View: 5973|Reply: 33
|
Perbincangan tentang thread di Asyraaf.Com
[Copy link]
|
|
thread split.....
[ Last edited by ibnur at 15-9-2008 01:10 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Perbincangan tentang thread di Asyraaf.Com
Salam dan selamat menyambut ramadhan kepada saudara2 seagama...
Di sini ana ingin menarik perhatian sahabat-sahabat sekalian berkenaan tajuk "marjaie" yang sedang dibincang dalam thread ini...
Ana ingin berkongsi sedikit pengalaman yang ana dapati dari sebuah forum yang bernama asyraaf...ana ingat, forum ini jugalah yang dijaja oleh sesetengah penggiat syiah di sini.
Kisahnya bermula di sana apabila ana mengatakan bahawa syiah ini adalah satu agama dan bukan satu mazhab, maka sekonyong-konyong itulah seorang super moderator di sana melenting dan meminta ana berdebat dengan syiah..supermod tersebut sebenarnya malu untuk mengaku dirinya seorang totok syiah.
Ringkasnya, ana telah mencadangkan untuk dibincangkan "konsep marjaie dalam syiah", namun beberapa kali ditolak dan thread ana juga dipadamkan..
selang beberapa ketika, supermoderator itu kamudian membuka thread bertajuk "konsep marjai'yyah dalam mazhab syiah"..beliau kamudian meminta ana untuk memulakan bicara...
Dengan kesempatan yang diberikan, ana terus memulakan soalan yang pertama "Adakah marjaie boleh menggubal atau merombak akidah-akidah syiah?"
Ana menunggu respon daripada penganut syiah selama beberapa hari...tiba-tiba..
rasanya sy pernah lihat soalan ni dlm salah satu forum di internet.soalan sebijik sama dan sy percaya sdr marjaei akan menyoal byk soalanyg di ambil dari forum tersebut.
kalau setakat cut n paste hujah orang lain dan bukan diri sendiri, makathread ni sy tutup. tiada faedahnya berhujah kalau diciplak 100% dariforum lain.
harap maklum.
ujar supermoderator tersebut...
Ana kaget seketika...
Namun, setelah berfikir beberapa ketika, ana lantas menghantar "pukulan maut" yang menyebabkan s.mod tersebut terbongkang...hasilnya ana dibanned di sana..
kemudian terus merapu beliau dibuatnya....
ermmm...kemudian ana teringatkan forum cari ni...
sebagaimana yang disarankan oleh s.mod tersebut, maka ana harap perbincangan boleh dibuat di sini....
ana minta komen sahabat-sahabat sekalian.
p/s: ana juga ingin mengundang s.mod tersebut untuk berdebat di sini karena soal ini tidak pantas untok dibahaskan di sana....
http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=1914&extra=page%3D1
|
|
|
|
|
|
|
|
Perbincangan tentang thread di Asyraaf.Com
Ana harap, perbincangan dan ulasan boleh dibuat di sini...usahlah ke sana...
khianat punya olang.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Marja'ie at 5-9-2008 05:30 PM
Ana nak tanya...
Imam2 mujtahid sunni ada yang berbeza pendapat dalam AKIDAH ke?
Izinkan ana quote jawapan dari sebuah forum tentang persoalan yang ana lontarkan:
" Adakah marjaie boleh menggubal atau merombak akidah-akidah syiah?"
soalan 'maut' enta..Adakah marjaie boleh menggubal atau merombakakidah-akidah syiah? soalan sy pula. sila bagi contoh apakah aqidahtersebut?? mesti jawapannya adalah TAHRIF alquran.
ana dah kaji konsep marjaiyyah atau wilayatul faqih. ternyata ianya satu putaq belit wahabi.
soalan yg paling popular ialah mengenai tahrif alquran. marjaei syiahada yg kata benar berlakunya tahrif, tapi majoriti marjaei syiahmengatakan dalil yg mengatakan berlakunya tahrif adalah lemah. jadiPUAK2 wahabi ni mahu menggunakan tahrif ni sebagai hujah utkmengkafirkan syiah kononnya aqidah mereka boleh diubah sesuka hati olehmarjaei.
dalil mengenai tahrif dlm mazhab syiah adalah bersumberkan dari kitabal-kafi. berbeza dgn kitab2 hadis seperti bukhari dan muslim, al-kafibukanlah sebuah kitab hadis yg soheh. maknanya ianya boleh dibahas darizaman berzaman mengikut kemampuan dan tingkat ilmu marjaei syiah. kalaudulu ada marjaei syiah percaya kpd isu tahrif, tidak semestinya merekamenolak alquran yg wujud pd masa itu, melainkan hanya berpegang kpdsalah satu riwayat di dlm kitab hadis al-kafi. tapi rama marjaei syiahskrg termasuk khomeini yg mengatakan tidak pantas utk mengatakanalquran ada tahrif.
tidak ada satu pun kitab hadis syiah yg berstatus SOHEH. semuanya bolehdibahas dan sedikitpun tak menjejaskan aqidah seperti yg difaham olehkebanyakkan org, yg kata syiah ni kononnya flexible..boleh berubah2.kalau marjaei dulu kata begitu dan begini pun ia bukan melibatkan soalaqidah, melainkan membahaskan sesuatu riwayat hadis cthnya isutahrif...ada yg kata benar, ada marjaei kata dalil itu lemah. adakahitu yg dimaksudkan flexible?? kalau mcm ni, semua mazhab flexible sebabtak sependapat, jgn katakan antara ulama..antara sahabat sendiri punbertekak sampai nak berbunuhan. yg ni tak nak bahas ke?
jgn terlalu sibuk nak hentam mazhab org lain dan dok pusing lagulama..org dah jemu. kalau wahabi boleh bertanya tentang konsep marjaeisyiah, maka syiah pun boleh bertanya juga kpd mereka:
apakah mazhab wahabi yang sdr anuti itu sudah benar? kalau benar apadalilnya? siapa yang menjamin kebenarannya? marjaei anda kah? dari manameraka berasal?
wahabi kata mereka adalah satu-satunya mazhab yg ikut rasulullah saw 100%. tulenlah lah katakan.
apakah benar mazhab wahabi ikut rasulullah saw? kalau benar melaluisiapa? apakah melalui shahabat dan para tabi'in? kalau melalui sahabatmaka sahabat yang mana, sebab ada ribuan sahabt? kalau anda kata padasahabat besar khulafa ar-Rasyidin maka diantara mereka juga berbezapendapat, lalu khulafa rasyidin yang mana satu? kalau melalui tabi'inmaka tabi'in yang mana? kalau anda kata melalui quran, maka dalm sohehbukhari dan muslim mencatatkan adanya tahrif alquran. dgn itu alquranyg ada skrg ni ada takrif, maka tak boleh pakai lah? kalau tak setuju,maknanya sahabat yg meriwayatkan tahrif ni semuanya kafir, sebab wahabikata sesiapa yg kata alquran ada tahrif maka jadi kafir. kalau andamengakui kitab2 hadis sunni seperti bukhari dan muslim yg bykmeriwayatkan ttg tahrif adalah SOHEH, kenapa skrg anda tolak?
soalan ini kalau sdr jawap akan menyebabkan sdr akan meninggalkanmazhab wahabi. pastu nak masuk mazhab syiah? kalau disoal soalan ygsama, sdr akan meninggalkan mazhab syiah. nak masuk mazhab sunni pulakke? kalau soalan yg sama anda akan mengkritik mazhab sunni pulak. abistu nak masuk mazhab apa...maka jadilah la mazhabi.
agama bukan shj membicarakan soal tahrif, tapi didlamnya ada kajian ttgaqidah yang terpecah pada teoloqi ketuhanan, kenabian, usuludin danmazhab. kemudian baru ada kajian fiqh dan segala macamfuru-nya(cabang2nya). jadi tak payahlah nak menyoal isu marjaei ygKONONNYA soalan maut utk mazhab syiah, sebab tidak ada bahasanmengenainya.
sebab itu kita lihat, soalan2 mcm ni datangnya dari ustaz2 kampung ygtak habis belajar, bukannya dari ulama besar sprti dr yusuf qardawidll. sebab ulama ni semua faham konsep marjaiyyah dan wilayah dlmmazhab syiah. tak mcm ustaz wahabi 3 suku tu, dia tak faham...dok sibukmenyoal, kalau kita soal dia soalan yg sama dia jawap "kami berbeza dlmsoal feqah, bukan aqidah". dia faham ke apa itu 'aqidah' dan 'feqah'??
habib ali aljufri sudah 2thn mengkaji syiah, beliau kata syiah OKkecuali bab sahabat. sama juga dr qusuf qardawi, hanya isu sahabat ygjadi penghalang dlm penyatuan sunni-syiah. tapi mereka tak pernah katasyiah ni kafir. tak mcm wahabi, terhegeh-hegeh nak kafirkan org.kalaulah benar konsep marjaei boleh mengubah akidah sesuka hati sepertiyg didakwa, awal2 lagi ulama aswj keluar fatwa syiah ni kafir. tapifatwa yg ada adalah syiah ini islam, dan salah satu mazhab dlm islam.tapi wahabi akan kata 'ulama yg keluar fatwa tu cuai, tak faham ttgsyiah'. ooo dia je ke yg hebat sampai semua ulama ni bodoh belaka?ataupun dia shj kah yg layak keluarkan fatwa, ulama lain tu tak layak??wahabi oh wahabi...
sy berani berdebat, byk hadis ttg tahrif alquran ni. cuma sy dah jemuberdebat. apatah lagi sy dilarang berdebat disini.
Kalau tak boleh berdebat di sana, meh debat di sini....
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #59 Marja'ie's post
Minta sahabat-sahabat di sini kalau ada yang nak komen kenyataan di atas... |
|
|
|
|
|
|
|
.kalau marjaei dulu kata begitu dan begini pun ia bukan melibatkansoalaqidah, melainkan membahaskan sesuatu riwayat hadis cthnyaisutahrif...ada yg kata benar, ada marjaei kata dalil itu lemah.adakahitu yg dimaksudkan flexible?? kalau mcm ni, semua mazhab flexiblesebabtak sependapat, jgn katakan antara ulama..antara sahabat sendiripunbertekak sampai nak berbunuhan. yg ni tak nak bahas ke?
isu tahrif bukan soal akidah ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Marja'ie at 5-9-2008 05:19 PM
Salam dan selamat menyambut ramadhan kepada saudara2 seagama...
Di sini ana ingin menarik perhatian sahabat-sahabat sekalian berkenaan tajuk "marjaie" yang sedang dibincang dalam thread ini... ...
Oo... mereka buli awak kat sana ya... tak apa.
____________________________________
soalan yg paling popular ialah mengenai tahrif a quran. marjaei syiah ada yg kata benar berlakunya tahrif, tapi majoriti marjaei syiah mengatakan dalil yg mengatakan berlakunya tahrif adalah lemah. jadi PUAK2 wahabi ni mahu menggunakan tahrif ni sebagai hujah utk mengkafirkan syiah kononnya aqidah mereka boleh diubah sesuka hati oleh marjaei.
Majoriti tu majoriti zaman bila? Zaman Sheikh Saduq ketika dia sorang-sorang terhegeh-hegeh kata Quran yang ada hari ni tak ada tahrif tu orang panggil majoriti ke?
Jelasnya majoriti marjaie zaman dulu kata Quran yang ada ini sudah ditahrifkan, majoriti marjaie zaman sekarang saja yang kata Quran yang ada ini suci daripada tahrif. Sebab tu saya kata marjaie ni flexibel, berubah mengikut keadaan semasa. Daripada yang majoriti boleh bertukar jadi minoriti dan yang minoriti boleh bertukar jadi majoriti. Bukan tu saja, yang tak pernah wujud sekalipun boleh bertukar manjadi majoriti! Pelik bin Ajaib! Sebab tu saya tambah lagi soalan no. 27.
Marjaie-marjaie yang kata dalil berlakunya tahrif tu lemah pulak, mereka tak tunjuk sebab pun, mereka cuma kata saja. Sebab tu la saya tanya soalan no. 9, 12, 14, 21, 22 dan 23.
dalil mengenai tahrif dlm mazhab syiah adalah bersumberkan dari kitab al-kafi. berbeza dgn kitab2 hadis seperti bukhari dan muslim, al-kafi bukanlah sebuah kitab hadis yg soheh. maknanya ianya boleh dibahas dari zaman berzaman mengikut kemampuan dan tingkat ilmu marjaei syiah.
Sebab tu saya kata marjaie ni boleh membaiki agama Syiah berdasarkan kepala hotaknya sendiri. Mana-mana hadis imam 12 yang dirasanya sesuai dengan hawa nafsunya, dia pakai, mana-mana yang dirasakannya tidak sesuai dengan hawa nafsunya, dia kata lemah tanpa memerlukan sebarang sebab dan abaikannya dengan begitu saja, hadis-hadis itu pula akan dianggap oleh semua penganut agama Syiah semasa sabagai lemah secara taqlid buta, marjaie sentiasa betul.
tidak ada satu pun kitab hadis syiah yg berstatus SOHEH. semuanya boleh dibahas dan sedikitpun tak menjejaskan aqidah seperti yg difaham oleh kebanyakkan org, yg kata syiah ni kononnya flexible..boleh berubah2. kalau marjaei dulu kata begitu dan begini pun ia bukan melibatkan soal aqidah, melainkan membahaskan sesuatu riwayat hadis cthnya isu tahrif...ada yg kata benar, ada marjaei kata dalil itu lemah. adakah itu yg dimaksudkan flexible?? kalau mcm ni, semua mazhab flexible sebab tak sependapat, jgn katakan antara ulama..antara sahabat sendiri pun bertekak sampai nak berbunuhan. yg ni tak nak bahas ke?
Kepercayaan tentang Quran yang ada ini bukan soal akidah ke? Kepercayaan terhadap para Sahabat tu sekadar masalah fekah saja ke? Khilaf antara mazhab dalam ahli sunnah tu sampai melibatkan soal akidah macam Syiah ke?
Isu kitab sahih dan tak sahih tu dah dijawab dalam thread tahrif quran.
Kalau khilaf dalam soal akidah tak menyebabkan seseorang itu jadi kafir menurut Syiah, yang korang puak-puak Syiah sibuk sangat nak kafirkan ahli sunnah tu apohal? Kan korang sendiri pun tidak mengkafirkan puak-puak korang yang kata Quran yang ada ini sudah ditahrifkan? Yang sibuk sangat dengan ahli sunnah pasal tak serupa akidah dengan korang ni apohal?
Satu jawapan simple daripada seorang Abdullah pro-Syiah ataupun memang Syiah dari asyraf.net |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #67 Triple_8's post
Syukran di atas penjelasan yang panjang lebar serta lontaran persoalan buat tatapan penganut syiah... |
|
|
|
|
|
|
|
bukan kat asyraf tu ada pak yahya yang 60% syiah 40% sunni? dia pernah jugak dtg sini dulu. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #60 Marja'ie\ catat
Nak komen beberapa post al-karimy....
nak tau jugak pendapat umat syiah yang dok pertahan marjae syiah tak pernah kata alquran di tahrif. apa komen umat syiah dengan komen ustaz al-karimy ni
soalan yg paling popular ialah mengenai tahrif alquran. marjaei syiah ada yg kata benar berlakunya tahrif, tapi majoriti marjaei syiah mengatakan dalil yg mengatakan berlakunya tahrif adalah lemah. jadi PUAK2 wahabi ni mahu menggunakan tahrif ni sebagai hujah utk mengkafirkan syiah kononnya aqidah mereka boleh diubah sesuka hati oleh marjaei. saya bukan minta komen tentang marjae atau tahrif. Tapi apa pandangan tentang seorang yang mengaku dah kaji bab marjae ni dan telah buat komen yang macam tu?
boleh berubah2. kalau marjaei dulu kata begitu dan begini pun ia bukan melibatkan soal aqidah, melainkan membahaskan sesuatu riwayat hadis cthnya isu tahrif...ada yg kata benar, ada marjaei kata dalil itu lemah. adakah itu yg dimaksudkan flexible?? kalau mcm ni, semua mazhab flexible sebab tak sependapat, jgn katakan antara ulama..antara sahabat sendiri pun bertekak sampai nak berbunuhan. yg ni tak nak bahas ke? macamana kes tahrif alquran boleh disamakan dengan tafsiran alquran? setahu saya (kalau silap tolong betulkan), perbezaan pendapat sunni tu merujuk kepada tafsiran alquran. Contoh perkataan "bersentuhan" (yg membatalkan wudhu'). Ini tafsiran. Tapi kalau Al-Quran tu dikatakan sudah ditahrif, dari apa nak dibuat tafsiran?
Habib al-jufri sudah 2thn mengkaji syiah, beliau kata syiah OK kecuali bab sahabat. sama juga dr qusuf qardawi, hanya isu sahabat yg jadi penghalang dlm penyatuan sunni-syiah. Habib Al-Jufri kata okay tu, kira ok sama diterima oleh alawiyyin ke? Kalau betul, adakah aliran Aliwiyyin ni sebagai penentu bagi semua umat Islam sunni? Dan, Qaradhawi tu komen berkenaan penyatuan sunni-syiah atau berkenaan fahaman sunni-syiah? Ada tak lain-lain pendapat Qaradhawi berkenaan syiah yang boleh kita rujuk (bukan setakat sebut-sebut saja)?
tapi di jawap oleh ustaz syiah sendiri sampai akhirnya geng pak wahab ni lari menghilangkan diri. tlg jgn berlagak pandai, karang org tanya balik enta tak mampu nak jawap. Adakah konsep meninggal bahas tu kira penentu kepada kalah atau menang?
forum cari tu sy dah join pd 1998 lagi marjaei oiiii. hang tu je baru jumpa kot sy dah naik muak bertekak kat sana. Ustaz al-karimy dok berdebat kat bod mazhab ke? atau muslimin & muslimat?
kalau tak silap, masa zaman tu yang ada debat keristian-islam. Kalau konsep tinggalkan debat tu penentu kalah-menang, maknanya dalam forum CARI yang bebas ni, pemenang debat tu semua orang keristian macam debmey (dulu SFE, itupun kalau karimy ingat laaa). |
|
|
|
|
|
|
|
Perbincangan Tentang Asyraaf.Com
Originally posted by Marja'ie at 5-9-2008 05:19 PM
ujar supermoderator tersebut...
Ana kaget seketika...
Namun, setelah berfikir beberapa ketika, ana lantas menghantar "pukulanmaut" yang menyebabkan s.mod tersebut terbongkang...hasilnya anadibanned di sana..
kemudian terus merapu beliau dibuatnya....
ermmm...kemudian ana teringatkan forum cari ni...
sebagaimana yang disarankan oleh s.mod tersebut, maka ana harap perbincangan boleh dibuat di sini....
ana minta komen sahabat-sahabat sekalian.
p/s: ana juga ingin mengundang s.mod tersebut untuk berdebat di sini karena soal ini tidak pantas untok dibahaskan di sana....
http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=1914&extra=page%3D1
salam..
susahnya nak daftar kat sini..
oleh kerana nama sy dan persatuan asyraaf naik beberapa kali kat sini atas laporan beberapa ahli warga asyraaf, maka ana terpaksa memberi jawapan yg agak panjang lebar ttg apa sebenarnya yg berlaku. oleh itu...tulisan2 sdr marjaei seolah2 lebih kpd memuji diri sendiri kononnya kami warga asyraaf pengecut, bacul, totok, hipokrit,terbongkang dsb dan enta seorg yg hebat kononnya adalah tidak benar sama sekali. utk mengelakkan fitnah2 yg tak berasas terus di lemparkan oleh sdr marjaei, maka sudah menjadi tanggungjawap ana sebagai mod asyraaf utk memberi penerangan ringkas mengenai hal yg sebenar.
utk pengetahuan sdr marjaei, sy disini bukan kerana atas jemputan sdr, tapi utk mengelakkan salah faham dan fitnah.
pd mesyuarat agong asyraaf awal 2008, sebarang bentuk perdebatan di dlm forum asyraaf adalah DIHARAMKAN. ajk sebulat suara bersetuju bahwa perdebatan antara mazhab tidak membawa apa2 kebaikan bahkan boleh mewujudkan permusuhan. sebab itu jika anda semua lihat, tidak ada satupun thread debat yg dibuat pd thn 2008. semua thread yg ada hanyalah terhenti setakat thn 2007 shj. ana setiap kali meeting, akan dihentam oleh ajk ttg isu forum. bermcm2 soalan ditujukan sampai sampai terpaksa diam 1000 bhs. itupun sebenarnya ajk asyraaf sudah memutuskan bahwa bod mazhab dihapuskan terus di forum asyraaf, yakni DELETE. ana dgn berat hati masih buka bod tersebut sebab byk perkara yg bermanafaat yg boleh dipelajari oleh org awam khususnya kaum sadah alawiyyin. tujuan ana bukak bod mazhab supaya kami sadah alawiyyin boleh bertukar2 pendapat secara ilmiyyah, bukannya debat. dulu mmg ada thread debat, tapi ana tutup terus melalui RA sebab atas perintah ajk. sebab itu ana bilang sambung aje thread yg sedia ada, tak perlu buat yg baru sebab nanti takut ajk perasan. sy tak pernah halang nak bincang bab apapun termasuk bab marji'iyyah. malah sy sendiri yg buat thread marjaei. dgn itu tuduhan yg kata ana ni takut nak bincang adalah tertolak sama sekali. nak takut apa?? tapi oleh kerana sy dah terima alert dari org atasan, maka sy terpaksa halang. sy open minded, yg tak open org kat atas nuuunn..
perlu diingat, forum asyraaf tak sama dgn forum bebas yg lain seperti disini. forum asyraaf ni amat terikat dgn undang2. semua forum ada guideline dan rules, tapi asyraaf ni lain, sebab kami berpersatuan.forum persatuan dgn forum bebas ni berbeza dari byk sudut...tak perlu sy terangkan, harap semua faham. sy tahu, ramai netters kat sini sudah mula nak berkampung di forum asyraaf. ya..sy tak kisah tapi mereka selalunya masuk dlm forum kami semata2 nak asah bakat berhujah, bukan nak berbincang. sy masih ingat ttg salah seorg ahli forum cari yg bernama Tongkatali yg cuba hendak menyerang kami dgn isu2 disini. selalunya mereka membawa isu2 kat sini yg sudah lapuk atau dah tak dibincangkan lagi ke forum kami. tujuannya nak wujudkan kontroversi...soalan sy utk apa? apabila dah kalah berhujah, maka dia menghina kami pula. dunia..dunia..
boleh rujuk disini http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=669&;extra=page%3D1
jgn katakan org awam, malah ustaz2 dan para ulama sendiri pun tidak habis2 menabur fitnah kpd golongan asyraaf. cth seperti kes dr maza dan ustaz ravi. mereka membuat fitnah yg tak berasas dan tidak boleh diterima akal. maka sy dan seluruh ajk asyraaf terpaksa menyibukkan diri membuat meeting tergempar utk membincangkan isu ini. ramai lagi ulama dlm dan luar negeri yg masih anti-alawiyyin. sy pun tak tahu kenapa?
ttg kes dr maza boleh rujuk disini http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=441&;extra=page%3D1
ramai org tak tahu apa sebenarnya yg berlaku, kami lebih mengambil langkah2 yg berhemah dalam menguruskan isu2 seperti ini. warga asyraaf pernah dicabar oleh warga al-ahkam supaya menjawap tuduhan dr maza berkenaan isu alawiyyin di yaman, hadralmaut. yg..kami menyahut cabaran tersebut dgn mengaturkan sendiri pertemuan dgn habib umar bin hafiz dgn dr maza, tetapi ditolak oleh beliau sendiri. pertemuan itu bukanlah debat mcm astora vs dr maza, tetapi sekadar ingin memberi penjelasan mengenai apa sebenarnya yg berlaku di hadralmaut. tetapi beliau dr maza tidak mahu bertemu dgn habib umar, kenapa?? allah swt itu maha kaya,selang bebrapa ketika, dr maza terserempak dgn presiden asyraaf prof syed omar aseeggaf di mekkah(skrg beliau menjadi duta arab saudi).http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=1827&;extra=page%3D1
maka mau tidak mahu beliau terpaksa juga bangkitkan isu tersebut dan selesaikan secara diplomatik. dr maza meluahkan rasa kekesalan dan memohon maaf diatas keculaparannya itu. maka kes sudah selesai. skrg sudah terbukti siapa benar dan siapa salah. tapi adakah org awam dan warga al-ahkam tahu akan kejadian ini?? sehingga hari ini ramai yg masih beranggapan dr maza lah yg benar, kami yg salah. itu semua kami tak peduli, yg penting beliau sudahpun meminta maaf secara ikhlas kpd kami.
sama juga kes ustaz ravi dlm rancangan keluarga di tv 9. rujuk disinihttp://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=1413&;extra=page%3D3
dlm rancangan tersebut, beliau dgn sengaja memperlekehkan golongansyed/syarifah, mempertikaikan nasab mereka, menafikan hak2 mereka. kes tersebut memaksa kami sekali lagi menyibukkan diri dgn mengaturkan beberapa pertemuan antara ustaz ravi dgn ulama kami utk memperjelaskan hal yg sebenar. tapi alhamdulillah, tak lama kemudian ustaz ravi menelefon sendiri kpd prof syed omar asseggaf dan memohon maaf secara terbuka. bukan itu shj, beliau juga ingin membuat surat terbuka memohon maaf diatas keterlanjurannya itu. tetapi presiden asyraaf menolak,cukup hanya memohon maaf melalui lisan shj. itulah akhlak presiden kami..beliau tak pernah berdendam dgn sesiapa pun walau dilempar dgn segala mcm fitnah. kes ini sama seperti dr maza, siapa yg tahu ustaz ravi telah pun memohon maaf kpd kami?? sy percaya ramai yg masih menyokong hujah2 beliau di tv9 sedangkan beliau sendiri pun telah menarik balik hujah2nya. begitu juga dlm kes dr maza. seperti sebelum,kami tak peduli apa pendapat org awam, yg penting kami dan selesai dgn mereka dgn kemenangan berpihak kpd kami.
dgn itu, sdr marjaei tak usahlah 'masuk bakul angkat sendiri' mengatakan kami ni kecut perut kerana hujah 'pukulan maut' enta tu. dgn dr maza dan ustaz ravi pun kami sanggup berdebat, inikan pula dgn enta?? sy tidak mahu menyibukkan diri dgn hal2 yg remeh macm ni,tambahan pulak dtgnya dari seseorg yg belum lagi diiktiraf keilmuannya.dlm golongan asyraaf, ada sunni dan ada syiah. sy tidak boleh nafi...malah ramai ustaz2 kami yg berfahaman syiah. tapi sy tak ingin masuk campur..kerana tiada faedahnya.
asyraaf ni byk musuh, itu kami tak pelik kerana sudah menjadi kezaliman ahlulbayt ni ditindas dari zaman-berzaman. laman web kami pun thn sudah3 kali kena hacked oleh mereka yg dengki. sehingga memaksa pihak hosting format semula server2 mereka. golongan asyraaf akan sentiasa difitnah sampai kiamat. tujuan asyraaf diwujudkan bukan utk bermusuh dgn sesiapa, malah utk menyatukan kaum sadah alawiyyin yg sudah mula berpecah dgn pelbagai faham mazhab dan politik yg berbeza. bukan atas sebab asabiyyah. raja pun ada persatuan, tapi sesiapa pun tak berani kacau sebab dia raja??
nasab tidak boleh diperolehi, ianya adalah anugerah dari allah swt.kami bersyukur, bukan menyombong diri. dosa kami 2x ganda jika buat salah dibandingkan dgn antum semua. berat jadi itrah ahlulbayt ni, tak semudah yg disangka oleh ramai org. masih ramai yg masih menyimpan rasa dengki dgn golongan syed/syarifah ni. tapi ingat, semua manusia akan mati...semua ummat muhammad saw akan mengadap beliau saw diakhirat nanti. antum jawap lah nanti kalau dah pandai sgt berhujah atas dunia ni. nak mengadap sultan pun dah keluar peluh, inikan pula rasul allah, ketua para anbiyya?
salam utk semua warga cari forum, selamat berpuasa. ini mungkin hujah terawal dan terakhir dari ana. wasallam..
syed karimy binyahya
pen. setiausaha asyraaf malaysia. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #91 Triple_8's post
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by karimy at 6-9-2008 11:07 PM
salam..
susahnya nak daftar kat sini..
oleh kerana nama sy dan persatuan asyraaf naik beberapa kali kat sini atas laporan beberapa ahli warga asyraaf, maka ana terpaksa memberi jawapan ...
Setelah membaca luahan hati daripada karimy, ana teringin sekali untuk membuat komentar terhadap luahan tersebut.
Namun begitu, terlebih dahulu ana fikir eloklah ana meminta izin daripada tuan thread @ tuan moderator, adakah boleh ana teruskan komentar di sini atau macam mana...??
ana memikirkan kesinambungan thread sedia ada... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #93 Marja'ie's post
kpd sdr marjeai..nt boleh beri segala komentar ana diatas di forum asyraaf. sy mungkin mlm ni je reply kat sini. kalau nak bincang bab marjaie pun silakan, cuma jgn babitkan ana...sy dah tak minat berdebat ni. selagi ajk tak perasan, maka teruskanlah.
p.s id enta dah boleh pakai rasanya, banned 3 hari je kot. ana tak zalim, ahlulbyat lah katakan sape suruh enta pegi kacau bod2 lain, abis rosak dibuatnya. |
|
|
|
|
|
|
|
syeikh karimy, saya nak tanya.
para syed/syarifah sekarang ni, dari segi pegangan/mazhab ni, terbahagi kepada berapa? betul ke ada yg syiah, ada yg sunni dan ada yg sufi tarekat (naqsyabandi) dll?
anta sendiri mazhab mana satu? |
|
|
|
|
|
|
|
ana dah kata malas nak berdebat, kalu hangpa semua dan berdebat silakan. sy hanya boleh pantau shj....tapi kalian semua ni tak ikut tertib berdebat cara ilmiyyah. mcm budak2 sekolah terencat akal je, kalau org tak jawap terus buat kesimpulan kalah, pengecut dan sebagainya.bila masa pulak anta letak syarat mcm tu? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 nahzaluz's post
saya nak declare awal2 yg saya nih bukan GOLONGAN SYIAH MAHU PUN WAHABIYY ...
peace :victory: |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by karimy at 7-9-2008 12:44 AM
kpd sdr marjeai..nt boleh beri segala komentar ana diatas di forum asyraaf. sy mungkin mlm ni je reply kat sini. kalau nak bincang bab marjaie pun silakan, cuma jgn babitkan ana...sy dah tak mina ...
kalau awal2 lagi ente bilang begitu kan senang...
ini tidak, ana cabar syiah, ente yang melompat... |
|
|
|
|
|
|
|
kpd puak2 wahabi di forum cari, kamu semua tu kebanyakkannya BUTA ILMU.berlagak pandai hanya melalui tulisan. sy hanya mampu terlegak bacahujah2 kamu tanpa membawa secebis pun rujukan dari alquran dan hadis.
Tuu diaa.....
posting dari "anak cucu" Rasulullah...
Kita harap, beliau yang CELIK ILMU dapatlah memberi tunjuk ajar kepada rakyat di sini.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|