Menurut laporan media, lelaki Islam yang ponteng solat Jumaat di Kuala Pilah Negeri Sembilan boleh didenda RM1000 atau penjara enam bulan.
Hukuman itu kata pegawai Pejabat Agama Islam Daerah Kuala Pilah, Mohd Raizalani Mohd Rais, berdasarkan perundangan jenayah syariah Negeri Sembilan. Secara terperinci – seksyen 113 enakmen jenayah syariah Negeri Sembilan 1992. Maka denda atau hukuman penjara boleh dijatuhi ke atas lelaki Islam yang akil baligh, yang tidak solat Jumaat tiga kali berturut-turut tanpa sebarang alasan munasabah atau sebab kesihatan. Sebelum ini kalau tak silap saya Terengganu ada juga mengumumkan tindakan serupa. Bukan tujuan saya mengulas tindakan demikian atau mempertikaikannya. Kita semua akur solat Jumaat wajib bagi lelaki Islam. Tapi sekadar ingin bertanya. Bagaimana undang-undang itu akan dikuatkuasakan.
Adakah jemaah yang datang ke masjid untuk solat Jumaat perlu mendaftarkan diri untuk mengesahkan kehadiran mereka? Bolehkah ini dilakukan? Jika boleh sekali pun, siapa pula si tukang catat nama? Soalan yang sama diaju oleh Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan. Ketika media meminta beliau memberi komen mengenai peraturan itu Mohamad berkata “saya hendak tanya siapa yang akan ambil kedatangan itu, hendak catit berapa kali orang datang, berapa kali dia tak datang.”. Anehnya beliau selaku pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan tidak tahu menahu mengenai peraturan Kuala Pilah itu. Satu lagi persoalan – adakah setiap masjid di Kuala Pilah mempunyai alat perakam waktu untuk Jemaah “clock in”? Atau mempunyai senarai nama Jemaah dalam qariahnya? Lalu bila mereka datang ke masjid mereka perlu mencatit nama mereka yang sudah sedia tersenarai? Bagaimana pula jika jemaah pada hari Jumaat tertentu berada diluar Kuala Pilah dan solat di masjid lain? Tentulah namanya tidak tercatit. Jadi adakah dia akan dituduh tidak hadir? Ponteng solat? Mohd Raizalani mengakui sasaran utama pihaknya ialah lelaki Islam yang lepak lepak di tempat awam dan pusat memberli belah ketika solat Jumaat didirikan di masjid. Lantas persoalanya pula ialah siapa yang akan meronda dan memantau kawasan lepak itu semua? Pegawai masjid? Pegawai penguatkuasa? Tapi bila pula mereka hendak solat Jumaat? Jika mereka terpaksa cari orang ponteng solat ketika solat Jumaat sudah bermula? Bukan tujuan mempersenda. Bukan juga menuduh peraturan itu tidak praktikal. Ditegaskan sekali lagi cuma ingin tahu cara ia dilaksanakan. Memang tujuan dan matlamatnya murni. Namun soal pelaksanaan elok difikirkan terlebih dahulu sebelum peraturan dikuatkuasakan . Apatah lagi ini soal agama. |
26
Bagus |
15
Marah |
19
Terkejut |
22
Sedih |
20
Lawak |
18
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
palmolive replied at 24-1-2018 11:33 AM
tak praktikal sgt tulis nama kt buku tu...
NBH replied at 22-1-2018 01:49 PM
Hangat-hangat tahi ayam ja la. Ni pengalaman aku dari setahun dua lepas masa negeri kedah mula lulus ...
BookerT replied at 26-1-2018 01:07 PM
menjadi kerja siak masjid nak menyemak setiap nama nyah..sedangkan penggunaan punch card dekat kel ...
ADVERTISEMENT