Pada 2017, industri permainan
video dikejutkan dengan kegagalan epik Mass Effect: Andromeda.
Walaupun menelan belanja melebihi 40 Juta Dollar, hasil selepas lima tahun dalam pembangunan permainan video itu sangat mengecewakan.
Sebaik sahaja
dilancarkan, Mass Effect: Andromeda dirundung masalah animasi, bug, dan glitch
yang tiada kesudahan. Sudah pastinya wargamaya tidak mengambil masa
lama untuk menjadikan masalah ini satu jenaka dan meme di
Internet.
Gambar dibawah salah satu masalah animasi yang terpaksa dibaiki Syarikat penerbitan Electronic Arts (EA).
Walaupun lebih satu Juta salinan berjaya dijual,
EA mengumumkan bahawa projek Mass Effect: Andromeda
adalah satu kegagalan.
Penulis sendiri hairan bagaimana hal
ini boleh terjadi dibawah selian EA dan Bioware yang merupakan
syarikat berpengaruh dalam industri permainan video. Hasil dari
kajian penulis berikut merupakan beberapa sebab ME: Andromeda
sememangnya ditakdirkan untuk gagal.
1. Developer Yang
Tidak Berpengalaman.
Tema 'Open World' dan 'RPG' merupakan genre paling sukar dalam industri ini. Oleh itu,
kebanyakan studio baru tidak akan menjadikan genre ini sebagai
genre pilihan pertama mereka.
Berbeza dalam kes Mass Effect,
Bioware telah mewujukan dua pasukan. Pasukan Pertama berpangkalan di
Edmonton, Kanada yang merupakan pasukan utama dan akan fokus untuk
membangunkan 'Anthem', satu Intelectual Property (IP) baru. Manakala, pasukan kedua akan berpangkalan di Montreal, Kanada. Mereka
akan membangunkan Mass Effect: Andromeda.
Namun, apa yang menjadi
masalah, pasukan kedua yang digelar Bioware Montreal ini langsung
tidak pernah menghasilkan apa-apa permainan video. Mereka hanya
mempunyai pengalaman dalam mereka beberapa Downloadable Content (DLC)
untuk Mass Effect 3.
Apa akibatnya? Selepas kegagalan Mass
Effect: Andromeda , Bioware Montreal dibubarkan serta diserap masuk
ke pasukan lain dibawah kendalian EA.
2. Pelan Yang Terlalu
Bercita-cita tinggi.
Di peringkat awal, Bioware Montreal mahu
mengembalikan semula aspek explorasi yang telah dibuang dalam Mass
Effect 2 dan Mass Effect 3. Idea mereka, pengguna akan diberi peluang
meneroka planet-planet yang dicipta automatik oleh sistem komputer
pengguna sendiri.
Namun, di saat akhir mereka akhirnya sedar bahawa
ianya sesuatu yang mustahil untuk dilaksanakan.
Dengan masa
berbaki 18 bulan sebelum tarikh pelancaran, aspek penerokaan ini
terpaksa dibuang. Ini menyebabkan banyak kerja perlu dimulakan dari
peringkat awal.
3. Masalah Engine Frostbite
Developer mengunakan Game Engine dalam
proses pembangunan permainan video mereka. Dalam kes ini Game Engine
yang digunakan adalah Game Engine Frostbite yang direka khas untuk
studio-studio dibawah kendalian EA.
EA turut memaksa
studio-studio ini mengunakan Frostbite. Malangnya, Frostbite bukanlah
Game Engine serba guna seperti yang disangka EA. Walaupun bagus untuk
permainan video First Person Shooter (FPS) seperti Call of Duty dan
Battlefield, Frostbite merupakan mimpi ngeri bagi developer permainan
video RPG.
Apa yang unik, Bioware sendiri secara sukarela mengunakan Frostbite untuk Mass Effect: Andromeda. Keputusan
yang akhirnya memakan diri sendiri. - CARI
Dapatkan lebih banyak info terkini di Channel Rasmi Cari Dot My
|