CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1689|Reply: 13

Kualiti Sistem MySejahtera Dipersoal, Didakwa Lewat Kemas Kini Maklumat Individu

[Copy link]
Post time 27-8-2021 11:31 AM | Show all posts |Read mode
Kualiti sistem MySejahtera dipersoal berikutan aduan orang ramai berhubung masalah penggunaan aplikasi berkenaan.


Antara masalah dihadapi pengguna adalah kelewatan mengemas kini maklumat individu yang positif Covid-19 sehingga menyukarkan penilaian pemantauan gejala dilaksanakan dalam tempoh 10 hari.


Seorang pengguna dikenali Muhammad Hazwan memberitahu Utusan Malaysia, dia disahkan positif Covid-19 pada 16 Ogos lalu selepas menjadi kontak rapat kepada indvidu lain yang bergejala.








Katanya, sebaik sahaja keputusan ujian reaksi berantai polimerase (PCR) diterima, dia mengemas kini maklumat di aplikasi berkenaan bagi melakukan penilaian pemantauan di rumah memandangkan hanya mengalami gejala ringan.


“Namun, sehingga hari kelima menjalani kuarantin di rumah, status di aplikasi Mysejahtera saya tidak berubah dan kekal sebagai ‘kontak rapat bergejala’ selain tidak dihubungi mana-mana petugas kesihatan untuk penilaian lanjut.


“Status saya hanya berubah sebagai kes yang disahkan positif selepas hari keenam saya menjalani kuarantin.


“Ikut pengiraan, saya sepatutnya selesai menjalani kuarantin 10 hari  semalam. Namun selepas saya ke Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) untuk pemakluman pelepasan, petugas di situ meminta saya terus kuarantin sehingga 2 September ini seperti maklumat yang terdapat di Mysejahtera,” katanya di sini hari ini.


Tambah Muhammad Hazwan, kelewatan kemas kini yang dilakukan aplikasi berkenaan menyukarkan penilaian dilakukan.


Katanya, lebih membimbangkan apabila dia perlu tinggal serumah bersama isteri dan anak berusia tiga tahun yang negatif.


“Tiada masalah untuk menyambung kuarantin di rumah, tetapi bila lewat kemas kini maklumat seperti ini, bagaimana saya hendak tahu keadaan saya sama ada benar-benar sihat dan virus berkenaan tidak akan disebarkan kepada orang lain.


“Difahamkan,  masalah ini bukan terjadi pada saya seorang tapi ramai individu lain mengalami perkara sama seperti saya,” jelasnya.


Pada 15 Januari lalu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, aplikasi MySejahtera akan memberi pemakluman kepada mereka yang disahkan positif COVID-19 menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan ‘Push Notification’ yang terdapat dalam aplikasi berkenaan.


Beliau berkata, pembaharuan dibuat dalam aplikasi itu bagi individu berkenaan juga mendapat nasihat serta pelan susulan penilaian kendiri.


Katanya, aplikasi MySejahtera juga memberi peringatan kepada pengguna setiap hari untuk melakukan penilaian pemantauan gejala COVID-19 di bahagian ‘Perlu dilakukan’ dalam tempoh 10 hari berturut-turut. –CARI


Sumber: Utusan Online
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2021 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Itu dia sistem 70 juta ye tuan tuan dan puan puan
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 01:03 PM | Show all posts
sistem food panda dgn grab lg helokkkk….order je sampai order je sampai..ssh2 bg jela apps developer sistem ni yg handle..kkm selow sgt..bkn ssh mana..tiru jela sg punya…
pffttt
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Notification pun xda kn...iena cek manually
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 01:25 PM From the mobile phone | Show all posts
kdg masa scan lambert detect tu salah apps ni jgk ke? geram tau kalau ada org kt blkg..mula la buat hal tak nk detect..dah la i cpt gelabah kalau ada laki hensem kt blkg
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 01:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Kesian. Dahla positif covid, sistem mysejahtera lak tak membantu. Patutnya tujuan sistem spy pengurusan jd lbh efisyen & memudahkan pengguna, ni lain yg jd.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 27-8-2021 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Okay la KJ jadi menteri kesihatan. Huhu
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 03:04 PM From the mobile phone | Show all posts
No ic kat aplikasi mysejahteta silap. Dah report helpdesk mysejahtera beberapa kali tapi sehingga sekarang tak betulkan. Kesannya, status masih belum divaksin walau hakikat sebenar dah complete 2 dos. Camne tu. Macam tak efisyen je helpdesk ni.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2021 03:09 PM | Show all posts
Sama mcm kes shuben i la ni. Dh abeh kuarantin kaler masih merah kt mysejahtera. Helpdesk kt app tu pn xmbantu. Bos bising suruh masuk keja. Tp selagi menda tu kaler merah guard mmg xbg masuk tpt keja.
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2021 03:49 PM From the mobile phone | Show all posts
kadang2 mysej macam syial tak boleh detect scan qr code
terpaksa guna selangkah
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2021 02:06 AM From the mobile phone | Show all posts
setuju betul
kawan i bengang giler psl ni
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2021 09:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Memang lembab gila pun... dah habis kurantin 10 hari pun..status masih merah je.. nak dkt sebulan br normal blk.. kejadahnya apps juta2 mcm line internat gak..cam hanattt
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2021 08:50 PM From the mobile phone | Show all posts
yg dh complete 2dose pun dh berbulan belum update dlm MySejahtera katanya
Reply

Use magic Report

Post time 29-8-2021 09:01 PM From the mobile phone | Show all posts
mySengsara
mySerbacacamerba
Acik aku daftar vaksin manual isik borang kat klinik kampung lebih cepat dapat vaksin & boleh pilih tempat Ppv. Notify pakai Sms suh check kat Vaksincovid je.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-12-2024 05:06 PM GMT+8 , Processed in 0.233029 second(s), 25 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list