|
Dlm bab jual-beli, nikah kahwin dan zakat mmg ada akad. Walaubagaimana pun akad tu tak semestinya dgn bersalam tangan seraya mengucap akad.
Malah jika dilihat pada kitab2 lama pada pekara2 spt nikah kahwin. talak atau murtad ditekankan sangat mengenai 'bil kauli'. Sebutan pada pekara2 ini ada terjadi secara langsung. Sebab itu kita dilarang utk bersenda gurau pada pekara2 ini.
Contoh yg dibawa dlm kitab2 lama ialah apabila sesaorang bapa yg membawa anak perempuannya yg kecil yg telah akhil baligh berjalan2 kemudian tatkala berjumpa dgn kawannya disebuah kedai lalu dibuatnya main2 cakap :
Mat, aku beri kahwin anak pompuan aku nih dgn engkau, ko mau ker ?
Andaikata lelaki ( si-Mat ) yg diajukan soalan tersebut menjawab :
Aku setuju
Maka dgn disaksikan oleh berberapa orang lain di kedai itu, dgn sertamertanya terlangsung akad, walau si bapa tu tak setuju. banyak implikasi hukum akan terjadi dlm hal yg tak semena2 ini. Spt dari segi pembahagian faraid, nafkah dll |
|
|
|
|
|
|
|
so apa yg membezakan sistem kafir dg sistem islam? takkan anggok pun dah kira akad?
klu mcm tu selama hari ni sistem jual beli cara kafir itu pun sebenarnya dah ada akad di dlmnya spt kaedah mrk sign agreement as tanda setuju dgn jual beli. setahu aku dulu2 masa mula2 implement perbankan islam di negara ni AKAD inilah yg ditekankan sbg tanda bezanya sistem islam dgn sistem kafir. |
|
|
|
|
|
|
|
u tanyalah ustad2 tu saya cuma menyampaikan ilmu yg saya baca dan tgk di tv. kalau u tgk website pusat zakat pun dan lately ada diiklan kan boleh dah bayar zakat guna internet banking. dengan mayb pun dah ada pusat zakat sebagai pembayar...
senangnya kahwin kalau gitu ya..tak perlu tanya si prempuan dulu ke? bukan kah prempuan yg menetukan maharnya? ada satu kisah seorang perempuan mengadu pada nabi dipaksa kahwin dgn lelaki yg dia tak mau..akhirnya nabi sendiri yg jumpa ayah si perempuan dan batalkan perkahwinan tersebut..wallahualam...ilmu saya tak byk tapi rajin cari ilmu |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by fezy at 2-10-2009 23:48
16# sunsuria3
bg saya, maaf kalau salah, mcm contradicting pendapat ustaz tu.
bila kita bina rumah untuk tokeh babi, sedangkan kita tau tukang rumah dibayar dr hasil jualan babi yg mana ialah haram (ok... tukar ke arak la senang sbb jual arak mmg haram)... wang hasil bina rumah tu dikira halal berdasarkan kerje kita buat.
TAPI, bila duit kita yg kita dapat dr hasil halal dimasukkan dlm bank jadi haram? yg haram adalah bunganya... kenapa plak ibunye juga haram? sama lah mcm konsep tukg rumah td... kompemlah awak akan dibyr dr duit hasil jual babi/arak/pompuan/lacur/apa2 yg haram... tp x haram plak.
++keje kat bank conventional haram. kalau kita kerje bhg support dan bukan directly involve riba etc... kira haram jugak? sbb riba = haram? then, mcm mana pulak dgn tukang rumah yg tahu sumber upah dia dr wang haram?
maaf sbb saya mmg x arif. cuma saya rase pendpat ustaz ni agak lucu dan lebih mengelirukan.
kalau saya yg tak bijak ni pk gini, x mustahil ade org lain akan pk yg sama.
DAN LAGI psl keje gomen dianggap halal walaupun gomen terima income melalui cukai dr hasil judi dan arak yg jelas haramnye...
adakah anda2 di sini fikir yg bank sekarang incomenye melalui hasil bunga/riba sahaja?
mereka ade income lain melalui service yg mereka beri kepada pelanggan, forex, facility fees/commissions... yg mana saya yg daif ni x pk forex n fee income is the same as interest income.
so, how does that makes a person who works in a bank is sinful BUT a gomen worker is not n gomen worker's income is considered halal?
hanya kerana percakapan2 org yg mengatakan gaji tidak dibayr dr hasil judi n arak? b serious... bila masa la pulak org yg uruskan hal gaji ni nk pastikan sumber gaji tu dtg dr mana. kalau ikut gomen mesia yg byk melaui birokrasi bila nk buat sesuatu tuh... x mustahil bab gaji yg kononnye x guna wang judi/arak jd 'lost in transaction'. |
|
|
|
|
|
|
|
24# fezy
i think i tulis syubahah duit gaji yg di simpan di bank conventional..anyway kita ni seharusnya lebih baik dari sehari ke sehari..kalau dulu jahil bila dpt ilmu patut berubah..
saya try explain apa pensyarah tu cakap..kami pun asalnya berdebat hebat jugak bab buat rumah towkeh babi tu..dia ckp kita dibayar atas usaha kita..iaitu buat rumah...buat rumah itu kerja yg halal...tak kira lah dia bayar dgn duit hasil jual benda haram, yg haram tu buat kerja kita...kerja kita masih dianggap halal...ok ke gini...i think di laman web uzar pun dia explain begini gak..hasil usaha kita itu yg dinilai...
kawan anak saya, ayahnya driver kepada towkeh judi kat genting tu...tapi anak sek agama ni..bila saya tanya anak saya kenapa tak nasihatkan kawan tu soh ckp dgn ayah dia...ana ksaya kata...ayah dia kerja driver bukan kerja berjudi kat genting tu...
wallahualam..kekurangan or tak faham adalah kelemahan saya...tapi saya dah faham lah utk diri saya mayb nak explain kat orang lain tak berapa pandai... |
|
|
|
|
|
|
|
jadi bodyguard kpd tokey rmh pelacur boleh tak? |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by fezy at 2-10-2009 23:48
16# sunsuria3
bg saya, maaf kalau salah, mcm contradicting pendapat ustaz tu.
bila kita bina rumah untuk tokeh babi, sedangkan kita tau tukang rumah ...
fezy Post at 2-10-2009 23:37
salam fezy, sy rsa klu bkrja dgn bank, duit gaji yg kita dpt tu halal sbb hasil krja yg kita buat. tp yg mnjadikannya haram sbb kita membantu dlm aktiviti riba.pd pndgn sy la brdsarkan fatwa di bwh :-
http://blog.re.or.id/hukum-bekerja-di-bank-fatwa-ulama.htm
As Syaikh Al Allamah Al Faqih Muhammad Bin Shalih Al Utsaimin
Soal 1 : Apa hukum bekerja di bank-bank yg terdapat riba dan bekerjasama dengannya?Jawab : Bekerja di bank-bank riba hukumnya haram krn termasuk membantu amalan riba.
Dan ini termasuk golongan yg mendapatkan laknat sebagaimana yg telah dikhabarkan oleh Rasulullah ‘alaihisshalaatu wasallam yg artinya : Terlaknat orang-orang yg memakan riba yang mewakilinya yg menyaksikannya dan pencatatnya. Mereka semua sama. Apabila tidak termasuk golongan yg membantu tetapi dia ridho dan menyetujui perbuatan riba tersebut maka tidak boleh.Adapun menyimpan uang di bank krn keperluan keamanan maka boleh hukumnya apabila tidak ada tempat yg aman kecuali bank tersebut tetapi dgn syarat tidak mengambil bunganya. Apabila mengambil bunganya maka hukumnya adl haram.
apa pndgn fezy? |
|
|
|
|
|
|
|
jadi bodyguard kpd tokey rmh pelacur boleh tak?
tobby Post at 3-10-2009 08:44
sy rasa x blh..sbb mmbntu dlm aktiviti melacur.. |
|
|
|
|
|
|
|
u tanyalah ustad2 tu saya cuma menyampaikan ilmu yg saya baca dan tgk di tv. kalau u tgk website pusat zakat pun dan lately ada diiklan kan boleh dah bayar zakat guna internet banking. dengan mayb pun dah ada pusat zakat sebagai pembayar...
senangnya kahwin kalau gitu ya..tak perlu tanya si prempuan dulu ke? bukan kah prempuan yg menetukan maharnya? ada satu kisah seorang perempuan mengadu pada nabi dipaksa kahwin dgn lelaki yg dia tak mau..akhirnya nabi sendiri yg jumpa ayah si perempuan dan batalkan perkahwinan tersebut..wallahualam...ilmu saya tak byk tapi rajin cari ilmu
saya cuma menyampaikan ilmu yg saya baca dan tgk di tv
Periksa dahulu dgn teliti mengenai satu2 hukum hakam agama. Apa yg dapat dari TV tu yg
kemudiannya sdr ingat2 lupa sila semak kembali sebelum membuat posting.
senangnya kahwin kalau gitu ya..tak perlu tanya si perempuan dulu ke? bukan kah prempuan yg menetukan maharnya? ada satu kisah seorang perempuan mengadu pada nabi dipaksa kahwin dgn lelaki yg dia tak mau..akhirnya nabi sendiri yg jumpa ayah si perempuan dan batalkan perkahwinan tersebut
Kalau boleh hadis yg sdr sertakkan tu tolong cari sumbernya.
Ini kerana sebenarnya tidak ada dalil samada di dalam Al-Quran atau hadis2 Nabi SAW yg
menekankan umur minima utk pernikahan anak perempuan. Hak utk menentukan bila masa dan ketika anak perempuan itu boleh dinikahkan terpulang kpd bapa atau pun wali anak perempuan itu.
Di dlm Al-Quran juga disebutkan :
Dan perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus asa dari kedatangan haid, jika kamu menaruh syak (terhadap tempoh idah mereka) maka idahnya ialah tiga bulan dan (demikian) juga iddah perempuan-perempuan yang tidak berhaid. Dan perempuan-perempuan mengandung, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya dan (ingatlah), sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya.
( Surah At-Talaq Ayat 4 )
Dari ayat di atas ini disimpulkan hukum bahawa masa iddah utk wanita yg keputusan haid ( menopaouse ) dan yg belum kedatangan haid adalah 3 bulan. Maka dari sini jelas bahawa anak perempuan yg belum kedatangan darah haid juga dibolehkan utk bernikah. Dan ulamak membuat rumusan bahawa pernikahan bagi sesaorang perempuan itu tidak mengenal usia.
Manakala jika dilihat dlm kitab Fiqh Syafie ada diterangkan mengenai bab mempernikahkan anak di bawah umur. Di mana dibawa bersama beberapa hadis Nabi sAW :
Dari Aisyah r.a yg berkata :
Telah dikahwini aku dgn Rasulullah SAW ketika itu aku anak perawan yg masih berumur 6 tahun, dan baginda mencampuri aku ketika aku berumur 9 tahun.
( Riwayat Bukhari dan Muslim )
Dam sebuah hadis lain :
Dari Aisyah r.a yg berkata :
Telah dikahwininya aku dgn Rasulullah SAW di bulan Syawal dan baginda mencampuri aku pada bulan Syawal. Mana saja perempaun yg lebih untung bersama Nabi sAW berbanding dgn aku.
( Riwayat Muslim )
Manakala pada meminta izin dari anak perempuan itu sendiri dibawa pula hadis Nabi sAW ini :
Dari Abu Hurairah r.a dari Nabi SAW yg bersabda :
Anak perempuan yg masih dibawah umur ( anak perempuan perawan ) harus diminta perintahnya ( izin ) di dlm pekara memperkahwinkan dirinya. Jika ia diam, itulah tanda izinnya. Dan jika ia enggan maka tidaklah boleh dilakukan paksaan.
( Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah )
bukan kah prempuan yg menetukan maharnya?
Mana dia dalil yg mengatakan orang perempuan yg menentukan mahar di dalam urusan perkahwinan ?
Faham dulu apa yg dimaksudkan dgn mahar. Mahar adalah hak isteri yang diberikan oleh suami dengan hati yang tulus ikhlas tanpa mengharapkan balasan sebagai pernyataan kasih sayang dan tanggungjawab suami atas kesejahteraan rumah tangga. Ianya bertujuan untuk menggembira dan menyenangkan hati isteri agar isteri merasa dihargai dan bersedia untuk menjalani kehidupan bersama suami.
Disebutkan di dalam Al-Quran mengenai mahar ini :
Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan ( isteri ) akan mas kahwin mereka itu sebagai pemberian ( yang wajib ). Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnnya, maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi lazat
( Surah An-Nisa' ayat 4 )
Secara ringkasnya, pemberian mahar itu adalah wajib daripada pihak lelaki kpd pihak
perempuan. Bagaimanapun ianya BUKAN sesuatu daripada rukun nikah atau syarat yg menyebabkan sah atau tidak pernikahan sesaorang itu.
Pemberian kadar mahar itu samada tinggi atau tidak tidak ditetapkan di dlm Islam. Malahan, disebutankan di dalam sebuah hadis Nabi SAW :
Kebanyakan perempuan yang berkat perkahwinannya ialah yang mudah ( rendah ) tentang perbelanjaan ( mahar ).
( Riwayat Ahmad dan al-Hakim )
Boleh juga mahar tersebut semampu mana yg terdaya oleh pihak lelaki, spt hadis Nabi SAW :
"Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi ."
( Riwayat Bukhari )
Dan pada sebuah hadis lain dicatitkan bahawa mas kahwin itu boleh juga berupa barang makanan.
Dari Jabir bin Abdullah r.a bahawa Nabi SAW pernah bersabda :
Orang yg memberikan tepung atau tamar utk mas kahwin sesaorang perempuan, maka halallah perempuan itu bagi dirinya.
( Riwayat Abu Daud )
Dan pernah juga dlm sebuah riwayat lain Rasulullah s.a.w. menikahkan seorang lelaki yang tidak memiliki sesuatu apa pun untuk dijadikannya maskahwin, lalu baginda bertanya kepada lelaki itu, adakah pada engkau (hafaz ) sedikit daripada ayat Al-Qur'an, lelaki itu menyahut bahawa ia mengingati beberapa surah kemudian Rasulullah s.a.w. pun mengahwinkan lelaki itu dengan bermaskahwinkan surah yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya.
Baru2 ini juga pernah berlaku di Arab Saudi yg menjadi sebuah isu kontroversi mengenai pernikahan seorang anak perempuan yg berusia 8 tahun kpd seorang laki2 yg berusia 47. Si-bapa membenarkan anak perempuannya utk dinikah demi utk menjelaskan hutangnya.
Walau pun banyak pihak yg menginginkan pernikahan tersebut dibatalkan namun mufti besar Arab Saudi menegaskan bahawa nikah tersebut adalah sah, dan sememangnya pun dari hukum syaraknya ia adalah sah :
"It is incorrect to say that it's not permitted to marry off girls who are 15 and younger,"
Sheikh Abdul Aziz Al-Sheikh, the kingdom's grand mufti, said in remarks last January quoted in the regional Al-Hayat newspaper. "A girl aged 10 or 12 can be married. Those who think she's too young are wrong and they are being unfair to her."
Baca cerita selanjutnya di : Saudi judge refuses to annul 8-year-old's marriage
http://edition.cnn.com/2009/WORL ... udi.child.marriage/
Dan mengenai apa yg saya katakan sebelum ini tentang kata2 walaupun di dalam keadaan gurau senda yg menjadi dgn langsung pada hukum Islam - iaitu soal nikah, cerai dan murtad, semua ini saya dapat dari pengajian kitab di mesjid2 bukan dari tontonan di TV sambil lipat kain baju. Bahkan Ustaz Azhar Idrus di dalam Kuliah agamanya di Batu Buruk ada menyentuh mengenai pekara ini. |
|
|
|
|
|
|
|
panjang lebar ni..dah lari dari tajuk asal elok buka thread baru..
saya tgk majlis ilmu bukan sambil lipat kain...siap dgn buku nota lagi...dan saya pun masih belajar lagi bab ni...anyway ni bukan bidang saya..tapi saya baru tanya 2 ustazah hadith yg saya qoute tu memang ada...ustazah ni explain panjang lebar gak bab mahar ni..syllabus form 5 kan..ada 2 jenis mahar dan ia memang wajib..dan si perempuan boleh demand ...
ada juga perkahwinan yg boleh ditentang oleh pihak ketiga seperti contoh nabi saw tadi dan mahkamah syariah sendiri jika perkahwinan itu menganiaya si wanita contoh seperti yg saya bagi dan yg u tulis ni..lagi kalau si lelaki itu tidak menepati ciri2 lelaki yg baik, si wanita boleh minta pihak ketiga membatalkan perkahwinan tersebut...
kekurangan memang di pihak saya kalau ada yang tidak memahami or salah faham..harap maaf.
wallahualam. |
|
|
|
|
|
|
|
Saya nak mintak pendapat. Saya nih CPA (accountant) kat US dan walaupun saya tak keja di bank atau investment company, tapi sebahagian dari tugas saya ialah merekodkan interest dari US T-Bill (US Treasury Bills) dan juga beberapa interest dari investment yang syarikat saya buat di banks. Kompeni saya nih gali minyak jadi income kitorang mmg lah duit minyak. Tapi yang saya mushkilkan, keja saya (small portion jer) adalah merekodkan transaksi interest (riba) nih. Haram ke keja saya? |
|
|
|
|
|
|
|
sedaya upaya cubala lari dri terlibat dgn riba or apa shj yg Allah tak suka.. jgn takut dgn rezeki sbb Allah yg menjga semua tu.. sesikit mana pun penglibatan kita smua tu pasti bg kesan pd ibadah, kluarga n kehidupan kita... wallahu a'lam. |
|
|
|
|
|
|
| |
|