View: 1490|Reply: 1
|
Back To Basic Marketing
[Copy link]
|
|
Pengenalan
InsyaAllah saya akan memulakan satu lagi siri Back To Basicberkenaan dengan Marketing atau pemasaran pula. Walaupun saya merupakangraduan dalam Finance and Banking tetapi saya amat meminati subjek inikerana ianya amat menarik buat saya terutamanya sekarang ini saya jugasekarang ini merupakan seorang usahawan dalam bidang pendidikan danoleh itu aspek pemasaran juga amat penting untuk memastikan yangperniagaan yang saya jalankan ini akan lebih berjaya di masa hadapan.
Saya juga pernah terlibat secara lansung dalam bidang pemasaranterutamanya dari segi pemasaran perkhidmatan produk-produk bank daninstitusi kewangan dan juga dalam memasarkan produk-produk IT yangturut melibatkan pemasaran di peringkat antarabangsa seperti di SaudiArabia.
Mungkin ada yang akan mengatakan yang aspek pemasaran ini tidakpenting atau tidak perlu dalam perniagaan kerana ada banyak jugausahawan atau perniagaan yang sudah berjaya tanpa ada pengetahuntentang pemasaran lansung atau tidak pernah belajar lansung tentangpemasaran atau marketing ini secara formal.
Memang saya akui ramai peniaga di luar sana yang berjaya tanpaapa-apa pengetahuan formal tentang marketing ini tetapi sebenarnyamereka samaada sedar atau tidak ada menggunakan teknik-teknik pemasaranyang ada dalam buku-buku teks tanpa mereka sedari. Ini kerana merekatelah mempelajarinya secara tidak formal melalui:-
1. Pemerhatian |
|
|
|
|
|
|
|
Back To Basic Marketing
Pengenalan
InsyaAllah saya akan memulakan satu lagi siri Back To Basicberkenaan dengan Marketing atau pemasaran pula. Walaupun saya merupakangraduan dalam Finance and Banking
tetapi saya amat meminati subjek inikerana ianya amat menarik buat saya terutamanya sekarang ini saya jugasekarang ini merupakan seorang usahawan dalam bidang pendidikan danoleh itu aspek pemasaran juga amat penting untuk memastikan yangperniagaan yang saya jalankan ini akan lebih berjaya di masa hadapan.
Saya juga pernah terlibat secara lansung dalam bidang pemasaranterutamanya dari segi pemasaran perkhidmatan produk-produk bank daninstitusi kewangan dan juga dalam memasarkan produk-produk IT yangturut melibatkan pemasaran di peringkat antarabangsa seperti di Saudi Arabia.
Mungkin ada yang akan mengatakan yang aspek pemasaran ini tidakpenting atau tidak perlu dalam perniagaan kerana ada banyak jugausahawan atau perniagaan yang sudah berjaya tanpa ada pengetahuntentang pemasaran lansung atau tidak pernah belajar lansung tentangpemasaran atau marketing ini secara formal.
Memang saya akui ramai peniaga di luar sana yang berjaya tanpaapa-apa pengetahuan formal tentang marketing ini tetapi sebenarnyamereka samaada sedar atau tidak ada menggunakan teknik-teknik pemasaranyang ada dalam buku-buku teks tanpa mereka sedari.
Ini kerana merekatelah mempelajarinya secara tidak formal melalui:-
1. Pemerhatian |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|