|
1. Adakan Nabi Maksum?
Maksum atau tidak tidak dititikberatkan dalam ajaran al-Qur'an. Mungkin perkara tersebut ditonjolkan oleh pihak tertentu untuk mendewa-dewakan Nabi lalu banyak masa ditumpukan kepada apa yang kononnya baginda kata dan buat, atau tidak kata dan tidak buat, sehingga al-Qur'an diabaikan.
Daripada al-Qur'an dapat difahamkan bahawa Nabi pernah melakukan kesilapan yang bukan kecil. Dua kesilapan baginda yang tidak dapat dilupakan telah diriwayatkan Allah seperti berikut:
"Dia (Muhammad) bermuka masam, dan berpaling, bahawa seorang buta datang kepadanya. Dan tahukah kamu, boleh jadi dia menyucikan diri? Atau mengingati, lalu Peringatan bermanfaat padanya. Tetapi orang yang berasa kaya, kepadanya kamu layan, walaupun ia tidaklah di atas kamu jika dia tidak menyucikan dirinya. Dan orang yang datang kepada kamu dengan bersegera, dan takut-takut, kepadanya kamu tidak mempedulikan." (80:1-10) dan,
"Wahai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkan bagi kamu, untuk mencari kepuasan hati isteri-isteri kamu? Dan Allah Pengampun, Pengasih." (66:1)
Nabi telah bermuka masam dan berpaling apabila seorang buta datang kepadanya tetapi melayan pula orang yang menganggap dirinya kaya. Dan baginda telah melakukan suatu yang lebih berat daripada itu, iaitu mengharamkan sesuatu yang Allah menghalalkan.
Kedua-dua peristiwa itu, bagi kami, menunjukkan bahawa Nabi bukan seorang yang maksum seperti yang diomong-omongkan oleh pihak tertentu, tetapi hanya seorang manusia biasa yang tidak sunyi daripada kesilapan. Sila lihat sabda Nabi menurut Kitab Allah -
"Aku (Muhammad) hanyalah seorang manusia yang serupa dengan kamu;" (18:110).
Nabi sebagai seorang manusia biasa, tetapi menerima wahyu daripada Allah, tentu dapat merangsang manusia lain bahawa mereka juga mampu mendapat petunjuk daripada Allah tanpa menjadi seperti makhluk yang luar biasa bernama malaikat.
Explain sikit ...
[ Last edited by me_xy82 at 6-5-2008 10:09 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 me_xy82's post
setau aku...
Nabi2 tidak melakukan dosa...
dan aku rasa, mende2 tuh adalah satu kelalaian sahaja...
Musa a.s. tidak berniat hendak membunuh..
Muhammad s.a.w. tidak berniat hendak mengabaikan orang buta tersebut. Baginda s.a.w. terlalu memikirkan dakwah baginda, sampai baginda tidak terfikir perkara2 yang basic. itu pon atas izin Allah. Then Allah REMIND HIM of his carelessness.. |
|
|
|
|
|
|
|
oohh, bear in mind, tu adalah pendapat aku..
kalau ader orang yang bole bagi dalil2 akli @ nakli lagi bagus.. |
|
|
|
|
|
|
|
GAH lagi... apa motifnya soalan di atas tu? cuba membuktikan bahawa Muhammad saw tidak maksum? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by gunblade712 at 6-5-2008 09:52 AM
setau aku...
Muhammad s.a.w. tidak berniat hendak mengabaikan orang buta tersebut.Baginda s.a.w. terlalu memikirkan dakwah baginda, sampai baginda tidakterfikir perkara2 yang basic. itu pon atas izin Allah. Then AllahREMIND HIM of his carelessness..
Originally posted by me_xy82 at 6-5-2008 09:49 AM
1. Adakan Nabi Maksum?
Maksum atau tidak tidak dititikberatkan dalam ajaran al-Qur'an. Mungkinperkara tersebut ditonjolkan oleh pihak tertentu untuk mendewa-dewak...
Daripada al-Qur'andapat difahamkan bahawa Nabi pernah melakukan kesilapan yangbukan kecil. Dua kesilapan baginda yang tidak dapat dilupakantelah diriwayatkan Allah seperti berikut:
Bukan careless, bukan kesilapan tapi ilmu Allah lebih Luas, dan Allah Mengingatkan Nabi supaya tidak berpaling kepada hamba-Nya yang ingin menghampirkan diri kepada-Nya, sedangkan Nabi pada masa itu lebih tumpukan perhatian kepada Pembesar-pembesar dan khuatir kehadiran seorang hamba Allah yang buta itu menyebabkan para pembesar rasa tak senang hati.
Allah Mengetahui siapa yang lebih ikhlas, antara para pembesar dan seorang yang buta, sedangkan Nabi tugasnya menyampaikan risalah Dawah. Allah yang tarbiah Nabi, dengan ilmu-Nya Yang Maha Luas
WAllahu a'lam
[ Last edited by mnm77 at 6-5-2008 05:50 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
AQAAI'D CONNECTED TO NABIHOOD
http://www.al-inaam.com/library/aqeedah/aqaaid204.htm
All the Nabis (alaihimus salaam) are pure and chaste servants of Allaah Ta抋la. They are free from minor and major sins. The belief of the chastity of the Nabis (alaihimus salaam) is a part of Imaan. If the Nabis (alaihimus salaam) were not pure and chaste, then Allaah Ta'ala would never have ordered their implicit and absolute obedience. He wold not have levelled obedience to them as obedience to Him. He would not have said that to take bai't (allegiance) upon their hands is like taking bai't (allegiance) upon Hin Hands.
"And he who obeys the Nabi has indeed obeyed Allaah"; "Indeed those who had taken bai't (allegiance) with you, indeed they have taken bai't (allegiance) with Allaah, the hand of Allaah is above their hands."
Ma'soom (sinless) is he who is the chosen and preferred servant of Allaah. His habits, traits and actions are all chosen by Allaah Ta抋la: Their hearts are completely free and pure from evil and satanic effects. Since Allaah Ta'ala has mentioned in the Qur'aan-e-Kareem that the Nabis are His chosen and special servants, it implies that they are so in every aspect of their lives. They are cleansed from internal as well as external faults and evils.
If any slip-up occurs in a Nabi, due to forgetfulness or mistake, then we attribute it to an outside factor and not an inherent fault. For example, the heat in boiling water is due to some outside factor (stove, etc.) and this heat is not an inherent or natural quality of water. The natural quality of water is coolness and not heat. If water is placed in a fire then it will extinguish it. In a similar way, the natural disposition of the Ambiyaa is purity and homogeneity. Hence a slip-up by a Nabi can never be counted as a sin, since they are not naturally disposed to evil. The mistake of Hadhrat Aadam (alaihi salaam) was due to forgetfulness.
[ Last edited by mnm77 at 6-5-2008 06:00 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 kupia's post
bukan dia GAH. Tapi persoalan-persoalan dari orientalis dan GAH. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by me_xy82 at 6-5-2008 09:49 AM
1. Adakan Nabi Maksum?
Maksum atau tidak tidak dititikberatkan dalam ajaran al-Qur'an. Mungkin perkara tersebut ditonjolkan oleh pihak tertentu untuk mendewa-dewak ...
Ya..nabi adalah seorang yang maksum yakni beliau adalah terpelihara daripada melakukan dosa dan perbuatan keji. Jika nabi tidak maksum mana mungkin beliau mampu untuk terpikul menyampaikan risalah yang suci dari Allah SWT. So sepanjang hayatnya sejak dari kelahiran sehinggalah ke saat beliau menemui tuhan tidak ada detik sesaat pun beliau melakukan perbuatan yang boleh mencemarkan kemuliaannya.
Berkenaan daripada surah Abasa ayat 1-10 maka dia yang dimaksudkan di situ bukannya ditujukan kepada nabi Muhammad tetapi kepada salah seorang pembesar yang hadir ketika berlaku perjumpaan mereka dengan nabi. Mana mungkin nabi yang diketahui dengan sifat2 kepujiannya tanpa mengirakan darjat atau pangkat boleh melakukan sikap demikian. Ia juga adalah sifat yang bertentangan dengan surah2 lain yang terdapat dalam al-quran menceritakan tentang memuji akhlak dan kesabaran beliau itu. Dari itu maka di sinilah berlakunya kesilapan mentafsirkan maksud2 dari ayat quran tersebut iaitu bukan nabi yang bermuka masam tapi adalah salah seorang pembesar Quraisy yang hadir ketika itu. |
|
|
|
|
|
|
|
Mari kita lihat pula kononnya ada hadis yang mengatakan nabi Muhammadlah orang yang bermuka masam dalam surah Abasa tersebut. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 Gravedigger's post
In pun pernah dgr tentang ni... ayat itu bukan utk Rasul saw tp seorang pembesar di situ... dgr dlm satu kuliah, nak celah lebih2 pun tak tahu tafsiran asalnya cmne.. tp mmg pernah dgr psl ni.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by indah1285 at 18-5-2008 12:01 PM
In pun pernah dgr tentang ni... ayat itu bukan utk Rasul saw tp seorang pembesar di situ... dgr dlm satu kuliah, nak celah lebih2 pun tak tahu tafsiran asalnya cmne.. tp mmg pernah dgr psl ni....
Adakalanya perlu juga kepada common sense sebelum melihat kepada hadis2 yang dikemukakan...lebih2 lagi kalau ada yang boleh dipertikaikan.
|
|
|
|
|
|
|
|
haaa yer la tu... pasni boleh ler masuk pasal madu tu. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Gravedigger at 18-5-2008 12:08 PM
Adakalanya perlu juga kepada common sense sebelum melihat kepada hadis2 yang dikemukakan...lebih2 lagi kalau ada yang boleh dipertikaikan.
mcm bes jek... pakcik grave leh jek letak hadis tsebut... karang kita pakat2 bincang... so menarik sgt... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by indah1285 at 18-5-2008 12:14 PM
mcm bes jek... pakcik grave leh jek letak hadis tsebut... karang kita pakat2 bincang... so menarik sgt...
Ok...nak pi makan dulu. Ada orang yang dah bising ni sebab dari tadi memanggil ajak makan.
|
|
|
|
|
|
|
|
hmmm... ni dah mula nak masuk bab syiah - sunni. bagus kalau sambung lagi ni kita transfer ke bod mazhab. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 ibnur's post
apa lak... start pun belum lagi.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 indah1285's post
tu kita kata kalau sambung mengenai maksum. maksum ni sunni semua sama, syiah dan sunni tak sama, GAH lagi macam lain, muktazilah pun lain suka main akal.
madu tu berkenaan ummul mukminin-ummul mukminin tu.
jadi kalau berterusan cerita pasal ni, elok dibawa ke bod mazhab. |
|
|
|
|
|
|
| |
|