CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 6839|Reply: 23

Asam Pedas Ikan Puyu Musim Hujan

[Copy link]
Post time 12-10-2015 03:50 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : Dean BZ






Kepada penggemar ikan darat pasti tidak dapat melupakan keenakkan asam pedas ikan puyu. Ikan ini dianggap "rare" kerana sukar didapati di bandar-bandar. Kebiasaannya ikan puyu hanya terdapat di kampung-kampung dan sekitar sawah padi.






Cerita banyak tak best juga, jom cuba resepi ini malam ni. Tapi mana nak dapat ikan ni pandai-pandai lah anda cari.. Kalau susah sangat, pakai ikan keli pun boleh. Dekat pasaraya atau pasar basah banyak dijual.


Bahan-bahannya:
ikan anggaran dalam 1kg - haruan, puyu, keli, sepat siam
atau ikan yang sesuai
1/2 kg terung atau timun
sedikit asam jawa - ambil airnya
garam dan minyak masak


Bahan untuk ditumbuk:
10 tangkai cili kering
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2cm kunyit hidup
1cm halia


Cara membuatnya:
1. Panaskan sedikit minyak masak dan tumis bahan yang telah
ditumbuk hingga naik bau.
2. Kemudian masukkan air dan air asam jawa dan biarkan hingga
mendidih.
3. Setelah mendidih masukkan ikan dan terung/timun dan garam.
4. Biarkan hingga ikan masak dan terung/timun turut masak.
(jangan biarkan terlampau empuk) siap masak.
# kalau nak lebih masam boleh tambah asam keping.
# boleh tambah air kalau terlalu pekat.









Sumber resepi oleh : express-recipes.blogspot.my

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-10-2015 03:23 PM | Show all posts
Ya Allah sedapnya haii
Reply

Use magic Report

Post time 8-3-2019 08:50 AM | Show all posts
alahai..
menjejes air liur tgk asam pedas.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2019 02:44 AM | Show all posts
sedap weiiiii hirup kuah slurpppp
Reply

Use magic Report

Post time 3-2-2023 11:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq for the recipeee
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 12:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Tq for the recipeee
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-5-2023 03:07 PM | Show all posts
Uishh sedap nyaaa... Arwah emak teman dulu rajin masak ghope ini.. aje sedap dihirup kuah nya kome ngan nasi paneh.  xpyh lauk lain dah.. ini pun jadi .. sedap benooo

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2023 09:18 AM | Show all posts
Mamason replied at 22-5-2023 03:07 PM
Uishh sedap nyaaa... Arwah emak teman dulu rajin masak ghope ini.. aje sedap dihirup kuah nya kome n ...

WAH ikan puyu Komer
Payah jumpa ni melainkan teman balik kg masuk sawah komer
ada sini pun puyu Ikan masen

Jadiler dari tak ada Mama kan
*Selalu teman goreng ikan masin ni Boh Bawang, cili sikit & pati kiub ayam ke bilis ke asei kiub ler
jangan tumis lama nanti garin plak pati kiub tu
pastu masukkan Ikan masin puyu tu makan ngan nasi Paneh
mmg dah tak pandang kiri kanan komer
Tak Caya cuba ler try
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-5-2023 10:48 AM | Show all posts
dilaOHdila replied at 23-5-2023 09:18 AM
WAH ikan puyu Komer
Payah jumpa ni melainkan teman balik kg masuk sawah komer
ada sini pun puyu  ...

Ikan pekasam pun buat style kome masak pun sedap... ate, kome makan ke ikan pekasam?? Kot le kome xlalu ikan pekasam yek.. ada org kata busuk.  Teman suke benooo lee ikan pekasam... lantak le deme kata busuk pun
Ikan lain2 kome goreng garing2 pun sedap wehhh...  masak style rope ini.  Idak payah lauk lain, itu aje udah.  Teman aje gemo beno le ikan puyu, ikan sepat, and anak beranak deme ini.. hahahaa.  Ate, oghang kampung mmg rope ini le.  Tapi teman idak le berani ke sawah bendang kome wehhh.. teman takut pacat.  Boleh ngigo demam2 badan teman kalau nampak pacat ngan anak beranak sepupu sepapat nye... eii moookk.. ate, idaaak leee.. Selalunye ikan2 rope ini kakak ngan abg teman yg pegi mencari.  Kalau kakak2 ngan abg2 balik karang teman libang libu nengoknya deme penuh selut kat badan.  Teman mmg spesies geli geleman ngan sawah selut kome wehhh... nak kata kaye idak, nak kate berlagak idak... ate, udah dari kecik rope ini peel nye, mane ndak membuatnye...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2023 12:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Mamason replied at 23-5-2023 10:48 AM
Ikan pekasam pun buat style kome masak pun sedap... ate, kome makan ke ikan pekasam?? Kot le kome  ...

Sedapp nyaaa ikan pekasammmm. Perah limau picit lada, hiris bawang. Terliurrr pulerr

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2023 09:53 AM | Show all posts
nebbit replied at 16-10-2023 12:50 PM
Sedapp nyaaa ikan pekasammmm. Perah limau picit lada, hiris bawang. Terliurrr pulerr

Aje benooo weh... Ikan pekasam favourite forever laa kalau teman.  Makan nasi xpyh lauk lain... itu aje udah.  Rentikan le nak di bagi KFC ke MCD ke... teman lagi pilih nasi ngan ikan pekasam... hahahaha goreng garing, potong cabai bawang... makan nasi paneh2... adehhhhh heaven komeeee wehhhh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2023 12:41 AM | Show all posts
Mamason replied at 19-10-2023 09:53 AM
Aje benooo weh... Ikan pekasam favourite forever laa kalau teman.  Makan nasi xpyh lauk lain... it ...

Mamason Back Home
Welcome mama
Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2023 12:25 PM | Show all posts
dilaOHdila replied at 22-10-2023 12:41 AM
Mamason Back Home
Welcome mama

Hahahaha busy darlimmm... kdg2 intai2 thread lain jugak .. ngikuti isu semasa kate oghang yek.

Ate, ape penganan kome hr ni... teman koje ni idak le masak ape2... makan je ape ade.  Sini paneh ceng ceng sungguh laa!

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-10-2023 09:21 AM | Show all posts
Mamason replied at 22-10-2023 12:25 PM
Hahahaha busy darlimmm... kdg2 intai2 thread lain jugak .. ngikuti isu semasa kate oghang yek.

At ...

Geram ler nengok ikan puyu tu mama
kat bangi payah nak cari
lau balik kg Tgkarang ada ler kut deme juai
lau mancing lagi syiok fresh fresh dapatnyer

selalu teman goren jer
tak pernah masak asam pedeh ni
nanti lau ada ikannya nak cuber ler masak cam ni gaya
Reply

Use magic Report

Post time 29-10-2023 09:03 AM | Show all posts
dilaOHdila replied at 26-10-2023 09:21 AM
Geram ler nengok ikan puyu tu mama
kat bangi payah nak cari
lau balik kg Tgkarang ada ler kut deme ...

Abg ipo teman orang tanjung karang.. aje handei bebeno mukat ikan... mancing.. menjala .. uish tgn dia terror.  Pastu kalau blk kg kat Peghak, dia ngambik jale.. ke sungaei ngan bendang nangkap ikan.  Dia tau teman suke ikan puyu.. hahaha ate, dicari nye le utk adik ipor bongsu nye yang mengada2 ni.. heheheh sayang abg ipo teman tu mcm abg sendiri... kakak teman lame udah meninggal.  Tapi hubungan kami baik, setiap kali raye.. die mmg blk kg raye ngan kami2 .. Kubur arwah isteri dia dekat kg kami.. senang tiap kali raye dia ke situ...

eh tetiber sedihh teringat arwah kakak teman... Moga arwah ditempatkan di kalangan orang2 beriman.  Arwah sgt2 baik orgnya... Org baik selalu cepat je Tuhan ambik...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-10-2023 09:10 AM | Show all posts
dilaOHdila replied at 26-10-2023 09:21 AM
Geram ler nengok ikan puyu tu mama
kat bangi payah nak cari
lau balik kg Tgkarang ada ler kut deme ...

Komeee... try ikan puyu masak tempoyak komee... aje ngan sedap!!

Hahahah kasi racun pepagi hari

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 30-10-2023 10:44 AM | Show all posts
Mamason replied at 29-10-2023 09:10 AM
Komeee... try ikan puyu masak tempoyak komee... aje ngan sedap!!

Hahahah kasi racun pepagi hari  ...

tu lah tu mama
rupanya macam macam menu boleh dimasaknya ikan puyu nih
dalam pala ni asei ikan jumpa ikan Puyu, gorennnnnn
sbb susah nak dapatnyer

ada kat bangi ritu deme juei ikan puyu duopuluh hinggit
banyak mana tak tak tau lah
tapi lau dapat macing sawah ni habis teman korjekan komer
Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2023 10:48 AM | Show all posts
Mamason replied at 29-10-2023 09:03 AM
Abg ipo teman orang tanjung karang.. aje handei bebeno mukat ikan... mancing.. menjala .. uish tgn ...

alhamdulillah...
moga ikatan ukhwah masih kekal erk mama (love)

Kaw sawah mmg banyak ikan nih
try lah bawak pancing komer
mau tak mau balik bila dah pekena mata kayel tuh
ikan puyu ni mesra alam
tak kira saper komer disauknya mata keyel tuh
ini jenis beso2 komer bukan kuruih kering
mmg sedap lah kalau goren, aduhai mencabor iman teman pagi senen nih mama oi
Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2023 11:14 AM | Show all posts
dilaOHdila replied at 30-10-2023 10:44 AM
tu lah tu mama
rupanya macam macam menu boleh dimasaknya ikan puyu nih
dalam pala ni asei ika ...

Uish ikan puyu walaupun kecik... tapi isi nya sedap.  Kalau buat goreng and buat sambal cabai kering pun sedap kome.. makan nasi paneh... adehhh terliur laaa hahahaha

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-10-2023 11:14 AM | Show all posts
dilaOHdila replied at 30-10-2023 10:48 AM
alhamdulillah...
moga ikatan ukhwah masih kekal erk mama (love)

Aaaminnn Ya Rabbal Al Aminn... ate ikan puyu je ke?  Ikan sepat pun sedap komeee wehhhh hahaha
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 12:27 AM GMT+8 , Processed in 0.063324 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list