"Sedia Membantu Anda"
Berikut adalah slogan Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP), sebuah organisasi tabung simpanan persaraan yang bertujuan menyediakan manfaat persaraan kepada pekerja sektor swasta dan berpencen di Malaysia.
Namun, slogan itu tidaklah seindah yang disangka apabila organisasi ini dikecam hebat rakyat Malaysia di atas sikap pekerja mereka.
Pada 21 Disember lepas, Nur Sheila Abdullah ada berkongsikan sebuah posting di Facebook miliknya berkenaan staf KWSP yang tidak kompeten dan tiada sikap prihatin.
Menurut Sheila, beliau ada pergi ke bangunan KWSP dan bertanya kepada pegawai di situ berkenaan kakaknya yang menghidap penyakit kanser dan mahu mengeluarkan baki di akaunnya.
Oleh kerana kakaknya terlantar di atas katil dan tidak boleh bergerak, dia meminta jasa baik pegawai KWSP agar membuat lawatan ke rumahnya untuk mendapatkan cap jari secara manual dan pengesahan diri si pencarum.
Sumber Gambar: Facebook Nur Sheila Abdullah
Namun, jawapan diberikan pegawai KWSP sangat mengecewakan apabila mereka menyatakan bahawa si pencarum wajib menghadirkan diri ke pejabat untuk pengesahan cap jadi tidak kira menggunakan apa-apa cara sekalipun.
"Tak kisahlah nak datang naik ambulans atau menggunakan stretcher pun, janji boleh datang"
Berikut adalah jawapan biadap tak tidak berperikemanusiaan yang diberikan oleh pegawai tersebut, membuatkan Sheila berasa agak terkilan ketika itu.
Tambahnya, pejabat KWSP tersebut tidak mempunyai kemudahan untuk ambulans, namun hanya menyediakan tempat letak kereta orang kurang upaya (OKU) yang kurang sesuai untuk ambulans.
Sumber Gambabr: Facebook Nur Sheila Abdullah
Lebih menyedihkan, Sheila dan keluarganya menyewa sebuah ambulans untuk membawa kakaknya ke bangunan KWSP, namun mereka dihalau pengawal keselamatan untuk ke belakang bangunan kerana khuatir akan mengganggu pengunjung lain.
Sheila turut berkongsikan rasa sedihnya melihat kakaknya yang sudah tidak upaya hadir ke kaunter dan melakukan proses pengesahan cap jari.
Selepas beberapa ketika, barulah pegawai KWSP tersebut menyatakan bahawa sebenarnya mereka boleh menggunakan alternatif lain iaitu pengesahan cap jari manual. Namun, informasi ini diberitahu selepas semuanya selesai.
Ironinya di sini, duit di akaun KWSP tersebut adalah duit pencarum sendiri, namun apabila si pencarum mahu mengeluarkan duit mereka iaitu hak mereka sendiri, si pencarum seolah-olah dilayan seperti pengemis. Rentetan isu ini menjadi tular di laman sosial, KWSP memohon maaf dan kesal di atas apa yang terjadi kepada pesakit kanser tersebut. - CARI |