View: 9903|Reply: 12
|
Kerja Projek Matematik Tambahan Tingkatan 5 Tahun 2006 (SALURAN HUJAN)
[Copy link]
|
someasli This user has been deleted
|
Hello ppl,saya ni dari benua sarawak yang terulu sekali...aku ni represent orang asli yg lain kat sarawak..Sya ada problem dgn kerja projek matematik tambahan tingkatan 5 tahun 2006,mcm gambaraja dibawah nie
Yang problemnya ramai kawan yng sya tak tahu,termasuk cikgu substitute kami yng kurang fahamnya,jadi kalau boleh..bolehkan kongsi jalan kerja dia? TQ |
|
|
|
|
|
|
|
ulu2 pun ada internet..ok ler tuh... |
|
|
|
|
|
|
|
Tajuk: Pembezaan...
Kita kena cari isipadu air yang boleh ditapung oleh saluran tu.. Jangan nak memandai cari panjang saluran hujan. Isipadu berkadar langsung dengan luas keratan rentas, oleh itu luas keratan rentas yang maksimum akan dapat menampung isipadu air hujan yang maksimum.
Tak payah la aku tunjuk sumenye ye... Ini keje projek, kalau tunjuk sumenye, takdela usaha ko nanti.
Jadikan d sebagai variable. Ubah nilai d dari d=1, 2, 3, 4, .......
Gunakan apa sahaja konsep (cadangan, Theorem Pithagoras) untuk mencari tinggi trapezium. Cari luas trapezium.
Ada 2 langkah untuk mencari luas maksimum.
1. Gunakan jadual. Senaraikan nilai-nilai d dan luas trapezium yang berkenaan. Luas maksimum, itu nilai d yang bagus.
2. Bentukkan 1 persamaan untuk mencari luas trapezium. Bezakan persamaan, cari titik pusingan (iaitu nilai maksimum bagi graf luas keratan rentas), dan cari nilai d yang berkenaan.
Tunjukkan kedua-dua langkah. Jawapan sepatutnya sama, jika ada ralat, hanya kecil.
Harap membantu... :bgrin: |
|
|
|
|
|
|
|
tak boleh ker bagi jawapan sekali dengan jalan penyelesaian terus....kan senang.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 aina_shaira's post
Mana bley bagi skema... Nanti takde usaha... :bgrin: |
|
|
|
|
|
|
Ronaldinho11 This user has been deleted
|
Isipadu trapezium, I = (1/2 x (d+10) x t) x panjang saluran
teorem pitagoras : t = sqrt(100-((d-10)/2))
Isipadu maksimum = dI/dd = 0
yang selanjutnya.. teruskan usaha anda.. |
|
|
|
|
|
|
maresiajin This user has been deleted
|
guna pembezaan:
anggap sudut putaran sebagai pembolehubah,
lepas tu, cari formula yg menkaitkan isipadu,y dgn sudut,x
then, beza dia dua kali, d2y/dx2
jadikan d2y/dx2=0 dan dapat nilai x.
ganti nilai x utk cari panjang bahagian atas yg terbuka |
|
|
|
|
|
|
maresiajin This user has been deleted
|
bagi soalan lanjutan,
senaraikan semua jenis bentuk keratan dan dapat maksimumnya |
|
|
|
|
|
|
|
wakaka klo skrg aku amik SPM, sure add math aku lingkup |
|
|
|
|
|
|
|
bagusnye semangat die nak belajar |
|
|
|
|
|
|
|
guna pembezaan....dan cari nilai variable ketika maksimum..... |
|
|
|
|
|
|
|
pembezaan... pensamaan takde ke?? |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|