View: 2936|Reply: 22
|
Boleh Ke kita Lewatkan Solat?
[Copy link]
|
|
Boleh ke kita lewatkan solat kita
misalnya waktu Asar masuk pukul 4.12 petang
akan tetapi kita lakukan solat Zohor pada pukul 4.10 petang ( Asar belum masuk)
dan setelah selesai solat Zohur, kita terus solat Asar pulak sbb Asar dah masuk.
Bergitu juga dgn Solat Magrib dan Ishak ( selepas Magrib terus solat Ishak)
( bukan jamak kasar)
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 bizsari's post
cantiknya lukisan neh.... teringat masa tadika dulu... |
|
|
|
|
|
|
|
tapi kan kita diharusnya untuk cepat |
|
|
|
|
|
|
|
Yang aku pernah baca, neraka Wail untuk orang yang meringankan solat... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 bizsari\ catat
lain macam bunyi ni.
ada keuzuran ke nak buat solat macam tu? tak silap saya ada setengah-setengah mesjid di dunia ni yang buat solat macam tu. Tapi itu sebab mazhab dia. Masjid kita masjid orang sunnah wal jamaah bersolat pada awal waktu. |
|
|
|
|
|
|
|
nak tanya...kalau solat jamak takhir zohor dengan asar,yg mana kite kena solat dulu erk...zohor ke asar dulu?.... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #6 antiQue\ catat
maknanya dah berjangkit keadaan ni ke Malaysia. Ikut data-data yang saya kumpulkan... ada mesjid-mesjid di Libya, Azerbaijan dan dot dot dot dot dot mengamalkan cara tersebut. Di setengah tempat kalau hari Jumaat dia offer dua kali pulak. Pertama dia buat awal waktu. Kedua dia buat akhir waktu pastu terus sambung asar. Kalau tanya ajak orang sembahyang Jumaat, dia siap tanya lagi, nak buat yang pusingan ke berapa? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #7 mycos78\ catat
Ini masaalah khilaf sahaja. Kalau saya, saya buat yang zohor dulu. Tapi setengah orang mati-matian dia suruh buat asar dulu. Kalau berjemaah pun tak ada effect apa-apa sebab zohor dan asar 4 rakaat. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 antiQue's post
betul tul antik itulah yg saya maksubkan
ini bermakna sahlah solat kita tu, ek
kerana saya selalu buat bergitu cuma tak kasar je
ini disbbkan saya dah bertahun2 solat
jamak kasar ( khas utk musafir ) dah terbiasa.
|
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by bizsari at 13-9-2008 03:35 PM
betul tul antik itulah yg saya maksubkan
ini bermakna sahlah solat kita tu, ek
kerana saya selalu buat bergitu cuma tak kasar je
ini disbbkan saya dah bertahun2 solat
jamak kasar ( khas u ...
Tu kira jama' ke? Mana ada kira jama'... mereka masih solat dalam waktunya.. dia solat zuhur time zuhur.. dia solat asar time asar... cuma solat zuhur nya tu dah akhir waktu, yg asarnya tu awal waktu.... yg dikatakan jama' tu bila dia solat zuhur time asar atau dia solat asar time zuhur. Jadi qasar ke tak ke tak timbul, in the first place itu bukan jama'.
Sah ke tak tu, memang sah.. solat masih dalam waktu. Cuma, dah akhir waktu kan ditunaikan zuhur tu... so yg bab tu terpulang pada Allah lah. Cuma, cuba saja bayangkan kalau pukul 3 tu kita dijemput Tuhan, dalam keadaan masih berhutang solat zuhur. Hmm.. takmo komen.. tak mo komen...
In any case... ada lah differences in opinion dalam mazhab-mazhab dalam bab solat nak dijama' ni. Maleh saya nak sentuh, tak sesuai dengan keadaan. Tapi boleh lah kot kalo nak cuba baca komentar Imam Nawawi untuk Sahih Muslim. Ada sentuh bab jama' dalam keadaan bukan musafir ni.
[ Last edited by antiQue at 13-9-2008 03:47 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Tu kira jama' ke? Mana ada kira jama'... mereka masih solat dalamwaktunya.. dia solat zuhur time zuhur.. dia solat asar time asar...cuma solat zuhur nya tu dah akhir waktu, yg asarnya tu awal waktu....yg dikatakan jama' tu bila dia solat zuhur time asar atau dia solatasar time zuhur. Jadi qasar ke tak ke tak timbul, in the first placeitu bukan jama'.
Tu pun orang panggil jama' jugak. Jama' shuri. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 bizsari's post
Kalau dalam Mazhab Hanafi tiada Jamak solat kecuali waktu Haji
...Dan solat akhir waktu kemudian solat awal waktu bagi yang berikutnya tu dibolehkan jika ada kemudaratan yang wajar, sebab dalam mazhab Hanafi tiada Jamak. Terdapat hadith yang menjadi sandaran, namun ini khusus atas sebab2 tertentu.
Kalau diamalkan kebiasaan dikira berdosa melewat-lewatkan solat. Ini juga telah jelas dalam hadith
WAllahu a'lam |
|
|
|
|
|
|
|
Ada ulamak yang membahagikan waktu solat ni kepada waktu-waktu yang lebih detail. Contoh waktu zuhur, dibahagi enam.
waktu fadhilat - awal masuk waktu sekadar azan, ambil wudhu, tutup aurat dan buat segala sunat seperti rawatib. Maksud fadhilat
di sini adalah kebaikan dan rahmat dari Allah swt. - solat par excellent kata orang putih kalau dinilai dari segi waktu.
waktu ikhtiar - drp awal waktu sehingga setengah waktu zohor.
waktu jawaz - drp awal waktu sehingga tinggal cukup masa utk solat fardhu. Covers both above waktu.
waktu hurmah - ini maksudnya waktu haram iaitu haram ditaakhirkan solat sehingga waktu ini, iaitulah tidak sempat nak solat fardhu atau sudah luput waktu
tanpa sebarang keuzuran.
waktu dharurat - akhir waktu bagi orang yang tertegah ia drpd solat kerana ada yang menegahkan apabila hilang sesuatu yang menegahkan itu.
waktu uzur - iaitu waktu asar selepas zuhur tersebut (bagi orang yang solat jama')
Jika anda sengaja melewatkan solat anda dan menjadikan ia habit, anda ketinggalan waktu fadhilat yang disediakan Allah kepada hamba-hambaNya
setiap kali masuk waktu solat. Masa itu tidak akan kembali lagi.
Harus diingat ramai ulamak tafsir menyatakan golongan yang dikhaskan neraka Wail dalam surah Al Maaun (lalai dalam solat) adalah golongan yang melewat2kan solat sehingga habis waktunya, Nauzubillah.
.
[ Last edited by always_typo at 13-9-2008 06:34 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 indah1285's post
masa tu iN posa tak?
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 always_typo's post
|
|
|
|
|
|
|
tak bole.
kecuali kalau tertido @ tak perasan masa...
saya rasa, perkara ini tak perlu letak dalil daripada Quran pon bole...
Allah panggil kita mengadap tuh time solat, kita pi lengah2 pulak..
sdangkan anak kita lambat sahut kalau kita panggil pon, kita marah, sbb kita rasa, anak itu kurang ajar, kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Dari Ibnu Umar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:擩anganlah kamu menunggu-nunggu waktu (solat) kerana sengaja hendak solat tepat pada waktu matahari terbit dan jangan pula pada waktu matahari terbenam. |
|
|
|
|
|
|
|
bagaimana sekiranya sedang kita bersolat (akhir waktu), masuk azan seterusnya? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #9 ibnur\ catat
biasa pon buat zohor dulu baru asar
|
|
|
|
|
|
|
| |
|