CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Melangkaui Kemasyhuran: Usaha Dato' Seri Anne Eu Memperbaharui Legenda Eu Yan Sang

28-11-2024 09:00 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 35717| Komen: 2



“Terus melangkaui kemasyhuran.” - Dato' Seri Anne Eu, Pengerusi Eu Yan Sang Malaysia

Oleh : Yvonne Yoong

“有國鶴廣東
 經義在其中
 傳家守正道
 立志可成功”E

"Negara memiliki burung bangau dari Guangdong, 
Prinsipnya ada di dalamnya, 
Warisan keluarga menjaga jalan yang benar, 
Bertekad, pasti akan berjaya."


Berapa banyak jenama yang boleh mengaku mempunyai warisan kecemerlangan yang merangkumi 145 tahun dengan kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan landskap yang sentiasa berubah dan tidak menentu? Tidak dapat dinafikan bahawa "Eu Yan Sang, (dengan) 145 tahun menjaga sejak tahun 1879" telah memenangi Anugerah Legenda Jenama (BLA) sulung di bawah kategori Legenda Jenama 150 Tahun oleh Persatuan Penjenamaan Malaysia (BAM) kerana legasi kecemerlangan yang berasal dari nilai-nilai yang diperjuangkan oleh pengasas terdahulu.


Ketika menerima anugerah tersebut, Dato' Seri Anne Eu, Pengerusi Eu Yan Sang Malaysia merenung bagaimana lebih dari satu abad kecemerlangan dalam memberi nilai kepada komuniti menjadi peringatan untuk “sentiasa melangkaui - (dan) bukan hanya sekadar mencapai kejayaan.”

“Kami sangat berbesar hati menerima anugerah ini, terutama sekali ketika kami menandakan satu tonggak penting dengan ulang tahun ke-145 Eu Yan Sang. Pengiktirafan ini menekankan komitmen lama kami terhadap kualiti dan inovasi dalam Perubatan Tradisional Cina (TMC). Ia juga menjadi peringatan bahawa kami sentiasa berusaha untuk melangkaui kejayaan semata-mata - melangkaui kemasyhuran dengan terus berkembang dan menetapkan piawaian yang lebih tinggi,” katanya.

Anugerah ini, tambahnya, seterusnya meningkatkan reputasi jenama sambil membuka pintu baharu untuk berkembang dalam ruang kesihatan dan kesejahteraan integratif.
Mengulas lanjut, beliau berkongsi tentang betapa pentingnya “terus melangkaui kemasyhuran”.

“Kita perlu sentiasa berkembang dengan menetapkan piawaian yang lebih tinggi. Hari ini, kita berada di sini, dan dalam dua tahun akan datang, kita benar-benar di atas sana. Ini seperti iPhone, yang telah berkembang dari iPhone 1 ke iPhone 16, jadi generasi seterusnya iPhone terus datang. Ini adalah bagaimana kami ingin Eu Yan Sang berkembang dengan cara ini juga,” kata Ratu TCM Asia yang bertenaga ini.

Walaupun mengakui bahawa jenama tempatan ini mungkin tidak sehebat iPhone, rangka kasar ini untuk kekal relevan adalah bagaimana beliau ingin merancang arah Eu Yan Sang untuk generasi akan datang.

Sudah tentu tidak asing lagi dengan memenangi pelbagai anugerah, beliau tetap sedar bahawa BLA sulung ini bukan sahaja akan meningkatkan reputasi Eu Yan Sang tetapi juga “membuka pintu baharu untuk jenama ini berkembang dalam bidang kesejahteraan, terutama dalam penjagaan kesihatan integratif.”

Mengharap Dunia

Mengakui bahawa sejak jenama ini sudah berada di puncak kejayaannya secara tempatan, langkah seterusnya yang logik adalah “mengharap dunia”.

“Kami ingin meluaskan horizon dan mencapai sejauh mungkin. Sekarang, kami memasuki Amerika dan menjadi global kerana saya juga duduk di Lembaga Dunia Persatuan Amal Global Olive Baden Powell (OBPS) yang diwakili oleh 164 negara. Jadi, saya bertanya pada diri sendiri, 'Mengapa Eu Yan Sang tidak boleh suatu hari nanti berada di antara 164 negara ini?'” alasannya kerana jenama ini sudah melangkaui sempadan Malaysia - ke Singapura, Hong Kong, China, Australia, Amerika, dan Taiwan.

“OBPS di bawah naungan Persatuan Pandu Puteri dan Pengakap Perempuan Dunia (WAGGGS) berada di seluruh dunia, diwakili oleh 164 negara sementara jenama kami adalah entiti komersial. Tetapi kemudian, walaupun bersifat komersial, kami juga melakukan amal dalam hak kami sendiri,” alasan dermawan ini yang berniat menakluki dunia!

Berpijak dengan pasti dan komited untuk memberi kembali kepada masyarakat, sistem nilai beliau terpahat dari moto keluarga berdasarkan disiplin yang baik yang diturunkan dari pengasas suami beliau, yang digambarkan dalam puisi yang ditulis oleh mereka yang menggesa ahli keluarga mereka untuk menjalani kehidupan yang “sangat benar” dan tidak melakukan perkara yang buruk serta sentiasa “membantu manusia” untuk mencapai kejayaan.

“Falsafah ini, 'Menjaga Kemanusiaan' beresonansi dengan kami. Keturunan diajar bahawa apabila anda menjaga manusia, anda juga menjaga kesihatan dan kebahagiaan mereka,” katanya.

“Menyampaikan kebahagiaan. Itulah yang paling penting dan indah,” kata dermawan dinamik yang bebas dan berpergian luas ini yang suka memberdayakan wanita muda dalam kapasiti beliau di Lembaga OBPS global untuk pandu puteri dan pengakap perempuan di 164 negara.

Pemberdayaan wanita adalah penting baginya, dan beliau melihat dinamik kuasa antara kedua-dua jantina perlahan-lahan tetapi pasti, berubah. Setelah mengatakan demikian, ramai ahli perniagaan terkemuka negara ini adalah rakan-rakannya yang beliau sebut dengan kata ini, “Saya tidak mahu berjalan di belakang anda. Saya juga tidak mahu berjalan di hadapan anda. Mari kita berjalan bersama.”



Bersaing Seperti Olimpik

Beliau melihat Anugerah Legenda Jenama - anugerah Legenda Jenama 150 Tahun Centurion sebagai sesuatu yang boleh dicapai dengan rasa syukur yang mendalam kepada pelanggannya yang telah mempercayai Eu Yan Sang selama beberapa generasi, mengakui bahawa kesetiaan mereka adalah aset terbesar jenama ini.

“Tetapi sekali lagi, kita tidak boleh lupa 'Team Eu Yan Sang' yang berdedikasi - sama seperti mereka mempunyai 'Team Malaysia' dalam Olimpik. 'Team Eu Yan Sang' adalah seperti keluarga bagi saya. Kerja keras mereka dan komitmen dalam mengekalkan piawaian tinggi kami memainkan peranan yang sangat penting untuk anugerah pengiktirafan ini.”

Akhir sekali, beliau mengucapkan terima kasih kepada rakan perniagaan dan pihak berkepentingan atas sokongan dan keyakinan mereka terhadap misi jenama untuk “mempromosikan kesihatan dan kesejahteraan melalui kuasa TCM”.


Dalam nada yang sama, beliau percaya bahawa menjadi legenda jenama menekankan komitmen lama terhadap kualiti dan inovasi dalam TCM. Keupayaan untuk beralih dan menyesuaikan diri dengan zaman moden untuk mengekalkan relevansi adalah penting. Jenama ini memang telah memodenkan kaedah tradisional penyediaan TCM dengan pelbagai perubahan kepada inovasi pengguna yang menggabungkan perubahan moden untuk memodenkan proses.

Dan, melihat kembali kehidupannya, jika beliau dapat mengulanginya sekali lagi, Wanita yang tidak dapat dihalang ini berkata beliau tidak akan mengubah apa-apa pun. “Saya masih akan memilih untuk mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti bermakna ini kerana bagi saya, itulah yang memberikan kehidupan tujuan yang sebenar.” TAMAT





Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote aavakateimani 29-11-2024 07:09 AM
cantik nya kaka
Quote aavakateimani 29-11-2024 07:09 AM
tahniah kaka

Lihat semua komen(2)


ADVERTISEMENT


Artikel Terpanas Minggu ini

ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

27-12-2024 07:19 AM GMT+8 , Processed in 0.089613 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top