|
bersambung....
Penyingkiran pengunaan Al quran bagi merekaberakal amat menyerupai penyingkiran penglibatan orang-orang berakal luar dariinstitusi gereja dalam memahami kitab taurat dan injil yang dilakukan olehpaderi-paderi yahudi dan kristian dahulu kala,. Ini tidaklah menghairankankerana ini adalah salah satu usaha musuh Islam supaya orang-orang Islam tidaklagi mengambil pengajaran dan peringatan dari Al quran. Kerana selagi orangislam masih lagi berpegang teguh pada Al quran dan sunnah selagi itu keislamandalam diri mereka tidak dapat digugat tetapi jika orang islam tidak lagimengunakan Al quran maka mereka boleh meniup fitnah dan kepalsuan melaluikitab-kitab selain Al quran.
Tetapi apa yang perlu mereka lakukan ialahbagaimana memujuk orang Islam melepaskan Al quran dan berpegang pada sumberyang lain tanpa disedari? Maka dari situlah perancangan jahat dimulakan.
Maka saudara-saudaraku yang seagama, mariperhatikan Surah Al Maaidah danSurah Al Baqarah dan amaran keras Surah AthThalaaq ini sebagai peringatan dan pengajaran ....
Al Maaidah
[5.100] Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yangburuk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Olehitu bertaqwalahkepada Allah wahai orang-orang yang berakalfikiran, supaya kamu berjaya.
*Maka disisi Allah orangbertaqwa adalah mereka yang berakal fikiran dan mereka inilah beriman.
Al Baqarah 2:2-16
[2.2] KitabAl-Quran ini, tidak ada sebarangsyak padanya
(tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadipetunjuk bagi orang-orang yang
bertaqwa;
[2.3] Iaituorang-orang yang beriman kepadaperkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang sertamembelanjakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
[2.4] Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab"Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), danKitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya)hari akhirat (dengan sepenuhnya).
[2.5] Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.
Golongan tidak berakal pertama-golongan kafir
[2.6] Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akanberiman), sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atauengkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.
[2.7] (Dengan sebab keingkaran mereka), Allahmematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatanmereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amatbesar.
Golongan tidak berakal kedua- Munafik
[2.8] Dan diantara manusia ada yang berkata:"Kami
telah berimankepada Allah dan kepada hariakhirat"; padahal merekasebenarnya tidak beriman.(keranamenolak kebenaran)
[2.9] Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang merekatidak menyedarinya.
[2.10] Dalam hati mereka terdapat penyakit, maka Allahtambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azabseksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
[2.11] Dan apabila dikatakan kepada mereka:"Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", merekamenjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
[2.12] Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulahorang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
[2.13] Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itutelah beriman(golongan berakal fikiran yang bertaqwa)". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannyaorang-orang bodoh itu?"Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh(tidak berakal),tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
[2.14] Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yangberiman, mereka berkata: " Kami telah beriman", dan manakala merekakembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnyakami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akanorang-orang yang beriman)".
[2.15] Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkanmereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).
[2.16]
Merekaitulah orang-orang yang membeli kesesatan
dengan meninggalkan petunjuk(Al quran); maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pulamereka beroleh petunjuk hidayah.
Ath Thalaaq 65:10-11
[65.10] Allah menyediakan bagi mereka azab seksa yangseberat-beratnya. Maka bertaqwalahkepada Allah kepada wahai orang yang berakal sempurna dari kalangan orang yang beriman. Sesungguhnya Allah telahmenurunkan kepada kamu peringatan -
[65.11] (Dengan mengutuskan) seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) yang membacakan kepadakamu ayat-ayat Allah (Al Quran) yangmenerangkan kebenaran, supaya Allahmengeluarkan orang-orang beriman(tetapi masih belum memiliki petunjuk) danberamal soleh - dari gelap-gelita (kesesatan) kepada cahaya (hidayah petunjuk).Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah dan beramal soleh, akandimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapasungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah (denganyang demikian) telah mengurniakan kepadanya sebaik-baik pemberian.
Tamat
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalil menolak pendapat dan hujah bertentangan Al quran
Assalamualaikum saudara Sirri_Khaffi-
Ini adalah sebahagian artikel Maulana habibur Rahman SiddiquiKandhalawi edited GasTrick
Sebelum ini saya ada menyatakan bahawa saya/kami ada mengunaakan prinsip/kaedah lanjutan mengenai penentuan sunnah. Walaupun, Iman Bukharidan Muslim dan sebahagian para ulamak lain telah pun berusaha mengkategorikansunnah palsu dan sahih (dan lain-lain), namun sebagai manusia yang lemah pastiada juga sunnah yang terlepas pandang atau beliau tersilap dalam penentuansesuatu sunnah.
Bukan bermaksud untuk merendahkan martabat mereka tetapikita perlu faham, Nabi sahaja yang bersifat maksum dan bukannya ulamak.Sedangkan ulamak dan para sahabat Nabi cuma manusia biasa seperti kita.dansebagai manusia kita ini sering kali tersalah dan juga tersilap. Harapdimaafkan mereka atas kekhilafan ini.
Baiklah, jadi saya jadikan Al quran sebagai pengawas danpenentu kebenaran bagi sesuatu sunnah malah kaedah ini juga saya guna pakaiuntuk melihat sama ada sesuatu pendapat ulamak itu boleh diguna pakai atautidak. kaedah ini sebenarnya bukan baru dan ia diperkenalkan sendiri oleh UmmuMu抦inin dan diguna pakai oleh ramai para ulamak.
Ummul Mu抦inin memperkenalkan satu prinsip dalam penentuansunnah iaitu
suatu yang bercanggahdengan al-Quran tidak sekali-kali akan diterima, sama ada ia ditakwil atausememangnya yang ditolak.
Untuk mendapat gambaran yang lebih jelas saudara boleh perhatikan dalam salah satu contoh takwil riwayat tentang orang kafir yang telah terbunuhdi dalam Perang Badar.
Rasulullah s.a.w. mencampakkan mayat mereka kedalam satu lubang dan sambil berdiri di tepi lubang tersebut baginda mengucapkan, 揂dakah kamu dapati apa yang dijanjikan oleh tuhanmubenar. |
|
|
|
|
|
|
|
sambungan...
Dari ungkapan ini, Ummul Mu抦inin r.a.mengasaskan satu lagi prinsip, iaitu;
6- Walau bagaimana jujur dan terpercayanya seseorang perawi,meskipun dia adalah seorang daripada sahabat yang adil yang sememangnyatidak pernah berdusta, mereka mungkin melakukan kesilapan iaitu samada iaterlupa atau kurang memahami maksud sebenar. Tiada seorang pun yang terkecualidaripada kesilapan seperti itu.
Oleh itu tidak semestinya setiap riwayat perawi yang thiqahadalah tepat . Boleh jadi beliau tersilap dalam merawikan atau dia tidakmendengar percakapan dengan lengkap.
Adalah sama seperti mencela kesucian dan kebenaranNabi s.a.w. dan juga suatu serangan terhadap kehormatan sahabat r.a. Ulamahadis menamakan riwayat sedemikian sebagai riwayat 慬color=Green]mungkar |
|
|
|
|
|
|
|
Penjelasan Terakhir:
Assalamualaikum Saudara haffi
Penjelasan Terakhir: Pengertian Golongan Berakal dan Golongan Tidak berakal- By GasTrick
Saya sudah tunjukkan bukti dari Al quran tentang orang-orang berakal malah berserta dalil menolak hadis-hadis serta riwayat yang bertentangan dengan Al quran yang juga berdasarkan hadis koleksi imam Bukahari dan Muslim sendiri.
Malang meninggalkan Al quran sebagai petunjuk juga sudah dikira sebagai munafik dalam Al quran berdasarkan surah Al Baqarah. Dan sekarang saya akan jelaskan bahagian terakhir salahfaham saudara dalam memahami orang-orang berakal yang sebenar dan mengapa percanggahan yang saya persoalkan sebelum ini kepada saudara sebenarnya bukanlah percanggahan seandainya saudara benar-benar memahami golongan berakal yang sebenar.
Persoalan sebelum ini bukan untuk saya menolak pendapat-pendapat tersebut tetapi juga untuk menguji peilmuan saudara memandangkan saudara benar-benar banyak mengunakan pendapat ulamak dan para sahabat Nabi tanpa berpandukan kefahaman Al quran. Ternyata saudara kurang memahami apa yang sedang diperkatakan oleh ulamak-ulamak dan para sahabat Nabi tersebut (tidak dinafikan juga terdapat beberapa yang diragui).
Dalam Al quran menjelaskan dan meminta kita sebagai umat islam agar berakal dan mengambil pelajaran dan peringatan dari Al Quran. Dan tidak lupa juga pada sunnah sebagai penjelasan mengenai sesuatu yang telah diutarakan oleh Al quran.
Mengenai pendapat para sahabat Nabi dan Ulamak mengenai larangan mengenai jangan berakal mengunakan Al quran bukanlah membawa maksud kita semua meninggalkan Al quran dan meletakkan 100% keatas Ulamak sedangkan ulamak juga manusia(at least 50% kita 50% ulamak). Maka disini saya ingin memperbetulkan kefahaman saudara dalam melihat orang-orang yang berakal ini.
Cara saya dalam berakal ialah mengambil semua pendapat-pendapat ulamak dan para sahabat berkaitan menilai pendapat tersebut mengenai sesuatu perkara, sesiapa diantara yang mempunyai hujah dan pandangan terbaik dan bersesuaian dengan kehendak Al quran maka pendapat ulamak tersebut saya ambil. Saya tidak pernah menolak sunnah dan juga pendapat ulamak cuma saya meninggalkan sahaja pendapat dan pandangan yang meragukan yang jelas pertentangan. Walaubagaimanapun, jangan memandang rendah keilmuan orang berakal kerana kadang kala pandangan atau pendapat yang kelihatan bertentangan itu sebenarnya tidak bercanggah jika kita memahaminya dengan akal yang sempurna.
Namun disebalik mempertahankan orang2 berakal ini, saya tidak menafikan bahawa ada manusia yang mengunakan akal untuk memutar belitkan pengertian serta maksud didalam Al quran dan manusia inilah sebenarnya yang Para ulamak dan para sahabat nabi bimbang menjadi perosak agama Islam dalam penentuan tafsir dalam Al quran. Golongan ini mendakwa mereka boleh berakal dengan Al quran walaupun hakikatnya mereka mahu meniup tafsir-tafsir palsu dan mahu memanipulasinya untuk kepentingan peribadi dan hawa nafsu.
Para ulamak dan para sahabat Nabi sedar akan perkara ini dan mereka sedaya upaya untuk menyekat perbuatan mereka ini. Oleh itu mereka melarang sesiapa sahaja membuat tafsir dan berakal dengan Al quran kerana dibimbangkan ada diantara mereka adalah orang yang mahu menghancurkan islam. Tetapi janganlah saudara bersalah sangka dan menganggap bahawa mereka menghalang orang berakal yang bertaqwa sebenarnya. Yang hendak dilarang ialah mereka yang mahu memasukkan tafsir palsu ataupun membuat tafsir untuk kepentingan diri sendiri.
Untuk memudahkan saudara memahami mengapa para sahabat Nabi dan ulamak menyebut dan menghalang mereka mengunakan 揳kal |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #24 GasTrick's post
kpd forumer2 sekalian ...
di dlm perbincangan ini kita dapati ada 2 golongan ...
1) golongan yg berpegang dgn ALQURAN & ASSUNNAH ( bila berpegang dgn AS SUNNAH .. maknanya berpegang dgn ALQURAN ... seperti yg tertera di dlm surah ali i'mron & surah al ahzab .... JELAS ... x mungkin org yg berpegang dgn SUNNAH menolak ALQURAN ... kerana menolak ALQURAN adalah MENOLAK SUNNAH & menolak SUNNAH adalah menolak ALQURAN ... ... ALQURAN ITU BENAR ... YG TIDAK BENARNYA IALAH TAFSIRAN AYAT " ORG2 YG BERAKAL " MENURUT AKAL ORG YG MERASA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN SEPERTI SAUDARA GASTRICK YG MERASA LEBIH BERAKAL & LEBIH FAHAM TENTANG KITABULLAH BERBANDING NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN ... INILAH GOLONGAN YG BERBANGGA DGN ALAM FIKIRANNYA TANPA MAHU MERUJUK KPD SUNNAH ... INGAT ! BILA KITA IKUT SUNNAH, BERMAKNA KITA IKUT ALQURAN ... BARULAH DIKATAKAN MENGIKUTI SUNNAH NABI SAW .... X PERLU HUJJAH TWIST LAGI ... SEBALIK NYA, ORG YG KONONNYA BERPEGANG DGN ALQURAN TETAPI MENOLAK SUNNAH .. BERERTI, DIA MENOLAK ALQURAN ... KERANA ALQURAN MEMERINTAHKAN KITA MENCONTOHI SERTA MENGIKUTI NABI SAW A.K.A AS SUNNAH SEPERTI YG TERTERA DI DLM SURAH ALI I'MRON & SURAH AL AHZAB ... JUGA MENGIKUTI PARA SAHABAT RA, DAN TABIIN SERTA ULAMAK MUTAQODDIMIN SEPERTI YG TERTERA DI DLM SURAH ATTAUBAH YAITU ALLAZIIIINAT TABA U'OOO HUM BI IHSAN .... DAN SEBALIKNYA ORG YG MENOLAK PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN SECARA LANGSUNG MEREKA JUGA MENOLAK ALQURAN SEPERTI YAITU FIRMAN ALLAH SWT YG TERTERA DI DLM SURAH AN NISAA', AT TAUBAH & SURAH AL AHZAB SEPERTI CONTOH2 POSTING2 SAYA DI ATAS .... MAKNANYA, SALING KAIT MENGAIT DI ANTARA SATU SAMA LAIN DAN INILAH JALAN ORG2 BERIMAN ... JALAN YG LURUS ... JALAN ORG2 YG DIBERI NIKMAT ... JALAN PARA NABI AS, PARA SIDDIQIN A.K.A GOLONGAN YG BENAR LAGI MEMBENARKAN , PARA SYUHADA' & PARA SOLIHIN ... INILAH JALAN YG LURUS ... BUKAN JALAN ORG2 YG DI MURKAI SERTA ORG2 YG TERSESAT .... JUGA ORG2 YG TERSESAT DI DLM MENGAGUNGKAN AKAL PEMIKIRANNYA YG TIDAK BERSANDARKAN KPD SUNNAH YAKNI APA YG TELAH DI SEPAKATI OLEH ULAMAK AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH A.K.A GOLONGAN YG BERPEGANG DGN ALQURAN & AS SUNNAH ... )
juga mereka yg mengikuti serta menghormati pendapat2 para sahabat RA & ulamak2 mutaqoddimien ... juga menganggap mereka yakni para sahabat RA & ulamak mutaqoddimieen lebih PIAWAI & BERAKAL DARI KITA ! ...
" para sahabat RA adalah bintang2 di langit .. ikutilah mereka .. nescaya kamu akan mendapat petunjuk ... "
" ulamak itu pewaris nabi ... para nabi AS tidak mewariskan harta pusaka ... tetapi mereka mewariskan ILMU KENABIAN "
nabi SAW tidak mengaku ummat org yg menolak @ tidak menghormati 3 manusia @ golongan :
A) pemimpin yg adil
B) seorg muslim yg lebih tua umurnya
C) para ulamak ...
menyakiti para sahabat RA sama dgn menyakiti nabi SAW ...
" apabila para sahabat nabi SAW di sebut .. jagalah @ tahan lah lidah kamu dari mengatakan sesuatu yg tidak benar terhadap mereka ... "
DLL ( BERSAMBUNG DI MASA AKAN DTG ) ...
2) golongan yg menganggap dirinya LEBIH BERAKAL dari nabi SAW, para sahabat RA & ulamak mutaqoddimin ...
menganggap dirinya lebih faham tentang kitabuLLAH berbanding nabi SAW, para sahabat RA & ulamak mutaqoddimin ...
menganggap PENDAPATNYA LEBIH BERNAS DARI HADIS NABI SAW, KATA2 PARA SAHABAT RA & PENDAPAT ULAMAK2 MUTAQODDIMIN ( YG TERDAHULU DARI KITA ) ....
serta MEMBUKA PELUANG ANARKI INTELEKTUAL DGN MEMBAWA HUJJAH2 DARI PENDAPAT AKALNYA WALAUPUN GOLONGAN YG KONONNYA MERASA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN INI MENGGUNAKAN DALIL KITABULLAH & ASSUNNAH X UBAH SEPERTI GOLONGAN KHAWARIJ, GOLONGAN SYIAH, GOLONGAN ANTI HADIS, YAHUDI, MISIONARIS KRISTIAN DLL DI DLM PERBINCANGAN YG TIDAK SESUAI SEPERTI DI DLM " FORUM INTERNET " ATAU GOLONGAN YG KONONNYA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN INI MEMANG SENGAJA NAK MEWUJUDKAN GENERASI ANARKI INTELEKTUAL YG SESAT LAGI MENYESATKAN SEPERTI YG BERLAKU DI KALANGAN MAHASISWA2 IPTA@ GOLONGAN INTELEKTUAL CONTOHNYA GOLONGAN ANTI HADIS , YG MANA PERBAHASAN TENTANG AYAT " ORG2 YG BERAKAL " ITU HANYA SESUAI DI BINCANGKAN DI KALANGAN MEREKA YG AHLI ALQURAN A.K.A PARA ULAMAK AL MUFASSIRIN YG BERPEGANG DGN SUNNAH ( X PERLU TWIST HUJJAH .. PENERANGAN DI ATAS TELAH MENCUKUPI WAHAI ENCHE' GASTRICK ) .... BUKANNYA DI DLM FORUM INTERNET YG AKAN MEMBUKA PELUANG ANARKI INTELEKTUAL SEPERTI ANTI HADIS BERMAHARAJALELA DI DLM FORUM NIH SEPERTI THREAD " KENAPA BABI HARAM " DLL TUH ... KERANA TAKUT & KHUATIR FORUMER2 YG LEMAH ILMU ASASNYA TERPESONG DGN PENDAPAT AKAL ORG YG MENGANGGAP DIRINYA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN SEPERTI KAMU WAHAI ENCHE GASTRICK YG KONONNYA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIIEN .... PENYAKIT INI MEMANG TELAH LAMA MEREBAK DI KALANGAN GOLONGAN INTELAKTUAL IPTA YG TIDAK ADA SILSILAH GURUNYA SEHINGGA ULAMAK MUTAQODDIMIN, TABIIN, PARA SAHABAT RA DAN SEHINNGALAH KPD GURU ALQURAN YG PALING PIAWAI YAITU BAGINDA NABI SAW YG TELAH BERSABDA : " BARANGSIAPA YG BERKATA TENTANG ALQURAN DGN PENDAPAT AKALNYA KEMUDIAN IA BENAR, MAKA TETAPLAH IA SALAH ... "
INILAH TAQWA DAN KETEGASAN IMAN ...
NAMPAKNYA KAMU BELUM PERNAH MENDENGAR ILMU BASIROH SEPERTI TERTERA DI DLM SURAH YUSUF ..... ILMU BASIROH ITU TIDAK BERTEMPAT PD AKAL TETAPI PD HATI .. SESUNGGUHNYA AKAL KEPALA OTAK DGN " AKAL HATI " ITU JAUH BERBEZA SEPERTI JARAK 70 TAHUN PERJALANAN ... BAGAIKAN LANGIT & BUMI ...
ORG2 YG BERAKAL ITU IALAH ORG2 YG MEMILIKI BASIROH ...
SESUNGGUHNYA BERAKAL ITU ADALAH PEKERJAAN RUH YG BERTEMPAT DI HATI .. BUKAN DEKAT KEPALA OTAK KAU & AKU .... CUKUPLAH SETAKAT NI DULU .... ( JANGAN MAIN TWIST LAGI YER ... SILA FAHAMKAN BETUL2 DGN BASIROH YG WUJUD DI DLM HATI MU .. BUKAN KEPALA OTAK YG BERURAT SIMPUL SERTA BERDAGING TUH .... DAGING2 TUH TIDAK BOLEH BUAT PEKERJAAN ROH YAKNI BERAKAL .. FAHAM ! )
KEBANYAKAN DALIL2 SERTA HADIS2 YG AKU KEMUKAKAN PD POSTING2 DI ATAS ADALAH DARI SUMBER KITAB : MIFTAHUL JANNAH FIL IHTIJAAJI BIS SUNNAH KARANGAN ULAMAK AL MUFASSIRIN YG TERKEMUKA YAITU IMAM JALALUDDIN AS SUYUTHI RAH .... PD, AKU BELIAU LEBIH " BERAKAL SERTA TAHU AKAN TAFSIRAN AYAT '" ORG2 YG BERAKAL " BERBANDING KAMU WAHAI ENCHE' GASTRICK .. INSYA ALLAH .. SAYA AKAN KEMUKAKAN PENDAPAT ULAMAK AL MUFASSIRIN BERKENAAN TAFSIRAN AYAT " ORG2 YG BERAKAL " ....
p/s : kalau pendapat nabi SAW, para sahabat RA & ulamak mutaqoddimin pun boleh di tolak ... pendapat saya nih lagi lah x laku bagi golongan yg menganggap kononnya dirinya lebih berakal serta lebih faham tentang kitabuLLAH berbanding nabi SAW, para sahabat RA & ulamak mutaqoddimin ...
SELEPAS INI .. AKU TIDAK AKAN MEMBERI PENDAPAT LAGI ... CUKUPLAH AKU KEMUKAKAN AYAT2 ALQURAN, HADIS2 NABI SAW SERTA PENDAPAT PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN ( YG TERDAHULU DARI KITA ) ...
MAKA FORUMER2 SEKALIAN BOLEH NAMPAK DGN JELAS SIAPA YG BERAKAL & SIAPA YG KONONYA MERASA DIRINYA LEBIH BERAKAL DARI NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIIN ... PRO & KONTRANYA AKAN KELIHATAN JELAS ...
BENARLAH KATA SAYYIDINA ALI RA BAHAWA DI AKHIR ZMN NANTI KEBENARAN AKAN SEMAKIN KABUR & KEBATHILAN AKAN SEMAKIN JELAS ..
HUZAIFAH AL YAMANI RA JUGA ADA BERTANYAKAN KPD RASULULLAH SAW BERKENAAN PERKARA INI SEHINGGA PD SUATU MASA NANTI, SESEORG YG INGIN MENYELAMATKAN AGAMA & IMANNYA AKAN MENINGGALKAN MANUSIA LALU MEREKA AKAN TINGGAL DI DLM HUTAN DAN DI DIBAWAH BUKIT2 & GUNUNG BERAKIBAT FITNAH AGAMA YG SANGAT DAHSYAT ... NAMUN KATA PARA ULAMAK, MASA ITU BELUM TIBA LAGI ..... OLEH ITU SENTIASA AMALKANLAH SURAH AL KAHFI PD SETIAP JUMAAT DEMI UTK MENYELAMATKAN DIRI DARI SEMUA FITNAH HINGGALAH FITNAH YG PALING DAHSYAT AKAN BERLAKU DI MUKA BUMI INI YAITU : " FITNAH DAJJAL " ... WALLAHU A'LAM ...
inilah muslihat saya SEBAB MENGAPA SAYA HANYA MEMBAWA HADIS NABI SAW & PENDAPAT PARA SAHABAT RA SERTA PENDAPAT ULAMAK MUTAQODDIMIN .. kerana prihatin terhadap forumer2 lain ... supaya mereka pergi BELAJAR & BERGURU .. bukan HANYA CUKUP DGN BERFORUM SHJ ... LANTAS WUJUDLAH KEFAHAMAN YG SALAH KERANA TIDAK BERGURU KPD GURU YG MURSYID ....
WALLAHU A'LAM ...
[ Last edited by sirri_khafi at 30-10-2008 11:09 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
nampaknya enche' gastrick tidak pula membuktikan hadis2 yg saya kemukakan adalah HADIS MAUDHU ' ( palsu ) @ MUNGKAR lantas bercerita panjang lebar tentang hadis2 maudhu' @ mungkar serta bercerita tentang PENDAPAT AKALNYA YG SEMBRONO MENAFSIRKAN AYAT2 " ORG2 YG BERAKAL " tanpa berdasarkan hadis nabi SAW @ pendapat sahabat RA @ pendapat2 ulamak mutaqoddimin ... ini menunjukkan BAHAWA BELIAU TIDAK MENDAHULUKAN SIFAT TAQWA DI DLM MENAFSIRKAN @ MENTAKWILKAN AYAT " ORG2 YG BERAKAL " , SEOLAH2NYA TAFSIRAN & TAKWILAN BELIAU ITU TEPAT 100% & SELARAS DGN KEHENDAK YG MENURUNKAN AYAT " ORG2 YG BERAKAL "YAITU ALLAH SWT TANPA MERUJUK KPD HADIS2 NABI SAW, PENDAPAT PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUFASSIRIN AL MUTAQODDIMIN YG LEBIH " BERAKAL " DARI BELIAU ...
MALAH MENGANGGAP HADIS2 YG YG DI KEMUKAKAN ADALAH BERCANGGAH WALHAL YG BERCANGGAH ITU ADALAH PENDAPAT AKAL BELIAU ... MUNGKIN JUGA DI SEBABKAN KEJAHILAN BELIAU TENTANG ILMU HADIS & JUGA TIADA ILMU ALAT YG DI PERLUKAN BAGI SEORG AHLI MUFASSIR ....
SESUNGGUHNYA, SEORG MUFASSIR SEKALI2 TIDAK AKAN MENDUSTAKAN DALIL2 YG SAYA KEMUKAKAN MELAINKAN JIKA DIA SEORG AHLI MUFASSIR PALSU SEPERTI GOLONGAN ANTI HADIS ... MUNGKIN JUGA MEREKA YG BERGANTUNG DGN MAKLUMAT, BUKU2 @ WEB DLL ... KERANA ILMU ITU DII DLM DADA YG MENGHASILKAN AMAL ... SEDANGKAN MAKLUMAT ITU HANYA DI PEROLEHI DI DLM BUKU & WEB BILA KITA " DOK MENGHADAP NYA " ... BILA KITA X " MENGHADAPNYA " , MAKA HILANGLAH MAKLUMAT ...
ORG2 KHAWARIJ, ORG SYIAH & ANTI HADIS JUGA BERDALILKAN ALQURAN NAMUN TAFSIRAN MEREKA MENYIMPANG DGN SUNNAH NABI SAW ...
SESUNGGUHNYA, ORG YG MENOLAK SUNNAH @ HADIS NABI SAW, MENOLAK PENDAPAT PARA SAHABAT RA & PENDAPAT PARA ULAMAK .. SEBENARNYA MEREKA MENOLAK ALQURAN TANPA DI SEDARI .... ADAPUN DALIL STATEMENT NIH WUJUD DI DLM SURAH ALI I'MRON, SURAH AN NISAAA' , SURAH ATTAUBAH & SURAH AL AHZAB ....
SATU LAGI PENDAPAT GANJIL DI ABAD KE 21 INI IALAH STATEMENT : " MEREKA YG BERPEGANG DGN SUNNAH TAPI MENOLAK ALQURAN ( ? ) " ... ALANGKAH GANJILNYA STATEMENT INI DAN YG ANEH NYA IANYA DI GUNAKAN UTK MENGUATKAN PENDAPAT AKAL NYA YG TIDAK MERUJUK KPD SUNNAH ... BAGAIMANA KITA MAHU MENGIKUT SUNNAH KALAU KITA TIDAK MENGIKUT ALQURAN ? SUNGGUH GANJIL STATEMENT INI DAN IANYA MUNCUL HANYA SEMATA2 MAHU MEMATAHKAN HUJJAH ORG LAIN .... JIKA DI TELITI STATEMENT INI, NYATALAH ORG YG MENGGUNAKAN STATEMENT INI ADALAH BUKAN ORG YG BERAKAL TETAPI CUBA2 NAK TUNJUK YG DIA NIH BERAKAL WALHAL STATEMENT YG DI KEMUKAKAN TERLALU GANJIL BAGI ORG2 YG BERAKAL DGN CAHAYA BASIROH YG DI BIMBING OLEH CAHAYA ILMU KENABIAN YG SEBENARNYA ADALAH DARI BIMBINGAN TAUFIQ & HIDAYAH ALLAH SWT .... BUKAN BERAKAL DGN NAFSU AKALNYA YG DI TAHAP KEPALA OTAK ITU ... TETAPI BERAKAL DGN " AKAL HATI " ... TIDAK ADA BEZANYA AKAL ORG YG MENGELUARKAN STATEMENT INI DGN AKAL GOLONGAN KHAWARIJ, GOLONGAN SYIAH & GOLONGAN ANTI HADIS .... KERANA MEREKA JUGA BOLEH MEMUTAR BELITKAN AYAT2 ALQURAN MENGIKUT AKAL MEREKA A.K.A KEPALA OTAK & HATI YG TIDAK MENDAPAT SULUHAN ILMU KENABIAN YG BOLEH MENGHASILKAN CAHAYA BASIROH ....
INSYA ALLAH SAYA AKAN KEMUKAKAN PENDAPAT MEREKA YG MEMILIKI CAHAYA BASIROH YG DI SINARI CAHAYA ILMU KENABIAN YAITU PARA ULAMAK AL MUFASSIRIN YG BERPEGANG DGN SUNNAH YG BIASA DI GELAR AHLUSSUNNAH WAL JAMAA'AH ( MAKNANYA BERPEGANG DGN ALQURAN LAH ... XKAN NAK TWIST LAGI KOT ? ) BERKENAAN TAFSIRAN & TAKWILAN AYAT " ORG2 YG BERAKAL " ....
IN SYAAA ALLAAAAHU LAAA QUWWWATA ILLA BILLAH ...
WALLAHU A'LAM ...
[ Last edited by sirri_khafi at 5-11-2008 09:02 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
satu lagi yg perlu kamu ingat dan perlu kamu ambil perhatian ialah :
DALIL2 ALQURAN YG KAMU KEMUKAKAN ITU ADALAH BERKENAAN " ORG2 YG BERAKAL " ....
BUKANNYA DALIL KEWAJIPAN/PERINTAH ALLAH SWT TENTANG MENAFSIRKAN @ MENTAKWILKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ....
DALIL2 YG KAMU KEMUKAKAN ITU ADALAH TIDAK RELEVAN SERTA TERPESONG DGN MATLAMAT STATEMENT2 SAYA DI DLM THREAD " KENAPA BABI HARAM " .... TAJUK THREAD NIH PUN DAH TERPESONG DARI MATLAMAT SEBENAR MUZAKARAH INI ... DGN AKU2 SEKALI TERPESONG DGN DALIL2 KAMU YG X RELEVAN SERTA STATEMENT2 KAMU YG SANGAT GANJIL ITU ( BERKENAAN BERPEGANG DGN SUNNAH TAPI MENOLAK ALQURAN ( ? ) ) ...
INI ADALAH DALIL TENTANG WAJIBNYA MERUJUK KPD SUNNAH NABI SAW, PARA SAHABAT RA & ULAMAK ALMUFASSIRIN AHLUSSUNNAH WAL JAMAA'AH APABILA SESEORG ITU INGIN MENAFSIRKAN ALQURAN ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" ..... DAN KAMI TURUNKAN KPD MU ALQURAN, AGAR KAMU MENERANGKAN KPD UMMAT MANUSIA APA YG TELAH DI TURUNKAN KPD MEREKA ..... "
SURAH AN NAHL .. AYAT 44
FIRMAN ALLAH SWT :
" KEMUDIAN, SESUNGGUHNYA ATAS TANGGUNGAN KAMI LAH PENJELASAN NYA . "
SURAH AL QIYAMAH AYAT 19 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" SESUNGUHNYA TELAH ADA PD ( DIRI ) RASULULLAH ITU SURI TAULADAN YG BAIK BAGI MU ...... "
SURAH AL AHZAB AYAT 21 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" DAN TIDAKLAH PATUT BAGI LELAKI YG MUKMIN DAN TIDAK ( PULA ) BAGI PEREMPUAN YG MUKMIN, APABILA ALLAH DAN RASULNYA TELAH MENETAPKAN SUATU KETETAPAN, AKAN ADA BAGI MEREKA PILIHAN ( YG LAIN ) TENTANG URUSAN MEREKA. DAN BARANGSIAPA MENDERHAKAI ALLAH DAN RASULNYA MAKA SUNGGUHLAH DIA TELAH SESAT, SESAT YG NYATA . "
SURAH AL AHZAB AYAT 36 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" DAN BARANGSIAPA YG MENENTANG RASUL SESUDAH JELAS KEBENARAN BAGI NYA, DAN MENGIKUTI JALAN YG BUKAN " JALAN ORG2 MUKMIN ", KAMI BIARKAN IA BERLELUASA TERHADAP KESESATAN YG TELAH DI KUASAI NYA ITU DAN KAMI MASUKKAN IA KE DLM JAHANNAM, DAN JAHANNAM ITU SEBURUK2 TEMPAT KEMBALI . "
SURAH AN NISAAA' AYAT 115 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" KATAKANLAH : " JIKA KAMU ( BENAR2 ) MENCINTAI ALLAH, IKUTILAH AKU .... "
SURAH ALI IMRON AYAT 31 ...
FIRMAN ALLAH SWT :
" ...... MAKA TANYAKANLAH OLEH MU KPD ORG2 YG BERILMU, JIKA KAMU TIDAK MENGETAHUI . "
SURAH AL ANBIYA' AYAT 7
FIRMAN ALLAH SWT :
" ...... DAN DI ATAS TIAP2 ORG YG BERPENGETAHUAN ITU ADA LAGI YG MAHA MENGETAHUI . "
SURAH YUSUF AYAT 76 ....
IMAM THOBRONIYY RAH DI DLM KITAB NYA AL KABIR TELAH MERIWAYATKAN DARI SALMAN RA, IA TELAH BERKATA, " RASULULLAH SAW TELAH BERSABDA : " BARANGSIAPA YG MENDUSTAKAN KE ATAS KU DGN SENGAJA, MAKA IA HENDAKNYA MENYEDIAKAN DIRI UTK SUATU RUMAH DI DLM NERAKA ... DAN BARANGSIAPA MENOLAK HADISKU YG SEBENARNYA DTG DARI KU, MAKA AKU LAH LAWAN DEBATNYA PD HARI KIAMAT NANTI ... JIKA SAMPAI KPD MU SUATU HADIS KU, DI MANA ENGKAU TIDAK MENGETAHUI ERTINYA, MAKA UCAPKANLAH " ALLAHU A'LAM " ( RUJUK MIFTAHUL JANNAH FIL IHTIJAJI BIS SUNNAH ) .....
SILA KEMUKAKAN AYAT2 ALQURAN & HADIS TENTANG KEWAJIPAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL .... BUKANNYA AYAT2 MENGENAI " ORG2 YG BERAKAL " DLL .... TETAPI DALIL PERINTAH ALLAH SWT @ KEHARUSAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ( YAKNI YG TIDAK MERUJUK KPD SUNNAH & ULAMAK MUFASSIRIIIN AL MUTAQODDIMIEN ... )
WALLAHU A'LAM .....
[ Last edited by sirri_khafi at 5-11-2008 09:05 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #27 sirri_khafi\ catat
salam
SILA KEMUKAKAN AYAT2 ALQURAN & HADIS TENTANG KEWAJIPAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL .... BUKANNYA AYAT2 MENGENAI " ORG2 YG BERAKAL " DLL .... TETAPI DALIL PERINTAH ALLAH SWT @ KEHARUSAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ( YAKNI YG TIDAK MERUJUK KPD SUNNAH & ULAMAK MUFASSIRIIIN AL MUTAQODDIMIEN ... )
apakah sebenarnya manusia perlukan TAFSIR????
atau memang perlukah?????
atau masih nak ikut pegangan nenek moyang masingx
sorry: menyampuk................SEKADAR RENUNGAN BERSAMA |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #28 orangbesi's post
WA A'LAYKASSALAM ..
ALQURAN MENETAPKAN DASAR HUKUM2 ... DAN SUNNAH NABI SAW & MEREKA YG AHLI DI DLM ILMU SUNNAH LAH YG MENAFSIR @ MENJELASKAN SECARA DETAIL TENTANG HUKUM2 ALLAH SWT .... ( rujuk ayat 44 surah an nahl @ posting di atas .. )
MENGIKUTI PEGANGAN NENEK MOYANG KITA YG BERIMAN & YG BERPEGANG DGN ALQURAN & SUNNAH ITU ADALAH WAJIB SERTA DITUNTUT SEPERTI NABI SAW MENGIKUTI MILLAH NABI IBROHIM AS ....
PEGANGAN NENEK MOYANG YG X BOLEH DIKUTI IALAH PEGANGAN NENEK MOYANG YG SYIRIK & TIDAK BERPEGANG DGN ALQURAN & ASSUNNAH ...
JELAS & TERANG ...
SEMOGA ALLAH SWT MEMBERI TAUFIQ & PETUNJUK KPD SAYA & TUAN UTK MENGIKUTI ( ITTIBA' ) MEREKA YG BERPEGANG DGN ALQURAN & ASSUNNAH ...
AMIIN ...
WALLAHU A'LAM ... |
|
|
|
|
|
|
|
seterusnya...
Assalamualaikum..
Pada 30hb saudara kata tak mahu beri sebarangpendapat lagi tetapi 31hb pula saudara memposting post ini........ selain hadisdan pendapat ulamak saya lihat saudara menulis juga beberapa luahan danpendapat saudara mengenai hal ini.
Berdasar post sebelum ini....
SELEPAS INI .. AKU TIDAK AKAN MEMBERI PENDAPATLAGI ... CUKUPLAH AKU KEMUKAKAN AYAT2 ALQURAN, HADIS2 NABISAW SERTA PENDAPAT PARA SAHABAT RA & ULAMAK MUTAQODDIMIN ( YG TERDAHULUDARI KITA ) ...
.............................................................pelik tapi tak apalah, sebelum ini pun saudara tak banyak berikan pendapat punmelainkan mempostkan pendapat ulamak dan para sahabat serta sunnah dan Alquran... tanpa sebarang komentar lanjut,
Memandangkan saya agak sibuk dengan aktivitiakhir tahun maka saya akan meringkaskan sahaja. Dan demam pun sudah reda tapikerja banyak lagi....
Saya tidak pernah menganggap mana-manaindividu memiliki akal yang melebihi sesiapa. Setiap manusia memiliki akal yangsama dan tiada bezanya antara satu sama lain begitu juga dengan akal saudaradan akal saya dan juga akal ulamak. Yang membezakan ialah bagaimana kitamengunakannya.
Apa saya jelaskan sebelum adalah untuk saudaramemahami kefahaman saya akan tetapi saudara tidak mahu memahaminya. Maka takperlu lagi saya memberi penjelasan mengenai setiap perkara itu kerana bagisaudara ia adalah untuk saya menyombong diri hanya kerana saya cuba menerangkansesuatu.
Mengenai sunnah seperti mana saya terangkanbahawa jika sunnah itu benar dan sahih maka saya akan mengambilnya sebagaisalah satu dalam memahami Al quran. Hadis bertentangan dengan Al quran dianalisis dan difahami jika bertentangan yang nyata dengan Al quran maka sayatinggalkan.
Jika saudara tidak menyukainya maka saya tidakboleh memaksa kerana kaedah ini juga dilakukan oleh Siti Aisyah r.a dan jugamazhab hanafi, jika saya dianggap salah kerana menolak sunnah bertentangan Alquran sebegitu maka adakah Siti Aisyah r.a juga sama?
Sila rujuk kembali.
Begitu juga pendapat ulamak dan juga pendapatpara sahabat, atas prinsip sama saya gunakan keatas sunnah maka saya gunakankeatas mereka ini. Ini bukan untuk mencari kesalahan ulamak tetapi berhati-hatidalam mengambil sesuatu. Lagipun sebagai manusia kita semua melakukankesilapan.
Mengenai keganjilan terhadap mereka yangmeninggalkan Al quran, ada disebut dalam surah Al Baqarah seperti manaditerangkan sebelum ini. Tiada keganjilan jika adapun kerana saya mengunakanistilah orang tidak berakal bagi golongan kedua tersebut wadahal golongantersebut adalah golongan sedia maklum diketahui ramai.
Mengenai cahaya Basiroh saudara katakan ituyang merupakan pekerjaan Ruh.... apa yang membuatkan saudara boleh terfikirsaya merujuk kepada minda di otak semata-mata? Saudara Orang Besi sebelum inipernah secara tak langsung mengikuti salah satu penerangan saya mengenaiakal(saya ingat sebab saya pun ada buat sajak ringkas mengenai akal). KepadaSdr. orang besi, saya tak pasti anda memahaminya apa yang saya katakan sebelumitu atau tidak tetapi saudara pasti tahu kenyataan saudara Khaffi mengenai akalkepada saya adalah berbeza pengertiannya.
Pendapat saya pada semua yang saudara berikansebelum ini tidak pernah saya katakan 100% benar sebab kebenaran milik Allah.Sebagai manusia adakalanya saya tersilap dan juga tersalah sama seperti manusiolain termasuk ulamak dan para sahabat Nabi, kita bukan maksum dalam perkaraini. Tetapi saya juga ingin bertanya saudara... adakah ulamak itu maksum? sebab saya tidak pula diajar begitu.
Mengenai permintaan saudara mengenai dalilbagi menwajipkan kita mengunakan akal dalam memahami Al quran maka saudaraboleh rujuk Al quran sendiri surah Al Baqarah dan surah lain-lain yang menuntutkita berfikir dan mengambil pengajarannya dari Al quran. Sebenarnya saya tidak menolak mengunakan sunnah dalam mentafsirAl quran, malah saya pun mengunakannya. Disini mungkin salah faham saudaramengenai orang2 berakal dan tidak memahami apakah maksud orang berakal sehinggasaya turut sekali terpedaya dengan kenyataan saudara sebelum ini.
Bezanya saya menegaskan juga prinsip yang digunakan oleh Siti Aisyah r.a dalam memilih sunnah ataupun riwayat yangberketepatan.
Dan disini saya ingin menegur sebab mungkinsaudara tersilap taip...
FIRMAN ALLAH SWT :
" ...... DAN DI ATAS TIAP2 ORGYG BERPENGETAHUAN ITU ADA LAGI YG MAHA MENGETAHUI . "
SURAH YUSUF AYAT 76 ....
Pengunaan Maha mengetahui adalah tidak sepadanuntuk digunakan pada manusia. Maha Mengetahui adalah merujuk kepada Allah swtsemata-mata menunjukkan satu tahap yang tidak tercapai pada manusia akanpengetahuan Allah swt. Berdasarkan terjemahan Al quran saya...entahlah mungkin terjemahan saya yang silap...mungkin...
Surah Yusuf [12.76]
......(Dengan ilmupengetahuan), Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki, dantiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui,
Oh ya sebelum saya mengundurkan diri, sayaingin satu kepastian dari saudara dan harap saudara menjawap dengan sejujurhati....
ORG2 YG BERAKAL ITU IALAH ORG2YG MEMILIKI BASIROH .
Jika ini konsep pemahaman berakal saudaramaka...
Soalannya...adakah saudara ini orang yangberakal (memiliki Basiroh) atau orang yang tidak berakal (tidak memilikiBasiroh)?
Soalan ini untuk saudara, bukan untuk ulamakatau para sahabat, Cuma ingin kepastian yang nyata dan jelas dari saudara. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #30 GasTrick's post
x perlu tuan twist pelbagai lagi ....
buktikan hadis2 yg saya kemukakan itu adalah hadis MAUDHU' @ MUNGKAR ...
sayyidatina a' i syah RA adalah seorg yg berpengetahuan mendalam tentang ilmu SUNNAH @ hadis ... jika beliau menolak sesuatu hadis ... itu berdasarkan pengetahuan beliau yg luas terhadap ilmu SUNNAH @ HADIS ...
adakah kamu mempunyai pengetahuan YG MENDALAM TERHADAP ILMU HADIS SEPERTI SAYDATINA A' I SYAH RA ?
KENAPA KAMU MESTI MENYAMAKAN PENAFIAN KAMU TERHADAP HADIS2 YG SAYA KEMUKAKAN DGN PENAFIAN SAYDATINA A' I SYAH RA TERHADAP IBNU UMAR RA ?
ADAKAH PENAFIAN KAMU ITU BERLANDASKAN PENGETAHUAN YG MENDALAM DI BIDANG SUNNAH @ HADIS ?
ATAU SEMATA2 BERLAWANAN DGN PENDAPAT AKAL KAMU LANTAS KAMU TWIST DGN TINDAKAN SAYDATINA A' I SYAH RA ITU SAMA DGN TINDAKAN KAMU ?
ADAKAH KAMU INGIN MENYAMAKAN KAEDAH SAYDATINA A' I SYAH RA YG BERPENGETAHUAN LUAS DI BIDANG SUNNAH ITU DGN KAEDAH KAMU YG JAHIL TENTANG ILMU HADIS @ SUNNAH ? INI PENDAPAT YG SUNGGUH PELIK LAGI GANJIL YG PERNAH DI UCAPKAN OLEH ORG2 YG KONON2NYA BERPEGANG DGN ALQURAN TETAPI SEWENANG2 MENOLAK HADIS NABI SAW TANPA BERDASARKAN PENGETAHUAN YG MENDALAM DI DLM ILMU HADIS .... ORG YG MENOLAK HADIS @ SUNNAH TANPA BERLANDASKAN PENGETAHUAN YG MENDALAM DI DLM ILMU HADIS, SEBENARNYA MENOLAK ALQURAN SECARA AUTOMATIK .....
X PAYAH TWIST2 LAGI ENCHE' GASTRICK ... BUKTIKAN DAHULU HADIS2 YG SAYA KEMUKAKAN ITU HADIS MAUDHU' @ MUNGKAR ... X PAYAH TWIST2 @ CERITA PERKARA2 YG X RELEVAN DLM MUZAKARAH INI ...
BERKENAAN STATEMENT SAYA TENTANG TIDAK MAHU MEMBERIKAN PENDAPAT LAGI DLL .... SAYA FIKIR, JIKA DALIL ALQURAN & SUNNAH YG SAYA KEMUKAKAN ITU DI TOLAK & DI NAFIKAN OLEH KAMU WAHAI ENCHE' GASTRICK .... MAKA ITU ADALAH SUATU MALAPETAKA BAGI AWAK YG HANYA BERPEGANG DGN PENDAPAT AKAL AWAK SHJ @ kejahilan kamu sendiri di bidang ilmu sunnah .....
ADAPUN JIKA KAMU MENOLAK PENDAPAT SAYA, ITU BUKANLAH MALAPETAKA TERHADAP DIRI AWAK ASALKAN PENDAPAT SAYA ITU BERDASARKAN PENDAPAT AKAL SAYA SHJ ... JIKA PENDAPAT SAYA ITU BERDASARKAN PENDAPAT ALQURAN & HADIS, MAKA KAMU JUGA PERLU BERHATI2 ... JANGAN SEMBRONO X TENTU PASAL LANTARAN KEJAHILAN SERTA SIKAP INGIN MENANG BERHUJJAH ... OLEH ITU DI HARAP KAMU FAHAM DAN X PERLU TWIST PENDAPAT SAYA LAGI WALAUPUN SAYA PASTI TWIST ITU ADALAH KAEDAH YG PALING MUDAH BAGI ORG YG BERPEGANG DGN PENDAPAT AKAL NYA SHJ ...
MENGENAI PENDAPAT SAHABAT RA, NABI SAW MENYATAKAN YG MEREKA INI UMPAMA BINTANG2 DI LANGIT ... IKUTILAH MEREKA, NESCAYA KAMU AKAN MENDAPAT PETUNJUK .....
MAKNANYA PARA2 SAHABAT RA ITU ADALAH BINTANG2 PETUNJUK ....
ADAKAH KAMU LEBIH BAIK, BENAR & BERAKAL DARI MEREKA2 YG DI GELAR BINTANG2 PETUNJUK OLEH NABI SAW ?
MALAH ADA HADIS YG BERBUNYI BAHAWA HENDAKLAH KAMU BERPEGANG TEGUH DGN SUNNAH KHULAA' UR ROSYIDIIIIN AL MAHDIYYYIIIN ( YG MENDAPAT PETUNJUK ) ...
ADAKAH KAMU LEBIH TEPAT, BENAR & BERAKAL DARI MEREKA2 YG MENDAPAT PETUNJUK YAITU PARA SOHABAH RA ?
BERKENAAN ULAMAK PULA, NABI SAW MENYEBUT BAHAWA MEREKA ADALAH PEWARIS2 ILMU KENABIAN ...
JIKA KAMU MENGHORMATI BAGINDA NABI SAW ... KAMU HARUS MENGHORMATI PEWARIS2 ILMU BAGINDA NABI SAW YAITI PARA ULAMAK ....
JIKA KAMU TIDAK MENGHORMATI PARA ULAMAK, MAKA KAMU AKAN DINAFIKAN SENDIRI OLEH BAGINDA NABI SAW SEBAGAI UMMAT NYA ..
APAKAH MALAPETAKA YG LEBIH BESAR, BILA NABI SAW TDAK MAHU MENGAKUI KITA SEBAGAI UMMATNYA ? LU PIKIR LAH SENDIRI ...
BERKENAAN MAKSUM ... HANYA PARA NABI AS SHJ YG MAKSUM ... WALAUPUN BEGITU ... KITA DIPERINTAHKAN OLEH ALLAH SWT SUPAYA BERSANGKA BAIK DGN MUSLIM YG LAIN APALAGI TERHADAP PARA ULAMAK YG BERPEGANG DGN ALQURAN & SUNNAH ....
KAMU PUN BUKANNYA MAKSUM, MALAH PENDAPAT KAMU TUH PENDAPAT AKAL KAMU SHJ ... TIDAK ADA LANGSUNG DALIL SUNNAH @ HADIS YG KAMU KELUARKAN MENGENAI PENDAPAT AKAL ... DALIL ALQURAN YG KAMU KEMUKAKAN ITU ADALAH BERKAITAN ORG2 YG BERAKAL ... BUKANNYA DALIL YG TERANG TENTANG PERINTAH MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ... ADAKAH KAMU DAH LUPA DGN KAEDAH KAMU DI DLM THREAD KENAPA BABI HARAM ? BUKANKAH KAMU MENOLAK HUKUM2 BINATANG YG HARAM DI MAKAN YG DI KEMUKAKAN OLEH PARA IMAM MUJTAHID HANYA SEMATA2 TIDAK ADA PERINTAH YG TERANG & JELAS DARI ALQURAN ? SKRG SAYA KEMBALIKAN KAEDAH ITU KE MUKA AWAK DI SEBABKAN KEJAHILAN KAMU DI DLM ILMU HADIS & KEJAHILAN KAMU DI DLM PRINSIP2 ILMU SYAR'IE & FIQH ....
OLEH ITU, SILA KEMUKAKAN DALIL TENTANG PERINTAH ALLAH SWT DI DLM ALQURAN BERKENAN MENAFSIRKAN ALQURAN @ MENGATAKAN SESUATU TENTANG AYAT2 ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ...
SAYA ULANGI ... DALIL TENTANG MENAFSIRKAN ALQURAN @ MENGATAKAN SESUATU TENTANG ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL ? YG JELAS & TERANG DI DLM ALQURAN ....
BUKAN AYAT TENTANG ORG2 YG BERAKAL @ TENTANG MENGAMBIL PELAJARAN DARI AYAT2 ALQURAN @ BERKENAAN TADABBUR ( MERENUNGKAN ) AYAT ALQURAN DLL ... SILA KEMUKAKAN SEKALI TENTANG HADIS2 NABI SAW BERKAITAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL .....
OLEH ITU, X PERLULAH KAMU TWIST KE SANA SINI LAGI TENTANG STATEMENT SAYA YG SEMEMANGNYA ITU KAEDAH AWAK ...
SAYA TIDAK MENOLAK PERANAN AKAL, TETAPI SAYA MENOLAK FAHAMAN MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL TANPA MERUJUK SUNNAH NABI SAW, PENDAPAT PARA SAHABAT RA & PENDAPAT ULAMAK MUTAQODDIMIIIN ....
BERKENAAN AYAT 76 SURAH YUSUF ITU .. KALIMAH A'LIIIM ITU KADANG2 BOLEH MERUJUK KPD SIFAT ALLAH SWT YAITU A'LIIM ( YG MAHA MENGETAHUI ) @ MERUJUK KPD ISIM FAA I'EEL YAITU ( ORG2 YG BERPENGETAHUAN ) ... JADI MAKNANYA ITU SUDAH MASUK DI BIDANG ILMU LUGHOH ... NAMUN KITA PERLU MERUJUK KEMBALI KPD ULAMAK AL MUFASSIRIN YG BERPEGANG DGN SUNNAH SUPAYA TAFSIRAN ITU SELARAS SEPERTI YG DI JELAS KAN OLEH BAGINDA NABI SAW TENTANG KALIMAH A'LIIIIM ITU ... BUKAN HANYA MENGIKUT TERJEMAHAN TAFSIR @ SEMATA2 PENGETAHUAN KITA TENTANG ILMU LUGHOH ( BAHASA ) ARAB .... KADANG2 SATU KALIMAH ARAB BOLEH JADI MEMPUNYAI BERIBU2 ERTI & MAKNA YG LAIN ... HANYA MEREKA YG BELAJAR ILMU BAHASA ARAB SHJ TAHU TENTANG MASAALAH INI .... OLEH ITU RUJUKLAH KEMBALI KPD ULAMAK AL MUFASSIRIN YG BERPEGANG DGN SUNNAH ....
BERKENAAN CAHAYA BASIROH ITU, X PERLU SAYA JAWAB KERANA IA ADALAH SOLAN BERSIFAT PERIBADI DAN X PENTING ...
ISU DI SINI ADALAH BERKAITAN " TIDAK BOLEH MENAFSIRKAN ALQURAN MENURUT PENDAPAT AKAL .... "
WALLAHU A'LAM ....
[ Last edited by sirri_khafi at 7-11-2008 11:37 PM ] |
|
|
|
|
|
|
| |
|