Jepun dengan rasminya membida sebanyak 6 juta dollar untuk Piala Dunia edisi ke-22 bagi tahun 2022.
Apa yang menarik mengenai bidaan ini adalah Jepun mempertaruhkan kehebatan teknologi mereka dengan menawarkan siaran langsung dengan menggunakan teknologi hologram.
Apakah yang dimaksudkan dengan teknologi hologram ini?
Teknologi ini sebenarnya teknologi High-Defination bagi membolehkan setiap penonton di seluruh dunia dapat menyaksikan setiap perlawanan Piala Dunia di stadium masing-masing dengan menggunakan teknologi hologram. Dengan kata lain, penonton dapat menyaksikan bintang-bintang bola sepak daripada Brazil, England dan sebagainya di depan mata sepertimana penonton-penonton di stadium di negara Jepun melihatnya. Namun, ia hanyalah figura-figura lutsinar.Pengarah bagi Teknologi Hologram ini adalah Jun Murai yang sering dikenali sebagai Bapa Internet Jepun. Jun Murai adalah professor di Keio University dan turut menyandang jawatan dekan bagi fakulti Pengajian Maklumat dan Persekitaran( Environment and Information Studies).
That’s right, Professor Jun Murai, the director of technology for the project is hoping that by 2016 holograms will be a completely usable technology, and by 2022, it will be possible to broadcast a live holographic display of the game on a pitch.
Qatar on the other hand is focusing on the actual stadium, and submitted a bid with five crazy designs for a solar-powered stadium, which would house the first cooled outdoor sports event.
Each of the design has distinct features—one with a membrane on the outside to broadcast what’s happening inside; another, colorful ribbons showcasing team colors; one even has an entrance linked to the Qatar-Bahrain Friendship Bridge, connecting Qatar with a nearby island. Then in the end, parts of the stadium would be shipped off to other countries to promote the game.