View: 31603|Reply: 228
|
diskusi artikel : Perihal Humanisme dan Pluralisme #UPDATES forum bicara addin
[Copy link]
|
|
Edited by mbhcsf at 14-11-2020 09:24 PM
Assalamualaikum warahmatullah semua,
Ada sesiapa di antara pembaca forum sekalian telah membaca satu artikel yang menrik berkenaan
isu : pluralisme agama dan kaitannya dengan aliran falsafah humanisme
ini adalah hasil tulisan Dr W Mohd Azam Mohd Amin dalam majalah DAKWAH isu no. 18 Mei / Jun 2013
menarik sekali artikel ini kerana penulis telah menceritakan dari awal sejarah aliran falsafah humanisme dan perkembangan aliran pemikiran ini dari zaman yunani kuno , tokoh tokoh yang terlibat dalam membawa aliran pemikiran ini, kaedah kaedah pemikiran yang menjadi kerangka asas dalam aliran pemikiran ini, reaksi balas dan tokoh tokoh ilmuwan Islam yang menapis dan menepis aliran ini dan rasional mereka serta kesan langsung aliran ini dengan satu lagi cabang - sekularisme.
saya rasa bagi sesiapa yg ingin berkongsi dan menyumbang ke arah kebaikan maka i think this magazine should be one of the 'must have'.
Saya tertarik tentang penerangan penulis yg menyenaraikan kaedah kaedah yg digunakan dalam pemikiran falsafah ini.
so , saya post setakat ini dahulu , kalau ada yang ingin participate , okay i will rumuskan but siapa yg telah baca sudi sudilah berkongsi pendapat .
thank you.
Last edited by mbhcsf on 8-6-2013 09:16 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinyatakan penulis bahawa fahaman ini wujud sebelum kedatangan Nabi Isa AS dan wujud dalam zaman yunani kuno.
antara beberapa perkara yang ingin saya 'highlight' dalam thread ini dan untuk discussion ialah
Humanisme - satu istilah yang baru saya temui sebenarnya semasa mempelajari sejarah Dunia KBSM 1994 - saya tak tahu sama ada generasi selepas SPM 1995 masih belajar sejarah dunia? atau kalau masih ada pun ada sukatan atau isi kandungannya sama seperti 1995 ? tentulah tidak bukan? so sapa yg nak berkongsi silakan...
dalam kuliah sejarah ketika itu , guru sejarah saya - tempted to mention his name here but bless him actually, telah menyatakan mulanya zaman pemisahan agama , bibit secularism ....impak langsung dari kesan zaman gelap dan pihak dominan di eropah pada zaman itu.
ketika itu ...bukannya saya sedar sangat -dan tak hayati sangat pun akan 'kesan' dan 'mesej' yang ingin disampaikan sampailah sampai satu tahap kematangan di mana saya boleh make sense atau mencerna apa sebenarnya ...
well...sejarah bukanlah suatu yg diminati pun , I rather take geography but then again , looking back dan melihat tika dan saat ini betapa sejarah ini penting....
dan bila membaca artikel semacam ini barulah saya sedar dan insaf ...bahawa...ada sebab dan hikmah dan tiada ilmu yg 'boring' atau sia sia...
cumanya setakat itu sahajalh tak mendalami pun sebab ini bukan bidang saya but I like to learn ...or discuss...
|
|
|
|
|
|
|
|
Huh, ada buku tajuk 36 Strat.age.m. Ni pasal strategi perang China. Antaranya, menimbulkan panik pada musuh dgn isu biasa tapi dgn label gah yg disebar oleh unsuspected tokoh2 dari musuh sendiri. Kata TDM, dunia dikawal kelompok kecil yg punya MEDIA. |
|
|
|
|
|
|
|
okay , menurut penulis humanisme merupakan satu kerangka pemikiran yang meletakkan manusia sebagai paksi utama kepada perubahan dalam alam ini tanpa mengendahkan system nilai seperti agama, budaya dan sebagainya.
Menurut penulis lagi,kerangka pemikiran ini dibawa/ ? dicetuskan oleh seorang individu yang bernama Protagoras 490 SM - 420 SM, disertai pula dengan pengikutnya dan mereka ini dipanggil 'sophist' - yakni menurut penulis - golongan yang mencari hikmah dan kebenaran '. Penekanan utama ialah - individu adalah PENENTU segalanya even when comes to thing like the truth / walaupun dalam hal 'penentuan kebenaran'.
...ok...bila mai tang frasa hikmah dan kebenaran ini - ini yang menarik = bilamana saya terbaca ayat pertama di para pertama artikel itu yang berbunyi :
' Secara umumnya apabila SLOGAN ini dihubungkan dengan idea
kebenaran dan hikmah (truth and wisdom) maka
mafhumnya adalah individu adalah penentu kepada kebenaran, walaupun pada
individu lain ia adalah palsu dan tidak benar'.
Kelompok Protagoras ini menggunakan beberapa kaedah taakul (reasoning) dalama falsafah seperti
- rhetoric
- debat
untuk mengasaskan ideology mereka.
keadah reasoning yang digunakan inilah yg diiktiraf sebagai manhaj taakul yang dinamakan 'sophistry'
atau 'safsatah' yang sebenarnya adalah satu kaedah pembuktian yang salah tetapi mempunyai unsur pujukan kepada pendengar yang menyebabkan butir butir pemikiran ini diterima.
kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah fallacy (ghalat) dalam mantik Aristotle .
antara nama besar golongan ini adalah - Gorgias (485 - 80 SM) , Prodicus (465 -380 SM) dan lain lain lagi
Golongan - golongan falsafah ini ditentang hebat oleh tokoh - tokoh seperti Socrates (469 - 399 SM), Plato (424 - 348 SM), Xenophon (430 - 354 SM) dan lain lain lagi.
Last edited by mbhcsf on 8-6-2013 09:10 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
jadi ...apa jadi kepada kerangka falsafah ini ketika zaman keilmuan Islam berkembang?
okay kat sini , kat sinilah apa yang saya ingin tekankan , kebolehan menapis / filtering / menilai oleh cendekia Islam , sarjana Islam ketika zaman ini...
okay saya sambung ........di post berikutnya ... |
|
|
|
|
|
|
|
semasa zaman kegemilangan tamadun Islam, penterjemahan karya karya tamadun Greek ini giat dijalankan dan aliran pemikiran falsafah daripada golongan sophist ini kemudiannya dinilai oleh beberapa ilmuwan Islam dalam zaman itu seperti al Kindi , al Farabi dan Ibn Sina telah menolak metod taakulan safsatah kerana ia bercanggah dengan kefaham tunjang dalam Islam - agama yg membentuk system nilai itu sendiri - dalam hal ini : Kebenaran dalam Islam adalah milik Allah dan Allah jugalah menentukan dan menyalurkan kebenaran itu melalui kitab - kitab suci ( dalam bentuk asli not tampered yaaaa) dan para rasul-Nya.
Last edited by mbhcsf on 8-6-2013 10:26 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Peranan yg dimainkan oleh Imam Al - Ghazali ialah beliau menapis dan menyaring mana mana kaedah yang digunakan dalam ilmu logic / mantik Greek menolak sesuatu yang mencampuri urusan Tuhan.
Rasionalnya ialah - ilmu manusia adalah terbatas dan akal manusia tidak mampu menyamai ilmu al - Hakim.
Menurut penulis, Imam Al - Ghazali hanya menerima ilmu mantik Aristotle yang menggunakan kaedah syllogism dalam berhujah dan tidak mencampuri urusan tuhan.
- ketika saya berada dalam suatu ceramah back in 1998 ada seorang brother Postgrad ni yang memberitahu bahawa imam Al - Ghazali ni satu satunya yg boleh berdakwah ttg Islam dengan para cendekia logism dengan guna logic.
hebat, kan? Last edited by mbhcsf on 8-6-2013 08:37 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
Peranan yang dimainkan oleh Ibn Khaldun
Menurut penulis, Ibn Khaldun mencadangkan beberapa kaedah taakulan (reasoning) seperti Burhan (demonstration), Jadal (debate), Shi'r (poem - syair kan? hmm interesting jugak ) , balaghah (? retorik - okay ...hmm found this word before in the other thread) dan safsatah (sophistry) yang telah tersedia pakai oleh pemikir pemikir sejarah manusia terdahulu.
Penulis menyatakan bahawa pengetahuan kaedah ini bukan untuk dipraktikkan untuk amali tetapi untuk mengesan helah orang yang menggunakannya.
|
|
|
|
|
|
|
|
What happened during renaissance ?
how would this be related to secularism and humanism?
siapa yg dah baca artikel ini dalam DAKWAH isu 18 Mei/ Jun 13?
or siapa yg major ke minor in any related field dan beragama Islam aliran Sunni ( i do not believe that I have to type this phrase tapi oleh kerana 'langit terbuka ni' ni maka kena jugak ' ) boleh kongsi ...
|
|
|
|
|
|
|
|
actually, course mana yg ajaq falsafah ? and I dunno those thing ye
or siapa yg ambil major ke minor ke sudi kongsi - but you must be a muslim - and sunni and a practising Muslim. |
|
|
|
|
|
|
|
Muhammad Abduh cmne?
- gigih juga berhujah dgn ahli² falsafah barat - logikal |
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 8-6-2013 10:59 AM
Muhammad Abduh cmne?
- gigih juga berhujah dgn ahli² falsafah barat - logikal
oh that Ikhwan ...hmm i tatau tak lah familiar sangat dengan his 'works' - u nak share ? would u please...?
or u busy eatinh oysters?
hehehehe...ni actually banyak keje ni ...ni rela relax kejap on off je ni... |
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 8-6-2013 11:09 AM
oh that Ikhwan ...hmm i tatau tak lah familiar sangat dengan his 'works' - u nak share ? would u p ...
sorry mod,
bila masuk bab2 camnie, selalu i akan pergi pada kesimpulan terus, sebab i tak larat reasoning...
hope u dont mind,
walopun sy terus buat kesimpulan, tp sy akan ikuti perkembangan thread ni dan bg reasoning sikit2...sebab utk bg reasoning sekarang i tak tahu nak mula dari mana...
humanism adalah antara punca saya menolak frasa "sami'na waato'na"...kemudian kerana humanism juga sy mula menerima istilah "sami'na waato'na"....yakni istilah tersebut bermaksud "kami dengar dn kami taat"..... pendek kata ini iman abu bakar yakni iman without reasoning...
semua falsafah yg ada dalam dunia samada humanism, pluralism berada dalam satu kelompok yg sama.....dan berlawanan dengan iman without reasoning ini...yakni iman para sahabat.......
sy menolak jenis iman abu bakar kerana kita sebagai manusia lebih suka reasoning...
tp bila kita semua falsafah akan menuju pada interaksionalime simbolik< sila rujuk internet kerana hal ini ada kena mengena dgn apa yg you cakap semua kebeanran terpulang pada individu....
in the end semua idea akan menuju pada pluralism, hatta atheism juga termasuk dlm pluralism yg disemai tolak ansur padanya....
jadi apa saja yg you post, ys, its interesting....
semuanya berlawan denagn iman abu bakar, yakni samik na waatok na.....kami dengar dan kami taat....
who knows, dalam semua falsafah, the least falsafah yakni beriman without reasoning is the highest falsafah at all...
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 8-6-2013 08:18 PM
sorry mod,
bila masuk bab2 camnie, selalu i akan pergi pada kesimpulan terus, sebab i tak larat ...
eh U know Ussop kalau u boleh dapatkan majalah kat any academic coop , bagus jugak , kedai buku dekat uni mana ke boleh gak dapat ni, try to read.
i bukan suruh sapa sapa reasoning pun ...tapi i nak bincang artikel ini. bagus penulis dia bawakan isu ni.
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 8-6-2013 11:09 AM
oh that Ikhwan ...hmm i tatau tak lah familiar sangat dengan his 'works' - u nak share ? would u p ...
Saya cuma dapati byk rujukannya dipetik Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi
bila masuk bab pemikiran ahli falsafah barat vs dialog/hujah drpd Muhammad Abduh
Saya tepek (taip-semula) sket ek...
Mutiara Kata Imam Muhammad Abduh
Al-Ustaz al-Imam Muhammad Abduh di dalam kitabnya yang menarik Risalah al-Tawhid telah menerangkan aspek-aspek keperluan manusia kepada kenabian dan Risalah Ketuhanan. Bagi umat manusia ia adalah seumpama kedudukan akal bagi individu. Manusia tidak dapat lari dari memerlukan kepada petunjuk Allah kepada mereka. Lantaran inilah diutuskan kepada manusia para Rasul yang membawaberita gembira dan menakutkan:
...dan tidak ada, sesuatu umat pun melainkan telah ada dalam kalangannya dahulu seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran.
(Faatir 35:24)
Beliau telah menekankan perkara ini ketika mentafsirkan surah al-Fatihah serta menjelaskan keperluan manusia kepada petunjuk Allah s.w.t. di dalam ayat "Tunjukilah kami jalan yang lurus" (1:6) sebagaimana yang telah dinukilkan oleh pengarang kitab Tafsir al-Manar.
Imam Muhammad Abduh juga menjelaskan perkara ini ketika mentafsirkan firman Allah s.w.t. di dalam surah an-Nisa' sejurus telah menjelaskan hukum-hakam perwarisan:
Segala hukum yang tersebut adalah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar.
(An-Nisa' 4:13)
Imam Muhammad Abduh berkata:
Ketaatan kepada Rasul adalah ketaatan kepada Allah kerana Rasul hanya menyuruh kita berdasarkan apa yang diwahyukan oleh Allah yang terdiri dari kemaslahatan untuk kita. Di dalamnya terdapat kebahagiaan di dunia dan Akhirat. Allah menyebut ketaatan Rasul bersama ketaatan Allah kerana terdapat di kalangan manusia sama ada sebelum wujudnya Yahudi atau selepasnya dan begitu juga selepas wujudnya Islam sehingga hari ini yang berkata: "Manusia boleh memadai dengan akal dan ilmunya tanpa wahyu."
Sebahagian mereka pula berkata: "Aku berkeyakinan bahawa alam ini mempunyai Penciptany yang Maha Mengetahui lagi Bijaksana. Setelah itu aku melakukan kebaikan dan menjauhkan kejahatan berdasarkan akalku."
Ini adalah satu kesalahan manusia. Jika ia benar, nescaya manusia tidak perlukan lagi kepada Rasul-rasul. Terdahulu telah disebutkan dalam tafsiran surah al-Fatihah bahawa manusia berdasarkan tabiat semulajadinya perlu kepada petunjuk agama. Ia adalah petunjuk keempat yang telah dikurniakan oleh Allah kepada manusia selepas petunjuk pancaindera, petunjuk naluri dan petunjuk akal. Akal satu-satunya belum pernah memadai untuk memberi petunjuk atau mengangkat mana-mana umat tanpa bantuan dari agama. - Fleksibiliti Islam, Prof. Dr. Yusof Al-Qaradawi
p/s: Nak belajar mencantas puak2 sekularis, liberalis, pluralis, humanis, humasam, etc.
hanya dgn persoal siapa model mereka dan apa risalah yg diguna
...kalo ayat2 plucked from the sky - x bole pakai
(klo lapang saya bwk dua hujahnya ek...)
|
|
|
|
|
|
|
|
ussopp posted on 8-6-2013 08:18 PM
sorry mod,
bila masuk bab2 camnie, selalu i akan pergi pada kesimpulan terus, sebab i tak larat ...
Bg saya, kita umat Muhammad s.a.w. mmg xdak masalah dlm bab ni
cuma masyarakat sekeliling kita yg majmuk ni je - mcm2 ada...
Kadang2 kejahilan (drpd wahyu) tu menyebabkan dtgnya soalan2 yg mengelirukan
terutama bila pandangannya diselaputi kezaliman di mana je mereka berada
- secara x langsung menunjukkan Islam tu x adil? Dgn ini, penyerapan idea baru dpt berlaku secara mudah...
Pemikiran alternatif moden ni i.e. humanisme, pluralisme, etc.
kononnya nk counter 'kekurangan Islam' gtu...
Walhal sblm munculnya idea tersebut
berlaku gerakan bayang2 'pengurangan Islam'
i.e. Islamist terrorism pasca-9/11, PBB (de-colonized nation state) pasca colonialism, etc.
p/s: Mana gerakan islah kita - awareness??? - lbh speku (sudu) drpd penerangan (kuah) pn susah jgk...
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 9-6-2013 07:46 AM
Bg saya, kita umat Muhammad s.a.w. mmg xdak masalah dlm bab ni
cuma masyarakat sekeliling kita yg ...
Maafkanlah KEJAHILAN si mbhcsf membawa kita pada perbincangan yang lebih mendatangkan kekeliruan seperti ini......
|
|
|
|
|
|
|
|
crankshaft posted on 9-6-2013 09:57 AM
Maafkanlah KEJAHILAN si mbhcsf membawa kita pada perbincangan yang lebih mendatangkan kekeliruan s ...
wow, my new spokeperson?
come and join the discussion ...kat forum je la not at Harrods ye...okay kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Dzulqarnain posted on 9-6-2013 07:10 AM
Saya cuma dapati byk rujukannya dipetik Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi
bila masuk bab pemikiran ahli ...
tapi tulah ...bukan ulamak sekarang je yg kita nampak aware ttg hal macam ni , tapi sejak zaman keilmuan Islam tu lagi yang depa dah aware dan mula menapis.
tapi falsafah ni menarik yg tokoh maal hijrah Prof Datuk Dr Abdul shukor Husin tu ...ada jugak falsafah ..
|
|
|
|
|
|
|
|
mbhcsf posted on 9-6-2013 10:18 AM
wow, my new spokeperson?
come and join the discussion ...kat forum je la not at Harrods ye...ok ...
Cukuplah sekadar nko sorang dan "lombu" sekor dua yang terus memberi kekeliruan pada yang lain.....
|
|
|
|
|
|
|
| |
|