CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Hot Topic Lihat artikel

Petunjuk Baru Operasi Cari Mh370, Kata Abbot

31-3-2014 11:27 AM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 143124| Komen: 2602

Petunjuk baru operasi cari MH370, kata Abbot


Perdana Menteri Australia Tony Abbott berkata  terdapat satu petunjuk baru yang boleh dipercayai dalam pencarian pesawat Malaysia Airlines  penerbangan MH370 yang hilang hampir tiga minggu lepas.

    
Laporan media Australia berkata Abbott telah diberi taklimat mengenai analisis data terbaru radar yang membuatkan pihak berkuasa memindahkan kawasan carian 1,100 km ke timur laut, berikutan makluman terbaru daripada pasukan penyiasat antarabangsa di Malaysia.
    
Zon pencarian kini seluas kira-kira 319,000 km persegi dan 1,850 km ke barat Perth.
    
Analisis itu datang dari data radar antara Laut China Selatan dan Selat Melaka sebelum perhubungan dengan MH370 terputus.
    
"Ini adalah petunjuk baru yang boleh dipercayai dan akan diperiksa dengan teliti," Abbott berkata dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

    
Lembaga Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata, ia menunjukkan pesawat itu terbang lebih laju daripada anggaran sebelumnya, menyebabkan peningkatan penggunaan bahan api dan mengurangkan kemungkinan jarak perjalanannya ke selatan Lautan Hindi.
    
"Kemungkinan laluan penerbangan itu boleh menjadi subjek untuk dihalusi lagi sementara pasukan penyiasat antarabangsa yang membantu pencarian itu meneruskan analisis mereka," kata AMSA dalam satu kenyataan.
    
Australian Geospatial-Intelligence Organisation pula sedang menyusun semula tugas satelit-satelit bagi mendapatkan imej di kawasan baru itu.
    
Pencarian pesawat itu ditangguhkan dua kali dalam minggu ini kerana cuaca buruk tetapi keadaan cuaca bertambah baik pagi Jumaat dengan pesawat-pesawat mula berlepas dari Pangkalan Pearce Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) dekat Perth, selepas pukul 6 pagi.
    
Operasi pada hari ini disertai sembilan pesawat tentera, termasuk dua P3 Orion RAAF, sebuah jet Pengawal Pantai Jepun, sebuah P3 Orion Jepun, sebuah P3 Orion dan sebuah C130 Hercules Korea Selatan, sebuah P3 Orion Tentera Udara Diraja New Zealand, sebuah Ilyushin IL-76 China dan sebuah P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat.
    
Enam kapal sedang menuju ke kawasan pencarian baru itu, terdiri daripada HMAS Success dan lima kapal Cina.

Petunjuk baru: Lebih 100 objek dicerap


Pasukan penyiasat Malaysia mengumumkan imej satelit baru menunjukkan sebanyak 122 objek di dikesan di permukaan selatan Lautan Hindi dalam kawasan operasi pencarian.

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, objek berkenaan – ada diantaranya sebesar 23 meter panjang berwarna cerah – kini sedang diteliti.



Bagaimanapun, buat masa ini belum dapat dipastikan sama ada ia benar-benar berpunca daripada pesawat Malaysia Airlines yang hilang itu, katanya.

“Namun, kita berharap petunjuk baru ini akan membantu operasi pencarian,” katanya dalam sidang media dipancarkan secara langsung di TV hari ini.

Katanya, imej yang dirakam pada 23 Mac itu diterima oleh Agensi Remote Sensing Malaysia (MRSA) dari Airbus Defence dan Space semalam.




"MRSA menganalisis imej tersebut - dalam satu kawasan lautan seluas 400 kilometer persegi - dan berjaya mengenalpasti 122 objek berpotensi.

"Ada di antaranya sepanjang satu meter, yang lain ada yang sepanjang 23 meter.

"Ada di antaranya kelihatan berkilat, mungkin menunjukkan objek pejal," kata Hishammuddin yang membaca satu kenyataan.

Tambahnya, objek berkenaan dikesan pada kedudukan kira-kira 2,557 kilomter dari Perth.

Kesemua imej berkenaan dihantar serta merta kepada Pusat Koordinasi Penyelamat Australia di Perth semalam, katanya.





Hishamuddin berkata kesemua petunjuk itu bakal membantu pasukan penyelamat dari 26 negara yang kini menumpu perhatian di selatan Lautan Hindi itu.

"Kita sudah mempunyai empat petunjuk satelit berbeza, termasuk dari Australia, China dan Perancis yang menunjukkan kemungkinan objek.

"paling penting sekarang kita cuba padankan objek itu dengan MH370.

"Ini akan membantu mengecilkan kawasan carian dan mengesan lebih banyak objek dari pesawat itu," kata beliau.

Menurut beliau lagi Australia kini mengetuai usaha mencari dan menyelamat di selatan lautan itu, dan membahagikan kawasan pencarian kepada sektor timur dan barat.

Sementara itu Malaysia menyelia kerjasama antara negara dan agensi dalam membantu usaha mencari ini, katanya.

Dua hari lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bukti-bukti sedia ada mencadangkan kedudukan terakhir MH370 di pertengahan Lautan Hindi, di sebelah Barat Perth, Australia.






7

Bagus
1

Marah
2

Terkejut
4

Sedih

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (16 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote totokreturn 28-3-2014 07:38 PM
info penting MH-370



sedih banget dari buletin utama...
[fbv]789546044388801[/fbv]




,
hyie.. calling for hyie..

kat mana u dpt nie?

aku tertarik ngan komen 2 orang ni...thanx for the link!

Mark, London, United Kingdom, 50 minutes ago
You cannot protest/march in that country without authorisation. This is the worst sort of political point scoring by China, I expect they are using this to put Malaysia on the back foot in the South China Sea, what a truly vile regime.

The Equalaowaizer, London, United Kingdom, 33 minutes ago
They want to know all of those countries radar details and map out the whole area first. The CCP don't care about 70 - 80 million dead under their brutal rule, why do they suddenly care about a plane load?


[fbv]511816402262004[/fbv]



MH370 - Perampas tidur lena campak muatan kargo ke lautan hindi pencarian dihentikan


Bukti paling haram jadah dalam sejarah menentukan sesebuah kapalterbang mengalami kemalangan jatuh ke laut. Inilah yang dikatakan haram jadah kelas satu. Hanya dengan menemui pelet kayu dengan segera keputusan dibuat bahawa MH370 jatuh menjunam ke dalam laut kerana berlaku masalah dalam kabin.

Kalau kita punya saudara mara ada dalam MH 370 itu , adakah kita akan menerima keputusan ini bulat-bulat?

Jika Mh370 sebenarnya dirampas, Dengan hanya mencampakkan beberapa muatan kargo ke Lautan Hindi, perampas pesawat MH370 boleh tidur lena apabila pencarian ke atas mereka dihentikan. MH370 diisytiharkan terjunam ke laut tanpa bukti serpihan badan pesawat.

Jika sekalipun serpihan badan persawat ditemui selepas ini , fikirkanlah mengapa selepas 17 hari baru ditemui. Tidakkah terfikir MH370 dileraikan dan bahagian pesawat di hanyutkan ke Lautan Hindi.





Lenalah kamu wahai perampas jahanam




Penerbangan MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu disahkan berakhir di sebuah kawasan terpencil di selatan Lautan Hindi.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan perkembangan terbaru ini kepada pemberita sebentar tadi berkata beliau telah dimaklumkan perkara ini oleh wakil Cawangan Siasatan Nahas Udara (AAIB) dari Britain.

Najib berkata pakar analisis data satelit Inmarsat, yang sebelum ini memberi anggaran lokasi pesawat itu di dua koridor utara dan selatan, merumuskan bahawa pesawat malang itu mengakhiri perjalanannya di tengah-tengah Lautan Hindi di barat bandaraya Perth, Australia.

"Ini merupakan lokasi terpencil, jauh dari mana-mana kawasan landasan.

"Dengan penuh rasa sedih dan kesal, saya ingin memaklumkan kepada anda, bahawa berdasarkan data baru ini, penerbangan MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi," kata Najib.

Berikut adalah petikan dari sidang media Najib melalui Twitter..

"This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB)." #MH370

"Inmarsat, that provided the satellite data which indicated the northern & southern corridors,has performed further calculations"

"Based on their new analysis, Inmarsat & the AAIB concluded that the last position of #MH370 was in the middle of the Indian Ocean."

"With deep sadness and regret I must inform you that, according to this new data, flight #MH370 ended in the southern Indian Ocean."

"We will be holding a press conference tomorrow with further details."

"We share this information out of a commitment to openness & respect for the families, two principles guiding this investigation."

"@mas have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development."

"I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time." #MH370 - END -
Sementara itu, ahli keluarga penumpang yang terlibat telah menghadiri sesi taklimat tergempar malam ini, dan mereka dijangka akan diterbangkan dengan pesawat khas ke Australia, menurut Sky News.

Sumber yang dipetiknya berkata ahli keluarga yang terlibat akan dibawa terlebih dahulu ke Beijing sebelum diterbangkan ke Australia, setelah beberapa serpihan dipercayai milik pesawat MH370 dikesan di sebuah kawasan terpencil di selatan Lautan Hindi...


Six Important Facts You’re Not Being Told About Lost Malaysia Airlines Flight 370
There are some astonishing things you’re not being told about Malaysia Airlines Flight 370, the flight that simply vanished over the Gulf of Thailand with 239 people on board.

The mystery of the flight’s sudden and complete disappearance has even the world’s top air safety authorities baffled. “Air-safety and antiterror authorities on two continents appeared equally stumped about what direction the probe should take,” reports the Wall Street Journal.

WSJ goes on to report:

“For now, it seems simply inexplicable,” said Paul Hayes, director of safety and insurance at Ascend Worldwide, a British advisory and aviation data firm.

While investigators are baffled, the mainstream media isn’t telling you the whole story, either. So I’ve assembled this collection of facts that should raise serious questions in the minds of anyone following this situation.

• Fact #1: All Boeing 777 commercial jets are equipped with black box recorders that can survive any on-board explosion

No explosion from the plane itself can destroy the black box recorders. They are bomb-proof structures that hold digital recordings of cockpit conversations as well as detailed flight data and control surface data.

• Fact #2: All black box recorders transmit locator signals for at least 30 days after falling into the ocean

Yet the black box from this particular incident hasn’t been detected at all. That’s why investigators are having such trouble finding it. Normally, they only need to “home in” on the black box transmitter signal. But in this case, the absence of a signal means the black box itself — an object designed to survive powerful explosions — has either vanished, malfunctioned or been obliterated by some powerful force beyond the worst fears of aircraft design engineers.

• Fact #3: Many parts of destroyed aircraft are naturally bouyant and will float in water

In past cases of aircraft destroyed over the ocean or crashing into the ocean, debris has always been spotted floating on the surface of the water. That’s because — as you may recall from the safety briefing you’ve learned to ignore — “your seat cushion may be used as a flotation device.”

Yes, seat cushions float. So do many other non-metallic aircraft parts. If Flight 370 was brought down by an explosion of some sort, there would be massive debris floating on the ocean, and that debris would not be difficult to spot. The fact that it has not yet been spotted only adds to the mystery of how Flight 370 appears to have literally vanished from the face of the Earth.

• Fact #4: If a missile destroyed Flight 370, the missile would have left a radar signature

One theory currently circulating on the ‘net is that a missile brought down the airliner, somehow blasting the aircraft and all its contents to “smithereens” — which means very tiny pieces of matter that are undetectable as debris.

The problem with this theory is that there exists no known ground-to-air or air-to-air missile with such a capability. All known missiles generate tremendous debris when they explode on target. Both the missile and the debris produce very large radar signatures which would be easily visible to both military vessels and air traffic authorities.

• Fact #5: The location of the aircraft when it vanished is not a mystery

Air traffic controllers have full details of almost exactly where the aircraft was at the moment it vanished. They know the location, elevation and airspeed — three pieces of information which can readily be used to estimate the likely location of debris.

Remember: air safety investigators are not stupid people. They’ve seen mid-air explosions before, and they know how debris falls. There is already a substantial data set of airline explosions and crashes from which investigators can make well-educated guesses about where debris should be found. And yet, even armed with all this experience and information, they remain totally baffled on what happened to Flight 370.

• Fact #6: If Flight 370 was hijacked, it would not have vanished from radar

Hijacking an airplane does not cause it to simply vanish from radar. Even if transponders are disabled on the aircraft, ground radar can still readily track the location of the aircraft using so-called “passive” radar (classic ground-based radar systems that emit a signal and monitor its reflection).

Thus, the theory that the flight was hijacked makes no sense whatsoever. When planes are hijacked, they do not magically vanish from radar.

by MIKE ADAMS - worthtoshare.net


Quote totokreturn 28-3-2014 07:38 PM
SEGALA TEORI MORI DAN SPEKU DARI PIHAK BEBAS IKUT VERSI MEREKA....

KISAH KEBETULAN DAN MASUK AKAL BERKENAAN MH-370
1- http://one4u-one4me.blogspot.com ... l.html#.UzPcHahdWrU

JURUTERBANG MH-370 MUNGKIN HERO SEBENAR PESAWAT
2- http://tengoktvonline.blogspot.c ... dalah-hero.html?m=1

BAGAIMANA EPISOD HITAM MH-370 BERMULA
3- http://apahell.blogspot.com/2014 ... od-hitam-mh370.html

THE MALAYSIAN AIRPLANE IS NOT MISSING
4- http://www.worthytoshare.net/malaysian-airliner-missing-much#


MH370: Bagaimana menghadapinya? Dr Asri jawab persoalan dari sudut Islam
Astro Awani| Kemas kini: Mac 26, 2014








KUALA LUMPUR: Dalam menghadapi hari-hari sukar berhadapan peristiwa pahit yang melanda negara kita, Islam mengajar umatnya agar sentiasa menerima ujian tragedi pesawat MH370 sebagai Qada’ dan Qadar dari Allah SWT.

Susulan pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Isnin mengenai nasib pesawat MH370, bekas Mufti Perlis dan Pensyarah Pengajian Islam Universiti Sains Malaysia (USM) Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin memberikan pandangan dan menjawab persoalan apakah cara terbaik bagi mereka yang beragama Islam menghadapinya.

1. Bolehkah seorang Islam memberi ucapan takziah kepada orang bukan Islam?

2. Apa syarat-syarat solat jenazah ghaib untuk kes pesawat MH370?

3. Ada pendapat mengatakan, perlu tunggu sehingga satu tempoh masa untuk melakukan solat jenazah ghaib?

4. Apa peranan masyarakat dalam meringankan beban ahli keluarga penumpang dan anak kapal pesawat MH370?

5. Dengan spekulasi dan tumpuan dari media asing, apa yang boleh Malaysia lakukan dalam menangkis pandangan negatif?

Semua jawapan terdapat dalam video di laman web awani...
http://www.astroawani.com/news/show/mh370-bagaimana-menghadapinya-dr-asri-jawab-persoalan-dari-sudut-islam-32550?cp

Quote totokreturn 28-3-2014 07:38 PM
KESILAPAN SPEKU.....



Sebelum ini Interpol cuba lagakan Iran dan China dgn menuduh dua warga Iran yg guna pasport palsu. Secara tiba2 Interpol menukar laporan dan kisah ini senyap sepi. Ini kerana dua individu yg guna pasport palsu bkn warga Iran. Kini AS dgn plan B dan persoalannya adakah kerajaan Msia mnjadi 'org suruhan' AS?

_______________________________________

TUDM jelaskan kenapa MH370 tidak dipintas..



Setelah hampir 20 hari Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikritik hebat terutamanya oleh media asing berikutan kehilangan pesawat Boeing 777-200 milik Malaysia Airlines (MAS)dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing... Akhirnya mereka tampil memberikan jawapan..

Media-media luar negara seperti The New York Times, BBC dan CNN mempersoalkan mengapa TUDM tidak berbuat apa-apa ketika radar pertahanan udaranya mengesan sebuah pesawat tidak dikenali membuat "Air Turn Back" dari laluan asal di Laut China Selatan menuju ke perairan Laut Andaman.

"Di mana TUDM ketika semua ini berlaku," tanya Andrew Brookes, bekas juruterbang Tentera Udara Diraja British (RAF) dan penganalisis penerbangan kepada BBC hari ini.

Sejurus sebelum membuat pusingan, pesawat itu telah menutup transponder yang memberikan maklumat tentang jenis, kelajuan dan kedudukan pesawat kepada menara kawalan, selain mematikan sistem dikenali Aircraft Communication Addressing And Reporting System (ACARS) yang menyampaikan maklumat terkini tentang pesawat menerusi satelit.

Media-media luar mempersoalkan mengapa TUDM tidak mengerah jet-jet pejuangnya untuk memintas pesawat itu yang kemudiannya dikenali sebagai MH370, sebelum ia menghilangkan diri di Laut Andaman dan berakhir di Lautan Hindi menurut Najib di ( SINI).

Ada di antara media-media luar negara itu mendakwa kegagalan TUDM bertindak membuktikan terdapatnya kelonggaran dalam kawalan keselamatan ruang udara negara dan menyukarkan pencarian MH370.

Jika sebelum ini pesawat MH370 itu tidak dipintas oleh jet-jet pejuang negara kerana ia dikategorikan sebagai bukan satu ancaman, sebagaimana yang dijelaskan oleh Panglima TUDM Jen Tan Sri Rodzali Daud di dalam sidang media.

"Kebanyakan ancaman bergerak di dalam kelajuan yang amat tinggi dan di altitud yang amat rendah, menuju (ke sasaran) di dalam kedudukan sudut tertentu. Tidak ada jet pejuang yang terbang dengan kelajuan di bawah Mach 1 kerana ia akan menyebabkan enjin 'flame out.".. Sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Dan hari ini pula...

Kementerian Pertahanan menjelaskan, pasukan tentera tidak memintas pesawat misteri yang dikesan melalui ruang udara Selat Melaka kerana menyangka ia diarah berpatah balik oleh menara kawalan.
Timbalan Menteri Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, Tentera Udara Diraja Malaysia mengesahkan bahawa pesawat itu tidak memberi ancaman, ketika ia dikesan oleh radar tentera pada jam 2.40 pagi.
Bagaimanapun, TUDM pada masa itu tidak memastikan bahawa pesawat berkenaan merupakan penerbangan MH370, yang kemudiannya gagal dikesan, katanya di Dewan Rakyat hari ini ~Malaysiakini

Hanya kerana sangka ia patah balik?.. Habis ada radar tu buat apa?.. Radar tak tunjuk ke MH370 tu menghala kemana?

Kenapa tak jawab.. "Tak sangkalah pulak MH370 tu akan hilang...." jawab macam tu kan lagi senang..

Akupun tak sangka jugak manusia bodoh macam ni Najib boleh lantik jadi Timbalan Menteri..

Tapi kerana jawapan bodoh Timbalan Menteri itu satu lagi persoalan timbul..  Bagaimana Timbalan Menteri itu boleh mengatakan TUDM tidak memintas MH370 itu kerana sangkannya pesawat itu diarah berpatah balik?

Sedangkan pihak TUDM pada awalnya melaporkan mereka telah mengesan sebuah pesawat yang tidak dikenali merentasi Semenanjung?

Hanya selepas tiga hari barulah ianya disahkan sebagai MH370.. sila baca di (SINI )

Quote totokreturn 28-3-2014 07:38 PM
versi penipu nakharom.......

bomoh do re mi buat gila lagi kali nih di pantai pulau sembilan plak..

[fbv]843679435658330[/fbv]
heyyy... ciki... kamu jangan memandei nak cabar datok.... kamu ingat datok orang PAS, orang ADIL.... datok org barisan nesenel cakp kapal layor,, kamu belum lahir lagi masa tuh.. berhinguss....




Quote totokreturn 28-3-2014 07:38 PM
KENYATAAN FLIP FLOP......

TUDM sangka MH370 diarah patah balik

Kementerian Pertahanan menjelaskan, pasukan tentera tidak memintas pesawat misteri yang dikesan melalui ruang udara Selat Melaka kerana menyangka ia diarah berpatah balik oleh menara kawalan.


Timbalan Menteri Datuk Abdul Rahim Bakri (kiri) berkata, Tentera Udara Diraja Malaysia mengesahkan bahawa pesawat itu tidak memberi ancaman, ketika ia dikesan oleh radar tentera pada jam 2.40 pagi.

Bagaimanapun, TUDM pada masa itu tidak memastikan bahawa pesawat berkenaan merupakan penerbangan MH370, yang kemudiannya gagal dikesan, katanya di Dewan Rakyat hari ini.

"(Pergerakan patah balik) itu dikesan di dalam radar kita.

"Cuma kita menganggap bahawa pergerakan patah balik itu dilakukan oleh pesawat Malaysia Airlines dan dilakukan pesawat yang tidak memberi ancaman dan pesawat pihak kita.

"Jadi kita menganggapnya satu arahan daripada menara kawalan, mungkin ia boleh membuat lencongan," katanya sewaktu ucapan penggulungan titah diraja bagi Kementerian Pertahanan di Parlimen, petang ini.

Bagaimanapun, tegas Abdul Rahim, jawapan muktamad hanya akan diketahui apabila serpihan pesawat itu ditemui kelak.

"Kami rasakan ia akan berakhir dan menuju ke Selat Melaka atau Laut Andaman.

"Jadi apabila kita perasaan ada patah balik, hari berikutnya kita maklumkan pasukan yang bertanggungjawab dalam SAR (mencari dan menyelamat) kerana kalau kita tak maklumkan, sebagai pemilik radar utama kita tidak bertanggungjawab," katanya.

Menurutnya lagi, mendedahkan maklumat sedemikian kepada orang awam juga melibatkan "keselamatan nasional".

Quote totokreturn 28-3-2014 07:39 PM
standby tread........akak nak semayang dulu uiols.......bincang elok2 yer......
Quote berancuk 28-3-2014 07:40 PM
mawi dan cekin
Quote berancuk 28-3-2014 07:40 PM
thread ke-4 yang bermanfaat dari slippergombak
Quote totokreturn 28-3-2014 07:45 PM
berancuk posted on 28-3-2014 07:40 PM
thread ke-4 yang bermanfaat dari slippergombak

toh laa lu....
Quote ResellerMaxis 28-3-2014 07:51 PM
lol..dah tahu xboleh buat apa dah..bagi jer lah semua data yang kerajaan China minta..mana tahu dia orang boleh buat sesuatu..kalau dia orang pun xleh jumpa apa-apa dari data tersebut..barulah terbukti yang kita dah buat yang terbaik..
Quote the_killer 28-3-2014 07:52 PM
totokreturn posted on 28-3-2014 07:45 PM
toh laa lu....

silppergombak mana? dia kata ko kursus g ganu
Quote poyohabis 28-3-2014 07:52 PM
Check in mabuk laut aku dibuatnya ari ni... So kemana pulak arah baru pencarian ni...insurans dah blh claim kan..
Quote vespa_oren 28-3-2014 07:57 PM
totokreturn posted on 28-3-2014 07:39 PM
standby tread........akak nak semayang dulu uiols.......bincang elok2 yer......

Aku bru nk bersangka baik ko "uzur" tadi, maghrib bukak thread
Quote rebecca_nur 28-3-2014 08:05 PM
Semua nak ngaku akak kat sini wp memasing punya batang..
Quote totokreturn 28-3-2014 08:08 PM
the_killer posted on 28-3-2014 07:52 PM
silppergombak mana? dia kata ko kursus g ganu

owhh.. dia penat balik outstation jugak gi rengit.......
Quote totokreturn 28-3-2014 08:09 PM
vespa_oren posted on 28-3-2014 07:57 PM
Aku bru nk bersangka baik ko "uzur" tadi, maghrib bukak thread

ishkk.. tak baik tau... akak uzur diam2 menghormati tau...
Quote langit_biru18 28-3-2014 08:11 PM
check in
Quote watercolour 28-3-2014 08:12 PM
Sorry to say flight MH370 reminds me of Oceanic 815 from TV Series LOST.





Last edited by watercolour on 31-3-2014 11:29 AM

Quote stania83 28-3-2014 08:12 PM
rebecca_nur posted on 28-3-2014 08:05 PM
Semua nak ngaku akak kat sini wp memasing punya batang..

si pilot kelana36 pon di panggil sis. Kita semua sis disina tak kisahla lelaki ke perempuan.

Lihat semua komen(2602)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-12-2024 05:59 AM GMT+8 , Processed in 0.323033 second(s), 32 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top