|
Alkisah seorang teman usahawan pakaian di Johor menceritakan masalahnya....
Perniagaannya semakin merudum dek kerna persaingan trlampau banyak dalam bsnes pakaian.5 tahun lepas,sebulan untung rm5k adalah biasa,skrg sewa kedai rm1500 pun x lepas....
ceritanya,seorg temannya mnghadapi masalah sama,kemudian berpindah ke lokasi giant.Wlupun sewa kedai dulunya hny rm1500,dan kini rm4000,bsnes bertambah maju.....Mgkin lokasi Giant menjadi tarikan kpd lebh ramai pelanggan datang mmbeli belah dan segelintir mengenali kedainya.......n kini bsnesnya bertambah maju wlupun kos naik mendadak.
Persoalannya,adakah tindakan bijak meninggalkan lokasi sewa kedai rm1500 kpd rm4000?
Kedua,adakah lokasi tumpuan seperti hypermarket dan shopping utama perlu dijadikan lokasi strategik bsnes pakaian?
Ini kerana ramai juga menyewa di kawasan tumpuan seperti seorg rakan menyewa di Tesco dgn sewa rm6000 sebulan,akhirnya bungkus setelah 6 bulan beroperasi.Begitu juga seorg rakan yg menyewa di Mahkota Parade Melaka dgn sewa RM8000 sebulan juga bungkus setelah 8 bulan berniaga....
SOal teman tadi,apa yang perlu dibuat ktk bsnesnya semakin merudum?adakah perlu mengikut jejak temannay yang berpindah ke lokasi lbh strategik iaitu kawasan tumpuan seperti shopping komplek atau hypermarket?
Aku masih belum memberi jawapan.......krn takut jawapan tidak menepati situasi sebenar dunia perniagaan.
Bg yang berpengalaman berniaga di kawasan Utama,sila berikan jawapan... |
|
|
|
|
|
|
|
saat, aku pernah sembang ngan seorang budak pekerja(aweks) kedai pakaian, aku tanya dia, camna kedai yg dia keje leh cover kos bayar gaji staff yg ramai dan customer yg kurang... dia yg dah lama keje kat kedai itu cakap...
kedai nih perlu banyak cawangan dan antara 6 cawangan, 3-4 musti di tempat paling strategik kawasan tumpuan ramai,, yg 2 caawangan lagik sebagai support dan menempelkan nama yg mereka mempunyai byk cawangan....
manakala overhead dari kedai yg tak laku akau ditampung oleh kedai yg kencang jualannya...dari segi gaji staff hingga ke sewa kedai segala,, kedai lain akan buat rolling untuk tampung kedai yg tak laku nih...sebab tuh kita tgk bisness cina dan kawasan lokasi kurang hot, mereka still bleh maintain.. |
|
|
|
|
|
|
|
2# totokreturn Masalahnya teman aku tuh modal kecil,x mampu buka 4,5 kedai....dia nak pindah kedai lama ke kedai kawasan tumpuan...
NMpaknya susahlah nak berjaya kalu gtu..... |
|
|
|
|
|
|
|
1# saatcham
terukk juga yer sampai nak bayar sewa seribu lebih pun tak mampu...
hmm....risau pulak pikir nak buka kedai kalau cam ni..
sy ada gak bertanya dgn otai2 yg jual baju 100% secara online...susah gak nak korek2 citer dia org nih..income dia org antara 15K-30K sebulan...no overhead cost,operate dari rumah..average pendapatan sehari rm500-rm1000
dlm kes kedai yg saat citer ni mungkin juga pemilihan pakaian tu sendiri tak menarik,so duduklah kat lokasi mana pun bisness tetap tak menjadi
sy ni masih belajar2..setakat ni yg sy perasan,kedai strategik macam mana pun,baju out dated,mahal, mmg sori la nak singgah lagi..satu lagi konsep kedai tu mainkan peranan jugak.. |
|
|
|
|
|
|
|
Wlupun sewa kedai dulunya hny rm1500,dan kini rm4000,bsnes bertambah maju.....Mgkin lokasi Giant menjadi tarikan kpd lebh ramai pelanggan datang mmbeli belah dan segelintir mengenali kedainya.......n kini bsnesnya bertambah maju wlupun kos naik mendadak.
Ini kerana ramai juga menyewa di kawasan tumpuan seperti seorg rakan menyewa di Tesco dgn sewa rm6000 sebulan,akhirnya bungkus setelah 6 bulan beroperasi.Begitu juga seorg rakan yg menyewa di Mahkota Parade Melaka dgn sewa RM8000 sebulan juga bungkus setelah 8 bulan berniaga....
saatcham Post at 13-12-2009 10:42
sekarang dengan sewa rm4000, dia masih boleh hidup...
tapi bagaimana pula bila sewa kedainya mencecah rm6000...pastu naik rm8000...pastu naik lagi rm10,000...pastu naik lagi rm20,000...adakah dia akan dapat survive pada masa itu...? |
|
|
|
|
|
|
|
sekarang bukan senang nak bukak perniagaan lebih2 lagi jual baju....aku dah ty ekspo, hypermarket dan last-last aku pi jual kat kedai yang memang area mati........
1---- ekspo memang banyak masyuk tapi banyak keluar (kos tinggi sebab masa pendek)
2---hypermarket time ekonomi tengah best memang mantooopppp...utk space 8x8 aku boleh generate almost 30k sebulan.tapi lepa ekonomi jatuh merudum......aku rasa boleh main batu seremban sebab orang lalu tapi tak beli
3.....ni paling best....sebab aku dah scrap retail .....aku buat borong....tempat tu tempat mati tapi aku sewa sebab murah giler.....kesimpulan selepas 13 hari aku bukak kedai borong.....barang aku tinggal 1/4 dari kedai dan aku tengah pening sebab ramai client call nak beli barang lagi dah secara tiba2 blog aku hit tinggi dan turnover dari orang yang melawat blog aku menjadi client aku adalah tinggi....average sorang beli 5-6 helai dan dalam sehari ada 2/3 orang datang secara fizikal ke kedai dan dalam 10 orang ke atas beli borong memalui blog....(ramai jugak yang beli 40 helai ke atas melalui blog)
AKu bersyukur kepada Allah kerana memberi rezeki setelah aku bersedih disebabkan kejatuhan ekonomi yang serba sedikit mencacatkan perjalanan 2009 aku |
|
|
|
|
|
|
|
6# izzuddin
hmmm...nampaknya sales dari online customer (blog) lebih byk membantu...
ni yg buat sy fikir 2000-3000 kali nak buka kedai baju ni..... |
|
|
|
|
|
|
|
sekarang bukan senang nak bukak perniagaan lebih2 lagi jual baju....aku dah ty ekspo, hypermarket dan last-last aku pi jual kat kedai yang memang area mati........
1---- ekspo memang banyak masyuk ...
izzuddin Post at 15-12-2009 00:32
tq for sharing..
pengalaman yg boleh dibuat panduan.. |
|
|
|
|
|
|
|
lokasi amat penting dalam perniagaan ...itu la kunci kejayaan MC D dan KFC ...tak caya ?? |
|
|
|
|
|
|
|
lokasi amat penting dalam perniagaan ...itu la kunci kejayaan MC D dan KFC ...tak caya ??
anakpanah Post at 15-12-2009 13:08
aku ada terbaca, makanan mcd dan KFC bukan sedap, tapi ia laris dan terkenal kerana ia terletak di kawasan padat dan kawasan ramai org lapar....itu kunci kejayaannya.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun tengah pikir nie...
sayang gak nak pindah dari opis skrg..
start pun kat sini...
tp kat tempat baru tu banyak benefit... hmmmmm... |
|
|
|
|
|
|
|
alhamdulillah.. skrng ni aku berada pada tempatnya.. bagi aku ia sangat membantu aku utk maju...
jgn bandingkan bisnes bln puasa dengan bln biasa2... tentu perbezaan byk..
tp setakat ni alhamdulillah...
hari ni bertambah lagi satu kedai.. |
|
|
|
|
|
|
|
alhamdulillah.. skrng ni aku berada pada tempatnya.. bagi aku ia sangat membantu aku utk maju...
jgn bandingkan bisnes bln puasa dengan bln biasa2... tentu perbezaan byk..
tp setakat ni alhamdu ...
sinar_inspirasi Post at 15-12-2009 21:46
baper dah kedai ko kat GM tu.... |
|
|
|
|
|
|
|
sekarang bukan senang nak bukak perniagaan lebih2 lagi jual baju....aku dah ty ekspo, hypermarket dan last-last aku pi jual kat kedai yang memang area mati........
1---- ekspo memang banyak masyuk ...
izzuddin Post at 15-12-2009 00:32
jd skang kdai izzudin kat tmpt kwsan mati ke?biz ok ke kat tmpt mcm 2?
jrg dgr kes mcm ni..heheh |
|
|
|
|
|
|
|
lokasi yg mati sekalipun...
kalo org dah tau kite meniaga kat situ...
dan takde saingan.....still lagi bleh untung
aku dah 3 tahun bertahan kat tapak bus stang lama melaka...
alhamdulillah dah ramai org tahu aku niaga kat sana |
|
|
|
|
|
|
|
kedai aku penah berada tersorok.. tp alhamdulillah sale mengalahkan kedai yg terdepan...
yg main peranan marketing dan promosi.. serta produk juga main peranan |
|
|
|
|
|
|
|
Aku skrg niaga kat kajang..masyukk skit jar..plan nak pindah niaga kat Melaka, setakat nie ari minggu niaga sana bleh tahan masyukk nyar..tapi camna lak dgn hari2 biasa..adakah keputusan aku nie bijak utk pindah niaga di sana??? |
|
|
|
|
|
|
|
Nak pindah pon akan habis juga berbelas ribu ringgit kos, kecuali jika anda seperti Encik Sinar boleh pindah daripada lot belakang pi ke lot depan, atau drpd tingkat paling atas yg org tak ramai naik anda turun ke bawah.
Bagi peniaga makanan juga, lokasi amat memeningkan kepala. Susah nak dapat lokasi yg kita mahu pada harga yg mampu. Kita bukan Old Town Kopitiam atau india Mamak yang boleh labur setengah juta untuk lokasi yang strategik. |
|
|
|
|
|
|
|
lokasi memang penting
tapi banding dgn perniagaan cam McD, KFC, Old Town dll, dah banyak cawangan, sekarang mereka dah bukan main Retail. Mereka actually main Real Estate, yg tu yg blh untung banyak.
Bagi yg nak buat retail, the fact is 1 kedai, u mungkin blh survive, nak kaya, kena buat cawangan. Lepas buka cawangan, the biz becom Rolling game. The more the cawangan, the bigger the value untung, even dgn % margin yg sikit. Tu lah sebab, banyak F & B nak buka cara Franchise. Kedai baju blh juga, kat Taiwan banyak buka cam tu |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|