View: 12148|Reply: 37
|
MACAMMANA NAK MENARIK ORANG UNTUK MAKAN DIRESTORAN KITA
[Copy link]
|
|
SAUDARA 2 MACAMMANA NAK MENARIK PELANGGAN DATANG KE RESTORAN KITA |
|
|
|
|
|
|
|
pekerja muka snyum...amik order cpt2..jgn smpai pelanggan tnggu lama2.apa2 pon pelanggan btoi...
stgh kdai makan bila kita duduk..yg mai amik order pon x nmpak muka..hisap rokok 2btg baru nk mai amik order tu yg kita x mau |
|
|
|
|
|
|
|
Nak tarik pelanggan baru mmg susah... yg penting, maintain pelanggan yg dah pernah makan di cna... service cepat, makanan sedap, harga reasonable, kedai bersih.. insya-allah, org akan dtg lagi & terpenting, maybe rekemen kedai pd org lain (free advertising tu). |
|
|
|
|
|
|
|
SAUDARA 2 MACAMMANA NAK MENARIK PELANGGAN DATANG KE RESTORAN KITA
AmLee Post at 15-7-2011 19:26
amlee...
restoran ko konsep makanan macam mana...? bekpes, nasi dan lauk tengahari, ala-carte atau buka malam sahaja...? |
|
|
|
|
|
|
|
Banyak faktor gak.mcm2 cara leh buat seperti bg diskaun, pakej makanan pd harga murah ala2 set meal di McD,membership or reward card cam Mesra Card tu, diskaun pd time x ramai org ala2 Happy Hours.byk teknik tp berkesan atau tdk kena test le dulu |
|
|
|
|
|
|
|
buat macam kawan aku, advertise dalam FB...pastu mintak kawan2 rapat tagged and tolong promote..
insyaallah berkesan..buat permulaan tarik rakan2 dulu..servis mantap, makanan sedap, rakan2 akan promote pada orang lain.. |
|
|
|
|
|
|
|
ko promote la kat sini..letak gamba kedai ko..lokasi..cepat ..kami bleh tgk ramai2 |
|
|
|
|
|
|
|
kalau sayalah...saya suka ke restoran yg tukang masak dan pelayannya budak2 muda lelaki. kalau 1st time pergi tukang masak/pelayan wanita maybe takde yg 2nd time dah. tp kalau lelaki, saya akan perhati, intai2 sampai ke dapur, kalau dpt intailah... utk pastikan budak2 muda ni tak merokok sambil masak/layan.
pelayan wanita ni suka ambil order tak serius, kdg2 tanya 2,3 kali order apa, pastu tak catit, pastu dtg balik nak confirm order.... |
|
|
|
|
|
|
|
1. presentation
2. service
3. marketing
kalau marketing bagus tapi presentation and service hampeh nanti org datang sekali je pastu tak dtg lagi.. huhu |
|
|
|
|
|
|
|
plg x suka bila pegi gerai mknn
tgk ada pekerjanya merokok..pehtu dia jugala yg memasak
wah wah x reti basuh tgn ke?
satu lagi..dah duduk more thn 5 minit..xde sorang pembantu gerai dtg tanya order
cuba masuk kedai mamak..belum sempat duduk dh tanya order |
|
|
|
|
|
|
|
ko buat la promo skit...iklan kan kat org.ada 1 kedai mkn kat opis haku nih,buat promo...air masak & air tea O,free.haku rasa modal utk air pon x byk kan...ko blh r cuba... |
|
|
|
|
|
|
|
ko buat la promo skit...iklan kan kat org.ada 1 kedai mkn kat opis haku nih,buat promo...air masak & air tea O,free.haku rasa modal utk air pon x byk kan...ko blh r cuba... |
|
|
|
|
|
|
|
before ko officially start kena buat soft opening caremony+majlis kesyukuran. buat jamuan makan2 free utk bakal2 pelanggan. ni kira salam perkenalan.
promosi guna flyers pun murah jgk. |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih tu banyak 2 kekawan idea2 semuanya bernas |
|
|
|
|
|
|
|
blh share dengan kekawan lain .buka restoran pun sekrg kena promosi betul2 |
|
|
|
|
|
|
|
kalau nak orang suka kat restoran kita:
1) masakan mestilah sedap
2) pastu jangan kedekut, baru2 ni aku makan nasi goreng cina, sikit je dia bagi, kedekut betul
3) air lak, taruk la dalam gelas yang berisipadu besar, aku suka minum air banyak, mencik pegi restoran yang yang bagi air tak banyak, aku suka pegi restoran rafi kat sebelah mydin sec 18 shah alam, syok minum teh ais kat situ, dia taruk dalam gelas tinggi, puas hati betul minum |
|
|
|
|
|
|
|
nak tarik pelanggan dtg ke rest kita mmng susah. semua nak mkn sedap2, tp ada juga suka mkn free, ada yg suka mkn byk, minum byk, pedas masin tawar bersih cepat semua perlu diambil kira.
so bagi aku:
1. tetapkan branding nko
2. buat sikit awareness - promosi, iklan, minta semua pekerja buat suggestive selling semasa ambil order, perkenalkan menu baru, special dsb..
3. sekali sekala prkenalkan menu baru/special - bg diskaun n buat sample. kasi free makanan utk customer cuba dgn portion yg sedikit. allocate sikit budget utk promosi cara gini. so customer akan tahu makanan2 yg baru n best2...
4. set-kan konsep 'repeat business' - maknanya targetkan perkara2 yg boleh jadikan tarikan supaya customer datang dan akan datang lg di masa depan.
repeat business aku bagi sini 4 perkara kalu nak lebih leh tambah sndiri....
a) produk bagus - fresh, sedap, portioning yg sesuai, cara masak yg betul dll.
b) servis bagus - cepat, mesra pelanggan, pekerja kemas, bersih, sopan, pandai guna ayat2 positif n paling penting produk knowledge mesti tahu.
c) restaurant - bersih, pencahayaan yg sesuai, kerusi selesa, kipas/aircond, astro jika perlu. faciliti disediakan spt baby chair, sinki cuci tangan berfungsi siap sabun tangan. sediakan surau, parking cukup dll yg dipikirkan perlu.
d) ada value - bernilai, berbaloi. bukan murah tapi harga berpatutan. ada set harga utk dewasa, kanak2, set keluarga dsb.
sedikit utk dikongsi....
n satu lagi staff mesti amalkan customer service yg bagus, betul setiap masa.
grooming kene jaga.... |
|
|
|
|
|
|
|
Pasang LCD TV buka channel bola
pasang Wi fi nanti ramai ler dtg lepak tu pun panggil kastema gak
pasang lampu banyak2 n terang2 mcm kedai mamak
jual teh tarik gelas kecil $1 > promosi...hehe yg lain harga biasa
Tak caya? cubalah....then cerita kat sii balik |
|
|
|
|
|
|
|
terima kasih cik pandora dan kek belacan idea2 bagus dan boleh diimplementkan |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|