CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6164|Reply: 19

Rahsia Kacang Goreng Super Sedap MAS Terbongkar - Jom Buat Sendiri

  [Copy link]
Post time 11-4-2018 11:25 AM | Show all posts |Read mode
Sesiapa yang kerap naik penerbangan Malaysia Airline Berhad (MAB), pasti akan terkenang ole-ole super sedap ini. Tidak lain tidak bukan ialah kacang shandung yang rangup dan lazat.

Malahan ada penumpang yang meminta lebihan kacang tersebut kepada staf kabin untuk dibawa pulang kerana kesedapannya.

Tidak hanya itu, ada yang gilakan kacang sanggup membeli berpaket-paket ‘jajan’ ini hanya kerana kerangupannya.

Tapi hampa jika kacang yang dijual tidak seperti dibayangkan. Kini anda boleh membuatnya sendiri dengan petua yang diberikan oleh netizen ini.

Rahsianya ialah perlu direndam semalaman barulah digoreng. Okey, jom kita lihat cara memasaknya.





Kacang goreng bawang putih


Bahan-bahan:
- 1kg kacang kopek/ trojen / Shandung (kopek kacang kepada dua supaya bila diperap, ia akan menyerap sepenuhnya)
- 20 ulas bawang putih (dikisar dan dibuat pes)
- 20 ulas bawang putih dihiris halus (masukkan ketika menggoreng nanti)
- Sedikit garam dan gula


Cara membuatnya:

1)    Basuh kacang bersih-bersih.


2)    Sementara itu rebuskan air bersama pes bawang putih, garam dan gula. Biarkan ia sampai mendidih. Keluarkan separuh pes dan toskan sementara separuh lagi biarkan dalam air rebusan.



3)    Masukkan kacang ke dalam air rebusan tadi. Rebus dalam 3 minit dan tutupkan api. Biarkan kacang dalam air rebusan lebih kurang 10 minit kemudian tos kan. Gaulkan kacang tadi bersama pes bawang putih, garam dan serbuk perasa. Gaul rata, letakkan dalam dulang dan perap semalaman.


4) Ini rupa kacang yang telah diperap semalaman. Nampak kering.




5) Goreng kacang (tapi jangan banyak untuk menjaga kerangupannya).


6) Masukkan hirisan bawang putih, goreng sehingga kacang masak dan rangup.





7)    Bila kacang dah hampir masak, rupanya begini. Kacau hingga garing.



8) Ini rupa kacang yang telah siap digoreng.  Tunggu betul-betul sejuk baru masukkan ke dalam bekas kedap udara.


Tip
*  Pes bawang putih buat 2 bahagian iaitu masukkan ke dalam air rebusan, manakala bakinya pula digaul pada kacang yang dah siap direbus.
*  Jangan masukkan kacang terlalu banyak, nanti kacang  tak rangup.
* Goreng dengan api yang perlahan. Ia memerlukan kesabaran untuk menggoreng kacang, sebab jika api besar, kacang cepat hangus dan lemau.



Tidak susah pun, cuma memerlukan kerajinan kala membuatnya. Jadi, peminat kacang sila bersedia ya. - CARI


Kredit : Nazira Abd Kader menerusi MAHN
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-4-2018 12:50 PM | Show all posts
dap pulak tgk..............
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2018 12:51 PM | Show all posts
aku selalu tengok orang post resipi mesti guna hashtag MAHN.....apa makna tu?
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2018 01:22 PM | Show all posts
EncikRhoma replied at 11-4-2018 12:51 PM
aku selalu tengok orang post resipi mesti guna hashtag MAHN.....apa makna tu?



MAHN - Masak Apa Hari Nie page...
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2018 02:22 PM | Show all posts
Miss.Rara replied at 11-4-2018 05:22 AM
MAHN - Masak Apa Hari Nie page...

ooooo....tq bagitau
Reply

Use magic Report

Post time 11-4-2018 09:44 PM From the mobile phone | Show all posts
banyak je org jual kacang ni.. nak2 time raya.. lagi best n kurang masin skit dari yg mas punya
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 12-4-2018 10:38 AM | Show all posts
Sedap wehhhh
Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2018 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols.suka.mas punya
Yum yum....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 12-4-2018 03:40 PM | Show all posts
shernazz replied at 12-4-2018 02:31 PM
Iols.suka.mas punya
Yum yum....

Sama...sangat suka

Reply

Use magic Report

Post time 12-4-2018 04:33 PM | Show all posts
EncikRhoma replied at 11-4-2018 12:51 PM
aku selalu tengok orang post resipi mesti guna hashtag MAHN.....apa makna tu?

fb group - Masak Apa Hari Ni

Reply

Use magic Report

Post time 15-4-2018 12:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Alamak..kembang tekak aku tgk bwg putih..aku x mkn kcg tanah
Reply

Use magic Report

Post time 16-4-2018 05:19 PM | Show all posts
nampak sedap n mudah. boleh di cuba ni. bila rajin nnt
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 12:17 AM From the mobile phone | Show all posts
Tq for the recipeee
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2023 08:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh try rajin nanti
Reply

Use magic Report

Post time 6-3-2023 06:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Kacang MAS takde rasa garlic ke haper pun.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2023 10:48 AM | Show all posts
LadyCarefree replied at 6-3-2023 06:42 PM
Kacang MAS takde rasa garlic ke haper pun.

Tapi ada lah sikit rasa lemak kan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-3-2023 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
dilaOHdila replied at 9-3-2023 09:48 AM
Tapi ada lah sikit rasa lemak kan

tak ada garlic traces pun
Reply

Use magic Report

Post time 9-3-2023 09:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku suka kacang ni goreng lah cara mana semua aku suka
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2024 10:10 PM From the mobile phone | Show all posts
terliur tgk
Reply

Use magic Report

Post time 9-7-2024 12:29 AM From the mobile phone | Show all posts
Favourite nii!!!
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

15-7-2024 07:07 AM GMT+8 , Processed in 0.062510 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list