi untuk penuhi expectation high-end shopping mall.
Kemudian, ditambah pula dengan kebebalan founder yang mahu ada office hebat. Waktu first time tengok interior design dan facility office FashionValet di Internet, terdetik dalam hati, "Ya Allah, Vivy ooiii... apasal la office kau sampai macam ni sekali?"
Office FashionValet siap ada Powder Room kot. Syarikat public-listed dengan revenue berbillion-billion pun tak de Powder Room untuk staff. Kalau orang lain jadi investor, mahu je agaknya kena tengking dengan perbelanjaan merepek-repek macam ni.
Ingatkan memang betul-betul boleh sustain business. Walau pun rasa renovation untuk office yang hebat bukan suatu perbelanjaan yang penting. Rupa-rupanya tutup juga platform FashionValet ni akhirnya.
Bila tahu FashionValet dah keluar daripada office cantik dia tu, lagi terkejut, "Ya Allah, macam tu je kau buang duit Vivy oi...?"
Tapi kalau dia tak keluar, mungkin dia kena tanggung overhead yang tinggi daripada segi sewa.
Jadi macam inilah duit business berjuta-juta tu habis. Belanja ini, kemudian tutup. Belanja itu, kemudian tutup juga. Lama-lama habis terus capital. Melopong.
Dan kita rakyat jelata seminggu dua ni dok buat pula kira-kira tentang dia punya perbelanjaan guna dana awam. Bebal punya anak orang kaya.
|
|
|
|
|
|
|
|
nak dekat hujung tahun .... asb apa citer |
|
|
|
|
|
|
|
RM 12 M tu utk office dia saja atau office dan kedai Duck? Kalau include kedai logik lah sbb shoplot dlm high end malls kena ada certain standard
tapi kalau dia perasan Duck tu sama level dgn LV, Dior, Chanel , dia mimpi lah.
lepas covid high end designer brands bnyk sales pada foreign tourist. Takkan lah derang tu nak beli tudung Duck?
pastu buat powder room utk staff?
staff dia semua happy dapat powder room sampai jadi lebih produktif?
|
|
|
|
|
|
|
|
12 juta tu rasanya termasuk warehouse, office, outlet2 yang kat prime location sekali la kut.
tapi sedang company tak buat untung... boleh plak dia buat renovation. duduk satu tempat ajelah sampai nampak bayang2 kejayaan tu baru expand. Ingat pi LSE pandai uruskan kompeni. Vivy patut kerja dengan bapak dia jek dulu, tak payah bukak FV. Dah ada pengalaman urus kompeni besor baru la quit.
Iols tengok Poplook baru2 ni jek depa bukak cawangan luar KL. Kalau tak sebelum ni cuma ada di KL sahaja.
Poplook pun masih maintain online platform jual barang sendiri.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bapak dia kan bisnes construction chuols. SPRM kena check siapa yang dapat tender untuk business construction mereka |
|
|
|
|
|
|
|
Dalam post sebelum ni ada insert ayat daripada media yang mention tentang renovation. Tapi ayat dalam article itu tidak hurai dengan detail renovation cost sebanyak RM 12 juta ini meliputi renovation apa. Ia cuma mention jumlah renovation saja.
Yes, seperti ada forumer mention, FashionValet juga ada gudang besar. Mungkin gudang ini ada renovation cost juga.
+ + +
Tentang powder room, interior design dan facilities lain di office baru FashionValet. Boleh tengok di Google Images. Guna key word: fashionvalet office powder room.
Dekat Google Images ada juga gambar-gambar lain berkaitan office baru FashionValet.
Ini maklumat tentang office baru:
In September 2018, FV proudly moved to Glo Damansara Mall, which now serves as its new headquarters that house a more product-focused and technologically advanced FashionValet! The FV Warehouse, which stores more stock and where the processing of orders takes place, will remain in Kota Damansara.
FV’s new headquarters measures 24,000 square feet boasting a fully equipped gym, shower rooms, prayer rooms, multiple discussion rooms and office suites, a 20-seater conference room, a children’s playroom, 2 nursing rooms, 3 pantries and an amphitheatre.
The company staff has grown to over 200 members including their Singapore and Dubai teams. Founders, Fadza and Vivy are fans of open-planned office designs choosing to sit amongst their team members versus in private offices. Energy is always buzzing at the FV office!
Ini lagi maklumat tentang office baru:
Its office then, had no receptionist. You opened the door and piles of clothes greeted you. The team was small. They modelled, they took orders and they mailed them. Everyone did everything.
Eight years and two office upgrades later, FashionValet now has a 200-strong staff (including warehouse and store) and for the first time, held its Press Day last month, welcoming writers and editors to its new home, a sprawling new space in Glo Damansara that’s like a house, office, café and rest area rolled into one.
+ + +
Ini cara startups atau budding companies layan staff. Untuk tugasan professional, jangan bagi gaji terlalu rendah. Contohnya, RM 1,700 atau RM 2,500. Nanti kita akan dapat pekerja yang tak berkualiti. Sama ada pekerja otak lemah atau malas kerja.
Syarikat baru perlu usahakan bagi gaji yang tinggi untuk pekerja professional. Kalau boleh RM 3,000 - RM 3,500 ke atas. Kalau boleh juga, jumlah ini adalah gaji bersih (disposable income). Maksudnya, gaji sebenar perlu lebih tinggi sebab kena potong EPF.
Staff suka dapat disposable income yang tinggi. Senang staff nak buat personal expenses every month.
Bila syarikat bayar gaji tinggi, syarikat perlu kerah tenaga, masa, perhatian, dan otak pekerja ni cukup-cukup. Macam kita perah tuala sampai kering. Kalau perlu kerja sampai pukul 8 pm, suruh staff kerja sampai pukul 8 pm.
Kalau perlu ambil pekerja bujang atau pekerja lelaki, ambil pekerja bujang atau pekerja lelaki. Kalau kita ambil pekerja perempuan yang dah kahwin, kita kena empathy soal anak - dia lemah waktu pregnancy, dia cuti beranak, dia tak boleh stay back sebab ada baby, kena ambil cuti sebab anak sakit, etc.
Kalau perlu ambil pekerja ada pengalaman kerja, ambil pekerja with work experience. Bukan senang majikan nak bentuk fresh graduate jadi pekerja yang berkualiti.
Kalau perlu offer pekerja dengan tawaran contract, offer pekerja dengan tawaran contract. Kalau kita ambil pekerja tetap, majikan susah nak buang pekerja walau majikan tak berpuas hati dengan performance pekerja. Undang-undang labor di Malaysia lebih side kepada pekerja berbanding majikan.
Maksudnya, bagi gaji yang buat staff gembira. Tapi pada masa yang sama, kerah tenaga pekerja sungguh-sungguh untuk memajukan syarikat. Jadi syarikat dapat ROI yang tinggi daripada gaji tinggi ditawarkan kepada pekerja.
+ + +
Kalau staff ada expectation melampau-lampau ... nak office ada gym la, office ada nursing room la, itu la, ini la ... sungguh staff tu cari kerja dekat tempat lain.
Sebagai majikan, keutamaan kita adalah memastikan syarikat tidak mati. Syarikat bukan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang perlu menggembirakan pekerja setiap masa. Bunyinya adalah kejam. Tapi ini adalah realiti.
Kalau susah nak dapat pekerja hardcore (pekerja workaholic yang obsessed untuk bekerja), syarikat boleh pergi jumpa kerajaan. Minta kebenaran untuk bawa masuk pekerja professional daripada luar negara.
Seperti dinyatakan sebelum ini, keutamaan majikan adalah memastikan syarikat TIDAK MATI. Kalau perlu bergantung kepada pekerja asing untuk syarikat terus hidup, dapatkan pekerja asing.
Memang banyak businesses di Malaysia yang bawa masuk pekerja asing, walau untuk pekerjaan professional. Startup di Malaysia pun ada menggunakan khidmat pekerja asing professional.
+ + +
Tapi dalam kes FashionValet, perbelanjaan merapu ini bukanlah kerana demand daripada staff. Ia lebih kepada kepala otak founder yang bebal.
Founder sudah biasa hidup mewah sejak kecil. Bila berniaga, mahu perniagaan itu mewah juga walau pun revenue yang dijana tidak la banyak mana untuk tampung kos.
Dalam erti kata lain, biar expenses besar, biar rugi besar ... asalkan kepuasan untuk ada perniagan dan pejabat rasa luxury dapat dipenuhi.
Memang founder dapat rasa perniagaan dan pejabat yang ada unsur luxury. Tapi sekejap saja la dapat rasa. Tak lama selepas itu, perniagaan terus melingkup.
Silap-silap haribulan, dengan perniagaan Itik pun sekali kena sembelih selepas ni. Perniagaan Itik tu bukan senang nak maintain. Dengan overhead berjuta ringgit setiap bulan.
|
|
|
|
|
|
|
|
nazurah replied at 6-11-2024 01:01 PM
renovation jek 12 juta... omakaii... perlu sangat kena reno kalau company sedang tak buat untung?
...
Bukan kata renovation, iouls mintak tukar laptop yg dah lebih 5 tahun pon kena hold sebab company buat cost saving measure pasca covid. Bukan campany cikai, GLC jua. Sampai dah kena blue screen of death baru la proceed. Tu pon lebih kurang 8 bulan jugak tunggu laptop baru. Geram betul tengok tinbibik membazir duit |
|
|
|
|
|
|
|
Nfir replied at 30-10-2024 04:08 PM
Rakyat bukan mahukan penjelasan daripada founder.
Kenapa rakyat bukan mahukan penjelasan daripad ...
Ni pun tulisan u sendiri?? Page blkg2 ada u kata u tulis post page belakang tu sendiri.
Bagus juga utk org mcm i ni.. tak faham, jadi tak minat. So swipe ajelah bila feed lalu lalang pun.
Sbg org awam melayu, isu duck ni berat. Hari-hari nampak benang ni naik.. tapi tak pernah nak baca sebab tak fhm. Kena baca banyak-banyak baru faham. Isu kibar bendera, takde masalah nak fhm kut
|
|
|
|
|
|
|
|
aku teringin nak tahu ......dgn all the perks mcm gym, cafe, shower room etc
apa staff turnover rate kat FV? Ada ke org yg bangga kerja dgn FV dan setia?
ada a few key people resign dari FV, sorang join Naelofar, ada yg start fashion line sendiri, ada yg resign sbb nak start a family
|
|
|
|
|
|
|
|
I ada company sendiri. Dulu tertengok jugak cemana Mak Itik boleh selalu ada kat rumah main dengan anak2. Kita yang company kecik pun busy. Cemana dia boleh tak busy langsung. Busy pun benda2 macam shooting la, bukan busy entrepreneur yang penuh meeting, nak buat kira2 semua. Rupanya ada injection of capital. Patut la |
|
|
|
|
|
|
|
nazurah replied at 6-11-2024 05:24 PM
12 juta tu rasanya termasuk warehouse, office, outlet2 yang kat prime location sekali la kut.
tap ...
Poplook ni lama kan bertahan? Dulu masa I pregnant tahun 2011, I beli dress Poplook buat baju pregnant. Cantik sangat. I suka Poplook punya web, kemas n engaging. Sampai skang still ada lagi kan cuma I dah tak beli kat Poplook dah la. Dah luar range fashion I yang dah kertu ni
Untuk tak OT, fv ni I ingat pun boleh jadi pesaing Poplook zalora. Last2 hampeh. Dapat dana untuk expand e-commerce, tapi pi tutup e-commerce. Dah la skang ni orang dah beralih ke online shopping. Bape kerat je yang rajin nak pi kedai |
|
|
|
|
|
|
|
betul ni kaka momod....semua kaverline jahh...hakikatnya sama je songlap sana sini, nampak tak nampak ja....
|
|
|
|
|
|
|
|
nazurah replied at 6-11-2024 05:24 PM
12 juta tu rasanya termasuk warehouse, office, outlet2 yang kat prime location sekali la kut.
tap ...
Dan tokei dia hq kt area mitc.... Bapak dia ada klng plstik tk slp..dia bukak sblh kilng bapak dia.. memula dulu bniaga kt my space jual bj org dulu gelaukan baju tube..???????? pastu slowly develop..tp tu la management pun prob juga... Pekerja setia naik gaji 8tahun pun tk pernah.. yg sedia ada tknk dia promot naik pangkat..dia open dan hire org baru type c juga...jwtan tu...biasa la.. c tetap nk geng dia juga |
|
|
|
|
|
|
| |
|