Edited by inaniloquent at 30-12-2014 07:40 AM
나쁜 녀석들 Cerita Daebakkk! Antara karya terbaik utk tahun ini. Are we humans or beasts? Tanggapan pertama,mungkin cerita ini kelihatan ganas tp sebenarnya masih lagi menerapkan unsur-unsur positif seperti nilai kekeluargaan dan erti persahabatan. Cerita yg mengisahkan “perjuangan” satu unit khas, yg mana ia bertanggungjawab utk ambil alih semua kes2 yg tak mampu dikendalikan oleh pihak polis (boleh kasi langsai) dan yg menariknya ttg idea penceritaan, apabila peneraju utama merupakan seorang polis yg sedang berdepan dgn hukuman gantung kerja, manakala anak buahnya terdiri drpd 3 orang banduan yg masih lagi dlm tahanan (Convicts vs Criminals). Good combination ( 3’s – strong, skill, smart ).
Pd peringkat permulaan, rentetan drpd kes kematian anak Commissioner Nam, dgn kuasa yg dia ada, Nam akhirnya mengeluarkan arahan agar “crazy dog” handle case terbabit dan ini sekaligus memberi ruang kpd Oh Goo Tak utk mencari pembunuh sebenar anak kesayangannya, Oh Ji Yeon, tp dgn syarat guna khidmat 3 banduan tersebut (to beat up good people, that is violence but to beat up scoundrels, that is justice – Commissioner Nam). Woong Cheol dan Tae Soo enggan turut serta dlm operasi ttp berubah fikiran slps di tawarkan pengurangan tempoh tahanan. Sebaliknya, Jeong Mun tidak membantah idea itu kerana ingin mencari identiti sebenar diri dia. Jalan cerita tersusun, idea writer cube kaitkan epi 3 (kes human market) dgn epi 4 (kes human trafficker) agak kreatif yg mana ia masih melibatkan muka2 yg sama dan secara tak langsung,dan writer cuba paparkan “kebolehan” ketiga-tiga banduan tersebut dlm mengendalikan kes.
Sequence cerita nmpk smooth bila masing2 kehilangan insan yg tersayang, Tae Soo kehilangan kesemua “ahli keluarganya”, kemudian Woong Cheol meratapi pemergian Du Gwang Hyeong diikuti pula kes pembunuhan tunggak utama, Commissioner Nam. Dendam semakin membara, rahsia yg tersembunyi sekian lama, akhirnya terungkai sedikit demi sedikit. Writer seolah-olah “hold” jln cerita sehinggalah sejarah silam Oh Goo Tak dipaparkan, maka terjawab segala tanda tanya. Pd awalnya,Jeong Mun menjadi saspek utama, tetapi setelah mendengar pengakuan drpd Doktor Gim Dong Ho (Psychiatric), Prosecutor Oh adalah musang sebenar. Prosecutor Oh mmg psiko bak kata Jeong Mun kpd Prosecutor Oh dlm slot terakhir, “I’m supposed to be the psychopath, but why do you look more like a psycho in my eyes?”
Cara writer develop idea nmpk kritis membuatkan plot cerita lebih harmoni cuma part ending agak kelam kabut sikit, part Prosecutor Oh buat serbuan dkt tmpt kejadian pembunuhan Commissioner Nam. Part ending, masih lagi bg kejutan, yg mane kes “locksmith serial killer” dijadikan kesinambungan cerita untuk “release kan bad guys”. Bab yg aku suka dlm cite ni, even dorg ni semuanya bad guys,tapi masing2 bijak dalam berkata-kata, ada banyak bait-bait indah terutama watak Commissioner Nam dan Oh Goo Tak yg kaya dgn metaphora. “True happiness, is whenever you’re feeling happy, making others around you happy, as well. That’s how you should be as a human.”– Oh Goo Tak
5 pinpoint yg boleh disimpulkan: Truth Masing2 curious nak tahu identiti sebenar dan mencari solusi bg setiap persoalan. Oh Goo Tak want to observe closely dan sekaligus menyiasat pembunuh sebenar kematian anak kesayangannya. Lee Jeong Mun ingin tahu adakah dia serial killer sebenar yg terlibat dalam kes hwayeongdong?, Jeong Tae Soo dan Pak Ung Cheol yg pd mulaannya hanya berminat dgn “ganjaran” tetapi berubah agenda, gigih kenalpasti dalang sebenar disebalik insiden hitam yg berlaku. Inspektor Yu pula cuba mencari kebenaran yg berkaitrapat dgn kes kematian sifu dia, Commissioner Nam.
Revenge Greedy of Revenge - Wujud keadaan yg dinamakan “confused state”, menyebabkan manusia bertindak secara irrational. Disebabkan dendam kesumat kematian isteri dia,Prosecutor Oh sanggup membelakangi undang2. Tindakan dia membuta tuli membunuh org secara semborono sama sekali melanggar etika profession seorang prosecutor. Prinsip dia - Law hanya menghukum “victims” tp bukan “bad guys”. “They kill without emotions. They have no emotions and they leave no evidence. And without emotions, they feel no guilt.” – Jeong Tae Soo
Desperation Desperate dlm mencari “reason” sebenar. Akibat desakan hidup, Oh Goo Tak setuju buat “deal” dgn Du Gwang Hyeong “ketua mafia” dgn syarat Woong Cheol jadi “kambing hitam”. Tambahan pula, diasak dengan tekanan kematian anak dia, dan berbekalan emosi yg meluap-luap dia nekad ambil keputusan utk kenakan Lee Jeong Mun dgn cara memanipulasikan keadaan (ugut ex-gf Lee Jeong Mun, Yang Yu Jin dan kemudian, tubuhkan team crazy dogs) semata-mata utk kepuasan hati.
Trust Sukar untuk percaya – konflik dalaman, komplot, dan konspirasi. SWAT, detective, psychiatric dan prosecutor sanggup ‘jual diri’ dek kerana habuan – topeng pengkhianat negara. “Betrayal always stabs you from behind. “ – Du Gwang Hyeong
Chance Wujud diskriminasi. Tapi apabila peluang diberi, mereka sebenarnya mampu "diubah" dan "dibentuk". Oh Goo Tak dan Commissioner Nam sentiasa memberi peluang kepada bad guys untuk berubah. “People deserve one chance to live” – Oh Goo Tak.
Moral yg cuba disampaikan: Mentaliti dan persepsi manusia - Ibarat durian dengan mentimun yg mana pemikiran hanya berpaksikan judgemental semata-mata tanpa memandang dari perspektif positif. Seorang penjahat, hingga kesudahannya dia tetap “dicop” atau “dilabel” sbg penjahat. “You looked at it and decided you didn’t like it, but really you just don’t want to touch it. If you are not willing to touch it you won’t be able to get rid of it. Without these dirty guys, I can’t catch any fish.” – Commissioner Nam
Overall: Badasss writer-nim! Cuma satu part aku nk komen. Oh Goo Tak menafikan yg dia pernah kuarkan arahan utk bunuh Jeong Mun.Tapi ada satu flashback, scene antara dia dgn pacit tua, yg mana dia arahkan pacit tua tu cari org upahan (Tae Soo) utk bunuh Jeong Mun dlm penjara - (akhir epi 9).
Keberkesanan Lakonan Squad Leader - Oh Goo Tak (Kim Sang Joong) Seorang anggota polis yg tegas dalam menjalankan tugas dan pd mase yg sama, seorang ayah yg baik dan penyayang. Demi masa depan anak dia, dia sanggup ambil risiko terima “rasuah” dan akibatnya, dia di gantung kerja. Best Scene: Reaksi muka dan emosi dia waktu melawat anak dia dekat hospital dan waktu meratap mayat anak dia yg sdg autopsy (epi 9)
3518 - Pak Woong Cheol (Ma Dong Seok) 28 years sentence - Daejoen prison - Conquer Seoul only 25 days - Kelebihan :Strong Funny guy (mase nak cari Jeong Mun dlm epi 1, “your face got tanned”.). Sisi baik - protect kawan dan masih jaga kebajikan org tua dia yg bekerja sbg dry cleaner. Best Scene: Woong Cheol confessed depan Lee Du Gwang (epi 5). Reaksi dia masa ini superb ditambah pula dgn alunan instrumental.
5732 - Jeong Tae Soo (Jo Dong Hyuk) 22 years sentence - Jeonju prison - 1st class contract killer - Kelebihan : Skill Pro, mahir guna senjata, pantas bertindak (lincah), tenang dan style. Sisi baik - masih sayang “abang” dia wpun dia tahu yg hakikatnya “abang” dia ingin membunuh dia. Best Scene: Fighting antara Tae Soo dgn “abang” dia, Pak Jeong Seok (epi 7).
5624 - Lee Jeong Mun (Park Hae Jin) Cheongsong prison - youngest serial killer - Kelebihan : Genius psychopath Guna kebijaksanaan utk handle kes tp bab fighting tak sehebat Woong Cheol dan Tae Soo, Sisi baik -hormat dan tdk menyimpan dendam pd Oh Goo Tak. Best Scene: Cara Jeong Mun handle kes “rifle man/madman” dlm epi 5 dan scene perbualan antara Jeong Mun dgn Oh Goo Tak yg dia sudi memaafkan Oh Goo Tak dlm epi 11.
3 watak lain (yg malas aku nk tulis sgt) : Nam Goo Hyeon (Kang Shin Il) - kaya dgn metaphor, hobi : memancing Yoo Mi Young (Kang Ye Won) - pathetic & prejudice Prosecutor Oh (Kim Tae Hoon) - double-edged sword, psycho & killer
Overall: Interaction bagus, nampak connection wujud antara setiap pelakon. Body language dan reaksi muka terserlah. Utk pencalonan, Kim Sang Joong (Best Actor) dan Jo Dong Hyuk (Best Supporting Actor).
Aspek Teknikal Shot Shot yg pelbagai dari semua angle, sgt membantu menjiwai plot cerita. Contohnya gabungan long shot, crane shot dan high angel. Focus shot dgn motip tertentu, Contohnya,scene Prosecutor Oh dgn Commisioner Nam yg mana, camera focus pada Prosecutor’s Oath selepas insiden salah laku rakan sejawatnya (epi 5). Zoom in, zoom out pada jarak yg sesuai. Paling aku suka crane shot, tracking shot, panning shot dan spinning shot; contoh epi 5 : Scene Tae Soo lawan Kim Do Shik
Time lapse Perubahan waktu yg drastic, contohnya dlm Epi 1 dan Epi 6, scene di highway, pertukaran siang ke malam.
Slow motion Focus scene2 gaduh (ala2 matrix). Tapi pd pendapat aku, scene ni kalo tambah dgn teknik echo lagi nmpk cantik. Epi 2 : Scene Tae Soo belasah locksmith yg hampir membunuh Pak Seon Jeong.
Special effect Graphic yg dorg guna mmg awesome. Epi2 : Scene Tae Soo visual kan bagaimana insiden itu berlaku (cara dia clarify dan figure out pembunuh) Epi7 : Scene Hyun Woo hapuskan semua bukti kt apartment (sukar untuk dijejaki) plus flashback.
Editing - Cut and Crossing cut 2 scene berlaku serentak di dua lokasi yg berbeza, nmpk transition agak perfect. Contohnya, Epi 10 & 11, yg mana ia melibatkan 2 scene dan 2 tempat yg berbeza, pergelutan antara Tae Soo dgn Oh Goo Tak ; dan antara Woong Cheol dgn Jeong Mun.
Flashback dan Flashforward Flashback untuk mengimbau peristiwa lampau dan bagaimana insiden pembunuhan berlaku disampaikan dgn lebih detail, memudahkan penonton memahami jalan cerita dgn lebih mudah. Contoh, epi 11 : mase scene fighting kat area port kapal (gabungan flashback dan flashforward)
Lighting Low key lighting mmg sesuai untuk cerita2 thriller, saspen dan misteri. Cara dorg adjust color nmpk bijak yg mane guna teknik kontra light antara darker light dan bright light (nmpk balance). Lighting diblurkan untuk scene2 yg agak scary,contohnya peralatan2 tajam. Contoh scene sedih, color yg agak suram melambangkan emosi ketika itu.
Cinematography Agak terbatas. Tapi ia sudah cukup untuk memberi impak kepada plot cerita. Lokasi yg dipilih amat bertepatan dgn scene yg dimainkan. Scene pergelutan antara Tae Soo dgn Pak Jeong Seok dlm epi 7 antara cinematography plg cantik kerana berkisar di kawasan port kapal yg mana dahulunya tempat Tae Soo “sekeluarga” berkumpul dan ditambah pula dgn latar belakang suasana senja. Tempat persembunyian pula kelihatan terpencil dan tersorok sesuai untuk dijadikan "markas".
Costumes/ Attires Sesuai dgn karekter masing2. Jeong Mun, sempoi sesuai dgn sifat psycho dia, Tae Soo,full suit sepadan dgn karekter dia yg steady dan Woong Cheol pakaian ala2 tentera, terserlah kekuatan dia.
Sound effect Penggunaan sound effect sangat2 membantu terutama untuk scene2 aksi. Baru nmpk dramatic sikit.
Overall: Perfecto! Dari aspek camera movement, editing, lighting, color dan sound effect.
Skor Muzik Hanya ade 2 ost : Break-up by Yoon Hyung Ryul Reason by Roo
Banyak pasang lagu2 instrumental. Instrumetal dan melody yg berubah-ubah sesuai dgn scene yg dimainkan sekaligus boleh melahirkan sentimental value dan mendatangkan mood. Pandai synchronize sound effect dan instrumental dgn scene seolah-olah wujudnya “relationship” kt situ.
Kebarangkalian Untuk Tontonan Semula Jujur aku ni, mmg payah sikit nak ulang2 balik cerita, sbb dh tahu jalan cite. Cite ni mungkin x sepopular cite lain, tp bg aku cite ni antara cite terbaik utk tahun ni.
TOTAL : (9 + 9 + 9 + 5 + 5 = 9.25) |