Bukan mudah menjadi seorang peniaga, yang orang lain nampaknya hanya kemewahan dan juga rumah besar, kereta besar.
Apatah lagi pada zaman peniaga online tumbuh bak cendawan, pelbagai kisah yang kita dengari tentang golongan tersebut daripada mulut pelanggan sendiri. Pun begitu, kadang kala mungkin sesetengah pelanggan tidak faham mengapa servis yang mereka mahukan tidak disediakan oleh peniaga online itu. Ini termasuklah servis Cash On Delivery atau COD yang semakin menjadi pilihan ramai pada masa ini. Sehingga menyebabkan ramai yang beralih arah mencari peniaga lain kerana mahukan servis COD itu. Seorang peniaga kek yang sering mendapat tempahan kek perkahwinan berkongsi pengalaman mengapa dia tidak lagi membuat servis COD untuk tempahan keknya. Ini termasuklah rungutan daripada pelanggan sendiri yang mengatakan caj penghantaran tersebut mahal, selain sukar menemui tuan empunya badan yang sedang sibuk berkahwin. "Tak tahu nak letak kek kak mana sebab pengantin sedang sibuk..dah terkebil-kebil di rumah pengantin." Anda boleh baca selebihnya di bawah ini. Ada benarnya apa yang diperkatakan oleh peniaga ini. Dia sanggup 'kehilangan' pelanggan yang mahukan COD berbanding menyusahkan diri menghantar kek tersebut sendiri kepada pelanggan. Terlalu banyak karenah pelanggan pun sukar, lebih baik lakukan sesuatu yang memudahkan kedua pihak, bukan begitu? - CARI |
ADVERTISEMENT