CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 16478|Reply: 39

kenapa kita kena cukur kepala baby?

[Copy link]
Post time 20-7-2010 03:23 PM | Show all posts |Read mode
salam, saya nk tnylh ye.. knp kita kena cukur kepala baby? baby saya dh 3 bulan, tp x cukur2 smpi skrg.. saya tgk rambut dia makin lama makin cantik, sayang jugak nk buang..     ada jugak yg ckp, klu cukur ni blh membuang segala kekotoran btl ke?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-7-2010 04:01 PM | Show all posts
tul2.dlm islam der ckp cmtuh..aku pnh dgr ceramah..sbb bb yg lahirkn ngn rmbut yg tumbh mse dlm rahim..so byk kekotoran yg tak npk...so elok bcukur..lg kerap lg bgus....ank i pun i cukur mse 3 bln..wlpn syg ngn rmbutnye
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 04:01 PM | Show all posts
tul2.dlm islam der ckp cmtuh..aku pnh dgr ceramah..sbb bb yg lahirkn ngn rmbut yg tumbh mse dlm rahim..so byk kekotoran yg tak npk...so elok bcukur..lg kerap lg bgus....ank i pun i cukur mse 3 bln..wlpn syg ngn rmbutnye
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 04:01 PM | Show all posts
tul2.dlm islam der ckp cmtuh..aku pnh dgr ceramah..sbb bb yg lahirkn ngn rmbut yg tumbh mse dlm rahim..so byk kekotoran yg tak npk...so elok bcukur..lg kerap lg bgus....ank i pun i cukur mse 3 bln..wlpn syg ngn rmbutnye
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 05:16 PM | Show all posts
Ye ke dalam islam ada cakap suh cukur?
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2010 05:21 PM | Show all posts
ntah le, rasa nya cukur ni tak wajib. aqiqah iye lah. tapi orang kata elok cukur, nanti rambut yang baru tumbuh lagi lebat dan cantik.

cam ku adik beradik memang tak dicukur kepala, anak ku pun tak dicukur pasal rambut nye alahai sikit aje. dah nampak kulit kepala, so memang senang nak dibersihkan le. seminggu sekali letak baby oil, tunggu dalam sejam pastu pakai sikat untuk keluarkan kotor2.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-7-2010 08:29 PM | Show all posts
anakku pun x cukur lg..dah 3 bulan...nampak cantik..lebat je
lgpun aku tgk kepalanya dah bersih..lgpun kekdg ada gak potong rambut dia
rasanya rambut yg dlm perut tu dah xde kot...
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 08:35 AM | Show all posts
menurut ustaz yg coles jumpa
cukur nie hukumnya sunat..
nak buat dapat pahala..tak buat tak dapat dosa..
elok cukur rambut bb sbb rambut tuh dah pernah kena darah,air dan lendir2 ms dlm kdgna dan ms bersalin.
rambut yg baru tumbuh pun biasanya lebih cantik
bb coles tgh botak skang nie..
cukur ms 3 minggu umur dia..
ikutkan mmg nak cukur kerap tapi sbb bb active sekali pun dah cukup susah nak cukur..
kn tgg bb tido dulu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-7-2010 10:30 AM | Show all posts
sebabnya senang aje... Rasulullah SAW yang suruh kita buat seperti hadis Daripada Ali k.w katanya,"Rasulullah SAW mengakikah seekor kambing bagi al-Hasan dan bersabda wahai Fatimah cukurlah rambutnya dan bersedekahlah perak mengikut berat rambut tersebut". Kata Ali lagi, "Fatimah pun menimbang rambut itu dan mendapati beratnya satu dirham atau setengah dirham".
(Hadis riwayat al-Tirmizi)
..jadi sbg umat Nabi, kita buatlah sunnah yang disuruh oleh Nabi SAW setakat yg kita mampu sbg tanda kita cintakan Nabi SAW dan mahu menjadi umatnya. Moga-moga Nabi SAW akan mengaku kita sebagai umatnya di Akhirat kelak.
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 10:58 AM | Show all posts
Dalam kitab Shahih Al-Bukhari dari Salman bin Ammar Adh-Dhabi, Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:

"Bersama (kelahiran) seorang anak terdapat hak untuk diakikahi. Maka tumpahkanlah darah (hewan) untuknya dan hilangkanlah kotoran darinya."

Kemudian dalam hadits berikutnya yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, dari Al-hasan, dari samurah bahwa Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:

"Setiap anak (yang lahir) tergadai (terikat) dengan akikahnya. Maka disembelih (hewan) untuknya pada hari ketujuh (dari kelahirannya), dicukur (rambutnya) dan diberi nama."

Dari hadits diatas disunnahkan pelaksanaan akikah adalah hari ketujuh dari kelahiran si bayi.
Dalam redaksi hadits diatas terdapat kata tergadai, adapun maksud dari kata tergadai disini menurut Al-Baihaqi dari Salman bin Syarahbil dari Yahya bin Hamzah, ia berkata "Aku bertanya kepada Atha` Al Khurasani, tentang maksud setiap anak tergadai (terikat) dengan akikahnya".
Ia pun menjawab, "Maksudnya, syafa'at anaknya akan terhalang baginya."

Implikasi dari redaksi hadits ini sangat berat.
Tapi Jumhur ulama dan mayoritas sahabat Nabi, golongan tabi'in dan ulama-ulama pada generasi seterusnya mengatakan bahwa akikah hukumnya adalah Sunnah.

Adapun jumlah dari hewan untuk akikah adalah dua ekor kambing untuk anak laki-laki dan satu ekor kambing untuk anak perempuan sebagaimana tersebut dalam hadits yang diriwayatkan oleh Ahmad dan At-Tirmidzi

"Untuk anak laki-laki disembelih dua ekor kambing dan untuk anak perempuan disembelih satu ekor kambing. Tidak jadi masalah apakah kambing itu jantan atau betina."

Tujuan, hikmah dan manfaat dari akikah adalah :

Akikah merupakan kurban untuk mendekatkan diri kepada Allah, yang ditujukan (pahalanya) untuk bayi yang baru lahir ke alam dunia.
Akikah merupakan alat untuk melepas gadaian (ikatan) pada si bayi yang baru dilahirkan. Sebab seorang anak dalam keadaan tergadai (terikat) dengan akikahnya. Menurut Imam Ahmad, maksud tergadai disini adalah tertahannya syafaat sang anak untuk kedua orangtuanya.
Akikah merupakan fidyah (tebusan) untuk menebus si anak, sebagaimana Allah Subhanahuwa Ta'ala menebus Isma'il yang akan disembelih dengan seekor kambing yang sangat besar.
Nabi mengatakan bahwa hewan yang disembelih untuk seorang bayi seyogyanya bertujuan untuk ibadah, seperti kurban dan hadyu (binatang yang disembelih oleh jamaah haji).

Cukur

Sebagaimana hadits diatas yang diriwayatkan oleh Abu Dawud bahwa bersama akikah kita disunnahkan mencukur rambut bayi.Rambut yang telah dicukur ini ditimbang beratnya untuk kemudian dinilai dengan 'perak' (bukan emas) sesuai berat timbangan tersebut dan uangnya disedekahkan.
Hal ini banyak diriwayatkan dan ditulis dalam kitab antara lain kitab Al-Muwaththa:

Dari Rabi'ah bin Abu Abdirrahman, dari Muhammad bin Ali bin Husain, ia berkata, "Fatimah binti Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam menimbang beratnya rambut Hasan dan Husain, kemudian ia menyedekahkan perak seberat rambut mereka".

Dan riwayat-riwayat dari Malik, Yahya bin Bukair, Abdurrazzaq dan lainnya yang selafal dengan diatas.

Hukum mencukur sebagian rambut kepala

Al Bukhari dan Muslim meriwayatkan permasalahan ini dalam Shahih mereka, dari hadits Ubaidillah bin Umar, dari Umar bin Nafi', dari ayahnya, dari Ibnu Umar, ia berkata, "Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam melarang qaza" - yaitu mencukur sebagian rambut bayi dan membiarkan sebagian yang lainnya.

Berdasarkan hadits ini saya mencukur seluruh rambut anak saya.

Demikian sedikit pembahasan tentang akikah, cukur dan pemberian nama, mohon maaf apabila ada kesalahan redaksi dalam penulisan hadits dan lainnya. Tulisan ini saya saring dari buku karya : Ibnu Qayyim Al Jauziyah. Semoga bisa mendekatkan kita kepada ketakwaan dan mendekati sunnah Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam. Karena sebagaimana beliau Rasulallah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda : "Barang siapa tidak mencintai sunnahku maka dia bukan umatku"
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 11:39 AM | Show all posts
eloklah lepas di buat akikah..di cukur kepala bayi.kemudian rambut itu di timbang beratnya..di kali dengan  harga emas semasa.duit itu di sedekahkan pula.
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 12:36 AM | Show all posts
Reply 1# iman_tihani


    just to share about my nephew...dia sekarang dah umur 7 tahun..rambut dia dari kecik sampai ke umur setahun or dua tahun mcm tu tak penah kami cukur..rambut dia lebat gak, lembut tapi tak hitam pekat...so kita org pun teringin la nak cukur sebab org kata kalau kita cukur rambut baby, nanti rambut dia lagi lebat dan cantik..tapi entah mcm mana, beberapa bulan selepas kepala tu dicukur, rambut dia tumbuh pelik sgt...kerinting mcm negro tu, kasar dan lebat..kadang-kadang lucu pulak....kadang2 menyesal pulak..tapi tak pe la..org kata lagi bagus kalau di cukur kepala tu...buang segala kotoran...wallahualam....
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 01:06 AM | Show all posts
cukur wat mohawk...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 01:22 AM | Show all posts
anak2 saya....cukup 7 hari....misti cukur, perkara sunat. senang je nak dapat pahala....lagipon bukannya rambut tu tak tumbuh balik.

my nephew...adik saya cukur rambut anak dia 44kali...seminggu sekali dia cukur, menurut alim ulama, semakin kerap bercukur semakin kuat daya ingatan kita, insyaAllah.

dan saya tgk kulit kepala anak sedara saya tu bersih je sbb di cukur sentiasa. tader kuping2...or daki2....bersih jer...skang ni dah cukup 44 kali.....dah tak cukur seminggu sekali dah.....lebat la pulak rambut dia.....

orang melayu kita memang macam ni....yg adat2 cukur jambut, berendoi....siap wat buai beriya2...ngan bunga telur bagai, dan segala mak nenek details.....sanggup, nak wat perkara sunat cukur kepala serta bertahnik yang mudah je tu.....tak sanggup
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 01:36 AM | Show all posts
Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838] Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat dapat tumbuh. Oleh kerana itulah dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai “bersihkan kotoran”, yakni hadis: “Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]

Mencukur jambul bayi hukumnya makruh, kerana ia sejenis “qaza” yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w. [Shahih al-Bukhari, no: 5920] “Qaza” ialah mencukur sebahagian rambut di mana-mana bahagian kepala sementara di bahagian lain rambut dibiarkan [Fath al-Bari, jld. 28, ms. 832]. “Qaza” dilarang kerana ia mencacatkan  kepala seseorang – termasuk kepala bayi – dan ia menyerupai fesyen sebahagian orang bukan Islam. Sekalipun hukumnya makruh, mana-mana ibubapa yang beriman kepada Allah lagi mengharapkan keredhaan-Nya akan berusaha menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w.. Selain itu ada juga ibubapa yang sekadar menggunting beberapa helai rambut bayi. Praktik ini tidak memiliki apa-apa manfaat sama ada dari sudut agama mahu pun selainnya.

Adapun melaksanakan majlis sempena cukur jambul, maka yang sepatutnya dilaksanakan ialah majlis akikah. Majlis akikah membuktikan kesyukuran kepada Allah atas bayi yang dianugerahkan-Nya, pengumuman kepada jiran-jiran akan kelahiran anak yang baru dan persediaan awal bahawa bayi itu akan dididik menjadi hamba yang berkorban untuk kebaikan agama dan umat. Majlis akikah dengan sendirinya adalah satu bentuk ibadah, maka ia tidak perlu diubah-suai dengan ibadah-ibadah lain seperti membaca surah Yasin, zikir-zikir, doa selamat dan sebagainya. Walaubagaimanapun majlis akikah hukumnya sunat, maka mana-mana ibubapa yang tidak mampu tidak dituntut melaksanakannya.

sumber : http://hafizfirdaus.com/content/view/382/103/
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:20 AM | Show all posts
kena cukur rambut bb tue..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-7-2010 11:51 AM | Show all posts
Reply  iman_tihani


    just to share about my nephew...dia sekarang dah umur 7 tahun..rambut d ...
KimoraHakim Post at 22-7-2010 00:36



    hhhmmmm...peliklah pulak membaca kisah ni...
kalau takde keturunan negro tak dapatlah rambut negro iye tak???
seelok-eloknya..di cukur..bukan tak tumbuh rambut baru....
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 11:56 AM | Show all posts
Reply 17# AmMiNafeesa


    hahah kelakar la pulak..tak pe la..biar je nanti bila dia dah besar pandai2 la dia gi rebonding...lagipun budak2 laki mcm dia tu kene berambut pendek selalu...maklumla gi sekolah campur2 dgn budak2 entah dari mana, takut terlekat kutu..bila berambut pendek...tak la nampak rambut negro tu..
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:02 PM | Show all posts
cukur sendiri ke? atau bawak gi kedai gunting?

tak ada siapa pun dlm family yg berani cukur kepala anakku, sbb rambutnya sikit sgt. 8 bln masih nampak jelas kulit kepala, dgn ubun2 yg berdenyut tu. mase lepas aqiqah tu ku beranikan diri cukur kt bhgn blkg, tp ku stop slps 2-3 kali try. menggigil2 dh tgn ni. drpd mudarat disbbkan tgnku yg kalut..my instinct told me to stop je..takut terluka pula.

nanti ku bawa ke kedai je la. better late than never ek..?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 03:08 PM | Show all posts
family miss di penang buat cukur rambut pas pusat anak tu luruh pusat. ada yg wat aqiqah sekali n ada yg cukur rambut aja. kalu mak miss kening pong dia suh cukur sekali. nanti naik baru cantik jek
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

24-5-2024 02:17 AM GMT+8 , Processed in 0.169066 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list