|
pengalaman ni bukan untuk memburukkan perniagaan sessiapa, cuma sebagai usahawan, jadikanlah iktibar, supaya pelanggan tak rasa tertipu dan perniagaan kita lebih berkat.
3 tahun yang lalu, saya cuba melanggan tenderdirect. percubaan selama 7 hari. tetapi dalam tempoh percubaan itu, segala scrap, junk, thrash semua diemaikan kepada saya. semua kontrak, projek yg tiiada kena mengena dengan perniagaan saya diemailkan. Dan saya ingat sangat alasan yang diberi oleh customer servis adalah sistem dorang takder filter.
so after 3 years, i try to give them another chance, so last week i called them and try to subcribe, they said, that they can't give me any trial period sebab i had tried it before. so saya cakap saya akan terus subscribe dan emailkan kpd saya cara2 untuk membuat pembayaran.
saya mendapat email untuk membuat pembayaran sebanyak RM540/-. YES!! I was shocked. To confirm the fees, saya buka website mereka. Dan TERTERA PERKATAAN 'DAFTAR DENGAN HANYA RM30/- SEBULAN' - Sungguh saya tidak faham kenapa saya dipaksa melanggan 18 bulan untuk Rm540/-.
Pada pagi isnin 4hb. Mei, saya telah membuat pembayaran Rm30/- on-line, dan faks kepada pejabat mereka serta email kepada mereka mengatakan saya ingin membuat langganan 30 hari. Of Coz if their service is good, i can consider subscribe for 18 months!!! dan saya mengatakan langganan WEF 7hb Mei 2009!
Pagi tadi berkobar nak cuba servis mereka, dan gagal, so saya email kepada mereka bertanya bila saya bole mula gunakan.
kemudian saya mendapat panggilan telegon dari sykt mereka mengatakan bahawa SAYA PERLU MEMBAYAR RM90/- KERANA TEMPOH MINIMA LANGGANAN ADALAH 90 HARI a.k.a. 3 bulan. I argue (i thot customer is alwz right!), saya katakan dalam website mereka tidak mengatakan apa-apa mengenai tempoh minima. dan alasan nya --- ADUS!!! website tersebut adalah website lama!!!
sungguh saya rasa tertipu, before i slam the phone i told her - jika anda rasa anda bole kaya dengan cara begini, silakan - ambillah RM30/- itu - cuma jangan gunakan untuk bayar zakat atau sedekah anak yatim.
so, selain sebab rasa tertipu sangat, saya ingin berkongsi pengalaman dengan usahawan lain, supaya tidak terperangkap dengan penipuan2 begini...
sekian. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
macam2 cara org menipu sekarang |
|
|
|
|
|
|
|
saya pun rasa pernah tertipu gak...jadi hati2lah..jgn percaya bulat2 dari setiap website perniagaan yg kita baca...mcm2 cara org nak kaut untung mudah |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun pnh kna gak....bnyak gak duit hbs...mmg bkn rzeki aku... |
|
|
|
|
|
|
|
apa link website tu?
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaman sekarang kena berhai hati. Kenkadang tu dlm berhati hati pun bole terkena.
TIPAH TERTIPU.
Biar ckit asalkan berkat. Buat ape kecapi kemewahan dari hasil menipu @ merampas hak org lain. |
|
|
|
|
|
|
|
salam kak hazel,
kalau ikut kepada pengalaman elle, takde pulak masalah mcm tu.
selepas sahaja register untuk trial terus syarikat bekenaan call samada mahu kami terus subscribe ataupun mahu tunggu dulu.
tapi, memang diberi tahu nak subscribe perlu 3 mth (RM90)
maybe kak hazel dapat wrong info dari customer service yang tak tau sangat.. serta tak ada ilmu sangat dalam bidang tu..
[ Last edited by elle_gogo at 7-5-2009 16:38 ] |
|
|
|
|
|
|
|
dalam website tu memang ada tulis,
paling kurang utk langganan selama 3 bulan. |
|
|
|
|
|
|
|
maybe ada salah info terjadik ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
saya langgan 3 bulan tetapi habis segala sampah sarap masuk dalam Inbox. It is useless.
NO CONTACT, NO CONTRACT |
|
|
|
|
|
|
|
ni email senarai package yang elle terima. (*bukan tujuan utk mengiklan website terbabit)tapi mmg tak dinafikan banyak junk email masuk after that.. yang tak berkenaan semua masuk.. jenuh mendelete..
[size=-1]pakej | [size=-1]3 bulan | [size=-1]6 bulan | [size=-1]12 bulan | [size=-1]36 bulan | [size=-2]* pilihan anda semasa pendaftaran.
Tukar Pilihan Anda di sini. | [size=-1]* ONLINE | [size=-1]* 90.00 | [size=-1]180.00 | [size=-1]324.00 | [size=-1]810.00 | [size=-1]EMEL & ONLINE | ! [td][size=-1]150.00 | [size=-1]300.00 | [size=-1]540.00 | [size=-1]1350.00 [/td] | [size=-1]FAKS & ONLINE | [size=-1]180.00 | [size=-1]360.00 | [size=-1]648.00 | [size=-1]1620.00! | [size=-1]FAKS, EMEL & ONLINE | [size=-1]240.00 | [size=-1]480.00 | [size=-1]864.00 | [size=-1]2160.00 | [size=-2]Semua amaun dalam Ringgit (RM) | [size=-2]Selepas
diskaun
10% | [size=-2]Selepas
diskaun
25% |
Sekiranya anda berpuas dengan pilihan anda semasa pendaftaran (Onl! ine), sila
[ Last edited by elle_gogo at 8-5-2009 09:16 ] |
|
|
|
|
|
|
|
bukan tujuan untuk prolong,
tujuan utama saya masa bukak thread ni yelah supaya kita semua yang berniaga ni (termasuk saya)
1) berniaga biar betul, jangan sampai customer rasa teraniaya atau tertipu (bayangkan kalau customer tu sumpah seranah bisnes kita - tentu tak berkat)
2) tahap customer service kena tinggi - dlm kes saya, mungkin saya terlepas pandang tentang 3 bulan, kenapa mereka perlu menunggu sehingga 4 hari (saya bayar 10pagi 4hb mei dan mereka cuma maklumkan pada 10pagi 7hb mei).
3) selepas kejadian, tiada satu wakil pun dari syarikat berkenaan menghubungi saya - in this case - alwiz send a superior - if not to apologise, at least a courtesy to explain the miscommunication.
dan, look at the positive side - at least saya cuma rugi $30/- krn tahap filtering mereka masih macam 3 tahun yang lepas. dan nampak sangat suggestion customer utk tahapkan ke"filter"an mereka tidak diambil kisah.... |
|
|
|
|
|
|
|
Staff diorang pun layan pelanggan macam office government ajaa.... Bila angkat telefon tu sejarusnya bunyi mesra macam perkerja hotel |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih kak hazel share pengalaman, amat berguna utk adik2 baru menapak mcm saya, pengajaran utk peniaga2 lain, jangan tamak dengan rezeki yg Allah dah berikan, anda tak berhak halang org lain cari rezeki dengan cara yg mereka selesa ,asalkan halal! |
|
|
|
|
|
|
|
ni antara salah satu prinsip kaum2 cha-ya-nun-alif selalu pegang. Kabel/contact kena kuat klau nak masuk tender & klu terbaca tender kat paper atau notice board, itu tandanya anda telah jauh terlambat untuk bertindak ... hahaha. Kabel & PR mau kuat, usaha gigih buat groundwork & kompom tender dah dlm tangan, kecuali ada tangan2 ghaib kacau daun. Tender dah dlm tangan seblum diiklankan, iklan tu cukup syarat jerr, memenuhi prosedurrrrr... Statement ni untuk tender besar besar2 (jota2) . Rasanya Wonbin dah masak dgn mende2 nihh... hehehe
[ Last edited by qash at 8-5-2009 22:02 ] |
|
|
|
|
|
|
|
setuju dgn apa qash kata..
kalau nak participate lps baca notice kat paper or noticeboard tu.. reactive jer..
shud be proactive kalau nak berjaya..
u shud be the one creating the customer's need..
create the benefit for them
sampai dorang request for budget
and prepare tender doc based on your product..
ramai kata kabel and PR tapi sebenarnya a lot of educating customers
nak berjaya kena committed and professional..
investigation and qualifying pun must be thorough
baru boleh formulate the right strategy to win....
tak payah tunggu notice.. customer will call u.......
``insyallah..........:pompom: |
|
|
|
|
|
|
|
alasan customer service kata web tu dah lama--lame excuse..
sbb mmg terang2 kat web tulis min 3bln..kat FAQ pun ade sebut tak offer 1 month.
so,buat dek je la company msc camni...apply msc status guna air liur je nih,konpom guna org dalam..bukan sbb expertise |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 kashaz's post
Status MSC senang nak dapat .... memang boleh dapat dengan air liur sahaja ... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 thedude's post
tau..aku penah keja dgn company msc yg ampeh... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|