View: 16155|Reply: 202
|
sejak bila katak halal dimakan?
[Copy link]
|
|
as i know, kt s'pore..ada org Islam makan katak tau...tp bkn semualah....
ckp diorg..blh mkn tp makruh..entahlah... |
|
|
|
|
|
|
|
mufti tu pandai konpius kan orang.... kita berpegang kepada hukum la... binatang dua alam haram tuk di makan...
i'm i rite |
|
|
|
|
|
|
|
Assalamu'alaikum..
just passing by.
kalau ragu2, jangan buat.
the same applies here. kalau ragu tentang katak, tak payah makan
ader banyak daging dalam dunia nih, yang pi makan katak napa?
sat aku post satu mende
2. HEWAN YANG DILARANG UNTUK DIBUNUH
> "Dari Ibnu Abbas berkata: Rasulullah melarang membunuh 4 hewan : semut,
tawon, burung hud-hud dan burung surad. " (HR Ahmad (1/332,347), Abu Daud
(5267), Ibnu Majah (3224), Ibnu Hibban (7/463) dan dishahihkan Baihaqi dan
Ibnu Hajar dalam At-Talkhis 4/916).
> Imam syafi'i dan para sahabatnya mengatakan: "Setiap hewan yang dilarang
dibunuh berarti tidak boleh dimakan, karena seandainya boleh dimakan, tentu
tidak akan dilarang membunuhnya." (Lihat Al-Majmu' (9/23) oleh Nawawi).
> Haramnya hewan-hewan di atas merupakan pendapat mayoritas ahli ilmu
sekalipun ada perselisihan di dalamnya kecuali semut, nampaknya disepakati
keharamannya. (Lihat Subul Salam 4/156, Nailul Authar 8/465-468, Faaidhul
Qadir 6/414 oleh Al-Munawi).
>
> "Dari Abdur Rahman bin Utsman Al-Qurasyi bahwasanya seorang tabib pernah
bertanya kepada Rasulullah tentang kodok/katak dijadikan obat, lalu
Rasulullah melarang membunuhnya. (HR Ahmad (3/453), Abu Daud (5269), Nasa'i
(4355), Al-Hakim (4/410-411), Baihaqi (9/258,318) dan dishahihkan Ibnu
Hajar dan Al-Albani).
> Haramnya katak secara mutlak merupakan pendapat Imam Ahmad dan beberapa
ulama lainnya serta pendapat yang shahih dari madzab Syafe'i. Al-Abdari
menukil dari Abu Bakar As-Shidiq, Umar, Utsman dan Ibnu Abbas bahwa seluruh
bangkai laut hukumnya halal kecuali katak (lihat pula Al-Majmu' (9/35) , Al-
Mughni (13/345), Adhwaul Bayan (1/59) oleh Syaikh As-Syanqithi, Aunul
Ma'bud (14/121) oleh Adzim Abadi dan Taudhihul Ahkam (6/26) oleh Al-Bassam)
>
ader saper2 bole clarifykan mende yang aku paste nih? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
I think only Shafie kata yang tak makan katak tapi mazhab lain dibolehkan. Ada dalil lain juga yang boleh ikut. Isu ini dah lama dibincangkan i ingat masa zaman astora jabat lagi.
I sudah try makan frog's leg soup masa satu tour di Europe dulu. Just delicious! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by BikerLady at 23-5-2008 15:44
I think only Shafie kata yang tak makan katak tapi mazhab lain dibolehkan. Ada dalil lain juga yang boleh ikut. Isu ini dah lama dibincangkan i ingat masa zaman astora jabat lagi.
I sudah try ma ...
Ukhti bikerlady...memang ada ikhtilaf dalam hal ini. Tapi apa yang di paste kan saudara kita di atas benar adanya karena ini salah satu pendapat para ulama. Jadi inilah penjelasan tentang binatang yang dilarang dan diperintahkan untuk dibunuh:
Yang Dilarang dan Diperintahkan Dibunuh
Ada beberapa jenis binatang yang dilarang dalam Islam untuk dibunuh,seperti semut, lebah, burung Pelatuk (Hud-Hud), burung Shurad danKatak. Sebagaimana dalam hadits dari Ibnu Abbas beliau berkata, yangartinya: 揝esungguhnya Nabi melarang membunuh empat hewan yaitu semut, lebah, burung Hud-Hud dan burung Shurad |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by BikerLady at 23-5-2008 16:44
I think only Shafie kata yang tak makan katak tapi mazhab lain dibolehkan. Ada dalil lain juga yang boleh ikut. Isu ini dah lama dibincangkan i ingat masa zaman astora jabat lagi.
I sudah try ma ...
so girl, camne diorg sembelih katak tu? |
|
|
|
|
|
|
|
katak:
- yang menghalalkannya: Malik
Dalilnya:
Umum ayat Allah:
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُمَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ
. Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan (al-Maidah:96)
ii- Umum hadith tentang air dan bangkai haiwan di lautan.
هوالطهور ماؤه، الحلّ ميتته
Dia (laut) suci airnya dan halal bangkainya. (Riwayat Malik, al-Syafi'e dan imam yang empat).
Kedua-dua dalil ini umum tentang hidupan/haiwan di laut (air), lalu ia mencakupi katak; kerana katak termasuk dalam kategori soidul bahr.
- yang mengharamkannya: Ahmad
Dalilnya:
Hadith Abd. Rahman Bin 'Uthman tentangseorang doctor bertanya kepada nabi SAW tentang hukum menjadikan katak sebagaiubat (untuk dimakan), lalu nabi SAW melarang dari membunuhnya. (Riwayatdisahihkan oleh al-Hakim. Dalam sanadnya ada Sa'id Bin Khalid al-Qurtubi:didhaifkan oleh an-Nasai tetapi dithiqahkan oleh Ibn Hibban serta kataad-Daraqutni: dia Madaniyy yang boleh dibuat hujah dengannya).
Justeru itu, jika nabi melarang dari dibunuh katak sedangkan tujuannya adalah untuk suatu yang penting seperti dijadikan ubat, tentulah ia tidak boleh dimakan sebarangan. Larangan makannya pula tentulah kerana ia memang haram dimakan. Ini kerana nabi SAW jika melarang dari membunuh sesuatu haiwan, maka ia mungkin kerana kehormatannya seperti manusia atau kerana haram dimakan seperti katak.
Asy-Syawkani pula seakan-akan tidak bersetuju dengan kaedah binatang yang dilarang bunuh bererti haram dimakan; lantaran baginya ia tidak jelas.
Namun yang rajih ialah: katak haram dimakan.
[ Last edited by kupia at 24-5-2008 04:21 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
sejak bila katak jadik hidupan laut? try letak katak dlm air laut......... mau mampus natang tu..... |
|
|
|
|
|
|
|
laa kesian katak, nak hidup pun tak senang
p/s - sedapke daging katak? |
|
|
|
|
|
|
|
Assalamualaikum
p/s - sedapke daging katak?
Cubalah dulu .....
Sebaik2nya, tak usahla cuba. Kalau rasa was2, hentikanla niat tuh ..
Wassalam |
|
|
|
|
|
|
|
apa yg saya yakini...
berdasarkan pegangan saya (& pembacaan)...
katak haram dimakan (kecuali darurat-sama mcm kes mkn babi), tp katak dipengang ok.. hehehe
buat apa susah2, kan banyak makanan/binatang halal lain yg boleh dimakan.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 Acong's post
maksud dalam laut tu ialah dalam air. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 23-5-2008 22:05
maksud dalam laut tu ialah dalam air.
kira blh mkn katak laa? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 Acong's post
perbezaan pendapat mengenai kedudukan katak ini sebenarnya kerana perbezaan tafsiran ayat-ayat alquran dan hadith. setengah pendapat adalah pendapat yang berhati-hati dan setengah pendapat mahu menepati alquran dan hadith. walaupun berbeza pendapat, mereka pada asasnya merujuk kpd alquran dan hadith, menepati cara ahli sunnah wal jamaah membuat fatwa. mereka tak pakai logic akal sendiri semata-mata sahaja.
kalau rasa nak berhati-hati, jangan makan katak.
kalau rasa katak itu halal lebih menepati sunnah, silakan berjamu katak. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau tak mau makan katak tak ape, inliew ganti makan belalang pulak... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #18 kupia\ catat
belalang lain citer lak... bersih jek binatang tuh... kt pasar pasir putih ada dijual yg telah siap digoreng...
kalo katak... adeehh... lbh2 lg katak puru |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 kupia's post
Damai atas kamu,
Kenapalah kita tidak mahu melihat panduan hidup yg telah diberikan oleh Allah kepada kita? Susah sangatkah untuk memahami panduan Tuhan tersebut? Pada zaman Nabi, bukannya tiada orang yg pernah menanyai soalan berkenaan halal dan haram kepada Nabi. Sila lihat petikan berikut.
(Q5:4). Mereka menanyai kamu mengenai apa-apa yang dihalalkan bagi mereka. Katakanlah, "Benda-benda yang baik adalah dihalalkan bagi kamu; dan daripada binatang berburu yang kamu mengajari, dengan melatih anjing untuk memburu, dengan mengajarnya seperti Allah mengajar kamu, maka makanlah apa yang ia menangkapkan untuk kamu, dan ingatlah (sebutlah) nama Allah padanya. Takutilah Allah; sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan."
Apabila ada yg menanyai Nabi tentang benda-benda yg 'dihalalkan @ dibolehkan @ dibenarkan' kepada mereka. Maka, Nabi menjawab, "Benda-benda yang baik adalah dihalalkan bagi kamu" Jawapan Nabi yg sungguh tepat.
Apakah benda-benda yg baik itu? Sebagai contoh; Kalau ada kawan kita yg pernah memakan katak dan dia masih hidup lagi (cakap pula kat kita; "Besstt lagi dari ayam"), tak sakit perut atau muntah-muntah dan tidak berlaku kepadanya 'benda-benda yg tidak baik'. Maknanya benda itu @ makanan itu baik lah untuk dia memakannya. Kalau ada pula, member kita yg lain yg makan katak juga, lepas tu gatal-gatal satu badan. Maka, member ini, janganlah lagi makan katak sebab 'benda tu tidak baik' untuk mamat yg seorang ni. Perkara 'baik @ tak baik' atau 'halal @ haram' itu relatif sifatnya. Bergantung kepada setiap individu. Kalau makan ayam pun , lepas tu muntah-muntah setengah hari. Tak kan nak makan ayam lagi kott? Pada ketika itu, ayam itu halal atau haram? Jawapan yg diberi oleh Tuhan kepada kita ialah 'Haram' (Perhati dengan teliti Q2:173, Q5:3, Q6:145 dan Q16:115). Itupun, susah sangatkah nak faham?
Dipenghujung ayat tersebut mengisahkan tentang halalnya makanan yg ditangkap oleh anjing yg telah dilatih oleh kita. Tapi apa yg berlaku kepada kita sekarang? Sentuh anjing pun tak boleh @ harammm! ~ apatah lagi nak makan hasil buruan anjing tuu! Lagi la tak boleh! Inilah yg terjadi, jika 'man-made-law' dijunjung tapi 'God-law' dikesampingkan dengan memberi berbagai-bagai alasan.
Salam,
Nadhir |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
|