View: 3923|Reply: 13
|
sekolah special need untuk GDD
[Copy link]
|
|
Salam,
Saya ada anak umur 5 tahun. disahkan GDD. (Global Development Delay). Dr kata walaupun usia 5 tahun, tapi mentaliti mcm budak 2 tahun. mmg x ske belajar. speech delay. jadi saya nak minta bantuan, kalau2 ada tau sekolah private di kawasan KL, Sgor untuk special needs ni. n nak tau juga berapa yuran (penting). atau sesiapa tau mana2 sekolah sukan yang boleh terima budak mcm ni.. sy bukan putus harapan nak hntr sekolah akademik biasa, tetapi sy fikir lebih baiklah saya cari skill dia dan develop dari kecik ni. sbb saya tau kalau sy hntr sekolah biasa, dia x minat belajar n takut cikgu pon xboleh tumpu kat dia sorang. last2 dia tertinggal. jd sesesiapa yang ada pengalaman, minta share2.. terima kasih..
|
|
|
|
|
|
|
|
wasalam ,
kalau mampu boleh pergi sekolah khas
kalau kurang mampu, cadangan akak call ppd tanya kat sekolah mana ada pendidikan khas... dekat tempat akak , cikgu nya tertib mengajarpelajar khas, main playdooh, bercerita, belajar, mewarna, mengira.. guru2 nya murah senyuman taktala mendidik anak pelajar.. lantaran itu pelajar2 rasa happy sangat2 dapat belajar dalam kelas pendidikan khas..
|
|
|
|
|
|
|
|
Tahniah sis ada kesedaran, bersikap terbuka dan positif tentang hal ni. Eloklah dihantar ke sekolah yg tertentu sebab kalau hantar ke sekolah biasa yg tiada guru atau kelas khas utk kanak2 yg berkeperluan khas ni dibimbangi kemungkinan besar tercicir.. sebab guru tak mampu nak fokus sebab murid ramai dalam aliran perdana. Tambah pulak murid aliran perdana juga mempunyai kebolehan yg pelbagai jadi sukar guru nak tumpu dan masa yg ada juga tak mencukupi utk guru beri perhatian kerana murid banyak dan masa yg singkat. Sis sama sekali tak putus harapan tapi ada kesedaran utk kebaikan dan masa depan anak tu. Good luck sis.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tahniah sis ada kesedaran, bersikap terbuka dan positif tentang hal ni. Eloklah dihantar ke sekolah yg tertentu sebab kalau hantar ke sekolah biasa yg tiada guru atau kelas khas utk kanak2 yg berkeperluan khas ni dibimbangi kemungkinan besar tercicir.. sebab guru tak mampu nak fokus sebab murid ramai dalam aliran perdana. Tambah pulak murid aliran perdana juga mempunyai kebolehan yg pelbagai jadi sukar guru nak tumpu dan masa yg ada juga tak mencukupi utk guru beri perhatian kerana murid banyak dan masa yg singkat. Sis sama sekali tak putus harapan tapi ada kesedaran utk kebaikan dan masa depan anak tu. Good luck sis.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by nurul_akmar at 2-9-2017 03:22 PM
sy di tgh2.. dah pergi survey sekolah gomen.. tp diorg x terima budak 4 tahun. (time survey tu dia umur 4 tahun).. igt nak masukkan sekolah swasta. so dapatlah catch up dlm 2 tahun before dia umur 7 tahun.. biar dia ready awal. incase kalau kena tukar ke sekolah khas gomen. (takut2 infuture kami ni x mampu nk dia continue sekolah private).
ada 1 sekolah private kami survey, untuk assessment je USD2.5k. fuh,, tu yg tanya2 kalau2 ada yang tau..
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by nurul_akmar at 2-9-2017 03:21 PM
kami fikir, akademik tu penting, tp kena tgk talent si anak jugak.. kalau anak xde kebolehan dalam akademik, kami kena pk untuk cungkil skill dia dari awal.. xboleh dah mengharap kepada pelajaran.. zaman sekarang bukan zaman dulu.. tu yg nk hntr dia ke sekolah khas private atau sekolah sukan.. mana2 yang dia boleh co-op..
skang ni mmg ada cikgu datang umah.. ajar dia developmnt skill.. mmg cikgu khas.. tp as a parent, kami rasa enviroment home tuition ni x berapa bagus kalau berterusan. sebab dia x bergaul dgn ramai budak.. kami nk dia keluar dari dunia dia tu.. kenal ramai org..
|
|
|
|
|
|
|
|
kalau akak ada masa terluang, dedahkan anak akak dengan dunia komputer sains programming.
cuba html, css,javascript,php
cuba C++,java
mungkin pelajaran anak akak lambat, tapi bila hadir minat boleh jadi lebih expertise daripada mereka yang dah lama dalam bidang tersebut. sy sangat galakkan dedahkan dari awal komputer sains
|
|
|
|
|
|
|
|
Hi.. anak aku speech delay.. umo 4 thn.. da followup hsptl da 2thn.. masih doc xdpt sahkan ape2 kecuali speech delay.. tp doc ade jugak ckp mungkin GDD.. penah masokkan sek mase awal tahun.. tp xlama.. 3bln je.. tecer xdpt nk control die.. skrg kalu ckp mmg bahasa die la.. tp ade jugak kdg2 die cakap kite paham.. arahan mmg die paham.. aku pon tgh servey sek utk die thn dpn.. kebanyakan sek swasta xmo terima sb die masih berpampers.. sedihhhh |
|
|
|
|
|
|
|
mmg dorg cakap bhs dorg.. kadang2 aktif melampau lampau.. kenkadang pasif.. tp byk aktif dari pasif. kenkadang tetibe2 dia cakar tangan aku.. huhuhuhu.. tp jaranglah.. tgk kartun yg gembira pon, dia boleh lompat2 tawaf 1 rumah...
kena biasakan dia x pakai pampers. kena ajar jugak.. . masa dia start umur 4 tahun, kami dah biasakan dia x pakai pampers... suruh dia biasakan kalau nk p toilet bgtau.. mlm je kami bg pakai pampers.mmg 1st2 susah.. lama2 dia akan biasa sendiri.. lepas dah biasa xpakai siang, kami cuba x bg pakai time mlm.. before mlm wajib p toilet dulu.. mula2 mmg selalu sgt kencing malam.. mmg letih.. tp lama2, terbiasa. n dah x kencing malam...
|
|
|
|
|
|
|
|
terasa big step utk yg tu.. huhu.. tp dia minat lego.. cuma dia x reti sabar..
mungkin kalau dia kenal ABC, boleh kot pelan2 kayuh ke situ...
|
|
|
|
|
|
|
|
nurul_akmar replied at 4-9-2017 09:34 PM
mmg dorg cakap bhs dorg.. kadang2 aktif melampau lampau.. kenkadang pasif.. tp byk aktif dari pasi ...
Pampers masih on off.. utk siang.. mlm mmg pakai.. siang2 mmg keje aku mop umh je la.. hahah |
|
|
|
|
|
|
|
risau juga kalau tak reti sabar rosak laptop akak xpe guna cara lain untuk education.. besar pahala akak sabar.. kalau sy ada idea atau maklumat sekolah berkenaan sy update ye kak..
|
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 5-9-2017 04:59 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
CiliPadiSedap replied at 4-9-2017 10:44 PM
risau juga kalau tak reti sabar rosak laptop akak xpe guna cara lain untuk education.. besar pa ...
Tq..
Sabtu ni kami p tgk ryan special care unit. Dekat putrajaya.. nk tanya2 kat sana.. sbb dorg buat new enrollment. Harap sesuai dgn dia n monthly fee kami mampu tanggung.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|