|
............solat mudah untuk dilakukan jika kita hanya mengikut2 cara solat org yg bersolat......tetapi sedikit diantara kita yg belajar dan mencari ilmu untuk mendapat solat yg sebenar dan berilmu........ingatlah sesungguhnya banyak org yg bersolat tetapi solat mereka tidak mendapat apa2 ganjaran......................dan neraka wail lah untuk org2 yg bersolat sedangkan solat mereka itu hanay menjadi ikut-ikutan sahaja.....................
............oleh itu belajarlah syarat sah solat dan rukunnya supaya segala pokok permasalahan dalam solat tidak akan dibangkitkan lagi.................kerana byk tread yg kita lihat banyak yg masih kurang faham dengan solat ini......................apakah yg menjadi kemusykilan anda yg sebenarnya |
|
|
|
|
|
|
|
Sebutan sewaktu mengangkat takbir pun ramai jugk yg terkucil.....
belum lagik masuk bab bab lain.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 idah_rkl's post
Kau belum tgk orang arab solat lagi... takda pasang2 niat kat takbiratul ihram.. pasang niat solat dari masa ambik wuduk lagi |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 Mawlay's post
haa betul la tuh...
bila kita da amik wuduk
dan berjalan ke tempat solat
itu pun da dikira azam/niat utk solat waktu itu.
tak kirala solat fardhu atau solat sunat...
masa takbiratul ihram tu...
niat da terpasang sekali...
lidah ucap allahuakbar
hati mentashdidkan nak solat apa, brp rakaat...krn allah taala... |
|
|
|
|
|
|
|
kita berpandukan (mesia) mazhab syafie. org lain camna gayanyaa solat tuh kita abaikan sat... dah master lebih kurang baru berkenalan dengan cara solat mazhab lain.
wallahu a'lam. |
|
|
|
|
|
|
|
Insyaallah, rasanya bleh kenal terutama yg lelaki samada depa belajar solat ke x.
Suka perati saf lelaki bila depa duduk diantara dua sujud tika depa solat sunat rawatib.
Yg pompuan susah sikit nak perati sebab bertelekung.
Peratikan pada kaki kanan, sepatut fungsi hujung jejari kaki kanan itu x bergerak kecuali tumit.
tumit kanan akan berkedudukan tegak 90 darjah bila duduk di antara 2 sujud.
kaki kanan x dibenarkan terangkat walau sedikit.
satu lagi, yg lelaki pakai kain pelekat bila sujud nampak pelipat (di bah blkg lutut).
dek ramai yg solat ikut2.. gagal tang ni!
sama2 le perbaiki solat kita... |
|
|
|
|
|
|
|
zaman skrg ni ramai je yg tinggal solat..
perkara yang paling ringan adalah meninggalkan solat.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Mawlay at 15-4-2009 20:52
Kau belum tgk orang arab solat lagi... takda pasang2 niat kat takbiratul ihram.. pasang niat solat dari masa ambik wuduk lagi
dalam mazhab shafie, niat tu rukun, kena buat dalam solat.
Ever wonder kenapa tok arab tu tak sujud siap-siap kat rumah, supaya waktu solat nanti tak payah sujud lagi? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Mawlay at 16-4-2009 11:12
Tafadal .. Cuma aku tgk mazhab shafie ni suka detail sgt sampai kdg2 suasah sgt nak practice tak pa la.. kang aku kene cop plak fahaman wahabi salaf plak anyway good topic
Only thing a ...
Good point bro...Islam itu mudah jangan di berar-beratkan.
Kita hanya berpegang dengan satu hadits "Sholatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku sholat" kata Nabi. Kalau begitu, apa-apa yang Nabi kerjakan dan ucapkan ketika sholat itulah yang kita ikuti. Dan begitu juga apa-apa yang Nabi tidak ucapkan dan kerjakan maka janganlah di lakukan. Kita ini bukan siapa-siapa yang bisa menambah dan mengurangi apa yang telah nabi ajarkan. Apa yang Nabi ajarkan tentang Islam ini telah kamil/SEMPURNA. Allah sendiri yang menetapkan kesempurnaan Islam ini pada haji terakhir nabi, yaitu dengan turunnya surat Al maidah:3 yang berkata: "....Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu. Dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu, dan telah Aku ridhoi ISlam sebagai agamamu...".
Begitu juga yang dikatakan Al Imam Asy Syafii:"Barangsiapa mengadakan satu urusan yang baru dalam agama ini, maka dia telah membuat agama/syariat baru".
Begitu juga dengan halnya sholat, cara-caranya, waktunya, jumlahnya, kaifiyahnya TELAH SEMPURNA diajarkan Nabi, dan jika kita ikut nabi, serba mudah. Tidak repot. Nabi tidak mengucapkan niat dengan segala macam "Usholli....etc", or "Nawaithu..."....TIDAK PERNAH. Maka begitu juga kita sebagai pengikutnya, jangan pulak ucapkan itu. Tidak ada baiknya seseorang yang menganggap baik urusan-urusan macam nii seakan-akan mereka ini menganggap Nabi belumlah lagi sempurna dalam menyampaikan risalah yang di amanatkan kepadanya, seakan-akan mereka menuduh nabi berkhianat dalam menyampaikan Islam ini kepada kita. Seakan-akan ketika Allah dan RosulNya mengucapkan "ISLAM INI SUDAH SEMPURNA!!!", lalu kita membantahnya dengan mengucapkan "BELUM LAGI!!!...MASIH ADA NIII YANG KURANG. YAKNI NIAT TIDAK DI LAFAZKAN!!".....Siapa kita?
BAyangkan, berapa banyak kaum muslimin yang menunda-nunda untuk mulai menggiatkan sholat hanya karena tidak hafal niatnya? KArena mereka berpahaman melafazkan niat itu wajib. Ana sendiri pernah bicara dengan salah satu dari mereka. Setelah ana terangkan, lalu ia berkata "OOoohh...ternyata segala macam usholli tuu tak ade. Aku tuuu mau sholat, tapi karena tak hafal niatnya maka aku undur-undur terus untuk sholat".
SULIT Islam niii jika mengikuti syariat-syariat buatan manusia...
Bandingkan.
Sholat yang benar: Datang ke masjid, dah berwudhu, berdiri menghadap kiblat lalu langsung sholat >>> MUDAH
Sholat yang tidak benar: Datang ke masjid, dah berwudhu lalu berusaha mengingat niatnya, belum lagi membaca An Naas, Al Falaq, An Ikhlas. Ada pulak yang membaca ta awudz dan macam-macam, baru setelah itu mengangkat tangan. Ketika tangan dah sampai setinggi ketiak, eh belum mantap lagi hati. Lalu di ulang lagi mengangkat tangan >>> SULIT
Islam yang sesuai apa yang di ajarkan nabi dengan sunnahnya adalah MUDAH. Sesuai sabdanya "Agama ini Mudah", sesuai sabdanya: "ermudahlah, jangan dipersulit. Berikan kabar gembira jangan buat orang lari".
[ Last edited by ikhwanindo at 17-4-2009 15:16 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by always_typo at 17-4-2009 14:39
dalam mazhab shafie, niat tu rukun, kena buat dalam solat.
Ever wonder kenapa tok arab tu tak sujud siap-siap kat rumah, supaya waktu solat nanti tak payah sujud lagi?
Tak ADE tuu yang namanya pengikut madzhab Syafii, Hambali, Maliki, Hanafi atau lainnya. Madzhab ini BUKAN AGAMA. Antum jika ana tanya, agama antum apa??? Mungkinkah antum jawab "Syafi'i" ?!?!? Pasti antum jawab "Islam". Jika antum menjawab ISlam, maka marilah kita rujuk kepada Quran dan Sunnah, ini saja. Sedangkan madzhab-madzhab itu adalah pola fiqh masing-masing imam, pendapat-pendapat mereka tentang permasalahan hukum. Dan bukan untuk di ikuti sampai MATI. TIDAK BENAR jika kita berkata "AAAH...BIAR SAJA MEREKA SHOLAT SEPERTI ITU, MEREKA ITU HAMBALI. KITA KAN MAZHABNYA SYAFI'I". Tidak benar.
Yang benar adalah, wajiblah kita kembalikan semua pendapat madzhab-,adzhab itu kembali kepada Quran dan sunnah. Jika ternyata dalah satu hal pendapat imam Syafi'i yang benar dan lebih kuat hujjahnya, maka kita terima pendapat Imam Asy Syafi'i. Jika ternyata madzhab lain yang lebih kuat hujjahnya, maka kita wajib RUJUK kepada hujjah yang LEBIH KUAT dan meninggalkan pendapat imam MAhdzab yang pendapatnya LEBIHN LEMAH. Inilah yang diajarkan Al Imam Asy Syafi'i yang berkata: "Jika engkau temui pendapatku ini bertentangan dengan Quran dan sunnah, maka lemparlah fatwaku ini ke tembok (the wall). Begitu juga Imam Syafi'i berkata kepada imam Ahmad "Wahai Ahmad, jika engkau temui hadits dari orang-orang Basrah, atau lainnya, maka beritahulah kepadaku agar AKU BISA RUJUK DARI PENDAPATKU YANG SEBELUMNYA".
Lihat....inilah SEORANG IMAM AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH. Mereka mengikuti dalil, dan bukan nafsu pribadi. Karena bisa jadi imam yang satu perbendaharaan haditsnya lebih sedikit di banding imam yang lain. Sebagaimana antara imam Asy Syafi'i dengan Imam Ahmad Al Hambali, hafalan hadits Imam Ahmad jauh lebih banyak ketimbang Al Imam Asy Syafi'i. Oleh karena itu Imam Asy Syafi'i mau rujuk kepada hadits yang dibawakan imam Ahmad.
Janganlah kita taqlid buta kepada salah satu mahzab, jangan kita jadikan mahzab itu sebuah agama yang kita beragama dengan mahzab itu sendiri. Wabillahit taufiq |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 ikhwanindo's post
Jika tuan bertanya saya ugama apa, jawabnya saya berugama Islam... tidak berugama syafie.
Saya cuma berpandukan metodogi yang digunakan oleh interpretasi imam Syafie dan ulamak sealiran dengannya untuk belajar cara-cara beribadat kepada Allah seperti yg diajar oleh Rasulullah saw.
Saya tidak pernah bertemu Rasulullah, jadi saya terpaksa berbuat demikian, bertaqlid kepada orang lain, ahli-ahli fuqaha, yang rata-rata lebih dekat zamannya dengan Rasulullah dari saya dan ada lebih banyak resource seperti ilmu, rujukan, kitab dsbgnya.
Adapun niat solat yang tuan faham wajib dilakukan yang tuan kata sulit itu tidaklah sesulit yang tuan sangka. Padahal niat solat yang wajib ketika takbiratul ihram itu hanyalah perlu ada qasad, ta'arudh dan ta'yin sahaja iaitu "mahu melakukan solat", "kefardhuannya" dan "nama" solat tersebut. Apa yang sulit benar tentang itu? Apa yang perlu berlari darinya?
Tidakkah tindakan tuan yang memaksa orang belajar dalil-dalil amalan feqah dengan detail lebih menakutkan? Tidakkah itu lebih menyusahkan dan sulit?
Padahal ramai ulamak berpendapat, umat Islam dibenarkan bertaqlid dalamfeqah, dan menyerahkan tugas mencari dalil-dalil kepada ahli-ahlifuqaha. Kalau yakin dengan guru dan mahu beramal dengan sesuatuteruskan.
Tuan mahu semua orang menjadi ahli fuqaha? Semua orang jadi pentafsiral quran? Menjadi muhaddisiin? Belajar nahu, shorof, balaghah, mengkajikitab2 arab yang mensyarahkan quran dan hadith, dan kitab-kitab lain pula mensyarahkan syarah kepada quran dan hadith tersebut?
Tidakkah itu lebih sulit?? Tidakkah ini lebih menyusahkan?Sesuai sabdanya "Agama ini Mudah", sesuai sabdanya: "Permudahlah, jangan dipersulit. Berikan kabar gembira, jangan buat orang lari".
Saya ingin tuan perincikan maksud tuan dengan perkataan "taqlid buta".
Kalau seorang peminta sedekah misalnya mahu belajar solat, adakah anda mahu dia pergi analisa sendiri quran dan hadith utk belajar solat atau anda akan ajarkan dan dia bertaqlid dengan anda? Jika dia belajar dari orang lain solat tersebut (kerana tak mampu nak belajar feqah dengan detail cuma sekadar setakat cara-cara perlakuan, bacaan dsbgnya) sehingga dia meninggal dunia, adakah dia mati dalam taqlid buta namanya? |
|
|
|
|
|
|
|
walaupun anda seorang yg baik.........tidak melakukan dosa dimata manusia tetapi..............meningalkan solat adalah dosa besar yg anda dapat tanpa disedari.............. |
|
|
|
|
|
|
|
niat itu tidak perlu diucapkan..out loud..dlm hati atau melalui perbuatan juga telah merupakan niat.
macam kita nak berpuasa sebenarnya tidak perlu nak baca niat puasa yang biasa di ajarkan tok nek kita dulu, perbuatan bangun sahur itu sendiri sudah merupakan niat yang kita hendak berpuasa
beza antara orang islam dan orang kafir ialah solat....so fikir2kan lah |
|
|
|
|
|
|
|
ni saya tulis kat thread pelihara lah solat semalam....
may i suggest u all attend kursus penghayatan solat dari ust zaharuddin..blh chek website dia bila next kursus..dulu fee nya rm85 dari jam 8 pagi hingga 6 ptg, makan inlcuded.
setiap pergerakan dlm solat akan disokong oleh hadith2 sohih
saya ni suka membaca, byk persoalan tak terjawab bila tanya ustazah2 di sekolah..ramai ustazah ni dia orag tak blh beri jwapan yang memuaskan hati saya.
tak pun u all boleh beli kitab..bahru maza..warna merah pekat...kitab ni ada bnyk jilid beli yg khas utk solat..dlm nya juga ada semua intipati kursus penghayatan solat yang diajarkan oleh ust zaharudin tu..dan byk guna hadith dari at tarmidzi
solat ni amat penting, kerana perkara pertama kita akan dinilai kelak ialah solat kita. kata nabi saw, solatlah kamu spt mana aku solat..tapi hari ni byk version bacaan dan pergerakkan dlm solat..so yg mana satu solat yang seperti nabi?
contoh: bacaan dlm rukuk..bila saya baca kat internet bacaan yg lebih afdal cukup setakat 'subha...sampai azim aja...ulang 3x tak perlu habiskan wabihamdih tu..bila tanya kat ustazah2 sampai saya berdebat lah dlm bab ni...alasan mereka tak apalah abca lebih...kan sunat..tapi saya tak puas hati saya nak solat yang sama macam nabi...so pegi lah kursus penghayatan solat ni..di berikan hadih2 sohih..balik sekolah bagi tau ustazah2 tu..sorang tu diam aja..esok tu dia bawa saya satu kitab..nama kitab kuning dia beli di mekah...kulit pun dha kuning..dgn isi2nya dah warna kuning punya lama dia simpan tak rujuk...sbb saya dah tunjukkan kertas kerja dari kurssu solat tadi..
dgn bangganya dia kata semua yg saya belajar tu ada dlm kitab ni...sama2 buka page demi page sampai lah bacaan dlm ruku..tgk2 memang betul ...bacaan yg lebih afdal yang pendek tu aja siap di sokong oleh hadith at tarmizi lagi...saya pinjam kitab tu dan cari kedai buku..itu lah dia kitab bahru maza..harga tak silap rm30..kedia buku saya selalu pegi belakang sogo tu dpt discount 20% muka dah familiar kan.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|