"Eh! Awak nak order apa, cepatlah. Banyak kereta kat belakang ni!" Dialog tersebut adalah normal bagi penggemar makanan segera secara 'drive thru'. Maklumlah, dalam kesibukan semuanya inginkan respon pantas, jadi makanan segera adalah alternatif terbaik. Tapi, tahukah anda ada restoran makanan segera yang menetapkan tempoh untuk pelanggan membuat 'order' sebagai ukuran prestasi restoran tersebut. Seorang netizen telah berkongsi mengenai perangai buruk pelanggan ketika membuat tempahan. Namun, ramai pula yang salah anggap dan membalas ia adalah kesilapan pihak restoran tersebut. Bagi staff yang menjaga bahagian 'drive thru', adalah normal mereka melihat pelanggan yang terhegeh-hegeh mencari beg duit di bawah kerusi, mencari syiling dan sebagainya membuatkan 'timer' (mesin yang digunakan untuk mengukur masa) merah. Selain itu, ada juga yang tidak sabar-sabar makan... Namun, bagi staf ini, mereka bukannya biadab namun apabila ada konsep 'timer', 15 saat sahaja ditetapkan untuk urusan pembayaran serta pemulangan baki duit. Dasyat juga ya. Kenapa kita baru tahu? Namun, post tersebut mendatangkan kemarahan ramai netizen yang merasakan staf restoran juga banyak kesilapan sebenarnya. Lebih menyedihkan, rupa-rupanya staff tersebut telah membuat akaunnya 'private'. Janganlah pula dia dikenakan tindakan. Apabila perkara ini didedahkan, barulah ramai netizen tahu bahawa mereka sebenarnya berdepan dengan cabaran masa dan KPI restoran tersebut. Jadi, dalam hal ini, banyak pihak perlu bertolenrasi kerana membabitkan isu kemanusiaan. Sistem 'timer' mungkin bagus untuk mengukur pencapaian pekerja dan restoran namun apabila berhadapan dengan pelanggan, banyak perkara perlu diambil kira. Selain itu, pengurusan restoran juga perlu memantau kaki tangan mereka yang didakwa sentiasa tersalah dalam menyediakan tempahan makanan segera. Semoga masing-masing boleh mengambil iktibar dalam isu ini. - CARI |
9
Bagus |
7
Marah |
8
Terkejut |
13
Sedih |
9
Lawak |
7
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
mizruncing replied at 16-8-2018 03:28 PM
mmg pn tp hapuskan la bnda merah kejadah tu. menyusahkan kedua belah pihak je.aku kekadang kt atm pn ...
kucingitam replied at 16-8-2018 03:47 PM
hahah..yg tu satu..satu lagi kalau kat deposit machine, punya lama beratur kau taknak cari no akau ...
mizruncing: mmg pn tp hapuskan la bnda merah kejadah tu. menyusahkan kedua belah pihak je.aku kekadang kt atm pn geram ape bnda yg dorg kuar duit lame sgt. tgh pk ...
ADVERTISEMENT