CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3813|Reply: 13

Guna 10 Teknik Ini Cuci Kerang Sampai Bersih, Isi Pun Lebih Sedap!

[Copy link]
Post time 29-3-2023 10:26 AM | Show all posts |Read mode
Guna 10 Teknik Ini Cuci Kerang Sampai Bersih, Isi Pun Lebih Sedap!



Makan kerang memang sedap tetapi kalau salah cara basuh kerang memang akan mengambil masa yang lama untuk menghilangkan lumpur dan pasir yang melekat pada kulit kerang.

Antara petua biasa digunakan adalah dengan memberus kulit kerang tersebut tetapi agak remeh kerana memakan masa yang lama. Jadi, untuk menjimatkan masa, ini 10 teknik cara basuh kerang sehingga bersih. Guna bahan di dapur je. Mudah kan?

CARA BASUH KERANG GUNA 10 TEKNIK INI, LEBIH BERSIH & MUDAH



Kerang yang dijual warnanya gelap. Nak masak perlu bersihkan sampai putih berseri. Rupa-rupanya ada petua mudah nak bersihkan kerang.

Cara 1

Ambil beberapa batang serai lalu ditumbuk tetapi jangan sehingga hancur. Rendam dengan air sama cukup dengan kerang. Gaul dengan tangan. Biarkan selama 10 minit dan toskan. Kulit kerang akan lebih bersih.

Cara 2

Ambil beberapa batang pelepah pisang dan sedikit daunnya lalu digosokkan pada kerang. Dengan cara ini isi kerang lebih enak dan mudah dicuci.

Cara 3

Gaul dengan daun ubi dan ramas-ramaskan.

Cara 4

Guna daun betik pun boleh. Caranya mudah sahaja sama seperti menggunkan daun ubi.

Cara 5

Gaul kerang dengan menggunakan hampas kelapa dan biarkan selama satu hingga dua jam. Kulit kerang akan putih bersih.



Cara 6

Basuh dengan bawang putih yang ditumbuk pun boleh.

Cara 7

Rendam dengan air beras untuk bersihkan kerang.

Cara 8

Rendam menggunakan asam keping pun boleh. Rendam selama setengah jam dan kerang akan menjadi lebih bersih.

Cara 9

Rendam kerang guna garam.

Cara 10

Rendam kerang dalam semangkuk air yang dah masukkan serbuk kunyit. Rendam selama 16 minit.

Macam-macam cara boleh guna untuk bersihkan kulit kerang. Selamat mencuba.

Sumber: Facebook Shida Rahman
https://siraplimau.com/10-cara-basuh-kerang/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-7-2023 05:27 PM | Show all posts
Banyak tips rupanya. Dulu2 masa kecik tengok nenek bersihkan guna batang pisang. Ada lg 1 tips yang i tengok dlm fb bersihkan guna ice
Reply

Use magic Report

Post time 26-9-2023 03:32 PM | Show all posts
lama btl xmkn kerang..cri merata xde,bkn musim kot
Reply

Use magic Report

Post time 27-9-2023 11:40 AM | Show all posts
Edited by dilaOHdila at 27-9-2023 11:42 AM
Lalacumil replied at 26-9-2023 03:32 PM
lama btl xmkn kerang..cri merata xde,bkn musim kot

Harga kerang mahei bebenor. sekilo kat pasor aritu 18 hinggit
Kat Hero Bangi lau siput sedut boleh dapat harga murah lagi sepack 7 & 8 hinggit pun ada.
Reply

Use magic Report

Post time 27-9-2023 12:06 PM | Show all posts
dilaOHdila replied at 27-9-2023 11:40 AM
Harga kerang mahei bebenor. sekilo kat pasor aritu 18 hinggit
Kat Hero Bangi lau siput sed ...

pasor mane tu?nk pg cri la nnt..kite xmkn siput sedut,huhu
Reply

Use magic Report

Post time 27-9-2023 12:11 PM | Show all posts
Lalacumil replied at 27-9-2023 12:06 PM
pasor mane tu?nk pg cri la nnt..kite xmkn siput sedut,huhu

pasor bandar baru bangi. Kita panggil pasor sayur kat seksyen satu. Kena pi awei tau. Sambil tu
boleh sarap kat situ
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 27-9-2023 12:19 PM | Show all posts
dilaOHdila replied at 27-9-2023 12:11 PM
pasor bandar baru bangi. Kita panggil pasor sayur kat seksyen satu. Kena pi awei tau. Sambil tu
b ...

baiklah,nnt kite try cari sarap kt mane yg best area bangi tu? sllu pg mkn laksa je klu ke sana
Reply

Use magic Report

Post time 27-9-2023 12:56 PM | Show all posts
Lalacumil replied at 27-9-2023 12:19 PM
baiklah,nnt kite try cari  sarap kt mane yg best area bangi tu? sllu pg mkn laksa je klu ke s ...

kat pasor tu masuk je kat pagor tu sebelah kanan ada ZNI. situ macam macam ada. Kat bhg tengah ada Mee sup Kak Kiah Padu
Ada roti Canai Kak Fadilah Ujung Tu plak Roticanai AbgDeen & Mimah. Ada macam macam lah haih
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-9-2023 02:19 PM | Show all posts
dilaOHdila replied at 27-9-2023 12:56 PM
kat pasor tu masuk je kat pagor tu sebelah kanan ada ZNI. situ macam macam ada. Kat bhg tengah ada ...

nnt kite try pg
Reply

Use magic Report

Post time 30-9-2023 07:45 PM From the mobile phone | Show all posts
ghupenye ade tips..penat cari kat tiktok..

kerang ni kalau tumis dengan serai,bawang phtih,cili and halia lepas tu buh air sikit bg dia masak..

perghh ratah gitu jaa..niqmatttt

Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2023 09:08 AM | Show all posts
Teman kena lupakan kerang and seafood.  Sinusitis teman melampau beno teruknya lately... Ate, mmg kena pantang teruih dah le benda2 laut gini... Udah le sedap beno yek hahaha xpe lah.. teman tengok aje le kome makan.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2023 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Masa kecil2 dulu selalu tgk mak basuh dgn air beras + garam kasar sikit....

Sedapnya sambal tumis kerang, tp skang ni kerang mahal nau dh le tu, kecik je...bila menyambal langsung x nampak dh kerang tu...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2023 01:29 AM From the mobile phone | Show all posts
I pernah guna num2 sb bnyk sgt kerang...tp xpernah guna num1..nk try lah.. kalo kerang sikit jer i basuh pakai berus gigu jer..

Btw air basuhan kerang jangan dibuang kalo korang ada tanam bunga...i curah kat pokol bunga..naik gemok2 pokok2 bunga
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2024 12:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Tips  menarik
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-5-2024 11:41 PM GMT+8 , Processed in 0.080195 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list