|
aku copy paste dr utusan ari ni, memandangkn ramai yg suka lepak sini..
sama2lh kite tambahkn ilmu..coz kejahilan adalah musuh utama manusia..
Bicara Agama
Ahli sunah larang ithbat tempat bagi Allah
SOALAN: Sekiranya ada seseorang bukan muslim bertanyakan saya di manakah Allah, apakah jawapan yang sesuai yang saya harus berikan kepada beliau?
JAWAPAN:
Ustaz nukilkan di sini dialog Imam Abu Hanifah dengan seorang ateis (orang yg tidak mengakui atau mempercayai kewujudan Tuhan) bernama Dahri untuk bacaan, sekali gus hujah-hujah logik yang digunakan oleh Imam Abu Hanifah boleh membantu dalam menjelaskan persoalan di manakah Allah?
Pada suatu ketika, kota Baghdad didatangi oleh seorang pendakyah Yahudi bernama Dahri. Kedatangannya mencetuskan kegemparan di kalangan umat Islam.
Dahri cuba merosakkan pegangan umat Islam dengan membahaskan soal-soal yang berhubung kait dengan ketuhanan. Dicabarnya para ulama Baghdad untuk berdebat dengannya. Setiap kali cabarannya disahut, hujah-hujah Dahri tidak pernah dapat dipatahkan sehingga akhirnya tidak ada lagi ulama Baghdad dan ulama-ulama di sekitarnya yang sanggup berhadapan dengannya.
Akhirnya wakil Khalifah menemui Imam Hammad bin Abi Sulaiman Al-Asy抋ri, seorang ulama yang tidak kurang hebat ketokohannya serta kredibilitinya.
Khalifah memerintahkan perdebatan antara Imam Hammad dan Dahri disegerakan. Dan ia mesti dibuat di Masjid Jamek di tengah-tengah kota Baghdad. Sehari sebelum itu, Masjid Jamek telah penuh sesak dengan orang ramai.
揗aha suci Allah, maha suci Allah, maha suci Allah, sesungguhnya aku tiada daya usaha melainkan melainkan Allah lah pelindungku Tuhan yang maha tinggi lagi Maha Agung |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 mama_dinie's post
terima kasih sebab share ilmu |
|
|
|
|
|
|
|
u r welkam..
tekan keyboard jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
[quote]Originally posted by mama_dinie at 16-11-2007 08:45 AM
Wahai Dahri, |
|
|
|
|
|
|
|
berilmu dan bertaqwa |
|
|
|
|
|
|
|
bagus2...
thanks sharing ilmu... |
|
|
|
|
|
|
|
seorang lembu bertanya soklan kepada seorang alim:
"kalau Allah ada, di mana Dia?"
"kenapa syaitan dihumban ke neraka sedangkan mereka dibuat drpd api..tak sakitla"
jawapan alim itu diberi dgn satu penampar kat pipi lembu tu..lembu tu tanya.."kenapa tampar aku?"
si alim jawab.."itulah jawapannya utk kedua2 soklan"
"aku tampar ko sakit tak?di mana sakit itu?ko nampak tak?" lembu tu jwb "sakit tapi tak nampak"
"aku tampar ko jugak tadi utk soklan kedua..tgn aku kulit..pipi ko juga kulit yg sama..tapi kenapa ko rasa sakit?begitu juga syaitan..wpun dibuat drpd api..tapi akan tetap terasa seksanya klu dibakar dgn api neraka"
sekian..tazkirah jumaat |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 mahathirGX's post
takpelh w/pun takde imam abu hanifah, masih ade org alim yg mewarisi ilmu drp beliau, w/pun tk sehebat beliau
sebab tulh kite perlu menyintai para ulama' kerana mereka merupakn pewaris nabi dan rasul..
tanpa mereka, kite mungkin jauh tersesat , rasulullah dah jauh dari zaman kite..
siapa lagi yg perlu kite rujuk klu bukan golongan yg berilmu dan bertaqwa..
syukurlh, Allah memelihara agama yg sebenar melalui golongan ini.. |
|
|
|
|
|
|
|
sebaik manapun argumen rasional tentang Tuhan dan kewujudan Tuhan masih dapat dipatahkan dengan argumen rasional lain.
ahli kalam berusaha membuktikan kewujudan Tuhan melalui argumen kosmologi, teleologi dan ontologi... tetapi argumen itu tetap tidak fool-proof... malah mungkin self-refuting.
cerita di atas bagi saya adalah argumen kewujudan tuhan tahap rendah... ada yang lebih canggih dan kompleks drp itu.
sebab itu bagi golongan tradisionalis dan sufi argumen2 rasional semacam itu tak memberi guna dalam hubungan kita dengan tuhan. Golongan tradisionalis berargumen berpusatkan wahyu dan kewujudan Nabi Muhammad sebagai rasul dalam berargumen tentang tuhan sementara golongan sufi dgn tegas menyatakan Tuhan adalah kewujudan yg incomprehensible... yg hanya perlu dipercayai dan diimani (dan dirasa) bukan dengan penjelasan2 secara rasional. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 mama_dinie's post
Assalamualaikum mama...,
Sy seronok baca post dr anda.
Thanx a lot & sy juga mempunyai beberapa sbb utk mempertahankan hujah berkaitan 'Allah S.W.T itu ade tanpa bertempat'.
Sy akan cuba bg penerangan dgn jln bahasa yg mudah di fahami, insyaallah..
Cuba kita fahamkan balik maksud dr *(asma) yaitu Yang Terawal tanpa ade sesuatu yg awal drNya.
Ia memberi erti bahawa segala2 ciptaanNya pasti ade dgn berpermulaan. Tak kira ianye alam @ isinye, makhluk yg ghaib @ nyata. Means segala2nye akan ada titik permulaan kecuali Dia.
Biarpun ade ayat2 dr Al-Quran yg menerangkan ttg Allah itu bersemayam di Arasy-ia bukanlah membawa maksud bahawa Allah itu berada & tinggal disana.(Dia telah ada sebelum segala2nye termasuk 'tempat @ ruang' atau arasy itu sendiri). Ayat tersebut merupakan salah 1 dr ayat mutasyabihah. Kite jgn juga menganggap keadaanNya adalah sama spt makhluk yg mana makhluk perlukan sesuatu tempat utk bernaung dr pelbagai cuaca alam dsbnye. Dlm ertikata yg lain, tempat bernaung ini adalah sesuatu yg kuat & kukuh yg dpt melindungi penghuni didlmnye. Jadi cuba kita fikirkan adakah tempat bersemayamnye Allah S.W.T lebih gagah & kuat dr Yg Maha Gagah & Maha Perkasa?
Dgn beranggapan bahawa Allah itu memerlukan @ berhajat kpd sesuatu (cthnye tempat bersemayam) seolah2 memberi mesej yg Dia itu mempunyai keadaan Zat yg ade nyata (boleh dilihat) oleh makhluk (ghaib)walaupun di alam yg ghaib (di tingkatan langit tertinggi). Anggapan spt ini juga akan membatalkan maksud dr *(sifat 20) yaitu mustahil bg Allah itu bersifat yg baharu. Dia juga adalah bersifat *(asma) yaitu Maha Tersembunyi. Sifat ini sbnarnye terpakai utk renungan & pemahaman semua jenis makhluk yg mempunyai kepandaian membaca & boleh memahami x kira dimana mereka berada samada di alam zahir maupun ghaib, didunia maupun di akhirat. Jadi segala makhluk pasti x akan dpt melihatNya. Sifat ini juga boleh dianggap sbg teras kpd kita utk memgenal akanNya yaitu didlm keadaan apa sekalipun adalah amat mustahil bg Nya utk menyerupai apa jua yg boleh digambarkan di akal kite utk selama2nye.
Bagaimana plak agaknye saizNya? Boleh difahami atau tidak? Spt kenyataan di atas-mustahil bg Nya menyerupai dgn yg baharu. Jd cuba kite renungkan dr sudut yg lain yaitu boleh dikatakan smua org tau yg digalaksi yg amat luas itu terdapatnye berjuta2 bintang & planet yg bertaburan. Luas & besarkah kejadian ini? Tentunye amat-amat luas & amat-amat besar. Betul x? Ini belum dikira lg alam ghaib yg menempatkan Arasy, syurga, neraka & malaikat yg teramat-amat besar saiznye.(langit yg bertingkat2) Klau terdapat berjuta2 jumlah malaikat plak sudah tentu mereka menduduki alam yg lagi teramat-amat besar & teramat-amat luas saiznye. Cuba bayangkan ttg betapa amat luas & amat besarnye alam malaikat & alam kite ini yg saiznye boleh menempatkan beribu @ berjuta saiz bima sakti? MasyaAllah....subhanallah. Ketahuilah kite bahawa saiz Nya adalah Maha Besar & Maha Luas, bersesuaian dgn *(asma) & tak dpt dijangkau oleh akal kite sbg makhlukNya sehingga mencengangkan akal & fikiran. Masyaallah..... Adakah segala2 ini membebankan bg Nya? Jwbannye adalah, tidak sama sekali kerana ini bersesuaian dgn * -ayat dr Al-Quran). Malah bg Nya amat ringan segala2nya.
Perlu diingat, didlm kite merenung ttg Maha Besar & Maha Luasnye Allah itu, Dia juga berada lebih dr hampir kpd sekelian ciptaanNya termasuklah diri kite sekarang ini. Ini adalah berpandukan dr 1 ayat Al-Quran *(-ayat Al-Quran). Dlm konteks ini sy harap dpt difahami ttg maksud 'lebih dr hampir'. Baiklah sy cuba jelaskan skit (dgn merenung kpd salah 1 bahan yg terdapat pd alam kite)...Klau kite perhatikan ttg sifat sesuatu kejadian yg diciptakan contohnye air. Air akan dpt meresapi sesuatu objek seperti kain & kapas. Air pula tak akan dpt meresap ke dlm objek keras spt besi & plastik. Itulah kelemahan yg terdapat pd air @ benda ciptaan Allah S.W.T. Bg Allah pula, Dia dpt merangkumi segala2 ciptaanNya x kira keras, lembut, suci @ najis , halal @ haram zahir mahupun batin tanpa dpt dicacat celakan sebagaimana *(asma).(Tolong jgn dibayangkan akan keadaan Nya, cukup sekadar memahaminye je). Jadi, kesimpulannye adalah Dia Maha Gagah, Maha Perkasa, Maha Luas, Maha Besar, Maha Suci, Zat yg tak dpt dicacat celakan, Zat yg Maha Hampir dgn makhlukNya, Zat yg kite & segala alam semesta dan isinye tak kira zahir atau ghaib adalah sedang 'menumpang', Zat yg Maha Hidup lagi Menghidupkan. Renunglah yg selebihnye dr asma2 Nya yg 99 itu.
Maka itu kenang & ingatlah akanNya sentiasa x kira dimana kita berada. Adakah tuhan lain yg lebih hebat dr Nya?
Maap sbb sy sengaja menggunakan tanda * agar pembaca dpt memahaminye tanpa perlu utk menganuti agama Islam. Tetapi jgn dilupa bahawa Allah S.W.T yg Maha Perkasa amat meredhai Islam & Dia menguasai Hari Pembalasan. Dgn rahmat & redha dr Nya sahaja akan menjamin kebahagiaan yg berkekalan. Kpd yg rajin 2 carilah maksud dr tanda2 *. Pencarian itu ada hikmah di sebaliknye.
Maap sekali lg klau ade kesilapan & kekurangan sy. Sekian Wassalam. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 bads's post
penerangan saudara ni boleh membuat org berfikir. semoga sesiapa yg membacanya akan lebih faham..
aku sentiasa mengelak untuk membicarakan tentang masalah aqidah ni, bimbang jika ayat-ayat aku akan disalah tafsirkan..
cuma aku nak nyatakan di sini, Zat Allah Yang Maha Agung langsung tidak menyerupai makhluk-Nya.. walau apa pun ayat atau perkataan yg kita guna untuk merujuk kepada Zat Allah, kita kena ingat, bahasa yg kita guna itu sendiri adalah makhluk.. |
|
|
|
|
|
|
|
zat Allah tak menyerupai makhluknya. malah kita dilarang memikirkan bagaimana rupa zat Allah itu. tak terjangkau akal pemikiran manusia. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 petola's post
sungguh menarik.....
teringat penjelasan dr maurice becaile dlm bukunya bible, quran n sains modern |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by petola at 16-11-2007 12:19 PM
sebaik manapun argumen rasional tentang Tuhan dan kewujudan Tuhan masih dapat dipatahkan dengan argumen rasional lain.
ahli kalam berusaha membuktikan kewujudan Tuhan melalui argumen kosmologi ...
Kalau nak berdebat dengan orang kafir pasal dalil aqli ni, memang macam tu . Kita cakap kot ni, depa pusing kot nu, kita cakap kot ni depa pulas kot nu. Memang sampai kiamat pun tak habis. Berapa banyak *logi depa keluarkan. Last-last masuk kubur mcm kita jugak.
Bagi penganjur ilmu kalam sekalipun, awal-awal lagi mereka menegaskan dalil aqli adalah salah satu daripada peralatan yang dianugerah Allah kepada manusia untuk menguatkan aqidah masing-masing. Dalil aqli ni macam simpulan pada tali timba perigi, boleh menolong mengelakkan dari tergelincir tangan yang basah ketika memegangnya. Tapi usaha menarik tali, tali, timba, telaga, air - semuanya kena ada jugak, baru boleh dapat dicedok air itu dan diminum untuk melepas dahaga.
Banyak lagi rahmat Allah yang dikurniakan kepada kita guna bagi tujuan penguatan aqidah ni.
Ulamak mencadangkan kita memahami dan menghafal dalil naqli - ayat2 Al Quran ie selalu dibaca dan dipelajari untuk pengukuhan aqidah, seperti alfatihah, surah al ikhlas, ayat kursi, ayat sajadah, surah al mulk, dan pelbagai lagi potongan ayat dan surah dalam al quran yang boleh menolong ke arah itu. Rajin-rajinlah dengar kuliah tafsir yang pelbagai untuk meningkatkan penghayatan. Basahkan mulut kita dengan bacaannya. Itu mukjizat bagi umat Islam yg tak difahami oleh orang kafir (dan selalu juga oleh orang2 Islam sendiri, yg mengaku islam tapi tak minat nak rasa mukjizat quran).
Juga kita disuruh banyak berzikir (dengan cara yang betul, kena belajar tu) seperti La ilah Hailla Allah 100x sehari sekurang2nya, selawat ke atas nabi 100x sehari sekurang2nya, subhanallah/alhamdullillah/allahuakbar 33x dsbgnya bukan sekadar nak mengutip pahala tapi lebih penting lagi untuk menguatkan aqidah. Lakukan dengan cara yang betul dan penuh penghayatan.
Solat juga satu cara utk menguatkan aqidah, perlulah kita pertingkatkan kualitinya.
[ Last edited by always_typo at 19-11-2007 09:06 AM ] |
|
|
|
|
|
|
| |
|