View: 4134|Reply: 29
|
tips on how to make your customer coming back!
[Copy link]
|
|
minta laluan semua forumer,sapa nak belajar cara bagaimana nak repeat sale..leh cari saya.untuk semua bentuk perniagaan.start dari jual goreng pisang sampai lah ke blue chip punya. |
|
|
|
|
|
|
|
loyalty card
cth: belian ke 10, dpt satu botol/rawatan kecantikan percuma |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by monashis at 7-8-2008 01:37 PM
minta laluan semua forumer,sapa nak belajar cara bagaimana nak repeat sale..leh cari saya.untuk semua bentuk perniagaan.start dari jual goreng pisang sampai lah ke blue chip punya.
kenapa kena cari? sharelaa kat sinih... |
|
|
|
|
|
|
|
lagi satu employ adik2 u atau anak sedara yg pompuan
make sure ambil kerja yg gedik2 & cantik2
suruh dia org ni chandi sikit dgn customer
or omputih sebut cheeky
sure ramai yg lepak, dah lepak lama tak kan tak beli....
malu pulak karang |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by monashis at 7-8-2008 01:37 PM
minta laluan semua forumer,sapa nak belajar cara bagaimana nak repeat sale..leh cari saya.untuk semua bentuk perniagaan.start dari jual goreng pisang sampai lah ke blue chip punya.
kat sini kan ker forum! kalau nak buka topik utk bincang saya benarkan, kalau sekadar nak suruh org tercari2 saya akan delete ini topik, nama lagi forum usahawan, kenalah kongsi cik kak |
|
|
|
|
|
|
|
heheheh
tip 1....go to your customer...contoh wizwash di amerika.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 monashis's post
What is `wizwash di Amerika'? I tried googling. Zilch!
Btw, please fix your sentence :
Tips on how to make your customerS KEEP coming back! |
|
|
|
|
|
|
|
hehehe....sebenarnya benda ni semula jadilah...yang pertame kita kena peramah dan slalu kena ingat CUSTOMER ALWAYS RIGHT...insyallah mereka dtg balik,servis baik mesti dtg balik...jadi kan contoh diri sendiri kalo kita gi shopping kalo diserve dgn baik automatically kita sendiri akan dtg balik ke kedai tersebut...walaupun harge mereka mahal sikit tapi kita puas hati dgn layanan yg mereka beri ...betul tak...
betul kan sy kalo sy salah.... |
|
|
|
|
|
|
|
kita kena berterusan contact cstmr kita...
1) amik nama..alamat ngan no phone...
kalau tak call pun....
mcm setahun sekali antar kad raya ker...
pastu bila ada sale...leh sms atau pos special voucher ker....
so cstmr akan rasa dihargai n 4sure akan dtg balik kedai kita...
kalau dia bgtau sedara2/kwn2 dia pun dh ok kot.................. |
|
|
|
|
|
|
|
betul...yang penting service...
kita letakkan diri kita sendiri sebagai customer macam mana, kalau masuk satu kedai orang buat dek je...
sampai mati takkan masuk balik kedai tu.
macam saya bisnes yg memberi perkhidmatan...kerani memang saya pesan, jangan tinggi suara pada
customer. yang ok tu oklah, yg cerewet kan main....kena layan gak sebab dia kata dia dah bayar utk service kita...
hasilnya, customer sendiri akan iklankan percuma dari mulut ke mulut pasal bisnes kita...
dari mak, ayah sampai anak semua tak pergi tempat lain... insyaAllah... |
|
|
|
|
|
|
|
aku paling suke bila pas aku beli barang, die cakap, terima kasih, sila datng lagi dgn muka senyum...bagi balance pun dgn dua tgn, tanda dihargai walaupun nilai belian kecil...nampak diappreciate....memang aku akan pergi kedai tu balik...sejuk je hati beli barang...hahaha....
kalau kat kedai makan pulak, mesti carik kedai yg awek waitress jenis melayan sket...baru la org2 bujang2 rmai nak lepak tiap2 hari..ini mmg aku akui sgt berkesan...kena letak pelaris...hahahaha... |
|
|
|
|
|
|
|
Tiada apa2 tips rahsia sebab kita sendiri pon pelanggan jugak setiap hari.
Kenapa datang lagi?
1. Harga berpatutan tapi barang/service bagus.
2. Lokasi bagus: sama kedai anda sahaja yang monopili di kawasan itu, tempat strategik atau anda memang hari2 lalu kat jalan itu.
3. Kedai yang selesa.
4. kebetulan ada kedai lain di sebelah kedai anda yang ramai orang. Maka orang daripada kedai sebelah akan juga stop di kedai anda. |
|
|
|
|
|
|
|
mmg betoi.. kalo kedai time ramai tu.. time tu lah org nak bersesak masuk.. bila takde org.. takde pulak depa nak masuk.. |
|
|
|
|
|
|
|
Tak de tips tertentu...
apa yg Nani amalkan dr dulu sampai sekarang...
Bermula dgn customer masuk je kedai kita... layan diorg sebaik mungkin... tak kira le kalau diorg sekadar bertanya, nak tengok2, nak survey2.. or mmg serious buyer... seboleh mungkin cuba ingat nama diorg.. kalau diorg tak tempah dgn kita pun, tak apa... kalau boleh biar kita tinggalkan kenangan manis tentang kedai kita.. mungkin diorg tak tempah sekarang.. tapi akan dtg.. disebabkan keramahan n kebaikan kita melayan mereka, insyaAllah.. they mite come back again.. or introduce kita pd org lain.. itu dah satu bonus..
Bila deliver barang.. make sure quality kita tip top... sbb kita tak nak putus hubungan dkt situ je.. "mouth to mouth promotion" is important dlm business yg melibatkan service mcm Nani
Dlm business, mmg tak nafikan.. kekadang kita pun ada buat silap.. kita pun manusia biasa.. kalau mmg silap kita, jgn malu or segan akuinya n minta maaf.. customer yg naik angin akan sejuk balik bila kita cepat2 minta maaf... kalau boleh dibaiki.. cuba perbaiki... kalau tak boleh.. cuba ganti yg baru... biar kita rugi sikit... tak mau rugi in a long run.. bila customer ni jaja kisah kita ke sana ke mari..
Most important... selalu ingat kita pun adalah pengguna... so selalu fikirkan.. sebagai customer.. apa yg kita nak org lakukan pd kita.. semua nak tip topkan... kalau kita selalu letak diri kita juga sebagai customer.. insyaAllah kita boleh faham.. kehendak/demand market..
Akhir sekali.. jadikan customer kawan2 kita... tak kira le dia tempah or tidak... jumpa di mana2 kita bagi salam..
Alhamdullilah.. inilah yg saya lakukan selama ni... n kebanyakkan my customer datang n akan datang lagi.. kalau yg baru pun.. direkomen oleh kawan2 mereka yg pernah tempah dgn saya.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by monashis at 7-8-2008 01:37 PM
minta laluan semua forumer,sapa nak belajar cara bagaimana nak repeat sale..leh cari saya.untuk semua bentuk perniagaan.start dari jual goreng pisang sampai lah ke blue chip punya.
Saudari patutnya share info tu dekat sini. Lepas share info tu barulah orang akan cari untuk dapatkan khidmat nasihat lanjutan. Jangan lupa sharing is caring ... |
|
|
|
|
|
|
|
dia nak jual ebook tajuk "tips on how to make your customer coming back!" kot.... |
|
|
|
|
|
|
|
a) service kena tip-top
b) kalau dpt customer yg byk songeh, i x akan deal lg dgn dia...gone case
c) kena bermesras2 dgn customer. if they x kekok ngan i, i apatah lg senang nak communicate dgn strangers (true buyer)
d) yg penting IKHLAS & JUJUR. ini yg sy pegang selama ni bila berniaga |
|
|
|
|
|
|
|
hubungi balik custmer lama.... bertanya kabar... dan beritau berita baik.. dan produk2 yg baik dan murah |
|
|
|
|
|
|
|
lemparkan senyuman di sertai eye contact selepas customer membeli brg dr anda
Insyallah...
[ Last edited by faridali at 28-11-2008 05:24 AM ] |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|