|
for me ok je...walaupun pakai kete premium, x terasa sgt pun..sbb income vs mthly living cost byk u can save...and mthly istallment kete pun murah je...mostly student mesia beli pakai AP and later on bawak balik sini..I lagi terasa road tax and insurance kat mesia mahal..especially bila nak renew 3.0 ltrs car , but cant complaint much...cause kita kena adapt dgn persekitaran berlainan...berbelanja ikut kemampuan
|
|
|
|
|
|
|
|
di negara luar terutama us, jepun uk dan lain2..semua penduduknya tak puas hati pasal kereta nih...sama cam penduduk malaysia..kalau ada negara dalam laut sekali pun..tetap penduduknya tak puas hati pasal kereta dan pemilikan kereta.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku selalu juga terfikir, kat Malaysia kereta dikatakan mahal. Tapi nak tahu juga harga asal kereta bila jejak kat Malaysia. Berapa untung saleman, syarikat dan pengeluar dpt untuk sebiji kereta.
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by shazman73 at 10-2-2015 01:48 AM
Ye betul tu selama ini asik salahkan kerajaan...
kalau ada maklumat tentang semua itu kan bagus..
1. berapa harga kereta yg di istihar dan di bawa masuk?
2. berapa cukai kerajaan?
3. berapa keuntungan pengimport?
4. berapa keruntungan penjual?
5. berapa keuntutungan sales man
6. berpa harga jual..
untuk sebuah kereta...
kita mesti menjadi pengguna yang bijak, dengan ilmu pengetahuan..jangan asik ikut cakap-cakap orang cakap2 peniaga yang mahu untung lebih...cakap-cakap politik...
Aku pernah membeli sebuah mesin basuh yang berharga rm600, aku minta kurang peniaga cina tu kata beliau cuma untung seringgit je untuk sebuah mesin basuh...aku cuma marah dalam hati saja...penipu nak mampus..untuk pengetahuan korang biasanya peniaga menjual 3 kali ganda dari harga beli.sesetengah peniaga cina tu sehingga 4 kali ganda dari harga beli terutama sparepart kenderaan..
* sebelum Gst ramai peniaga istihar harga rendah kpd kastam untuk elak cukai tinggi tapi umumkan kepasaran harga tinggi..selepas gst 1 april ni..peniaga tak dapat tipu lagi..
|
|
|
|
|
|
|
|
harga asal kenderaan luar boleh je google...kalau convert pun harga dia mungkin separuh dari nilai kat malaysia atau 1/3 dari nilai kat malaysia. namun kebanyakkan grey importer disini ambil kereta yg dah tahap break and tear atau lelong. which nilai dia sgt rendah ( kereta second). kecuali franchaise importer mcm yg mmg specific import 1 brand je.
utk grey importer ni pulak sesetengah kenderaan yg di import ni mmg murah jauh rendah value dia. namun di sini sesetengah kenderaan/brand akan di nilai oleh pihak badan kerajaan balik . contohnya...walaupun nilai dibeli di luar adalah 30ribu ( USD8K)...tapi bila di istihar dimalaysia utk AP, badan kerajaan terlibat akan value harga dia 50K. so kena bayar import tax based on 50K bukan based on beli 30K. biasanya kenderaan yg CC dia range sama dgn kereta nasional la selalu kena.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|