CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 7687|Reply: 4

Rupanya Nak Sotong Pejal & Tak Berair Ketika Masak Kena Cuci Macam Ini, Tak Perlu Rebus!

  [Copy link]
Post time 31-3-2023 09:44 AM | Show all posts |Read mode
Rupanya Nak Sotong Pejal & Tak Berair Ketika Masak Kena Cuci Macam Ini, Tak Perlu Rebus!


Disebabkan hidangan goreng sambal memakan masa yang lama untuk ia masak, pasti ramai dalam kalangan anda akan merebus sotong terlebih dahulu secara berasingan supaya ia kekal pejal selain, tempoh menjadi lebih pendek.

Kini, anda tidak perlu lagi rebus untuk memastikan keanjalannya. Melalui perkongsian dari Puan Noris Nora, hanya memerlukan garam kasar bersama beberapa langkah lain ketika mencuci sotong yang ternyata membuatkan sotong menjadi anjal dan tidak berair ketika memasaknya.

DAH TAK PERLU REBUS SOTONG SEBELUM MASAK…



Perkongsian ini dilakukan, setelah dia mencuba sendiri cara tersebut yang dilakukan oleh para nelayan di Korea di dalam sebuah dokumentari yang ditontonnya.

Sekadar perkongsian, cara saya cuci sotong. Dulu saya pernah tengok dokumentari nelayan Korea.

Depa basuh sotong kurita cara ini, saya cuba dan hasilnya memang sotong jadi pejal dan tidak berair bila kita masak. Tak perlu lagi rebus sebelum nak masak.

Mungkin sahabat-sahabat MAHN boleh cuba untuk memudahkan cara nak masak sotong.

TIPS BERSIHKAN SOTONG SUPAYA PEJAL & TAK BERAIR
BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN:

  • Garam kasar
  • Sotong

CARA-CARA MEMBERSIHKANNYA:


Potong sotong ikut saiz yang kita nak.




Taburkan garam kasar dalam sesudu dua di dalam bekas berisi sotong (garam halus pun boleh, tapi lagi baik garam kasar).




Gaul dan ramas-ramas sotong bersama garam tersebut.



Ramas-ramas sampai keluar buih macam sabun.



Sotong akan keluarkan buih-buih seperti buih sabun. Ramas-ramas sotong dalam 5 minit atau sampai rasa sotong itu pejal.



Setelah semua buih keluar dan sotong rasa pejal, basuh bersih-bersih sehingga hilang air buih atau air garam itu. InsyaAllah, sotong tak masin jika basuh bersih-bersih.

Kemudian tapis sotong untuk sejat airnya.

DAH BOLEH MASAK!






Tara! Sambal tumis sotong. Bolehlah masak seperti biasa. InsyaAllah, sotong tak keluarkan banyak air lagi.

Sumber: Facebook Noris Nora via Masak Apa Hari Ni..(MAHN)
https://siraplimau.com/rupanya-n ... ni-tak-perlu-rebus/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 3-5-2023 11:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq for the tips ya
Reply

Use magic Report

Post time 26-7-2023 05:23 PM | Show all posts
Tq for the tips yang sangat berguna
Reply

Use magic Report

Post time 27-11-2023 11:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq for the tips...nnt nak cuba l, sbb sblm ni rebus sotong tu sekejap dgn asam keping, pastu baru masak mcm biasa... Cara cmni lg senang...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2023 01:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku xpernah rebus sotong dulu...huhuhu
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-5-2024 10:56 PM GMT+8 , Processed in 0.597419 second(s), 31 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list