View: 3774|Reply: 22
|
Cekadak dalam bisnes printing 'Business Card'
[Copy link]
|
|
Aku sebenarnya nk tau la pengalaman sesaper yg biasa buat bisnes printing 'bz card' ni...bukan apa, sebenarnya aku tgh pening dgn projek biz card aku ...
Klu boleh sesudi la sesaper yg dh berpengalaman buat biz ni bg komen/ pendapat apa yg jln penyelesaian yg aku perlu ambik kes nya mcm ni....
kompeni aku agen printing pd kompeni A,yg ada 4 ank syarikat bawahnya. dia org order la nk buat biz card utk seluruh kompeni dan termasukla ank syarikat skali. Diaorg kuarkan 5 P.O ngan list nama staff yang perlu di print... dan 1 CD design biz card tsebut.
yang problem sekarang...
1. Aku terlepas pandang ada 1 attachment dlm p.o yg minta tukar no. tel & fax kat dlm cd tu...kira x ammend no.tel/fax lamala..
* (List p.o nya dah ler x complete, ada nama silap eja, xde nama syarikat kat list nama staff) jd dlm menyelesaikan hal ni 3,4 kali aku pegi sah kan order diaorg,,tmasukla call... ,
* dan xde sorang pun yg bgtau aku suruh tukar no. tel&fax lama dlm cd tu, attachment kat p.o tu pun xde arahkan pun suh tukar no.tel/fax.
*bila aku tanya sorang staff tu, dia ckp ikut jer cd...
2. Bila dh siap sumer, aku print la sampel biz card tu utk diaorg sah kan betul, x ada apa yg perlu diubah, sblm aku print. aku bg la ker staff yg incharge check dulu,
* staff yg incharge tu yg dikatakan br kejer, telah pun sain dan sahkan apa yg aku buat tu betul dan aku pun proceed la print semua....
malangnya bila dh siap sumer biz card tu SALAH plak sbb no.tel/fax lama dlm cd x diubah...diaorg salah kan aku sbb print salah..
Aku bengang sungguh...aku cakap ur staff dah sahkan sain and cop, yg design dan segala maklumat tu betul, jd aku proceed aje la print biz card tu.
bila bincang2,
*aku mengaku silap aku x perasan attachment no.tel/hp baru, even staff yg incharge tu x ada pun bgtau suh tukar no. tel/fax....dan setelah 3,4 kali aku pegi kompemkan apa yg patut dibuat, smpai sudah staff tu x bgtau kena tukar..
*lagi, staff incharge tu dah finalize BETUL sample tu, sblm aku print...
keputusannya: kompeni A ckp sepatutnya aku yg kena tanggung kerugian 100% sbb print salah, tp aku ckp kerugiaan kena tggung 50%50%
50% sbb staff dia x check betul2 masa kompemkan sampel biz card slm aku print, main sain jer...last2 ada salah.
50% sbb aku x perasan ada attachment no. tel/fax baru yg perlu aku ubah dlm cd tu...
*yg cekadaknya nya siap diaorg suh aku plak buat report nk bg boss besar diaorg alasan kenapa pihak diaorg perlu tanggung kerugian 50%. seolah-olah miastake dr pihak aku sorang jer...
apa pendapat korang...apa penyelesaian terbaik yg patut aku ambik....mgkin korang pnah alami masalah spt aku ni...rugi byk wo.. |
|
|
|
|
|
|
|
tak pandai nak citer.... tapi... tunggu lah.. ada orng citer tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku baru je semalam mengalami masalah macam ko... tp ko boleh kemukakan bukti yang ko dah dapat approval dr diorg utk ko print....
masalah ko terlepas pandang tu mungkin jugak salah ko, tp dlm kes ni diorg lah yg sepatutnya yg bertanggungjawab...
dalam soal ni, ko kene berkeras juga, disamping kena jaga relationship dgn diorg...
|
|
|
|
|
|
|
|
ini pun slalu gak company aku alami.. biaslah tu... benda dh banyak2 maner nk ingat semua..byk yg terlepas pandang...klu kitorang mmg ganti jer semua balik... walaupun diorg ada gak salah tp dia ttp customer kita... lebih2 lg klu customer tu mmg regular customer..
cara yang paling selamat dlm hal ni adalah price yang kita bagi...slalu nyer dlm quotation aku akan incured skali kos-kos yang tak dijangka. maknernyer price aku mmg tinggi lah...klu kena ganti semua balik pun xder lah aku rugi sgt... tp kadang2 customer tak kisah harga.. janji puashati... kan kan kan
tp dlm masalah ko ni cuba lah bincang dgn pihak diorg..... mintak diorg timbang rasa sikit... ko kena push jgk diorg bagi 50% tu..(sbb ko dh rugi byk) tp dgn cara yang baik & bijak lh... dlm biz ni 1001 cara ko leh guna.. xleh cara A cara B xpun C...... Aku nk bagi cara pun xleh sbb xtahu situasi sbnrnyer.. so setakat ini je lah yg mampu aku bg.. heheheh..
[ Last edited by sungai at 26-7-2008 04:18 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
sila2.. banyak lagi yg boleh di share, |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 munkyG's post
itu le..aku mmg ada bukti sampel biz card yg dah di sain dan disahkan betul oleh staff yg incharge,
masa bincang solution ngan boss nya plak, bg alasan staff (incharge) dia org baru mmg byk benda x tau, pastu salahkn aku kenapa x kompem kan betul2, padahal bekali-kali aku pegi opis diaorg tanya ngan kompem kan...
malah sampel tu pun diaorg dah finalize betul...sepatutnya la aku x perlu tggung apa2 kerugian pun, sbb yg finalize diaorg..
tp mengenangkan aku nk jaga hubungan baik ngan kompeni ni, aku setuju absorb jg kerugiaan 60%, tp boss nya demand suh aku tanggung 95% diaorg 5% jerk.....aku mmg x leh terima, sbb boss nya pun satu, biarkan staff baru buat kejer dia..nak lepaskan diri dr pihak atasan la tu... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 sungai's post
mmm patut le kadang2 kita nengok supplier markup hrg tinggi2 dlm quotation, sbb cekadak mcm ni la yg kita sbg supplier x tepikir akan jadi, mcm aku la...berurusan dgn kompeni yg managementnya berterabur, x profesional lgsung...cess pndailak nk komen org....
tp mmg patutpun kan aku komen sbb menyusahkan idup aku jer berurusan dgn kompeni ni hehehehe..smpai ada satu order printing lg aku rasa nk reject je malas dah aku nk berurusan dgn kompeni mcm ni..(nmpak x professional lak aku ye)
setakat ni, harga yg aku offer rasanya berpatutan la, murah la lg dr supplier sblm ni,kualiti aku pun jaga, biz card siap liminated,
aku heran gak, dulu projek biz card ni supplier lain yg dpt, aku ada gak tanya apasal lak diaorg x terus buat ngan supplier lama...tiba2 bg aku buat lak, diaorg cakap saja nk tolong aku plak...mmm...aku x tau ler apa sebenarnya yg tjadi,
cuma dari spekulasi akula... mgkin diaorg pun ada masalah dgn supplier lama...sama ada supplier yg bmasalah, atau diaorg yg bmasalah...ntah |
|
|
|
|
|
|
|
aku dah lari dari printing... hahahaha.. aku tak larat nak tanggung cemuhan orng.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 sinar_inspirasi's post
memang tak tahan dgn cemuhan org, tapi kalau keje kita tip top, perfectionist, mmg masyukkkk!! |
|
|
|
|
|
|
|
My printer pun pernah alami apa yang you experience ni. What he did is to absorb the cost and re-print balik. Dia tak suruh pun kita orang bayar 100% or even 50:50.
This is one of the reasons why I stick with him - dah 10 years now. Segala-gala printing for my company I buat dengan dia. |
|
|
|
|
|
|
|
petua biz printing
sesapa yang nak tau petua macamana nak gain high profit leh contact aku di 0193832634 atau leh datang ke 36 jalan mawar,taman p ramlee |
|
|
|
|
|
|
|
berapa cost?
kalau ko leh absorp.. ko tanggung ler..
yg penting bisnes berpanjangan..
kalau dgn ko menanggung bisnes ko rugi..
jgn tanggung..
hehehhe |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 cimiau's post
Awak mampu absorb kerugian tak ? Kalau mampu absorb jer ..
Kalau tak mampu absorb...
Ade amik deposit tak masa diorg order ? Kalau ada baguslah .. awk amik deposit tu .. kurang sikit kerugian awk .. tulis surat kenapa deposit burn. Pastu tanya kalau diorg nak print yang baru.
Bisnes ni mmg ade untung/rugi ... |
|
|
|
|
|
|
|
nak tanya boleh?
dkt letter yg staff diaorg cop tanda semua boleh proceed tu, ada tak tulis yg awak tak akan bertanggungjawab di atas segala kesalahan selepas pengesahan dibuat??
normally company mmg tidak akan mengaku salah. masing2 akan tunding jari pd supplier.
dlm kes ni, awk kena bijak berkata kata semasa meeting di jalankn... kena siapkn segala perisai untuk jawab balik soalan2 mereka..
antara jln penyelesaian :
a)siapkn jela surat tu dan bg segala surat surat sokongan yg staff mereka telah sahkn semua artwork tu betul
b)printkn segala email2 komunikasi korang
c)ketiga minta maaf dan akui kesilapan berlaku krn terlepas pndang pd tulisan pertukaran
no tel dan fax baru... serta minta jasa baik dia tanggung kos 50% kerana kedua dua pihak ada salah. dan beri penekanan bahawa surat yg di cop tu mmg bukti tanda persetujuan artwork |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by cimiau at 25-7-2008 22:44
Aku sebenarnya nk tau la pengalaman sesaper yg biasa buat bisnes printing 'bz card' ni...bukan apa, sebenarnya aku tgh pening dgn projek biz card aku ...
Klu boleh sesudi la sesaper yg dh berp ...
ko kena tanggung..kalau x biz ko blh lingkup...lain kali berhati2.....buat detail lagi......saya buat biz card so far ok....masyuk coz buat kt siam...harga 80% lg murah |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 cimiau's post
mana yg ko rasa ko betul,ko kena stand up for it. dan mana yg ko salah,ko telah admit. dun wori hilang one customer, sbb xrugi hilang customer yg buang masa,tenaga dan ganggu emosi ko. anyway,lesson learnt. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 cimiau\ catat
sorry kalau jawapan ni tak saperti diharapkan,
dalam berniaga.. integriti dan reputation sangat mustahak dalam masa panjang....
jika kesilapan bermula dari kita... we must be professional enough to admit it and take responsibility for it..
contohnya dalam kes ini.. kalau u tak buat kesilapan awal maka tak timbul masaalah ni..
menyalahkan org lain kerana tidak membetulkan kesilapan kita nampak sangat unprofesional (unless he/she is paid as yr consultant)...
apa lagi kalau yang nak disalahkan itu customer sendiri
aku akan ganti all the cards without additinal cost
kadang2 mistakes can be very costly
so in the future... try to do it right the first time... everytime... |
|
|
|
|
|
|
|
pehhh...pengalaman berharga niii.... xperlaa rugi sklali..lepas ni buat untung 10kali..orang kata x kena..tak beringat... |
|
|
|
|
|
|
|
Memang orang yang buat bisnes baju korporat,biz card dan printing selalu terdedah dengan masalah ini.
Kau kena ganti semula yang silap cetak. Kau terpaksa tanggung kos double tau, apa boleh buat. Orang yg buat baju korporat pun sama, walaupun customer yang mengada2 perasan slim bagi size M walaupun dia size L, tapi kita kena ganti. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|