Pelanggan Astro Terus Meningkat Ke 4.2 Juta
KUALA LUMPUR: Astro Malaysia Holdings Berhad (ASTRO) mencatatkan peningkatan pendapatan kepada RM2.6 bilion sekaligus mengekalkan momentum pertumbuhan dua digit bagi separuh pertama tahun kewangan berakhir 31 januari 2015.
Peningkatan 12% itu dipacu yang didorong peningkatan pelanggan TV berbayar, pelanggan NJOI, Hasil Purata Setiap Pelanggan (ARPU) dan hasil pengiklanan. Ia juga mencatatkan peningkatan keuntungan selepas cukai sebanyak 25% kepada RM266 juta bagi separuh pertama tahun ini.
ARPU suku kedua meningkat 3% kepada RM98 pada suku kedua berbanding RM97.10 pada suku pertama disokong langganan produk tambah nilai Astro. Manakala, pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) meningkat 15% kepada RM903 juta.
"Kami meneruskan pelaksanaan terhadap strategi utama kami iaitu meningkatkan jumlah asas pelanggan, meningkatkan ARPU dan memacu bahagian pengiklanan. Kami menawarkan lebih banyak pilihan dalam kandungan dan pakej pengguna, termasuk Astro Superpack, Astro Valuepack dan Astro Family Pack serta NJOI, perkhidmatan TV satelit langganan percuma pertama Malaysia.
"Asas pelanggan kami semakin meningkat, untuk kedua-dua Astro dan NJOI pada kos pengambilalihan pelanggan lebih rendah. Jumlah asas pelanggan telah meningkat sebanyak 491,000 tahun ke tahun kepada 4.2 juta, peningkatan sebanyak 127,000 untuk Astro dan 364,000 untuk NJOI.
"Pertumbuhan dalam asas pelanggan meliputi semua demografi dan kami amat gembira dengan pertumbuhan dalam asas pelanggan berbangsa Cina kami, didorong oleh pakej Astro seperti Chuen Min Pack dan Dynasty Pack, serta pengambilalihan daripada NJOI yang lebih tinggi," kata Ketua Pegawai Eksekutif ASTRO, Datuk Rohana Rozhan.
Penembusan Astro melalui isi rumah TV di Malaysia meningkat daripada 54% kepada 60%. Astro Radio telah mengekalkan kedudukannya sebagai stesen radio nombor satu bagi semua 4 bahasa. Bahagian yang menunjukkan peningkatan adalah penontonan TV dan pendengaran radio yang mendorong hasil pengiklanan yang lebih tinggi, peningkatan sebanyak 7% kepada RM290 juta.
Dato 'Rohana Rozhan membuat kesimpulan, "Ini merupakan suku luar biasa pernah berlaku melalui liputan FIFA WORLD CUP BRAZIL 2014 dengan rekod tontonan TV sebanyak 8.2 juta (Astro On The Go) dan 1.9 juta (aplikasi Astro Go 2014 FIFA World Cup)".
Tambah beliau, pertambahan kapasiti selepas pelancaran satelit MEASAT-3B membolehkan Astro menawar produk nilai tambah kepada pelanggan terutama bagi siaran definisi tinggi (HD).
Susulan prestasi kewangan memberangsangkan tersebut Pengerusi Astro Tun Zaki Azmi berkata ahli lembaga pengarah mengumumkan dividen interim pada 2.25 sen sesaham. Ia sekaligus menjadikan dividen bagi enam bulan pada 4.5 sen sesaham, iaitu 12.5% lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun lepas.
Dapatkan lebih banyak info terkini di Channel Rasmi Cari Dot My
|