Kuala Lumpur: Seorang pemandu e-hailing dikesan mengenakan caj tambahan antara RM20 hingga RM30 kepada pelanggan bagi penggunaan penghawa dingin dalam kenderaannya. Perbuatan pemandu itu dikesan selepas satu gambar memaparkan notis kadar bayaran caj tambahan berkenaan tular di media sosial, semalam. Berdasarkan gambar tular berkenaan, caj tambahan yang dikenakan kepada pelanggan adalah antara RM20 hingga RM30 bergantung kepada kadar kelajuan tertentu penghawa dingin. Dalam notis berkenaan turut menyatakan bahawa penghawa dingin hanya disediakan di bahagian tempat duduk hadapan. Bagi pelanggan yang mahu menambah kelajuan penghawa dingin perlu membayar kadar caj tambahan mengikut tahap kelajuan dipilih. Tindakan pemandu berkenaan mencetuskan kemarahan warga net yang kebanyakannya menyifatkan perbuatan itu tidak masuk akal.
Sementara itu, Ketua Aktivis Sekretariat Gabungan eHailing Malaysia (GEM), Jose Rizal berkata, pihaknya percaya bahawa faktor utama yang mempengaruhi tindakan itu adalah kelemahan oleh pihak berwajib yang bertanggungjawab mengawal selia industri berkenaan. "Kami sudah lama mengesyorkan supaya industri e-hailing diakreditasi dengan lebih baik dan lebih berstruktur dengan mengambil kira kualiti perkhidmatan disediakan serta memastikan integriti setiap pemandu. "Tanpa akreditasi dan kawal selia yang lebih ketat, isu-isu seperti ini akan terus berlarutan, mencemarkan imej industri dan merugikan penumpang," katanya ketika dihubungi, hari ini. Beliau tidak menafikan terdapat segelintir pemandu yang terbabit dalam amalan itu kerana pemahaman yang lemah terhadap tanggungjawab mereka sebagai penyedia perkhidmatan. Namun, katanya, keadaan itu diburukkan lagi oleh kealpaan dan sikap sambil lewa pihak berwajib yang gagal menguatkuasakan proses wajar bagi memastikan pemandu memahami sepenuhnya tanggungjawab mereka sebelum dibenarkan beroperasi. "Proses pengesahan dan latihan pemandu yang lebih ketat perlu dilaksanakan untuk memastikan pemandu benar-benar memenuhi kriteria ditetapkan. "Selain itu, faktor ketidaktentuan pendapatan dan tekanan ekonomi turut menjadi punca utama pemandu mengenakan caj tambahan. "Keadaan ini adalah satu bukti nyata kegagalan pihak berwajib dan platform e-hailing dalam menangani masalah ketidakstabilan pendapatan pemandu, yang menyebabkan mereka terpaksa mencari jalan menambah pendapatan dengan cara tidak wajar," katanya. Menurutnya, pihaknya memahami bahawa ada dalam kalangan pemandu e-hailing menghadapi tekanan kewangan dan mental tetapi ia tidak seharusnya menjadi alasan untuk mengenakan caj tidak adil kepada penumpang. "Faktor tekanan mental dan stres yang dihadapi oleh pemandu juga adalah isu yang tidak boleh dipandang ringan. "Banyak pemandu 'gig' berdepan dengan beban yang tinggi akibat ketidakpastian pendapatan, jadual kerja fleksibel namun penuh tekanan dan kurangnya sokongan dari segi kesejahteraan mental," katanya. Justeru itu, pihaknya menggesa pihak berwajib dan platform e-hailing untuk memperkenalkan sokongan kewangan dan psikologi lebih menyeluruh bagi membantu pemandu mengatasi tekanan sekali gus mengurangkan masalah timbul akibat situasi terbabit. "GEM menegaskan bahawa tindakan tegas perlu diambil untuk menangani isu ini secara berkesan. Kami menyeru kepada kerajaan dan syarikat platform e-hailing untuk mengambil tindakan segera. "Ini termasuk memperkenalkan dasar yang jelas mengenai caj tambahan serta memastikan prosedur pendaftaran dan latihan pemandu lebih telus serta komprehensif. "Pada masa sama, sokongan kepada pemandu harus diperluas untuk memastikan kesejahteraan mereka dijaga," katanya. SUMBER: Harian Metro |
ADVERTISEMENT