Kempen Pintu Gerbang Ke Borneo dilancar di London, letak Sarawak sebagai destinasi utama pelancongan mampan
Abdul Karim memukul gong sebagai simbolik perasmian Inisiatif Pintu Gerbang Ke Borneo sempena WTM di London. Turut kelihatan (dari dua kiri) Dennis, Ting dan Sherrina (empat kanan) serta Zakri (lima kanan). - Gambar STB
KUCHING: Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) melancarkan Kempen Pintu Gerbang Ke Borneo yang baharu di Pasaran Pelancongan Dunia (WTM) yang berprestij di London, meletakkan Sarawak sebagai destinasi utama pelancongan mampan.
Kempen ini menjemput pengembara global untuk menerokai keunikan budaya Sarawak, landskap murni dan pengembaraan yang pelbagai.
Penjenamaan baharu Sarawak sebagai Pintu Gerbang Ke Borneo menyerlahkan peranannya sebagai bintang yang semakin meningkat dalam pelancongan mesra alam, menawarkan gabungan warisan dan keindahan alam semula jadi.
Bercakap di WTM yang berlangsung dari 5 hingga 7 November di London, Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Dato Sri Abdul Karim Rahman Hamzah memanjangkan jemputan kepada pihak berkepentingan industri untuk mendapat tawaran Sarawak.
"Pintu Gerbang Ke Borneo, bukan hanya pintu masuk, ia satu jemputan untuk merasai sendiri tradisi Sarawak, landskap megah dan pelancongan yang bertanggungjawab menetapkan penanda aras baharu bagi pengembara dunia.
"Ketika kami (Sarawak) melangkah dengan berani ke masa depan, misi kami adalah untuk memelihara dan berkongsi warisan unik ini sambil merintis pengalaman pelancongan mesra alam yang menghormati alam sekitar dan komuniti kami,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan STB.
Hadir sama Timbalan Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Datuk Sebastian Ting, Pengerusi STB Dato Dennis Ngau, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia Ke UK Dato Zakri Jaafar serta Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Datu Sherrina Hussaini.
United Kingdom (UK) kekal sebagai pasaran penting bagi Sarawak, iaitu 24 peratus daripada jumlah ketibaan pelawat jarak jauh dengan jumlahnya meningkat dan memberangsangkan, disokong perkongsian kukuh serta permintaan semakin meningkat bagi pengalaman pengembaraan Sarawak yang mampan.
Dari Januari hingga September 2024, Sarawak menyaksikan peningkatan 7.73 peratus jumlah pelawat dari UK, menekankan tarikan globalnya serta menyumbang kepada sasaran empat juta ketibaan pada tahun ini.
Di WTM, STB mempamerkan empat inisiatif utama iaitu Audra’s Eat, Roam and Relish – siri kulinari yang dihoskan oleh Cef Audra Morrice, meraikan Sarawak sebagai bandar raya gastronomi UNESCO yang pertama di Malaysia.
Kedua, Borneo Green Bike Tour, pengembaraan basikal elektrik mesra alam yang mempromosikan perjalanan karbon rendah selaras dengan matlamat pembangunan mampan Sarawak.
Ketiga, XTERRA Sarawak Borneo Trail Run, larian laluan 'off-road' melalui Kampung Pueh, menonjolkan pelancongan pengembaraan Sarawak.
Keempat Clicktripz, inisiatif pemasaran dikuasakan kecerdasan buatan (AI) Asia Pasifik yang pertama, memperluaskan capaian digital global Sarawak.
Menerusi inisiatif-inisiatif itu, Sarawak mengukuhkan statusnya sebagai peneraju pelancongan yang mampan, menjemput para pengembara memulakan perjalanan yang tidak dapat dilupakan melalui Jantung Borneo.
|