View: 5355|Reply: 16
|
Camana korg Manage Travelling/Outstation Allowance ?
[Copy link]
|
|
Dulu aku outstation lebih kurang 3 bulan sekali jer..
Sekarang.. sekurang-kurangnya 2 kali sebulan... & aku selalu tercekik sbb tak boleh nk rolling modal..
belum dpt claim sudah kena out station lagi... tercirit nk cover balik modal... dh ler CC aku dh paras hidung, bayar guna.. bayar guna.
mggu depan nk kena outstation lagi... rasa mcm nk tido dlm kereta jer sbb blm gaji & modal tk kencang..
macam mana yer korang manage korang punya elaun/claim outstation...?
berapa % yg pergi ke CrCrd, % ke bank, % ke maintenance kereta, % entertainment.
Mana la tau kan... ada yg ada cara terbaik...
|
|
|
|
|
|
|
|
kenapa tak mintak advance outstation sesiap? |
|
|
|
|
|
|
|
nuryakmal posted on 18-9-2014 12:10 PM
kenapa tak mintak advance outstation sesiap?
advance at least utk 3 hari 2 mlm pnya outstation...
biasa aku kuar 2 hari 1 malam jer.... travelling day tk dikira
|
|
|
|
|
|
|
|
outstation nak jimat naik bas je lah. tgk tempat mana pergi? tidur motel atau apartel, satu malam rm 30- rm 70. |
|
|
|
|
|
|
|
i ugut HR kalau kasi claim lambat, taknak travel
|
|
|
|
|
|
|
|
kesian....kenapa tak citer masalah ko nie kat boss? slalu finance amik masa brapa lama nak byr claim?
kat tempat aku, company will pay for flights, accomodation & car rental.....takyah kuar duit sendiri....esp kalu ko low level position...kalu high level byr then claim tu pun accomodation jer lah....also depend brapa hari trip....kalu lama company akan byrkan....
|
|
|
|
|
|
|
|
To be honest..keje aku xyah otsetesen..tp ni pemerhatian aku dr husband aku la sbb dia travel almost every week
Cane2 pun cc ko xleh paras hidung..sbb hotel biasa mintak deposit kan? Sila kosongkan cc anda semaksima mungkin..klu company ko biasa suh duk hotel 3 star..ko bajet la bln2 kene ada bape kekosongan
Berapa duit rolling ko kene ada tu depends la biasa ko kene outstation ke mana..mcm husband aku dulu aku eksaited la suh dia bwk duit lebih sbb aku nk pesan brg mcm2..tp lama2 cam kesian kt dia so aku suh dia bajet teksi pegi balik ke airport..airport tax klu perlu..teksi fare..ngn makan seadanya je sbb bfast dah langsai dh kt hotel n biasa hub bwk megi ngn canned food jgk...so mmg x bwk byk pun...bulan2 boleh lg la spare sikit dr gaji heols..biasa flight tix n hotel kan provided...yang dua ni mahal actually..blanja tu x byk sgt klu ko jenis cermat dan beringat
Lg satu sila mintak boss bg tau sebulan in advance klu nk suh g
mana2..yg jd masalah ni kalau tgh bln tiba2 boss ckp next week u kene pegi sana sinimana nk cekau duit
Ni dari pemerhatian aku je..maafla klu x membantu
Last edited by siputsedut on 18-9-2014 04:32 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
siputsedut posted on 18-9-2014 04:29 PM
To be honest..keje aku xyah otsetesen..tp ni pemerhatian aku dr husband aku la sbb dia travel almost ...
bertuah kalo dapat tau kena gi outstation sebulan in advance!!! mcm aku esok meeting, pg ni baru tau kena pi meeting.. skrg ok skit sbb aku blh delegate kat staf aku n bos aku.. bagi turn sorg skit pi meeting yg berkaitan dgn kitorg sbb msg2 nak jimat belanja.. kalo di tmpt lama dulu, hotel tu my first house kiranya sampaikan org hotel dah kenal aku.. dan mmg ofis xkan bg advance atau provide duit hotel.. kena la pepandai sendiri.. sbb tu aku dah khaskan CC aku mmg utk hotel je sbb transport dah mmg provided by ofis aku.. dan aku bernasib baik sbb ofis selalu byr cpt duit claim aku dan aku manage to bayar blk CC on time.. in TT punya case, delegate turn gi outstation if u can.. if not, mmg kena be honest dgn ur bos la sbb everything in this life guna duit.. either ofis perlu byr claim cepat atau bos kena delegate job tu dgn org lain..
|
|
|
|
|
|
|
|
TT ko bisnis sendiri ke? kalau bisnis sendiri, nak tanak kene la jugak travel. aku ni makan gaji dan stakat ni kalau gi outstation xpernah lagi la tercekik. kalau bawak kete company ada kad minyak provided. so petrol tak yah pikir cuma keluar modal untuk tol. ujung bulan boleh claim. kalau accomodation aku amik yg biasa2 je janji bersih, ada ekon, ada water heater, ada internet sebab sesetengah hotel harga je mahal tapi internet pun kene keluar bilik baru ada. |
|
|
|
|
|
|
|
keje saya mmg memerlukan outstation...
1st nk tanya TT, company bayar balik semua expenses yg kita dahulukan tu mcm mana? mcm my company every 15hb & 30hb.
berikut adalah langkah2 saya dlm mengawal perbelanjaan semasa outstation; yakni tak nak lah out station tu menjadi sesuatu yg membebankan saya.
1) DISIPLIN kan diri bila dpt blk duit dr company BAYAR HABIS card credit yg swipe tu. selalunya duit hotel la kan. eg. claim kita mcm ni : hotel (RM200) + teksi (RM100) + meal allowance (RM60) = RM360. duit kita hanya RM60 tu saja yer....RM300 tu bkn duit kita. tp kebiasaanya tgok opismate joli dgn amount total yg kena reimburse balik tu. RESULT ---> card credit tak terbayar ---> monthly payment naik ----> mengurangkan gaji bersih bulanan kita ---> bajet monthly makin susut
2) jgn biasakan diri beli souvenier. bukan kedekut, tp kalau dok pegi tmpt yg sama tiap2 bulan, apa perlu dan relevannya lagi souvenier tu? ingat duit lebih yg kita ada meal allowance jer. kalau nk beli pun, jgn lebih nilai meal allowance tu. kalau tak, korang dh tarik duit gaji korang utk bulan berkenaan. saya pegi langkawi relax jer x beli coklat ratus2 ringgit. cuba bayangkan berapa saya akan defisit monthly kalau beli dlm RM200? RM200 - RM60 (meal allowance) = RM140....kalau every month short RM140; tak ker membebankan?
kalau pegi tmpt x sama every month pun...tp sekiranya rasa beli benda2 souvenier tu membebankan, tak payah la. yg nk sengsara bulan2 kita.
3) kalau ada yg order, jgn ambik order air liur. nk order, bagi duit sekali. bygkan TT pegi outstastion 15hb; beli brg yg dipesan pastu bagi kt org...dia ckp bayar bila dpt gaji. tak pasal2 rencat bajet bulanan kita. kes yg liat bayar lps ambik brg pun ada.
4) kalau outstation ramai2...jgn biasakan nk belanja2 org mkn. setiap sorang yg pergi tu kan ader allowance mkn masing2...tak yah la nk jd gentleman smpi menyusahkan diri sendiri.
Tu jer la yg saya praktikkan selama ni.... |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah setakat nih walaupun selalu outstation tak pernah lagi rasa tercekik.. kecuali time kena outstation 2 minggu ke indo hari tu.. pinjam duit mak rm500.. cukup bulan dapat gaji terus bayar..
kte tak praktik apa2 cara special.. cuma kte takde kad kredit (kadang2 susah gak takde kad kredit).. jadi tak pening2 kepala nak bayar hutang cc hujung2 bulan.. n kte guna satu account khas untuk kegunaan terdesak, cam kalo bulan tu terlajak belanja or bayar banyak sangat utk outstation.. especially nak bayar tiket flight n hotel.. ohye.. bayar parking sekali.. account nih kena isi setiap bulan walaupun takde outstation (baru start taun ni la tapinya.. )
nak cakap rolling pun tak tak juga sebab kite campur jek duit claim tu dlm duit biasa kite.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku lagi lah - cash advance takde corporate card takde
Admin cakap dah tak issue cash advance
Admin cakap corporate card tak boleh rush
Hotel kena bayar pakai duit sendiri. Semualah kena bayar pakai duit sendiri.
Ni aku nak pergi USA 2 weeks ni nak tinggal mana ? nak makan apa ? bodoh punya admin! aku escalate kat manager aku senang! |
|
|
|
|
|
|
|
hehe... br balik dr 4 outstation & esok kena pergi lagi outstation yeayyyy...
claim semua blm dpt lagi... yeayyyy...
claim amik masa sebulan utk dpt... duit gaji aku dh kering habis dah..
aku ada RM300 jer pulak tu.. tp nasib baik sbb deepavali gaji mcm gomen 16hb masuk..
lepas la.. duit minyak g outstation, hotel ayam.. pastu balik hari gaji masuk...alhamdulillah.
aku tkde org bwh... clerk pun kongsi. aku la org paling bwh.. |
|
|
|
|
|
|
|
haihhh keja hebat travelling merata...... gaji mewah...
tp kna ikat perut & suffer utk kesenangan company??? |
|
|
|
|
|
|
|
This is my 2 cents, im frequent traveller..luar dan dlm dlm Malaysia. N im used to travel kurang lebey seminggu dua
Usually flight company da book, accomodation n transportation sendiri..so dlm sebulan tu my travel exepenses between 1k -3k. I have dedicated credit card untuk business travel n satu lagi utk personal. Dan i jenis x suke tgk credit card ade utang. So I always make sure clear hutang credit card. N monthly I paid for credit card dlm 1k, sbb Nak clean cash flow, walaupun nanti claim next month dpt. Tp since da boleh tau expenses month ly so da boleh buat planning cash flow.
Daily expenses, I memang jotdown everyday expenses. N I already practice this for 2 years. So automatically bolehh tau my total expenses monthly.
Bottomline, clear ur credit card n dont used credit card for personal use. Practice clean cash flow. Last edited by emerald-jade on 29-11-2014 08:37 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
My fren co dia bg cc utk dia guna... Pastu co dia yg byar apa yg patut..yg xpatut akn dipotong dr gaji dia...
Cuba bincang dgn bos... Jln penyelesaian... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Cinta & Perhubungan
|