View: 12496|Reply: 15
|
Nikah tanpa pengantin perempuan
[Copy link]
|
|
Assalamualaikum..
Kemusykilan saya adalah..bagaimana sekiranya akad nikah perlu dilakukan di masjid
(atas permintaan kadi), tetapi pengantin perempuan sedang dalam hadas besar, maka bolehkah pernikahan itu berlangsung tanpa kehadiran pengantin perempuan di dalam masjid?Sedangkan dalam rukun nikah tersenarai pengantin perempuan sebagai salah satu syarat sah nikah.
Sekian, terima kasih. |
|
|
|
|
|
|
|
Mungkin maksudnya pengantin perempuan dalam keadaan haid...
untuk upacara akad nikah perempuan boleh hadir dan masuk dalam masjid sekalipun dalam haid. Akad memerlukan persetujuan kedua belah pihak lelaki dan perempuan.
dalil-dalil yang menyatakan boleh akan menyusul... |
|
|
|
|
|
|
Reign This user has been deleted
|
Tanpa pengantin perempuan nikah tak sah... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #3 Reign\ catat
taksah tu sebab apa? perempuan tu tak wujud ke? mungkin dia nikah ngan yahoo ID kot?
tak silapnya, nikah di masjid tu hanya proses akad nikah. kalau setakat akad nikah sahaja, memang dah banyak sangat pengantin perempuan tak hadir. tak dak masaalah. |
|
|
|
|
|
|
|
taksah tu sebab apa? perempuan tu tak wujud ke? mungkin dia nikah ngan yahoo ID kot?
tak silapnya, nikah di masjid tu hanya proses akad nikah. kalausetakat akad nikah sahaja, memang dah banyak sangat pengantin perempuantak hadir. tak dak masaalah.
Betul. Tanpa kehadiran pihak perempuan tidak menyebabkan nikah sesaorang itu tidak sah jika semua rukun2 nikah itu dipatuhi.
Rukun nikah ada 5 :
1. Suami
2. Isteri
3. Wali
4. Dua orang saksi
5. Ijab dan Kabul.
Rukun kedua : "isteri" tu bukan bermaksud bakal isteri itu wajib kena mai waktu akad nikah. Budaya kita menyebabkan kita keliru tentang apa yg menyebabkan sah atau tidak akad nikah sesaorang itu.
Misalnya dlm upacara akad nikah, orang2 Melayu biasanya mensyaratkan orang laki2 melafazkan nikah dgn senafas kata sahaja...kalau tergagap2 atau lambat nak sambut kata tok kadi maka jadi tak sah nikah ! Begitu juga dlm upacara nikah wajib kena salam ( jabat tangan ) ketika si-lelaki menerima akad dari tok kadi. Ini semuanya adat Melayu sahaja.
Samalah halnya waktu kita membayar zakat. Seolah2nya wajib berjabat tangan ketika nak akad dan wajib pula utk berdoa selepas zakat diberi. Semua ini bukan syarat2 yg menjadikan sah batal pemberian zakat kita.
Jadi dlm soal akad nikah ini....nak senang kira buat kat rumah. Sebab pengantin pompuan jika waktu haid pun tidak jadi masalah nak hadir ke mesjid....dan kaum wanita sedara mara pengantin dua2 pihak yg waktu tu pun dlm keadaan berhaid kalau nak tgk upacara akad nikah pun tak daq masalah. Tapi yg jadi masalahnya ialah nak buat akad nikah kat mesjid tapi masuk mai dlm mesjid nih bukan takat yg uzur...yg tak tutup aurat berpakaian mcm nak mai kenduri pun sama sibuk nak mengimarakkan rumah Allah waktu tu !! |
|
|
|
|
|
|
|
Maksudnya bukan masa lafaz akad tu.
Juru nikah wajib kena tanya pengantin perempuan setuju ke tak setuju nak menikah ni, ya tak? kalau setuju nah turunkan tandatangan kamu... selalu orang buat ni masa akad nikah tu... kalau pempuan tukar fikiran last minute tak setuju... naya..
Takkanlah nak arah jurunikah pi rumah pengantin pempuan pulak dulu, kalau dekat tak apa, kena caj lebih nanti...
[ Last edited by kupia at 12-11-2008 11:39 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 kupia's post
sebijik kena kat saya. Tok kadi soh wali pi balik seround lagi tanya bini aku betoi ka setuju ka? Dah tertangguh 30 minit, makin berpeluh aku hehehe. Sora tok kadi tu plak bunyi camni...."ppuan setuju tak? dah2...pergi balik, pergi balik sekarang tanya.." aku plak dah tercungap2 ketar haha |
|
|
|
|
|
|
|
Waalaikumussalam...
Originally posted by miss_kay at 12-11-2008 15:56
Assalamualaikum..
Kemusykilan saya adalah..bagaimana sekiranya akad nikah perlu dilakukan di masjid
(atas permintaan kadi), tetapi pengantin perempuan sedang dalam hadas besar, maka bolehkah ...
Errr... Aku rasa tu takde masalah kan...? Tapi masalahnya camne mau tanya itu setuju atau tak sama pengantin perempuan...? Camne mau turunkan tandaTangan...?
Jizzz... Klong! Klong! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 noriabdullah's post
ada sebab kita buat camtu, bersalam, sebutan yg tidak putus dsbnya. tu adalah nak mengesahkan ijab dan qabul tu. takut nnt klu tak salam silap2 org lain yg sambut. nnt tok kadi cakap aku nikah kan engkau mamat dgn minah bla bla bla, pastu mamat yg duk kat blakang pula sambut.....aku terima. last2 dpt kat mamat blakang tu...tak ke parah tu...
ada kaedah feqah nya...rujuk betul2. |
|
|
|
|
|
|
Reign This user has been deleted
|
Kalau gitu aku nanti suh bakal isteri duk umah je lah (Sedia dalam bilik)... guna Hp 3G... call saja... |
|
|
|
|
|
|
|
ada sebab kita buat camtu, bersalam, sebutan yg tidak putus dsbnya. tuadalah nak mengesahkan ijab dan qabul tu. takut nnt klu tak salamsilap2 org lain yg sambut. nnt tok kadi cakap aku nikah kan engkaumamat dgn minah bla bla bla, pastu mamat yg duk kat blakang pulasambut.....aku terima. last2 dpt kat mamat blakang tu...tak ke parahtu...
ada kaedah feqah nya...rujuk betul2.
Yg saya bagitau kat atas nih mmg saya rujuk betul2 ler. Yg sdr kata tu ikut kaedah feqah yg mana ?
Nak quote semula apa yg sdr tulis :
nnt tok kadi cakap aku nikah kan engkaumamat dgn minah bla bla bla, pastu mamat yg duk kat blakang pulasambut.....aku terima. last2 dpt kat mamat blakang tu...tak ke parahtu...
Okay mari kita cuba tgk dlm situasi di atas nih dgn rukun nikah dlm Islam. Rukun nikah spt saya bagitau kat atas sebelum nih ada 5 :
1. Ada zauj ( bakal suami )
2. Ada zaujah ( bakal isteri )
3. Ada wali
4. Ada saksi
5. Berlaku ijab dan kabul antara wali dan zauj ( bakal suami )
Apa yg sdr terangkan dan apa yg boleh difahami : tok kadi nikahkan mamat dgn minah...tiba2 mamat yg dok kat belakang sambut lafaz tok kadi tu sebelum sempat mamat yg jadi calon suami nih jawab.
Boleh ker jadi cam nih ? Kalau citer katun bolehlah kot.
Sebab apa tak boleh terjadi situasi merepek yg sdr sebutkan nih ? ... sebab sdr sendiri yg jelaskan perkataan tok kadi : aku nikah kan engkaumamat dgn minah bla bla bla
* Zauj ( bakal suami ) dah pun diterangkan iaitu mamat
* Zaujah ( bakal isteri ) pun dah ditentukan iaitu minah
* bla bla bla tu boleh diandaikan iaitu mas kawin yg mana dlm lafaz nikah sunat disebutkan.
* Diandaikan wali dan saksi juga ada dlm kes situasi yg sdr sebutkan tu.
Jadi spt apa yg sdr bagitau kes di atas nih....kalaulah tiba2 mamat yg dok kat belakang nih tiba2 sambut lafaz nikah dari tok kadi....mcm mana minah nih boleh jadi isteri dia pulak ? Bukan ker tok kadi tu dah sebut nama mamat yg bakal jadi calon suami utk minah ketika akad ?
Rukun nikah dlm soal ijab dan kabul boleh berlaku antara wali dan zauj ( mamat ). Spt yg saya jelaskan rukun nikah tu ada 5 spt yg disebut di atas. Mana dalil yg kata kena salam ketika akad nikah tu ?
Jika dirujuk dlm kitab fiqh Syafie utk menyempurnakan nikah itu memerlukan lafaz yg sah ( utk ijab kabul ) apa2 perkataan yg boleh difahami sebagai ijab dan juga apa2 perkataan yg boleh difahami sebagai kabul.
Contoh yg pernah saya mengaji bab nikah kahwin ini dahulu disebutkan :
Seorang bapak ini membawa anak perempuannya yg berusia 7 tahun ke kedai kopi. Tiba2 bapak ini ternampak seorang mamat nih tgh dok tebar roti canai dgn handalnya. Bapak nih pun kerana terpegun dgn kehandalan mamat nih secara main2 kata pada mamat nih : Mat aku bagi hang kawin dgn anak si-Limah aku nih....mau ker ?
Mamat tu pun walau tgh berminyak tangan dan berpeluh dahi seraya jawab : Okaylah saya terima nikahnya.
Secara otomatik nikah nih jika disaksikan dgn saksi yg ada kat kedai kopi ini jadi sah...walaupun disebut dgn main2. Dan pekara nih bukan kata abis disitu sahaja. Secara otomatik mamat roti canai nih ada tanggung jawab ke atas si-Limah nih dari segi nafkah zahir dan batin. Begitu juga dlm soal faraidh si-Limah nih ada hak pada hartabenda jika kata mamat roti canai nih meninggal.
Sebab tu dlm Islam dlm bab nikah cerai dan pekara2 yg melibatkan murtad....jangan sekali2 dibuat senda gurau dan main2.
wallahu a'lam. |
|
|
|
|
|
|
|
betul la sbb tu diperhalusi lg dgn salam. ditentukan mamat bin ali yg mana klu ada 2 org mamat bin ali dlm 1 masa. supaya tidak timbul khilafnya. klu sblm tu dah ditentukan ni mamat bin ali yg ada misai ni yang nak dikahwinkan takpe la. baru la saksi nyata siapa lelakinya, siapa perempuannya. begitu juga dlm bab menentukan pengantin perempuan, yg nak kawinnya kakak yg ada kat depan tp disebut nama adiknya. yg mana satu yg sebenarnya berkahwin.. |
|
|
|
|
|
|
|
betul la sbb tu diperhalusi lg dgn salam. ditentukan mamat bin ali ygmana klu ada 2 org mamat bin ali dlm 1 masa. supaya tidak timbulkhilafnya. klu sblm tu dah ditentukan ni mamat bin ali yg ada misai niyang nak dikahwinkan takpe la. baru la saksi nyata siapa lelakinya,siapa perempuannya. begitu juga dlm bab menentukan pengantin perempuan,yg nak kawinnya kakak yg ada kat depan tp disebut nama adiknya. yg manasatu yg sebenarnya berkahwin..
Hehehe...cukup cukuplah merepek tu. Daripada nak ulas tanpa dalil lebih baik selak semula dan fahamkan apa yg dimaksudkan sbg iab dan kabul dlm nikah kahwin.
Syarat2 ijab dan kabul :
1.) Ijab dan kabul di dlm nikah kahwin adalah sah dgn lafaz salah satu ari dua lafaz ini : nikah dan tazwij, atau pun dgn terjemahan yg boleh difahami : nikah dan kawin. Dlm upacara akad nikah contohnya utk menjadikan sah ijab itu mesti disebut spt berikut :
* Saya nikahkan/kahwinkan kamu Mamat bin Ali dgn Aminah bt Ahmad
Manakala kabulnya :
* Saya terima nikah/kahwin Aminah bt Ahmad
2.) Bersetuju ijab dan kabul. Tidak sah akad nikah jika kedua2 pihak tidak bersetuju.
3.) Didengari oleh sekurang2nya 2 orang saksi yg mengerti dan memahami maksud lafaz akad nikah itu.
4.) Perempuan yg dinikahi ditentukan dlm ijab dan kabul. Tidak sah akad nikah jika tidak ditentukan orangnya.
ditentukan mamat bin ali ygmana klu ada 2 org mamat bin ali dlm 1 masa. supaya tidak timbulkhilafnya. klu sblm tu dah ditentukan ni mamat bin ali yg ada misai niyang nak dikahwinkan takpe la.
Kalau ada 2 orang yg bernama Mamat bin Ali ? Tgk semula syarat kedua. Walaupun Mamat bin Ali tiruan dok sambut dari belakang takkan bodoh bangap pulak pak mentua yg menjadi wali utk persetujui dan mengkabulkan orang yg bukan zauj ( calon suami ) tu.
begitu juga dlm bab menentukan pengantin perempuan,yg nak kawinnya kakak yg ada kat depan tp disebut nama adiknya. yg manasatu yg sebenarnya berkahwin.
Tgk semula syarat ijab dan kabul nombor 1 & 2 kat atas tu.
Tok kadi sebut : Aku nikahkan dikau dan aku kahwinkan dikau Mamat bin Ali dgn Aminah bt Ahmad
Mamat bin Ali : Aku terima nikahnya Maimunah bt Ahmad.
Boleh sah ker akad nikah ? Akad sebut nama Aminah, tapi kabul oleh Mamat bin Ali tersilap sebut nama Maimunah ?
Kalau dah silap, takkan akad dan kabul tu nak dipersetujui oleh Pak Ali yg jadi bapak mentua dan Mamat bin Ali tu.
Dan pasal bab bersalam ketika akad nikah nih tolong bawak mai dalil yer yg boleh sebabkan akad nikah jadi sah atau tidak. Mintak dalil ... bukan citer katun tak masuk akal.
[ Last edited by noriabdullah at 13-11-2008 08:49 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
masa aku tgh belajar dulu...........
ada akak/abg senior neh.....
akak tu pi kuar nak kolek baju nikah....eksiden, koma, bila dah sedar sora tade, patah kaki tangan.......
bapak dia nikahkan gak......sbb majlis dah diaturkan pada hari yg telah ditetapkan......yg penting lelaki tu masih terima that girl dalam keadaannya itu......
tandatangan ? bapak dia yg tandatangan .....sampai skang akak tu dah branak pinak sihat sejahtera....... |
|
|
|
|
|
|
|
aku tak kata salam tu salah 1 rukun nikah. aku kata utk memperhalusi menentukan kesahihah ijab dan qabul.
dlm kes pertama tu, bapak dia dah sebut ijabnya klu si mamat dah menerima mana boleh bapak tarik balik. ijab dan qabul dah sah.
Tgk semula syarat ijab dan kabul nombor 1 & 2 kat atas tu.
Tok kadi sebut : Aku nikahkan dikau dan aku kahwinkan dikau Mamat bin Ali dgn Aminah bt Ahmad
Mamat bin Ali : Aku terima nikahnya Maimunah bt Ahmad.
Boleh sah ker akad nikah ? Akad sebut nama Aminah, tapi kabul oleh Mamat bin Ali tersilap sebut nama Maimunah ?
Kalau dah silap, takkan akad dan kabul tu nak dipersetujui oleh Pak Ali yg jadi bapak mentua dan Mamat bin Ali tu.
bukan tu maksud aku. aku maksudkan pak ali tu yg salah sebut nama anak dia. bukannya si lelaki. dia sebut aku terima je dah cukup. |
|
|
|
|
|
|
|
susah2... buat sahaja di rumah....
x dak syarat pun dlm babul munakahat akad nikah WAJIB buat di masjid...
kat mana2 pun boleh.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|