CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 7517|Reply: 16

Menggunakan Kapur Makan, Kena Bancuh Dengan Sedikit Air!

  [Copy link]
Post time 2-6-2024 05:40 PM | Show all posts |Read mode


Bayangkan suara gemersik minyak yang panas bertemu dengan adunan cempedak di dalam kuali; aromanya yang harum langsung membangkitkan selera.

Itulah mukadimah pengalaman menggoda yang ditawarkan oleh Resepi Cempedak Goreng, sesuatu yang tidak hanya menjanjikan rasa lemak manis buah cempedak yang telah dikristalkan dengan sempurna, tetapi juga tekstur rangup di luar dengan isi yang lembut di dalam.

Setiap gigitan adalah kombinasi sempurna antara kegembiraan dan nostalgia, mengingatkan kepada kenangan petang bersama keluarga di bawah rimbunan pohon cempedak di halaman.

Mari kita gali lebih dalam bagaimana keajaiban ini dapat terjadi, mempelajari setiap langkah kunci untuk mencipta keajaiban di dapur anda, kisah di balik Resepi Cempedak Goreng yang tidak hanya memanjakan lidah, namun juga merayakan warisan kulinari yang kaya.

Bahan-bahan:

    2 cawan tepung beras
    1 sudu besar majerin
    1/2 sudu kecil serbuk kunyit
    1/2-1 sudu kecil garam
    1 sudu kecil gula
    1 sudu besar air kapur
    1 cawan air sejuk
    1/4 cawan air sejuk (tambah sikit-sikit)

Cara Penyediaan:

    Bancuh kapur makan dengan sedikit air.
    Cairkan majerin .
    Masuk tepung beras dalam mangkuk dan tuang majerin cair, garam, gula, serbuk kunyit dan air sejuk. Kacau sebati.
    Masukkan air kapur makan dan gaul sampai hilang ketul-ketul tepung.
    Panaskan minyak.
    Celup cempedak dalam adunan tepung dan goreng.
    Bila dah garing, boleh angkat dan toskan minyak.

Tip Masakan:

    Sebelum kupas cempedak, gris minyak pada papan potong dan tangan untuk elak getah melekat.
    Kapur makan fungi nak bagi rangup la cucur nanti.
    Minyak kena banyak, agak-agak tengelam, kalau sikit sangat nanti hasil gorengan tak melekat elok.
    Jangan rendam cempedak lama-lama dalam adunan tepung, nanti isi cempedak jadi lembik, nak dekat nak goreng baru kita celup.
    Minyak kena maintain panas, biar berdesir bunyi masa goreng tu, kalau kurang panas nanti tepung tertanggal dan kurang rangup.
    Masa goreng jangan isi penuh-penuh, kalau penuh nanti suhu akan drop.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 2-6-2024 05:41 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 05:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Haluuuu Moddd..
Tolong la pindah tered ni ke bod yg betol..
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 05:52 PM | Show all posts
X paham aku.
Mod siap bg kredit untuk "Isu Semasa" ni
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 05:54 PM | Show all posts
skang kan tgh musim cempedak goreng.
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 06:28 PM | Show all posts
Sedapnya cempedak
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 2-6-2024 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
slyfynx replied at 2-6-2024 05:52 PM
X paham aku.
Mod siap bg kredit untuk "Isu Semasa" ni

Justru itu marilwh kita merogol tred cempedak goreng ini
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 06:55 PM | Show all posts
slyfynx replied at 2-6-2024 05:52 PM
X paham aku.
Mod siap bg kredit untuk "Isu Semasa" ni

tuh mujoq kalo tak dia dh boh gambaq jahlopak sebesaq alam dok cekik cempedak goreng tuh hah
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-6-2024 07:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku nk pinjam ayat porumer mana yg slalu quote gini “kebabian apakah yinnihhhh…yih!”
Done cnp
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 07:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Janji ada kerja ada gaji
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 07:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Wow... Isu semasanya
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 07:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Marjerin? No thanks...
Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 08:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Cempedak jadi nangka.


Reply

Use magic Report

Post time 2-6-2024 08:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Majerin dgn kunyit aku xboh.
Cukup beli tpong cap tgn, garam, ayaq kapoq.
Tu ja.. tu pun rangup xcukup sebekaih.mkn jadi qalit

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 4-6-2024 09:12 AM | Show all posts
Uolls yang dikasihi.....

Andainya resepi ni boleh dimanfaatkan boleh follow
andai kita ada cara tersendiri untuk mengolah setiap resepi tak mengapa.

Just sharing
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2024 08:44 PM From the mobile phone | Show all posts
sedapnye cempedak goreng
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-6-2024 08:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Elok letak dlm bancuhan pisang goreng
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

15-7-2024 07:48 AM GMT+8 , Processed in 0.065099 second(s), 44 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list