View: 3781|Reply: 9
|
Sembahyang Jemaah Antara Aqidah
[Copy link]
|
|
Saja nak tahu, sah kah sembahyang kita kalau kita ASWJ tetapi imam kita Syiah, begitu juga kalau kita Syiah, Imam ASWJ? Begitu juga kalau Wahabbi berimamkan Salafi, dan macam macam lagi.... |
|
|
|
|
|
|
|
xpnah mengalami.... xtahulah |
|
|
|
|
|
|
|
kalau dari fatwa syiah..sah untuk solat imam yang berlainan mazhab atas dasar ukhuwah islamiah |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 shaikh's post
taqiyah jangan tak taqiyah. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 shaikh's post
Kalau antara mazhab fiqh, memang boleh selagi kita tak nampak Imam tu berbuat benda yang boleh membatalkan sembahyang. E.g. kalau orang mazhab Syafiee, nampak Imam dia pegang wanita sebelum dia sembahyang, maka tak sah sembahyang dia, tapi still kena ikut sembahyang untuk menghormati keadaan.
Kalau tang Aqidah nie, kita sendiri kan tahu, perbezaan dia bukan setakat yang cinonit, sampai boleh berbunuh bunuhan. Andai kata lah aku borak borak ngan aku pasal Aqidah, tup tup aku detect kau tu tak sama pegangan ngan aku, dalam isu yang pada pegangan hang, boleh ke aku jadi makmum kau semasa sembahyang nanti? Kalau sembahyang yang fardhu yang lain bolehlah dielakkan, tapi kalau kau sebagai contoh imam kat masjid tempat kita tinggal, boleh ke aku sembahyang jumaat berimamkan kau? |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau nak terlalu taksub dengan mazhab, maka tak dapatlah wak nak berjemaah kat UAE nih, wak tak pasti apa mazhab diaorang, tapi yang wak nampak diorang baca fatihah takde bismillah, takde qunut, duduk tahyat akhir sama ngan tahyat awal. Walau pun wak aliran mazhab syafei tapi wak tetap join diorang berjemaah, alhamdulillah. Sebab pada wak masaalah tersebut hanya masaalah yang kecil. Takkan sebab takde qunut (qunut ni pun kan ke sunat) maka wak nak tinggalkan jemaah. Kekadang tu wakpun ada jugak dmintak jadik imam, dan wak ikutlah style syafei, ada bismillah, ada qunut (kalau subuh) dan duduk tahyat akhir cara syafei, diaorang pun tak kisah malah diorang ikut cara wak sebagai imam. Jadik bagi wak janganlah disebabkan masaalah yang khilafiyah maka kita korbankan tuntutan untuk berjemaah. Rugi rasanya. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 WakDaeng's post
Ok saya nak tanya Wak sikit,
Kalau imam tu terkentut semasa sembahyang, bagaimana wak nak handle? Majoriti kita akan terus sembahyang (sebagai tanda hormat imam), but sudah tentu wak akan qada sembahyang tu kan?
The issue with Aqidah wak bukan cinonit, sampai kafir mengkafirkan, OK contoh macam Wahabbi yang dikatakan sesat. Kat Mekkah kita takdak problem, sebab imam tu takdak discuss menda tu kat kita, tapi let saya wak terdengar kawan wak tu ceramah yang menyentuh part Aqidah dan pendapat dia betul betul contra dengan kita, yang mana kita berpendapat aliran dia tu salah dan sesat, apakah kita sah sembahyang berimamkan dia? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by St.Yeepi at 12-9-2007 07:14 PM
Ok saya nak tanya Wak sikit,
Kalau imam tu terkentut semasa sembahyang, bagaimana wak nak handle? Majoriti kita akan terus sembahyang (sebagai tanda hormat imam), but sudah tentu wak akan qada ...
Kalau imam terkentut masa sembahyang so makmum di belakangnya secara automatik boleh mengambil alih tempat imam tersebut...cuma pernah dengar cerita kes ini iaitu imamnya terbatal masa sujud dan makmum yang dibelakang segera merangkak-rangkak ke depan menggantikan imam tanpa perlu berdiri dulu. Boleh jadi kes tak?
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 Gravedigger's post
boleh kot...kalau ilut logik2 je. kalau imam tu time bersujud terkentut depan muka makmum yang baru nak sujud. pastu makmum tu merangkak ke depan kat tok Imam samada nak tanya "Awat hang kentut depan muka aku" ataupun nak bagi pelepuk kat tok Imam tu.
kalau bab hukum tu kawan idok la berapa gheti |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by St.Yeepi at 12-9-2007 07:14 PM
The issue with Aqidah wak bukan cinonit, sampai kafir mengkafirkan, OKcontoh macam Wahabbi yang dikatakan sesat. Kat Mekkah kita takdakproblem, sebab imam tu takdak discuss menda tu kat kita, tapi let sayawak terdengar kawan wak tu ceramah yang menyentuh part Aqidah danpendapat dia betul betul contra dengan kita, yang mana kita berpendapataliran dia tu salah dan sesat, apakah kita sah sembahyang berimamkandia?
Isu aqidah ni ada yang sampai boleh kafir-mengkafir, ada yang setakat bidaah dalam aqidah dalam hal2 yang kurang jelas penafsiran. Dalam keompok ASWJ, tiada yang sampai kafir-mengkafir, tetapi kalau ada yang suka kafir-mengkafir tu yg masalah tu...
Macam kat Saudi, bukan semua Wahhabi. Dan bukan semua Wahhabi tu sesat. Imam Haramayn, setahu saya mereka tak isytihar aqaaid mereka sebagai mana2 fahaman/aliran, cukup sekadar diketahui ASWJ. |
|
|
|
|
|
|
| |
|