|
aku pernah funa FLUENT, tapi masa aku guna dulu utk CFD analysis , tapi dalam software tu aku memang nampak ada option utk heat transfer analysis.
secara umumnya software utk heat transfer dan CFD ni, based on numerical solution, utk numerical solution kena specified boundry ? apa boundry tu? hehe ko google la .. aku pun dah lupa benda ni ,
macam mini project aku dulu , kitaorang draw 3d nose cone dgn mcm2 bentuk la, lepas tu run dkt FLUENT, tengok drag force and down force, and the ambik satu yg paling best sekali,then fabricate pakai fibreglass, siap tu kita test dalam wind tunnel.
masa kita letakkan kereta tengah2 panas matahari, nak masuk tu mmg macam oven...benda2 mcm ni mmg bagus utk dibuat heat transfer analysis,
i. lukis compartment kereta (3d)
ii. specify dalam software material (kaca utk windscreen, bumbung metal, insulation sponge, etc)
iii. specify radiaton source, Stepehn Boltzman bla bla (serious aku tak ingat) , length of experiment, jam berapa sampai jam berapa , sebab pancaran matahari berbeza2 utk certain period (with the assumption hari tak hujan)
iv. kemudian run simulation, akan ada heat indication , since keta diletakkan tengah panas takde air movement within the compartment..maybe we need to specify natural convection as well.
v. dah review semua ni, pikir la satu idea macam mana nak kurangkan kepanasan haba dlm compartment kereta yg diletakkan tengah 2 panas.
vi. contohnya pakai blind atau aluminium reflector dkt windscreen...run lagi dalam software tengok ada improvement tak. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|