Selain pesawat, kapal laut dan kereta, kereta api adalah merupakan pengangkutan utama digunakan dikebanyakan negara sebagai pengangkutan ke tempat dengan jarak yang jauh.
Saat sedang menaiki kenderaan seperti kereta , anda pasti pernah melalui tepi gaung atau jambatan yang agak tinggi bukan?
Pasti ia sudah cukup menggerunkan anda. Jika begitu, bagaimana pula dengan landasan kereta api yang perlu meredah laluan yang penuh ekstrem dan berbahaya pula? Berikut, ini 6 landasan kereta api yan dikenali sebagai landasan paling menggerunkan. Train to the clouds, Argentina Terletak pada ketinggian yang tinggi iaitu 4,197 meter di atas permukaan laut dengan laluan kereta api sepanjang 217km. Sepanjang laluannya, kereta api ini melintasi 29 jambatan, 21 terowong dan 13 jambatan, sambil melintasi lanskap yang indah termasuk Andes dengan zon iklim serta bentuk muka bumi yang berbeza. Ia digelar sebagai " Train to the clouds" kerana menghasilkan wap dalam cuaca sejuk yang kelihatan menakjubkan bahkan seperti menaiki kereta api yang meredah awan. Laluan kereta api ini dibuka pada tahun 1948 selepas hampir 27 tahun pembinaan dan kini digunakan untuk tujuan pelancongan. Qinghai Railway , China Qinghai Railway merupakan landasan kereta api tertinggi di dunia dengan ketinggian maksimum 5701 meter atas permukaan laut. Terdapat beberapa kawasan ekstrem yang perlu dilalui seperti kawasan ais beku kira-kira 550 meter dan terowong paling tertinggi di dunia, iaitu terowong Fenghuoshan dengan ketinggian kira-kira 4,905 meter di atas paras laut. Ianya cukup ekstrem kerana saat proses pembinaan, pekerja perlu dibekalkan kemudahan oksigen di beberapa tempat. Bagi penumpang yang ingin menaiki kereta api di laluan ini mesti berada dalam keadaan baik. Penumpang yang mengisytiharkan masalah kesihatan semasa mengisi borang akan dibekalkan dengan topeng oksigen. Maeklong Railway Market, Thailand Maeklog Market sama seperti beratus-ratus pasar lain di Thailand. Tetapi apabila mendengar wisel berbunyi, dengan segeranya penjual di pasar ini mengambil barang-barang dan melipat khemah. Ia bertujuan memberi laluan kepada kereta api yang ingin melintasi kawasan itu dengan kelajuan 15km/jam. Setelah kereta api melepasinya, mereka meletakkan semula barang dan membentangkan khemah. Minami Aso Railway, Jepun Landasan kereta api adalah antara yang paling ekstrem di dunia kerana akan melintasi salah satu gunung berapi yang paling aktif di Jepun, iaitu Gunung Aso. Selain Gunung Aso, laluan ini juga melewati lembah dan jurang yang curam. Walau bagaimanapun, landasan kereta api ini adalah kawasan tumpuan pelancong saat musim gugur bagi melihat hutan Gunung Aso yang terbakar akibat aktiviti magma panas Gunung Aso yang kelihatan seolah-olah berada di lautan emas. Chennai Rameswaram Route, India Seterusnya ialah laluan kereta api yang menghubungkan Chennai ke Rameswaram, iaitu Laluan Chennai Rameswaram di India. Jalan ini dianggap oleh ramai orang berbahaya kerana ia melewati Bridge Bridge yang dibina pada tahun 1914 lalu. Di samping itu, jambatan Pamban yang telah ditetapkan sebagai warisan dunia oleh UNESCO ini juga dibuat di atas Lautan Hindi dengan panjang kira-kira 6,776 meter. Jadi kereta api yang melalui jambatan ini perlu dalam kelajuan yang perlahan. Paling menakutkan, katanya, kadang-kadang kereta api perlu bergerak ke arah yang bertentangan dengan angin. Di samping itu, laluan ini juga melalui tempat-tempat yang sering mengalami angin ribut berbahaya. Gotthard Tunnel, Swiss Terowong Gotthard telah menjadi penghubung kepada Utara dan Selatan Eropah yang dipisahkan oleh puncak-puncak gunung Alphine yang tinggi. Ia merupakan terowong yang terpanjang dan paling dalam di dunia, iaitu dengan jarak 56km dan kedalaman sebanyak 2.2km bagi sesetengah laluannya. Terowong ini menghubungkan bandar Ersfeld, Jerman dengan Bandar Bodio, Switzerland yang terletak berhampiran dengan sempadan Itali "The Devil Nose" Railway, Ecuador Kereta Api "The Devil’s Nose" dibina di atas batu dengan nama yang sama pada ketinggian 800 m (2,624 kaki). Ia merupakan salah satu kereta api paling berbahaya di dunia kerana landasannya di sebuah dinding gunung dengan laluan yang sempit dan berliku lantas menyebabkan ia dipanggil sebagai "The Devil's Nose". Namun begitu, ia masih menjadi tumpuan pelancong kerana pemandangan yang indah bakal menanti mereka. Stesen kereta api Dawlish, laluan Exeter ke Plymouth Landasan kereta api di tepi pantai dengan tembok ombak dan terowong tebing laut menjadikan laluan ini sangat ekstrem dah berbahaya. Malah yang paling menggerunkan saat cuaca buruk boleh mengakibatkan landasan dan kereta api dihempas ombak dan landasannya berisiko rosak akibat kejadian hakisan dipukul ombak. Namun begitu, stesen ini mempunyai pemandangan yang sangat cantik dan menghasilkan impak yang sangat menarik saat ombak muncul. Kuranda Scenic Railway, Australia Perkataan "Scenic" dari nama Kuranda Scenic Railroad di Australia bermaksud "pemandangan indah". Ia dikatakan landasan yang agak ekstrem kerana di bina sejak tahun 1800-an di hutan tropika yang sangat padat, di mana terdapat jurang dalam di sebelah kiri dan kanannya. Namun apa yang menarik saat menaiki kereta api ini, para penumpang boleh menikmati pemandangan air terjun di sebelah landasan kereta api yang kadangkala airnya dapat mengalir ke dalam kereta api. Pilatus Railway,Swiss Pilatus Railway di Switzerland ini dibina sejak 1889 lalu, berada pada ketinggian 2,073 meter di atas paras laut. Landasan ini menghubungkan Alpnachstad dengan Tasik Lucerne di Switzerland. Ia dikatakan sebagai landasan kereta api estrem, kerana cerun trek yang mencapai 48%, dari cerun trek kereta api pada umumnya hanya 38%. Keadaan ini menyebabkan, kereta api yang melalui laluan ini tidak dapat bergerak cepat, rata-rata hanya 9-12 km / jam. Apa reaksi anda? -CARI
|
12
Bagus |
9
Marah |
14
Terkejut |
12
Sedih |
11
Lawak |
9
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
intan_smsb replied at 22-2-2019 02:37 PM
i penah naik train from jakarta to Bandung, cantik uols pemandangan die
NmeeraR replied at 22-2-2019 03:23 PM
Indonesia memang banyak view and laut yang cantik2.... selalunya tempat ada gunung berapi ni, mem ...
intan_smsb: i penah naik train from jakarta to Bandung, cantik uols pemandangan die
helicornia replied at 22-2-2019 11:15 AM
maeklong train tu ok je tak scary pun..bila lalu kawasan pasar dia slow je org dlm train sempat cuci ...
ADVERTISEMENT