CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 2891|Reply: 26

Berdakwah guna cerita karut marut

[Copy link]
Post time 29-3-2022 07:59 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
*iol dpt ni dr group ws taman iol.
Pelik la org melayu ni, knp nak kena mereka2 cerita yg bukan2. Kalau pun nk berdakwah tak perlu la kot buat karangan imajinasi kepala hotak biul tu.
Harap2 pikah berkuasa ambik tindakan ke atas org2 yg duk share perkara tahyul ni.


(
INI KISAH RUH ORANG-ORANG TUA KITA YANG TELAH WAFAT*

*RUH YANG KEMBALI DI BULAN RAMADHAN*

☝ Apabila tiba bulan Ramadhan, semua ruh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah SWT untuk bisa kembali ke bumi.
???? Ada ruh yang di izinkan pulang ke bumi dan ada yang tidak di izinkan.
???? Ruh yg diizinkan pulang adalah karena amalan baik mereka semasa hidup  atau karena ada anak anak yg mendoakan mereka.
???? Manakala ruh-ruh yg tidak diijinkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hidup, mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

☝ Apabila ruh di izinkan pulang.
???? hal pertama yg mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka di sana.
???? Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka.
???? orang yg mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yg mendoakan mereka dgn harapan keluarga yg mereka lawati itu memberi hadiah utk bekal mereka.
???? Hal ini akan berlanjut hingga tiba Hari Raya Aidil Fitri.
☝ Pada saat itu mereka akan mengucap selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dgn bekal yg didapatkan dari keluarga mereka yg masih hidup.
???? Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur.
???? Alam kubur membuktikan bahwa Allah itu Maha Pengasih Penyayang.

☝ Orang yang melakukan kesalahan semasa hidupnya bisa dibantu dgn doa dari orang2 yg masih hidup.
???? Alangkah bahagianya jika seseorang yg telah meninggal selalu
mendapat kiriman doa doa dari anak-anaknya dan orang yg masih hidup.

☝ Oleh karena itu wahai sahabatku.
???? jangan biarkan orang-2 yg kita sayangi, yg menghadap Allah terlebih dulu dari kita sepi tanpa kiriman doa dan sedekah dari kita.

☝ Sesungguhnya apabila mati seorang anak Adam, terputus semua hal *kecuali 3 perkara yaitu*:
~???? doa anak2 yang shaleh
~???? ilmu yang bermanfaat dan
~???? sedekah amal jariah.

☝ Sebarkan hal ini kepada semua orang terdekat yg anda cintai... dan mintalah mereka utk melakukan hal yg sama.

☝ Yang jelas jika anda tidak menerus kan hal ini maka anda telah melepas kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal shaleh.

☝ Jika anda melakukannya dgn ikhlas, in syaa-Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan.

*_JEMBATAN PALING PANJANG DAN LAMA UNTUK DILALUI OLEH SEMUA ORANG_*
???? ialah Jembatan titian sirat yg lebarnya ibarat sehelai rambut  di belah tujuh dan tajamnya lebih daripada mata pedang... Dibawahnya terbentang NERAKA dan diseberangnya terbentang SYURGA yg luas.

☝ Diceritakan bahwa untuk menyebrangi titian sirat ini selama 1500 tahun lamanya...
???? 5 ratus  tahun mendaki...
???? 5 ratus tahun mendatar...
dan
???? 5 ratus tahun menurun...

*# Share lah...agar  bisa dapat pahala saling mengingatkan kpd sesama saudara kita.*

☝ Seandainya jenazah itu mampu bangun dan cerita ttg sakaratul maut dan azab kubur...
☝ sudah pasti kita akan menghabiskan waktu 24 jam di atas sajadah...

Bila kita sudah lihat nasehat ini, setan mulai menghasut *_"tidak usah copy paste ... buang waktu saja"_*????

???? Masya Allah... Orang yang SAYANG ALLAH SWT pasti ia ringan tangan & mau berbagi ????????????????

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-3-2022 08:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Alam barzakh tersenyum sinis
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 08:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebahagian perkara di atas bukan tahyul. Cuma tidak disertakan rujukan.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-3-2022 08:47 PM From the mobile phone | Show all posts
manzilla replied at 29-3-2022 08:39 PM
Sebahagian perkara di atas bukan tahyul. Cuma tidak disertakan rujukan.

Ya, maaf iols cuma merujuk pada citer roh org mati kembali di bulan ramadhan saja.
Disbbkn dia nk berdakwah dia gunakn citer imajinasi dia sbg tajuk utama. Salah ttp salah.
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 08:51 PM From the mobile phone | Show all posts
karena & bisa..itu...cam indon punya karangan jer...
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 08:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Cakap pasal ni.. kat skola agama meols dulu, bdk ni dah di dakyah family dia agaknya. Dia kata kena ada nasi dlm periuk nnt ada org nak balik omg sangat…!! Pastu meols ckp la karut je. Masak nasi mmg la mlm before tdo kang ko bgn lambat xsempat lak nk sahur, dia kata meols xtau. lantak kome la
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-3-2022 08:56 PM | Show all posts
Dah lama dengar petua kalau tak nak si mati tertunggu2 bila kita nak melawat kubur dia, kita kena tabur kacang hijau rebus atas kubur sambil pesan kat si mati yg kita akan datang balik melawat dia lepas kacang hijau tumbuh...



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-3-2022 09:15 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 29-3-2022 08:56 PM
Dah lama dengar petua kalau tak nak si mati tertunggu2 bila kita nak melawat kubur dia, kita kena ta ...

Dulu2 iols selalu tertanya2, kalau dh mayat tu nmpk org mandikn dia, kapankn dia, mesti masa org timbus dia dlm kubur tu dia sesak nafas
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-3-2022 09:24 PM | Show all posts
krustykrab replied at 29-3-2022 09:15 PM
Dulu2 iols selalu tertanya2, kalau dh mayat tu nmpk org mandikn dia, kapankn dia, mesti masa org t ...

Oh yang part roh kita nampak apa org masih hidup buat kat jasad kita tu ada rujukan sumber dari mana2 ke? Biasa juga dengar cuma tak tau statusnya..

I baca cerita yang TT tepek ni teringat ada satu movie pasal roh orang mati balik melawat saudara mara pada hari tertentu bangsa tu...
Asal cerita sepanyol kalau tak silap...
Jalan ceritanya lebih kurang macam cerita TT, ada roh yang boleh balik lawat keluarga, ada roh yang tak dapat balik kena tahan kat jambatan masa nak melintas..

Roh yang tak dapat balik tu sebab keluarga dia tak letak gambar dia kat dinding tempat depa doa...
So movie tu kisahnya roh lelaki tu berusaha nak jumpa cicit dia yang tersesat masuk ke alam roh, nak pesan kat cicit dia supaya gantung gambar moyang kat dinding..

Cerita kartun dan memang terhibur tengok...

Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 09:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Banyak je cerita rekaan dan imajinasi pak lebai.  Lagi lama kita hidup lagi banyak cerita yg kita akan dengar (yg tak pernah kita dengar masa kita muda2 dulu).  Serupa mcm hadit......tiba2 je ada hadit yg kita tak pernah dengar di sampaikan pak lobai.  It means to say pak lobai zaman dulu tak cukup ilmu la kut.  Pak lobai sekarang banyak ilmu konon..... walopon temberang je
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 09:28 PM From the mobile phone | Show all posts
tunggu kena cop wahabi sebab pertikaikan kisah2 oleh tok guru
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-3-2022 09:30 PM From the mobile phone | Show all posts
harizs replied at 29-3-2022 09:28 PM
tunggu kena cop wahabi sebab pertikaikan kisah2 oleh tok guru

https://muftiwp.gov.my/artikel/al-afkar/2866-al-afkar-31-adakah-roh-orang-mati-boleh-pulang
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 10:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Dah mcm roh2 antu cino plak. Bulan perayaan hantu roh2 blk tgk family. Mlm perayaan paling seram kwn iols cite if possible jgn keluar blk roh tu blk rumah mkn minum, dlm pkl 3 mcmtu kot? Ingat2 lupa
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Ai baru semalam uncle kongsi dlm group wasap. Dah le ilmu kita cetek org tua2 ni pulak gi share benda2 gini buat anak cucu pening.
Siapa le yg takde kerja tulis panjang2 gini. Risau rosak iman & akidah je bila salah perkongsian
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 10:23 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 29-3-2022 09:24 PM
Oh yang part roh kita nampak apa org masih hidup buat kat jasad kita tu ada rujukan sumber dari ma ...

Cite kartun ni
Bila org hidup makin lupakn si mati, hantu diorg pun hilang kn.
Ank menakan duk ulang2 tengok, save dlm pendrive pasang kt tv
Sampai naik hafal dah lagu2 dia..
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 10:24 PM From the mobile phone | Show all posts
takuttttnya kalau roh2 dtg melawat. mau lari lintang pukang anak cucu

dulu selalu dgr org2 tua ckp roh akan dtg balik lepas 40hari meninggal. tu yg ummah melayu islam dok buat tahlil hari ke40
bila iols tnya caner nak tau depa dtg jenguk, tak riso ke kot dtg dlm keadaan ngeri, dan2 pakcik makcik marah iols. tnya lebih2 adalah sgt tidak digalakkan yerrr, hanya dgr dan angguk saje.cehhhh.kuat tul membongak derang ni

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-3-2022 10:59 PM | Show all posts
pearl.silver replied at 29-3-2022 10:23 PM
Cite kartun ni
Bila org hidup makin lupakn si mati, hantu diorg pun hilang kn.
Ank menakan duk ula ...

Iye, cerita kartun...
Moyang dia tu pemuzik tak didendang yg mati kena bunuh dgn kawan sendiri..
Siap boleh buat konsert lagi kat alam satu lagi tu
Tak ingat tajuk cerita tu..


Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 11:02 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 29-3-2022 09:24 PM
Oh yang part roh kita nampak apa org masih hidup buat kat jasad kita tu ada rujukan sumber dari ma ...

Citer Coco sis.. Dia ambik dr budaya Mexican Día de los Muertos (Day of the Dead)..

Iols suka citer katun ni.. Lagu pun best..
Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 11:08 PM | Show all posts
harkktuih replied at 29-3-2022 11:02 PM
Citer Coco sis.. Dia ambik dr budaya Mexican Día de los Muertos (Day of the Dead)..

Iols suka ci ...

Ada pulak dlm wiki.... mexican rupanya
Thanks bagi tau tajuk movie ni..

https://en.wikipedia.org/wiki/Coco_(2017_film)

Reply

Use magic Report

Post time 29-3-2022 11:37 PM From the mobile phone | Show all posts
sarahmirza replied at 29-3-2022 10:59 PM
Iye, cerita kartun...
Moyang dia tu pemuzik tak didendang yg mati kena bunuh dgn kawan sendiri..
S ...

Tajuk dia coco
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-7-2024 01:33 AM GMT+8 , Processed in 0.207754 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list