CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 17550|Reply: 115

berziarah kuburan dan tawasul wajib dihukum bunuh

[Copy link]
Post time 26-8-2008 07:31 PM | Show all posts |Read mode
saya harap moderator wahabi di sini tidak merge kan topic ini ke dalam topik anti wahabi. Marilah kita bincangkan bersama-sama apakah benar fatwa ini kerana ia melibatkan akidah kita:

Didalam kitab ar-Raddu alal Ahnani li Ibni Taimiyyah cetakan Assalafiyah wa Maktabatuha, Halaman 24: dikatakan bahwa 揌anya orang bahlul dan bodoh dan KAFIRlah yang pergi untuk ziarah ke kubur Nabi s.a.w.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-8-2008 10:14 PM | Show all posts
kat islamonline ada soalan ttg tawassul, tapi dlm bahasa Arab :

http://www.islamonline.net/servl ... A&cid=1122528607700

saya tak ada masa nak terjemah cuma ada satu ayat dlm jawapan oleh Syeikh Dr. Salman bin Fahd al-'Audah kata :

وقد أطال ابن تيمية - رحمه الله - النَّفَس في مسألة التوسل والوسيلة.وصنف فيها كتاباً خاصاً مشهوراً ، وساق الخلاف ,ورجح ما سبق, ثم بين أن المسألة خلافية وأن التكفير فيها حرام وإثم؛

maksudnya lebih kurang: Ibnu Taimah rahimahullah telah bincang panjang lebar ttg bab tawassul, bahkan beliau telah tulis kitab khusus yg masyhur (rasanya Qa'idah Jalilah fi al-Tawassul wa al-Wasilah - nahzaluz) di mana beliau sebut bahawa masalah ni adalah masalah khilafiyyah dan mentakfirkan adalah haram dan berdosa.

Manakala Dr. Yusuf al-Qaradhawi pula dalam jwpnnya kepada soalan tersebut menyatakan bahawa ulama' khilaf dlm masalah ni tetapi beliau secara peribadi memilih pendapat tidak boleh bertawassul dengan zat (diri) Nabi dan orang soleh. Antara sebab kenapa beliau memilih pndgn ini ialah :

أن المنهج الذي أخذْتُه وسِرْت عليه في التعليم والدَّعوة والفتوى: أنَّنا إذا استطعنا أن نتعبَّد لله ـ تعالى ـ بالأمر المتَّفَق عليه فلا داعيَ لأنْ ندخل في الأمر المختلَف فيه.

maksudnya lebih kurang : Manhaj (metodologi) yg aku pegang dlm mengajar, berdakwah dan berfatwa ialah sekiranya kita boleh beribadah kepada Allah dengan cara yang disepakati oleh ulama' maka tak perlulah kita guna cara yang ulama' khilaf.

Dr. Yusuf al-Qaradhawi juga menukilkan kata-kata Ibnu Taimiyyah dalam Majmu' Fatawanya :

وشيخ الإسلام ابن تيمية وإن أنكَر التوسُّل بالذات، لم يشتَدّ في نَكيرِه إلى حدِّ التكفير أو التأثيم، كما يفعل بعض مَن يدَّعون الانتساب إلى مدرستِه. وقد قال في "فتاويه" بعد أن ذكر الخلاف في المسألة: (ولم يقل أحدٌ: إنَّ مَن قال بالقول الأول فقد كَفَر. ولا وجهَ لتكْفيره، فإن هذه مسألة خَفِيّة ليسَتْ أدلّتُها جَلِيّة ظاهرة، والكفر إنما يكون بإنكار ما عُلِمَ من الدين بالضرورة، أو بإنكار الأحكام المُتواتِرة والمُجمَع عليها ونحو ذلك.. بل المُكَفّر بمثل هذه الأمور يستحقّ من تغليظ العُقوبة والتعزيز ما يستحقُّ أمثاله من المُفتَرِين على الدين، لا سيما مع قول النبي:  أيُّما رجلٍ قال لأخيهِ: يا كافِر فقد باءَ بِها أحدُهما  (مجموع فتاوى شيخ الإسلام 1/106، والحديث متفق عليه عن ابن عمر.)

Jelas dlm kata-katanya bhw tidak boleh mengkafirkan org yg berpegang dengan pendapat boleh bertawassul dengan zat/jah (kedudukan) Nabi.

Wallahua'lam.

====

[ Last edited by  nahzaluz at 26-8-2008 10:31 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 12:01 AM | Show all posts

Reply #1 abuaya's post

moleknya rujuk terus dlm kitab الرد على الأخنائي. Kitab ni ada dlm majmu' fatawa Ibn Taimiyyah.
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 01:33 AM | Show all posts
salam


secara logiknya....allah itu suci dan maha agung...tidak salah untuk kita langsung mintak kepda allah..tetapi jika kita mahu kan doa kita lebih dipandang dan dimakbulkan..kita boleh menggunakan orang tengan atau perantaraan yang mana orang2 ini adalah suci dan merupakan kekasih allah...

macam ni jelah...ketika kita mahu berjumpa dengan raja untuk memohon sesuatu perkara.......apakah kita bisa langsung berjumpa dengan raja tersebut..pasti tidak kan...pasti disini kita harus menggunakan orang tgh dimana beliau dapat bertemu dgn raja secara langsung..untuk menyampaikan hajat kita kepada sang raja....

ini hanya secara logika..sedangkan hujjah dari dalil al-quran dan hadis..saya pasti rakan2 lain akan berikan...

wasalam
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 02:06 AM | Show all posts

Reply #3 nahzaluz's post

saya try cari dlm kitab tu tapi tak jumpa ayat yg abuaya nukil tu. mungkin boleh bagitau sumbernya di internet. saya tak menafikan bhw bab ziarah kubur Nabi adalah antara fatwa Ibnu Taimiyyah yang byk kena attack sejak dari dulu lagi.

wassalam.
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 02:55 PM | Show all posts
Originally posted by shaikh at 27-8-2008 01:33 AM
macam ni jelah...ketika kita mahu berjumpa dengan raja untuk memohon sesuatu perkara.......apakah kita bisa langsung berjumpa dengan raja tersebut..pasti tidak kan...pasti disini kita harus menggunakan orang tgh dimana beliau dapat bertemu dgn raja secara langsung..untuk menyampaikan hajat kita kepada sang raja....

ini hanya secara logika..sedangkan hujjah dari dalil al-quran dan hadis..saya pasti rakan2 lain akan berikan...


secara logiknya juga
apakah kita akan menggunakan 'orang mati' sebagai orang tengah untuk menyampaikan hajat kita kepada sang raja
atau kita akan menggunakan orang yang masih hidup..?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 27-8-2008 04:05 PM | Show all posts
ADA SATU DOA YG BERBUNYI " ALLAHUMMA INNI AS 'A LUKAT TAWAJJUHA BI NABIYYIKA ....... DLL "    ( MASEH MENCARI LAGI DOA NIH, X JUMPA SUMBER NYA )
            
DOA INI ADALAH DOA YG SOHEH DARI HADIS YG SOHEH ... ATAU DOA SAYYIDINA UMAR ALKHOTTOB RA
        
JIKA DI TELITI MAKNA DOA TUH,  SEOLAH2 " BERTAWASSUL " ...
           
SO PUAK2 KARAT WAHABIYY BOLEH ULAS KOT PSL DOA NIE ....
         
JGN NAK UBAH THREAD NIE YE .... BE A GENTLEMEN
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 27-8-2008 05:45 PM | Show all posts
Originally posted by nahzaluz at 26-8-2008 05:14 AM
kat islamonline ada soalan ttg tawassul, tapi dlm bahasa Arab :

http://www.islamonline.net/servl ... A&cid=1122528607700

saya tak ada masa nak terjemah cuma ada satu ayat dlm jawapan oleh S ...

baguslah ada ustad wahabi di sini. Bolehlah kita bertanya serba sedikit dan minta penjelasannya.
Masalah khilaf yg dikatakan Ibnu taimiyyah tu ialah tawassul secara umum bukan esp masa Nabi masih hidup? skang kita bincang pasai tawasul kepada Nabi S.A.W yg telah wafat, dan itulah yg ditolak oleh ibnu taimiyyah. ini dapat dilihat dalam Kitab At-Tawassul wal Wasilah karya Ibnu Taimiyah halaman 13/20/50)
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2008 11:18 PM | Show all posts

Reply #8 abuaya's post

kau nak panggil aku ust wahabi pun panggil lah. no hal. yg penting aku sunni he he

tapi aku tak mboh lah bersoal jawab kat sini cuma aku kalu boleh nak kau bagitau dulu kau ambik kat mana ayat ni : 揌anya orang bahlul dan bodoh dan KAFIRlah yang pergi untuk ziarah ke kubur Nabi s.a.w.
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2008 11:53 PM | Show all posts

Reply #7 sirri_khafi's post

bila saya baca dlm Qa'idah Jalilah fi al-Tawassul wa al-Wasilah, Ibnu Taimiyyah kata hadis tu thabit tapi maksudnya orang tu pergi jumpa Nabi dulu dan mintak Nabi doakan. selepas tu baru dia berdoa kepada Allah.

saya cp kat sini :

والفرق ثابت شرعاً وقدراً بين من دعا له النبي  وبين من لم يدعُ له، ولايجوز أن يجعل أحدهما كالآخر، وهذا الأعمى شفع له النبي  فلهذا قال في دعائه: " اللهم فشفعه فيَّ". فعلم أنه شفيع فيه، ولفظه: " إن شئتَ صبرت وإن شئت دعوتُ لك" فقال: ادع لي. فهو طلبَ من النبي أن يدعو له، فأمره النبي أن يصلي ويدعو هو أيضاً لنفسه، ويقول في دعائه " اللهم فشفعه فيَّ" فدل ذلك على أن معنى قوله: "أسألك وأتوجه إليك بنبيك محمد" أي بدعائه وشفاعته كما قال عمر: "اللهم إنا كنا إذا أجدبنا توسلنا إليك بنبينا فتسقينا".

فالحديثان معناهما واحد، فهو علم رجلاً أن يتوسل به في حياته، كما ذكر عمر أنهم كانوا يتوسلون به إذا أجدبوا.         ثم إنهم بعد موته إنما كانوا يتوسلون بغيره بدلاً عنه، فلو كان التوسل به حياً وميتاً سواء، والمتوسل به الذي دعا له الرسول كمن لم يدع له الرسول، لم يعدلوا عن التوسل به، وهو أفضل الخلق وأكرمهم على ربه، وأقربهم إليه وسيلة، إلى أن يتوسلوا بغيره ممن ليس مثله .

wallahua'lam.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 08:31 AM | Show all posts
so kesimpulannya TAWASSUL tuh x salah dan ada dlm assunnah .... lagipun TAWASSUL tuh bukannya syirik ... yg mengatakan syirik tuh cuma puak2 wahabi shj ....
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 09:07 AM | Show all posts
Originally posted by sirri_khafi at 28-8-2008 08:31 AM
so kesimpulannya TAWASSUL tuh x salah dan ada dlm assunnah .... lagipun TAWASSUL tuh bukannya syirik ... yg mengatakan syirik tuh cuma puak2 wahabi shj ....


Tawasul tu ada dalam as sunnah
   - tawasul dengan nama & dzat kebesaran Allah
   - tawasul dengan keimanan kepada Allah dan Rasul
   - tawasul dengan doa orang yang masih hidup
   - tawasul dengan amal perbuatan sendiri...

tapi as-sunnah tidak mengajar untuk tawasul dengan orang yang telah mati ataupun kubur2 mereka...!
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 10:18 AM | Show all posts

Reply #12 Hang's post

yang saya tahu mcm hang kata tu lah. Ulama' kata bhw Ibnu Taimiyyah kata tak boleh sebab nak elak takut2 berlaku syirik akhirnya. Puak-puak wahabi selalu duk kata: wal qasdu wara'a zalika hifzu janabi al-tauhid. maksudnya lebih kurang: dan tujuan di sebalik itu ialah untuk menjaga akidah.

kalau ada sampai yg kata bertawassul dengan zat/jah (kedudukan) Nabi s.a.w tu syirik saya tak tahulah siapa...tapi kalau ikut kata Qaradhawi kat atas memang ada.

Wallahua'lam
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 11:16 AM | Show all posts
so adakah as sunnah mengajar mlm minggu syeikh abdul wahab ?
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 11:31 AM | Show all posts
Originally posted by sirri_khafi at 28-8-2008 11:16 AM
so adakah as sunnah mengajar mlm minggu syeikh abdul wahab ?



kalau minggu syeikh abdul wahab itu dijadikan sebagai alat untuk bertaqarub kepada Allah, maka ini jelas haram
kalau minggu itu digunakan untuk memberi penerangan dan membetulkan kesalah-fahaman tentang si syeikh , maka ini dibolehkan


Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 11:35 AM | Show all posts
Originally posted by nahzaluz at 28-8-2008 10:18 AM
yang saya tahu mcm hang kata tu lah. Ulama' kata bhw Ibnu Taimiyyah kata tak boleh sebab nak elak takut2 berlaku syirik akhirnya. Puak-puak wahabi selalu duk kata: wal qasdu wara'a zalika hifzu j ...


Bertawasul dengan zat atau kebesaran Rasul seprti mengucapkan " Demi Kebesaran Muhammad......." maka ini dilarang...
nahzalul  boleh cari fatwa2 Utsaimin dan lain2 lagi untuk penerangan lanjut
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-8-2008 07:24 PM | Show all posts

Reply #16 Hang's post

nantilah kalu ada masa saya try check tgk.
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 07:28 PM | Show all posts
Originally posted by sirri_khafi at 28-8-2008 11:16 AM
so adakah as sunnah mengajar mlm minggu syeikh abdul wahab ?


molek juga kalu boleh tanya ulama' saudi terus. tgk apa mereka punya hujah.  mereka yg anjurkan, mereka ada hujah la tu. baki lagi hujah mereka tu mgkn ada yg tak setuju.

[ Last edited by  nahzaluz at 28-8-2008 07:30 PM ]
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2008 10:11 PM | Show all posts

Balas #1 abuaya\ catat

tengok keadaan...  kalau thread ni untuk bincang, maknanya tak payah merge.  tapi kalau nak tunjuk-tunjuk hok mu saloh hok aku betol, baik merge ajer.  setakat ni bincang nampak okay.  itu pun ada sikit-sikit yang dah mula nak off.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-8-2008 12:57 PM | Show all posts
kalau tak betul ko betulkanlah...tak payah nak merge kan. Ko takut ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-2-2025 03:51 AM GMT+8 , Processed in 0.127561 second(s), 33 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list