CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2601|Reply: 13

Banyak Daging Korban Disedekahkan Jiran Tetangga, Mencampurkan Tebu Sebagai Bahan Rahsia!

  [Copy link]
Post time 18-6-2024 02:01 PM | Show all posts |Read mode


SEMPENA Hari Raya Aidiladha, mesti ramai dalam kalangan kita yang turut serta melaksanakan ibadah korban.

Banyaklah daging korban yang disedekahkan jiran tetangga atau saudara mara untuk sama-sama berkongsi rezeki.

Salah satu menu berasaskan daging yang wajib disediakan semestinya sup.

Rupanya untuk mendapatkan rasa sup yang enak seperti di kedai makan, ada bahan 'rahsia' yang perlu anda gunakan.

Apa kata kali ini, anda cuba pula resipi sup daging sebagaimana yang dikongsikan oleh seorang peniaga makan, Mem EL.

Bahan-bahan:

1kg tulang

500 gram daging

10 ulas bawang merah rose (dimayang)

7 ulas bawang putih (dimayang)

1 labu bawang holland (dimayang)

2 inci halia (dihiris)

2 paket kecil rempah sup

1 paket sup bunjut untuk sup tulang

1 ruas tebu yang dibelah dua

Cara-caranya:

1) Bersihkan tulang dan daging

2) Gaulkan tulang dan daging bersama halia dalam periuk. Masak atas api sederhana sampai air daging kering. Jangan masukkan air dulu.

3) Sambil tunggu air daging kering, tumis darat bawang merah, bawang putih dan bawang Holland yang dimayang halus. Tumis sampai naik bau

4) Masukkan rempah sup sampai naik bau dan masak. Ketepikan

5) Bila air daging kering, masukkan air serta sup bunjut, sup tulang, sebatang tebu dibelah dua. Rebus hingga empuk

6) Setelah empuk, masukkan tumisan bawan dan rempah tadi

7) Perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa.

8) Taburkan daun bawang dan daun sup. Sedia dihidang

Oh ya, jika tiada tebu batang, boleh tukar dengan air tebu asli. Air tebu ini untuk menggantikan gula putih dan rasanya lagi sedap berbanding gula.

Selamat mencuba!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 18-6-2024 02:02 PM | Show all posts

Tulang dan daging dimasak atas api sederhana sehingga air kering.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 18-6-2024 02:02 PM | Show all posts

Bawang ditumis kaedah 'tumis darat' sebelum dicampurkan bersama daging serta tulang yang direbus.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 02:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Sepanjang 52 tahun akak hidup ni gula dalam sup is a big no no no no sissy!
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Semalam seharian sejuk je sebab hujan & mendung. Tido pun best smlm tk payah on ekon, jimat bil. Bangun pagi sejuk gedi je air, rasa mcm kat cameron highland pulak.
Mudah2 an cuaca panas hangat pekat melikat ni dh berakhir lah.

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 02:23 PM | Show all posts
menu yang sangat menarik, terima kasih TT
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 18-6-2024 02:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Alang2 letak tebu baik tonggang gula terus...
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 04:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Mcm special tp takut nak cuba
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-6-2024 04:14 PM From the mobile phone | Show all posts
noor2 replied at 18-6-2024 02:41 PM
Alang2 letak tebu baik tonggang gula terus...

Tak dapat akak bayangkan sup rempah perisa gula sissy noor.
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 05:02 PM From the mobile phone | Show all posts
pooh~key replied at 18-6-2024 04:14 PM
Tak dapat akak bayangkan sup rempah perisa gula sissy noor.

Kannnn...pelik2 sungguh ...hehe
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 05:58 PM | Show all posts
Menarik tapi ada ke batang tebu di fasaraya
Setakat nak guna seruas baik letak secubit dua gula sajork
Tapi sedap lak kalau dapat kunyah batang tebu
Emmm lama tak dapat
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 06:55 PM | Show all posts
sedap kot
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2024 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
sedapnye
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2024 12:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Tk diatas tips² yg diberi
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

15-7-2024 08:06 AM GMT+8 , Processed in 0.068718 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list