CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 5436|Reply: 9

Cara Buat Sagu Gula Melaka, Ini Petua Sagu Jadi Sebiji-Sebiji & Jernih Macam Kristal

[Copy link]
Post time 15-10-2023 11:01 AM | Show all posts |Read mode
Cara Buat Sagu Gula Melaka, Ini Petua Sagu Jadi Sebiji-Sebiji & Jernih Macam Kristal


Resepi sagu gula melaka ini salah satu pencuci mulut yang wajib dicuba. Rasa dia sangat berlemak disebabkan oleh gabungan sagu, susu cair dan gula melaka yang sangat lazat!

Boleh guna pelbagai warna untuk membuatkan sagu lebih menarik. Sesuai juga dibuat jualan, pasti dapat menarik perhatian pelanggan.

Cara membuatnya cukup mudah, bahan-bahan yang digunakan juga tidak banyak. Tetapi ada petua yang perlu diikuti supaya sagu menjadi cantik sebiji-sebiji dan jernih elok.

Ikuti saja resipi perkongsian oleh Ida Hidayatul di bawah. Letakkan di dalam peti ais terlebih dahulu sebelum dimakan. Makan sejuk-sejuk lebih sedap!

RESEPI SAGU GULA MELAKA
Bahan-bahan:

2 cawan sagu putih
Air secukupnya
3 keping gula melaka (cairkan)
Susu cair

Cara-cara:

1. Panaskan air dalam kuantiti yang banyak. Apabila air sudah menggelegak, masukkan sagu (tak perlu basuh terlebih dahulu).

2. Kacau sekejap secara perlahan sahaja. Jangan kacau dengan kerap kerana ada jenis sagu cepat hancur. Pastikan guna api sederhana.

3. Apabila biji putih sudah kelihatan hilang, baru tutup api. Letak pewarna merah dalam air jika guna sagu putih.

4. Toskan sagu sambil alirkan di bawah air paip. Basuh sagu sehingga bersih dan ketepikan.

5. Cara buat gula melaka, dalam periuk, panaskan sedikit saja air. Letakkan 3 keping gula melaka dan daun pandan (jika ada). Tunggu sehingga gula cair dan siap.


6. Cara nak letak dalam bekas mudah saja. Letak gula melaka ikut kemanisan yang disukai. Masukkan sagu dan tuang susu cair.

7. Sejukkan dalam peti dan makan sejuk-sejuk. Selamat mencuba!





Kredit resipi dan gambar: Ida Hidayatul
Sumber:https://myresipi.com/resepi-sagu-gula-melaka/

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-10-2023 12:32 PM | Show all posts
Edited by dilaOHdila at 26-10-2023 09:13 AM

Favourite nih!!! Sedap benooo... tapi xponah le jadi sagu sebijik2 tuu...selalunya berketoi2 je... teman letak dlm cup kecik2.. ikut dia le situ hahaha.. udah sejuk, terus makan le ngan susu cayo and gula melaka.. nyamaan...
Makan sejuk sejuk syok na mama

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2023 10:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya! I like, makan sejuk sejuk aduh nyaman kat tekak
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2023 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih share... nk cuba nnti.. dah berkali buat tapi dok melekat je..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-11-2023 08:24 AM | Show all posts
Semutbesi replied at 19-11-2023 10:34 AM
Terima kasih share... nk cuba nnti.. dah berkali buat tapi dok melekat je..

Kaaan... Mama buat pun melekat2 xndak berpisah deme nye... hahahaha Tengok org jual tu lawa bebeno yek.. sebijik2 sagunya..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2024 12:05 AM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih share resepi, nak cuba buat sendiri tapi risau tak menjadi sagu jer
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-1-2024 10:19 AM | Show all posts
Semutbesi replied at 19-11-2023 10:34 AM
Terima kasih share... nk cuba nnti.. dah berkali buat tapi dok melekat je..

kak dilla pnh buat sekali ritu
nak bagi hilang putih2 kat biji sagu tu kena bilas byk kali gak
cuba guna tapis
Reply

Use magic Report

Post time 5-3-2024 10:13 AM From the mobile phone | Show all posts
dilaOHdila replied at 24-1-2024 10:19 AM
kak dilla pnh buat sekali ritu
nak bagi hilang putih2 kat biji sagu tu kena bilas byk kali gak
cub ...

terima ksih tips kak dilla... nnti cuba.. puasa pun dah dekat

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-3-2024 02:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya boleh prepare utk buka puasa nanti

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-3-2024 11:54 AM | Show all posts
Semutbesi replied at 5-3-2024 10:13 AM
terima ksih tips kak dilla... nnti cuba.. puasa pun dah dekat

buat kalor2 bior meriah komer
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-5-2024 11:02 PM GMT+8 , Processed in 0.301667 second(s), 36 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list